Toon posts:

[HDD] Spindlemotor(?) defect, data nog terug te halen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik zat net een film te kijken, loopt de film half vast en kan reageert de PC voor geen meter meer. Ik kon 'm niet meer normaal afsluiten dus ik resetten en rebooten. Nu viel me ineens ook een vreemd geluid op waarvan ik dacht dat het een aanlopende fan was (MB A8N-E heeft daar wel last van) maar dat bleek na nader onderzoek dus niet zo te zijn ... het was mijn vrij nieuwe Seagate 500Gb schijf :(.

Nu heb ik in de FAQ gekeken en daar staan dus ook mooie voorbeeld geluidjes in. Als je dit geluid pakt;
http://faq.tweakers.net/om/hdd_geluiden/slowspindlemotor.wav
Dan lijkt die er echt 90% op behalve het tikken / stiltes komen bij mij niet voor. Het blijft een continu geluid (alsof een fan aanloopt).

Iemand enig idee of ik hier nog data kan afhalen? Hij is in XP nog wel te herkennen, maar het browsen door de schijf gaat eigenlijk gewoon niet meer. Ik laat de HDD sowieso een nachtje liggen, maar dat zal vast niet helpen.

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-02 17:06
Staat Windows ook op die bewuste schijf? Zo ja, niet meer van die schijf opstarten -> zo min mogelijk belasten. Hang hem in een andere pc erbij, en laat vervolgens een aantal datarecovery tools erop los (zie FAQ). Als je geluk hebt, kun je daar nog het eea mee terughalen. Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn windows staat er gelukkig niet op, maar ik kan er nu wel iets meer mee :) Ik kan nu data kopiëren nadat ik de HDD cage uit mijn kast gehaald heb en deze gedraaid op de grond gezet hebt (met de neus naar voren van de HDD's). En ik kan zeggen dat ik het aanlopende motortje van de HDD nu niet meer hoor.
/me klopt meteen af onder de tafel

Hopelijk kan ik zo nog mijn data redden en dan morgen maar een garantie gevalletje inleveren.

Update-tje, ik heb gelukkig alles kunnen recoveren en dat bleek maar net op tijd ook. Ingeleverd bij Informatique en daar konden ze niet zo snel een probleem vinden totdat ie zomaar ineens uitviel en niet meer aan wilde. Heb nu dus weer een nieuwe schijf en hopelijk blijft deze wel wat langer leven :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2008 19:34 . Reden: Update-tje ]