[XP] laptop doet lang over opstarten*

Pagina: 1
Acties:

• Chrit
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-01-2024
Een goede ochtend heren ( dames ook),
Sinds enkele maanden start mijn labtop erg langzaam op.
Ik heb het nit direkt in de gaten gehad dus ik kan geen goed herstelpunt meer aanroepen
Alle opostartprogramma's zijn even traag.
Eenmaal aangemeld, weer afmelden en weer aanmelden; gaat alles weer vliegensvlug(factor 5), ook met andere accounts.
Spyware en virussen (guards en agents uitgeschakeld maakt niets uit) zijn gecheckt; dus helemaal schoon, de windows prefetch is geoptimaliseerd en geen foutmeldingen van het systeem in het logboek.
Ik heb wat met geheuges zitten rommelen met Tweak-XP, maar dit werkt ook niet.
Op een of andere manier is Windows XP ergens naar instellingen aan het zoeken, lijkt mij; maar wat?.
Is er misschien een diagnose programma dat uitkomst kan bieden, of kan mij iemand nog 'n hint geven?

Groetjes Chrit

Verwijderd

Misschien is het handig om erbij te zetten wat voor laptop (dus geen labtop) je hebt.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Format&Reinstall is de standaard oplossing voor Windows-vaagheden...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

RemcoDelft schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 11:22:
Format&Reinstall is de standaard oplossing voor Windows-vaagheden...
Kies jij altijd de weg van de minste weerstand? :)

TS, heb je al eens gekeken of er in de logboeken iets te vinden is?

ARME AOW’er

• Chrit
Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 11:20:
Misschien is het handig om erbij te zetten wat voor laptop (dus geen labtop) je hebt.
Sorry, heb altijd gedacht dat lab van laboratorium afkomt ( was volgens mij vroeger ook zo , maar ja ik ben de vijftig al gepasseerd) .

Mijn laptop is een EasyNote MZ35 van Packard Bell met Intel Celeron M processor met een Phoenix NoteBios 4.0Release 6.1.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:05

Onbekend

...

Welke virusscanner heb je draaien?
En welk antispyware programma draai je? Start deze ook meteen op bij het starten van Windows?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
start-> uitvoeren -> msconfig
kijken bij de laatste 2 tabbladen welke programmas er nog allemaal op de achtergrond mee lopen (die lijst van processen in je taakbeheer). De-installeren van alle onnodige programmas kan ook wel eens helpen. Wie weet wat voor services er allemaal meedraaien op de achtergrond waar Joost zelfs niets van weet

Get Airflow, save the world.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op een of andere manier is Windows XP ergens naar instellingen aan het zoeken, lijkt mij; maar wat?
Dan denk ik dat dit topic meer in Windows Clients dan in Processors, Moederborden of Geheugen thuishoort. Ik move even :)

Move PMG -> WOS

Overigens komt "laptop" van iets wat op je schoot ("lap") kan liggen, dus een PC voor op schoot :z

Komt bij dat in laboratoria doorgaans erg lomp grote systemen gebruikt worden zelfs de 'simpele' desktopsystemen daar hebben vaak allerlei specifieke uitbreidingskaarten om te communiceren met allerhande meetapaaratuur, dus die afleiding is sowieso niet voor de hand liggend. Titelfix: "labtop" -> "laptop"

Oslik blyat! Oslik!

• Chrit
Onbekend schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 12:58:
Welke virusscanner heb je draaien?
En welk antispyware programma draai je? Start deze ook meteen op bij het starten van Windows?
Virusscanner :Avira Antivir
Antispyware : ad-aware persenal (start niet gelijk met pc op)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:05

Onbekend

...

Er zit ergens een optie in de virusscanner dat hij automatisch gaat scannen zodra de computer wordt opgestart. Is deze optie uitgeschakeld? (Zelf weet ik niet uit m'n hoofd waar je dat precies kan vinden.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Chrit schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 12:53:
[...]

Sorry, heb altijd gedacht dat lab van laboratorium afkomt ...
Maak eens gebruik van het beroemde MS-programaatje Bootvis zou ik zeggen.
Download: http://fileforum.betanews.com/detail/BootVis/1012371606/1

Draai het en laat de resultaten maar zien.

[ Voor 35% gewijzigd door Haaglander op 23-02-2008 15:21 ]

• Chrit
Haaglander schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 15:17:
[...]

Maak eens gebruik van het beroemde MS-programaatje Bootvis zou ik zeggen.
Download: http://fileforum.betanews.com/detail/BootVis/1012371606/1

Draai het en laat de resultaten maar zien.
_/-\o_ Bedankt Haaglander!!!!

Trace hier ...trace daar effe booten en Hopla ALS NIEUW!!!

Wat ik nauw precies gedaan heb of wat er gebeurt is moet ik nog even uitzoeken;
ik vind het echt ongelooflijk. Nogmaals jullie allen bedankt.
Ik zal de resultaten bekijken en laten zien.
Moet nu gaan eten.

• Haaglander
  • Niet online
Graag gedaan. ik zag dit topic wat later maar ik begreep echt niet waarom Bootvis niet eerder werd aanbevolen door de Tweakertjes. :)

Voor XP-gebruikers is dit een must have.

Helaas bestaat een dergelijk programma niet voor Vista. :/

• Chrit
Omdat ik eerst op Optimize System heb gedrukt en het systeem automatisch opnieuw is opgestart, weet ik niet wat er fout was. Ik blijf je dus het resultaat verschuldigd Haaglander.
Ik durf namelijk niet 'n eerder herstelpunt ( trage instellingen) aan te roepen, de foute boottrace vast te leggen en vervolgens het herstelpunt in de toekomst ( huidige instellingen) in WindowsWP op te roepen Kan dit wel???

Bedoel je deze: bootvis/

-bootinfo [filename] [txt]
Open the file specified and save the boot summary to the text file [filename].csv.
If the [txt] option is specified, the output file is [filenam.txt].

Ik moet nog even kijken hoe ik dat doe in dos (% tekens enzo)

• Haaglander
  • Niet online
Chrit schreef op zondag 24 februari 2008 @ 00:27:
Omdat ik eerst op Optimize System heb gedrukt en het systeem automatisch opnieuw is opgestart, weet ik niet wat er fout was. Ik blijf je dus het resultaat verschuldigd Haaglander.
Ik durf namelijk niet 'n eerder herstelpunt ( trage instellingen) aan te roepen, de foute boottrace vast te leggen en vervolgens het herstelpunt in de toekomst ( huidige instellingen) in WindowsWP op te roepen Kan dit wel???

Bedoel je deze: bootvis/

-bootinfo [filename] [txt]
Open the file specified and save the boot summary to the text file [filename].csv.
If the [txt] option is specified, the output file is [filenam.txt].

Ik moet nog even kijken hoe ik dat doe in dos (% tekens enzo)
Nee, laat maar. Jij was me gewoon voor, je hebt al een trace en een optimize gedaan. Het draait nu goed dus ... never change a winning OS.

Mocht je systeem straks weer vervelend doen dan dus deze handelingen in de juiste volgorde toepassen:
http://www.weethet.nl/dutch/hardware_bootvis.php

Gebruik het vooral als je drivers hebt geupdated.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Haaglander schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 18:43:
Graag gedaan. ik zag dit topic wat later maar ik begreep echt niet waarom Bootvis niet eerder werd aanbevolen door de Tweakertjes. :)
Misschien omdat bootvis daadwerkelijk totaal niets doet om een PC te versnellen?

Het is een analyse programma meer niet hoor. Ik post al jaren deze tekst:
Please note that Bootvis.exe is not a tool that will improve boot/resume performance for end users. Contrary to some published reports, Bootvis.exe cannot reduce or alter a system's boot or resume performance. The boot optimization routines invoked by Bootvis.exe are built into Windows XP. These routines run automatically at pre-determined times as part of the normal operation of the operating system.
Bron: http://www.microsoft.com/...erf/fastboot/default.mspx

ARME AOW’er

• Haaglander
  • Niet online
Guardian Angel schreef op zondag 24 februari 2008 @ 07:48:
[...]

Misschien omdat bootvis daadwerkelijk totaal niets doet om een PC te versnellen?

Het is een analyse programma meer niet hoor. Ik post al jaren deze tekst:

[...]

Bron: http://www.microsoft.com/...erf/fastboot/default.mspx
Ach ja, die fout maken zelfs de meeste doorgewinterde Windows gebruikers. MS heeft dat verhaal zelf de wereld in geholpen omdat er idd een aantal gebruikers waren die na toepassing van Bootvis problemen ondervonden. Om van het gezeik af te zijn, besloten ze in 2004 de ondersteuning af te schaffen. Je vindt Bootvis daarom niet meer op de download site van MS.

Maar goed .....
Nooit gehoord van de Optimize functie van Bootvis?
En vooral .... nooit gehoord van de uitdrukking "the proof is the eating of the pudding"?

Ik heb de opstarttijd van 10-tallen PC's aanzienlijk (tot wel met 2 minuten) kunnen versnellen dankzij Bootvis.

Vraag het aan Chrit of hij spoken ziet.

Onjuiste adviezen zouden verboden moeten worden op Tweakers. ;)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Haaglander schreef op zondag 24 februari 2008 @ 09:24:
[...]
Onjuiste adviezen zouden verboden moeten worden op Tweakers. ;)
Last van opkomend sarcasme?

Een programma adviseren dat in de meeste gevallen alleen maar leidt tot behoorlijk grote problemen zou verboden moeten worden. Mogelijk daarom waren er zoveel gebruikers op GoT die er vragen over hadden. :)

http://gathering.tweakers...%5Bq%5D=bootvis&where=GoT en let dan vooral op de topictitels.

ARME AOW’er

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

Chrit schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 12:53:
[...]

Sorry, heb altijd gedacht dat lab van laboratorium afkomt ( was volgens mij vroeger ook zo , maar ja ik ben de vijftig al gepasseerd) .
Lap is engels voor schoot, 'top' is een toevoegsel in de trant van desktop (staat op je bureau) want deze staat op je schoot. Ofzo. Het klinkt brakker als je het zo uitlegt.

• Haaglander
  • Niet online
Guardian Angel schreef op zondag 24 februari 2008 @ 11:59:
[...]

Last van opkomend sarcasme?

Een programma adviseren dat in de meeste gevallen alleen maar leidt tot behoorlijk grote problemen zou verboden moeten worden. Mogelijk daarom waren er zoveel gebruikers op GoT die er vragen over hadden. :)

http://gathering.tweakers...%5Bq%5D=bootvis&where=GoT en let dan vooral op de topictitels.
Ik ken niemand maar dan ook niemand die na het gebruik van Bootvis problemen heeft ondervonden. Alleen maar happier PC/laPtop-gebruikers.

Maar ja, angsthazerij en papegaaigedrag voeren de boventoon.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Joh, wat maakt mij het uit dat jij zo weinig mensen kent. :)

Mij zal het absoluut worst wezen wie het wel of niet gebruikt, dat is een eigen keuze. Maar het minste wat je MOET doen is mensen waarschuwen dat het fout KAN gaan. Dat is wel zo aardig tegenover medetweakers en zeker als ze maar zeer weinig postings hebben.

Vandaar mijn link naar topics waar het wél fout is gegaan, overigens zijn dat dus dan de mensen die jij niet kent. :)

ARME AOW’er

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Haaglander schreef op zondag 24 februari 2008 @ 14:13:
Ik ken niemand maar dan ook niemand die na het gebruik van Bootvis problemen heeft ondervonden. Alleen maar happier PC/laPtop-gebruikers.

Maar ja, angsthazerij en papegaaigedrag voeren de boventoon.
Soowww.. mag het nu dan weer liever naar mekaar toe?

Ik gooi m'n bootvis download ook niet weg hoor, maar ik heb er wel wat voorbehouden bij.
Persoonlijk heb ik gemengde resultaten ervaren, dus ik gebruik het ook meer als een last-ditch.

Dat het in dit geval goed gewerkt heeft - prima.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:19
bootvis is ooi bedacht om daarmee wel degelijk de pc sneller te laten starten en zelfs voor de dos versies was er een programma dat er voor zorgde dat de stuurprogrammas en dergelijke allemaal op de juiste plek in het geheugen werden geladen, in de juiste volgorde.

dat er veel problemen door kwamen heeft vast te maken met brakke driverws, en microsoft heeft dan ook besloten het niet meer te ondersteunen.
ik heb het vroeger wel eens gebruiktg, maar daarna nooit meer, duurdetoch een behoorlijke tijd, en dat elke keer weer opnieuw.
dan maar ff een paar seconden langer wachten tot de pc klaar is.
iteindelijk laad windows het meeste toch zelf na het inloggen, en dan heb je er tofch ook al weinig last van.

maar het nakijken van alle rpogrammas die er geladen worden is ook wel aan te bevelen. veel programmas laden programmas die er voor zorgendat ze later sneller gestart kunnen worden. maar die verspillen dus je tijd als je ze niet gaat gebruiken. ook veel zooi die "per ongeluk"is geinstalleer dwil mnog eens iritante bijwerkingen hebben.

ook kan het zijn dat er tijdens het opstartemn wordt gezocht naar netwerken, of netwerkdrives, en het kan zomaar zijn dat een windos onderdeel dus zomaar 30 seconden daarop zit te wachten, en er in die tussentijd dus helemaal geen sprake is van opstarten.

het is verder dus laptop. lap idd als schoot, en top als in "on top of"
vergelijk het met lapdance
dat bestaat al heel wat jaren meer dan laptop. dus komyt dat wellicht bekender voor :p
Pagina: 1