Toon posts:

3 OS-en op 1 systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag 3 besturingssystemen op mijn systeem zetten. Namelijk win98, W2K en Mandrake. Win98 om te kunnen blijven gamen, W2K omdat die gewoon roelt en zwaar kont schopt als je het mij vraagt. En Madrake om mee te gaan kunnen pielen zodat ik die uiteindelijk ook op de server kan planten.
Op de eerste partitie wil ik win98 hebben. Op de tweede W2K en dan op de derde Madrake. Win98 en W2K staan er al op. Kan ik nu gewoon de setup an Madrake draaien en vraagt ie dan op welke partitie ik 'm wil plaatsen? En kan ik 'm daarna in win2000 erbij zetten in dat opstart menuutje? Of zet ie 'm automatisch op de C: en ben ik dalijk bv win98 kwijt? Ik had begrepen dat het moet lukken zoals iok het wil. Moet ik dan nog ergens speciaal rekening mee houden of is het gewoon een kwestie van installeren en gaan met die banaan? Ik had de search optie al gebruikt maar ik heb nix kunnen vinden helaas.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hij maakt een eigen bootloader aan (default labels: linux en dos. De laatste roept vervolgens je Win2K bootmenu op.

Je kan natuurlijk ook altijd een andere bootloader gaan gebruiken (bijv. Bootmagic van PowerQuest of System Commander).

Virussen? Scan ze hier!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
draait w2k op ntfs?

dat wordt nl. niet herkend door de installer van mnadrake. Kan je na de install wel goed zetten. Installeer grub ipv lilo (wordt je gevraagd tijdens de installatie). Is wat duidelijker dan lilo.

Laat gewoon een stuk schijf ongepartitioneerd, de installer gaat aan je vragen waar je linux wil installen en maakt de benodigde partities.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
RedHat 6.2
RedHat 7.0
Windows 98 (UnrealTournament OS)
Windows 2000 Prof.
Windows Whistler (XP) Prof. Beta 2
Windows Whistler (XP) DataCenter Server Beta2

Allemaal op 1 systeem met LiLo en Win. boot loaders.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor Windows 98 en Linux zet je in BOOT.INI van het Windows 2000 bootmenu :

C:\="Windows 98"
C:\BOOTSEKT.BIN="Linux"

Die bootsekt.bin maak je aan met het commando dd zodat je lilo bootsector in dat bestand wordt geplaatst. Moet je ff opzoeken in een howto hoe het commando precies werkt.

En raymondw: Stoer hoor, maar erg behulpzaam ben je niet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Nee win2000 staat niet op NTFS.
Zo'n bootmanager zoals die van Powerquest daar heb ik ooit eerder mee gewerkt. Da's wel een goed plan ja. Alleen had ik toen volgens mij wat probleempjes met dat win2000 opstart menuutje. Maar dat kun je trouwens ook uitschakelen bedenk ik me nu. Alleen wat bedoelde je nou met lilo? Is dat weer iets anders dan Mandrake of wat?

Verwijderd

lilo is de bootloader van linux en kan ook als bootmanager gebruikt worden.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

ikke kan nu 5 dingen booten: SE, w2k, Mandrake, (nog in te vullen distro), FreeBSD. ik heb het zo gedaan:
w98 partitie geactiveerd, SE erop geplant. daarna w2k. nu zijn in de windozen de driveletters gelijk. vervolgens heb ik XOSL geinstalleerd. ziet er gelikt uit en werkt makkelijk. voor de linuxen/bsd heb ik gewoon gezegd dat de bootloader telkens in de eigen bootsector moet. die wordt dan door XOSL opgevuurd (vertaald engels :?). XOSL moet wel op een FAT-partitie. kijk anders op mijn bescheiden homepage (huisjeicoon rechts), daar heb ik m'n hele partitietabel staan. ik gebruik trouwens wel lilo. wrom weet ik niet...

relaxed aan XOSL is dat je voor iedere bootoptie (je kunt trouwens ook vanaf je 2e fdd booten :)) verschillende knopjes aan kunt geven. voor SE dus: beneden (w2k bootmenu), enter oid. XOSL is ook GPL (=gratis)

www.xosl.org

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik gebruikte eerst lilo en het win2k bootmenu, maar nu gebruik ik alleen die laatste. In principe kun je daar alles mee booten zonder al teveel moeite.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op vrijdag 16 februari 2001 21:55 schreef Major_Kusanagi het volgende:
voor de linuxen/bsd heb ik gewoon gezegd dat de bootloader telkens in de eigen bootsector moet. die wordt dan door XOSL opgevuurd (vertaald engels :?).

ik gebruik trouwens wel lilo. wrom weet ik niet...
Lilo is de bootloader die je in linux partitie hebt geplaatst. Daarom heb je hem dus ook :P

Dat is trouwens ook mijn voorkeur. Lilo in de partitie van de betreffende distro (dus bij 2 distro's ook 2 lilo's) en dan een extra bootmanager om te switchen :)

Verwijderd

Topicstarter
Poeh poh
wat sommige van jullie bedoelen snap ik dus niet helemaal. ben nog niet zo'n ervaren persoon met Linux (nog niet) Ik denk dat ik eerst maar eens ga proberen om dat w2k bootmenuutje te proberen. Kijken ofdat het daarmee werkt. Als dat niet zo is dan hoor ik het graag. Omnog 1 keer voor de duidelijkheid te vertellen wat ik nu bedoel:

op de c: windows 98 installeren.
op de d: w2k installeren, die automatisch een bootmenu aanmaakt vanwege win98
op de e: Mandrake installeren, en dan onder w2k installen dat dat ook een boot optie is.

En dan maar hopen dat Linux nix raars gaat doen met m'n c: schijf, of dat bootgebeuren.

Zou dit moeten werken dan?

• Bananenplant
  • Nu online

Bananenplant

Op vrijdag 16 februari 2001 23:04 schreef Zemanova het volgende:

[..]

Lilo is de bootloader die je in linux partitie hebt geplaatst. Daarom heb je hem dus ook :P

Dat is trouwens ook mijn voorkeur. Lilo in de partitie van de betreffende distro (dus bij 2 distro's ook 2 lilo's) en dan een extra bootmanager om te switchen :)
DUH! ik weet wel wat lilo is. ik bedoelde lilo ipv grub.

Zucmantaks, nu 💰 !

• Bananenplant
  • Nu online

Bananenplant

Op vrijdag 16 februari 2001 23:47 schreef ustoopia het volgende:
op de c: windows 98 installeren.
op de d: w2k installeren, die automatisch een bootmenu aanmaakt vanwege win98
op de e: Mandrake installeren, en dan onder w2k installen dat dat ook een boot optie is.

En dan maar hopen dat Linux nix raars gaat doen met m'n c: schijf, of dat bootgebeuren.

Zou dit moeten werken dan?
Mandrake wordt geen e:. Windoze snapt nl niet hoe het linux filesystem werkt. als je idd wilt dat w2k d: wordt, moet je met fdisk (windows) je w98-paritie activeren. daar maakt windows doorgaans nl c: van. w2k doet dat ook (bij mij is ie f:). linux kan FAT/FAT32 lezen/schrijven, NTFS lezen (schrijven experimenteel). wees daar dus maar niet bang voor. als de linuxinstallatie gaat vragen waar hij z'n bootloader neer moet zetten, kies dan iig NIET voor de MBR. dan is je w2k spul nl weer weg.

wil je in windows bij je linuxpartitie kunnen: uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/

hoe dat w2k-menu werkt weet ik niet, ik prefereer een 100% GPL-oplossing ;)!

Zucmantaks, nu 💰 !

Verwijderd

Ik heb ook een tijdje Win 98 W2k en linux redhat gedraaid op mijn laptoppie, maar het is allemaal heel eenvoudig, eerst 98 dan win2k instaleren (eigen bootmenu van 2k gebruiken) en dan linux instaleren enhem vertellen waar je master boot record staat en dan vertellen wat voor een OS het is. Als je nu opstart heb je eerst je LILO en dan na keuze uit linux of windoos krijg je weer je win2k bootmenu, beetje omslachtig opstarten maar wel zo makkelijk om te instaleren :)
Pagina: 1