netwerkapparatuur

Pagina: 1
Acties:

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-03 22:24
ben gaan zoeken bij oa netgear, dlink en linksys, en vindt nergens een bedraade gigabit router? Of zie ik verkeerd? Ik vind wel gigaswitchen en gigarouters met antenne voor draadloos maar ga toch niet gebruik maken van draadloos en wil toch wat straling vermijden. Tenzij iemand mij kan zeggen dat dit uitschakelbaar is, dus dat er niet uitgestraald wordt??

ben op zoek naar oplossing om 2pc's met een nas te verbinden en ook de 2pc dsl-internettoegang te geven + mogelijkheid om van externe plek (vb mijn internet op het werk of elders) toegang te krijgen tot de nas om files van en naar te zenden.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Waarom zou je een Gigabit router willen hebben? zolang je geen gbit internetconnectie hebt boeit het niet of je router gbit is. Als je een switch erachter hangt die 1000 mbit aan kan, dan kunnen de PC's communiceren met elkaar met 1gbit.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• bartmaniac
wel ik had op een andere site gelezen dat switches niet meer van deze tijd zijn en dat je nu beter een router kiest, ook omdat je er hebt met firewallmogelijkheid.

ik wil op de (nog aan te schaffen) readynas nv+ (nas) oa videobestanden stockeren en deze dan uitsturen naar een htpc

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:49
Ik heb toevallig een gigabit router (apple), gigabit switch (netgear) en een readynas+ :P

Je kan gewoon een gigabit router kopen en daarvan het wireless gedeelte uitschakelen. Ik heb nog nooit een router gezien die dat niet kan eigenlijk. Router is natuurlijk alleen noodzakelijk als je deze ook voor internet wil gebruiken anders volstaat een switch.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Van elke gigabit router met antennes kun je het draadloze deel uitschakelen, dat is dus geen enkel probleem.

• bartmaniac
lowfi schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 14:53:
Ik heb toevallig een gigabit router (apple), gigabit switch (netgear) en een readynas+ :P

Je kan gewoon een gigabit router kopen en daarvan het wireless gedeelte uitschakelen. Ik heb nog nooit een router gezien die dat niet kan eigenlijk. Router is natuurlijk alleen noodzakelijk als je deze ook voor internet wil gebruiken anders volstaat een switch.
dus ik kan mijn huidige ethernet speed touch home modem blijven gebruiken en deze via utp kabel aansluiten op de router. vanop de router sluit ik dan pc1,pc2 en de nas aan? ik moet dus wel tegelijkertijd internettoegang hebben vanop de 2pc's

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:25
Je speedtouch is toch al een router ? Volgens mij heb jij alleen een switch nodig.

• DWattel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-02 09:02
Zelf heb ik een D-Link DIR-655 Wireless N Gigabit Router, deze heeft zelfs een ingebouwde QOS (om b.v. VOIP en andere zelf te bepalen soorten internetverkeer prioriteiten te geven zoals games).
Deze router heeft zoals je ziet een Gigabit Switch ingebouwd (4 poorten).
Ik heb hem hier vandaan: http://www.zercom.nl/index.php?s=1&p=20

BF1 Stats, GoT - System Specs

• bartmaniac
DukeBox schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 16:44:
Je speedtouch is toch al een router ? Volgens mij heb jij alleen een switch nodig.
euh het is al een 'oud model hoor. Alcatel Speed Touch home met aan achterzijde de telefoonaansluiting +1 x 10Base T/MDI-X (hier zit mijn utp kabel in die naar de netwerkkaartaansluiting in pc loopt) + 1 x ATMF/-25

moet ik die misschien via herprogrammatie omvormen naar een router?

• DukeBox
Dat kan ook als het nu alleen een bridge is. Maar hoe gebruik je hem nu ? Heb je er maar 1 pc aanhangen dan ?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
bartmaniac schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 14:47:
wel ik had op een andere site gelezen dat switches niet meer van deze tijd zijn
Bron ?

Lijkt me een vrij onzinnig statement namelijk.

Gigabit is niet nodig voor het streamen van DVD's.
Gaat al prima met een 100 mbit lan.

Abort, Retry, Quake ???

• bartmaniac
DukeBox schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 17:51:
Dat kan ook als het nu alleen een bridge is. Maar hoe gebruik je hem nu ? Heb je er maar 1 pc aanhangen dan ?
nu hangt er maar 1 pc aan

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Wat heb je dan in hemelsnaam aan een router?

Als je een modem zonder ingebouwde router hebt, koop dan gewoon een modem-router met ingebouwde 4 poorts switch en je bent klaar.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• bartmaniac
kalizec schreef op zondag 24 februari 2008 @ 00:13:
[...]

Wat heb je dan in hemelsnaam aan een router?

Als je een modem zonder ingebouwde router hebt, koop dan gewoon een modem-router met ingebouwde 4 poorts switch en je bent klaar.
bedoeling is bijkomende pc + nas. de 2de pc moet ook internettoegang krijgen, onafhankelijk van de andere pc. Tevens moet de nas ook extern bereikbaar zijn

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20
bartmaniac schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 17:01:
euh het is al een 'oud model hoor. Alcatel Speed Touch home met aan achterzijde de telefoonaansluiting +1 x 10Base T/MDI-X (hier zit mijn utp kabel in die naar de netwerkkaartaansluiting in pc loopt) + 1 x ATMF/-25

moet ik die misschien via herprogrammatie omvormen naar een router?
De SpeedTouch Home is idd een heel oud model dat in elk geval standaar geen router functionaliteit heeft. De verbinding wordt meestal middels PPTP vanuit de pc opgezet, waarbij de gegevens van de PPTP login worden gebruikt bij de PPPoA authenticatie (in geval van een KPN ADSL lijntje).

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• DukeBox
Ik zou de hele handel vervangen.. dus zoals kalizec al aangeeft.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 24-02-2008 00:50 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

bartmaniac schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 14:47:
wel ik had op een andere site gelezen dat switches niet meer van deze tijd zijn en dat je nu beter een router kiest, ook omdat je er hebt met firewallmogelijkheid.

ik wil op de (nog aan te schaffen) readynas nv+ (nas) oa videobestanden stockeren en deze dan uitsturen naar een htpc
8)7 echt die site zou meteen van het internet verwijderd moeten worden als ze dit zo geroepen hebben. Mischien het handig om je dan eerst eens te verdiepen in de verschillen tussen een router en een switch. Een router is in staat om verkeer te routeren tussen verchillende ip segement. Dus je hebt een router nodig om te routeren tussen je eigen netwerkje thuis en het grote internet. Dit is de meest eenvoudige router die er is.
Een switch gebruik je om verschillende devices op een ethernetsegment aan te sluiten. Een switch sluit je dan weer vaak aan op een router. In jouw geval heb je dus een gigabit switch nodig icm met een router. Deze router hoeft niet perse een gigabit poort te hebben tenzij je een internetverbinding hebt die sneller is dan 100 mbit.
Als wel perse een gigabit router wil hebben kom je uit bij echt proffesionele jongens als juniper en cisco

• bartmaniac
ok, ik heb een aantal modellen in optie, nu nog uitzoeken welke ik ga kiezen (voorlopige lijst)
netgear dg834
fritzbox fon wlan 7170
D'Link DSL 2740B

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
het komt er dus op neer dat er een aantal opties zijn
  1. ----internet--modem--router(gbit)--pc's
  2. ---internet--modem--router--switch(gbit)--pc's
  3. --internet--modem/router--switch(gbit)--pc's
optie 1 betekent dat je gewoonlijk ook draadloze functionaliteit hebt ingebouwd
hou er ook rekening mee dat die gbit router eigenlijk hetzelfde is als optie twee maar dan alles in 1 apparaat.
optie 2 betekent een hele bende apparaten (hoge kost maar hoge flexibiliteit) je kan natuurlijk hier je oude modem herbruiken maar wat doe je als die kapot gaat (het ding is tenslotte oud). Adsl/kabel modems apart zijn duur in vergelijking met modem/router combinaties.
optie 3 lijkt mij in dit geval de handigste/minst prijzige. je hoeft geen 1 heel duur apparaat of een aantal relatief dure apparaten aan te schaffen.

• bartmaniac
de intentie is alleszins om geen draadloze functionaliteit te gebruiken. Bedoeling is om in eerste instantie 3 apparaten aan de koppelen op de modem/router en dit zijn 1 desktop pc, 1 nas en 1 netwerk media speler zoals een ziova of een netgear eva8000. In de woonkamer komt de combi adsl/router met hieraan verbonden de netwerk media speler , + de nas. De nas wordt gevoed vanuit de desktop pc, die via utp verbonde is . Voorlopig gaat die kabel direct in de ethernetaansluiting van de desktop.

Wat ik nog moet uitzoeken is of de mogelijkheid bestaat wanneer ik op de netwerk media speler een audio bestand kies of een folder met audiobestanden of gewoon at random laat spelen dat deze muziek dan ook kan gestreamed worden naar andere media aparaten. In de kamer waar de desktop pc staat (en waar ik toch veel zit) wens ik de muziek die ik geselecteerd heb op de media speler (die dus in de woonkamer staat) ook te kunnen beluisteren. Vice versa moet het ook werken.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Je hebt per Adsl aansluiting maar één modem nodig. (en dat zijn meestal modem/routers).

Ga eens een tekening maken en dus een logische indeling van hoe je het wil hebben en wat je hebt.
Dan weten we allemaal waar het over gaat.

Volgens mij haal je routers en switches door elkaar.
(hint : wikipedia en zoeken)

[ Voor 57% gewijzigd door aZuL2001 op 27-02-2008 00:07 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je routers en switches door elkaar haalt, misschien bedoelde die site dan wel dat hubs uit de tijd zijn... :)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• bartmaniac
wat willen jullie exact weten. ? weten jullie of die toestellen die ik eerder heb aangehaald geschikt zijn?
kan ik een tekening extern ontwerpen en dan hier in plaatsen?
De layout van het netwerk lijkt me eenvoudig
volgende toestellen moeten over een netwerkverbinding beschikken
1 desktop: deze moet toegang krijgen tot het internet en ook tot de lokale nas
1 nas : ook toegang tot internet (want ik wil hem bereikbaar maken via secured login)
1 netwerkmedia speler (zowel audio als video) : deze moet toegang hebben tot de desktop en de nas en ook internetverbinding en dit voor oa webradio
1 netwerkaudiospeler (denk aan iets als Soundbridge) deze moet toegang hebben tot de nas (dus voor de muziekbestanden) en ook internettoegang (oa webradio)
Pagina: 1