HD3870X2 temperatuur probleem

Pagina: 1
Acties:

• AuC
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 08:21
Onlangs heb ik een Club3D HD3870x2 aangeschaft. Prima kaartje, alleen een groot probleem: in idle heeft de kaart volgens Catalyst Control Center al een temperatuur van 71 graden celsius! Ook in GPU-Z krijg ik dezelfde temperatuur. Echter, de andere GPU heeft volgens GPU-Z een nette (?) 56 graden celsius. Nu vraag ik mij af of deze 71C normaal is, want het zit me niet helemaal lekker?

Tevens kwam ik nog iets tegen in GPU-Z. De ene (koudste) GPU heeft een GPU Clock van 441MHz en een memory clock van 450MHz (Default Clock zijn hetzelfde.) De andere, warme GPU heeft een GPU Clock van 148MHz en een memory clock van 450MHz. Hierbij staat default clock op 825MHz en memory op 901MHz. Daarom vraag ik me af of deze kaart wel in orde is?

Kortom: is dit allemaal prima, of is de kaart een RMA waardig? Op het wereld wijde web kon ik helaas weinig informatie vinden over deze kaart. (heb al 2 dagen rustig rondgeneust.) Tevens heb ik niks geclocked.

edit:
Nog vergeten te melden, maar wel handig om mee te nemen: de GPU lijkt niet heter te worden dan 79 graden celsius. Ik heb ook geen artifacts of andere problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door AuC op 22-02-2008 20:35 ]

• incinerator82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 16:18

incinerator82

I don't Drive Fast, i Fly

Je clock is dat niet lager omdat je niet in een game zit.
Mijn dual 7800GTX worden terug geclockt op het moment dat ik in windows terug kom.
En in game gaan ze op de volle mep draaien, dat noemen ze energie zuinig.

Ik weet tevens dat mijn bovenste kaart, waar mijn TFT via DVI opzit ook warmer wordt dan de 2de kaart.
Dit geld dan voor een Nvidia kaart, en het verschil bij full load is maar iets van 14 graden.
Idle is dat uiteraard minder, ik meen 5 graden, ik zal tzt even kijken wat hij bij mij doet.

Je hebt geen artifacts of fout geplaatste textures??

http://www.overclockercaf.../VGA/HIS_HD3870X2/pg3.htm
hier hebben ze het over 79 graden en hoger!

Wat is je omgevings temp (mobo, kast, kamer?)

[ Voor 58% gewijzigd door incinerator82 op 22-02-2008 20:39 . Reden: type foutje temp... ]

www.mnmclan.nl - LanParty's 4 The win | www.wazda.nl

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:08
Is zeker een beetje warm idle.

Nu zal je altijd temperatuur verschillen hebben aangezien de warme lucht van de ene core over de andere blaast.

Die clocksnelheden die je ziet staan zijn ook goed aangezien dit de 2d clocksnelheden zijn. Pas als je een spel opstart of een benchmark gaan die harder draaien.

Check dus eerst je temperaturen eens als de kaart in 3d-mode is. (ati tool bijvoorbeeld) en kijk of de ventilator harder gaat draaien als dat gebeurd.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• AuC
Met betrekking tot de clock snelheden heb ik weer wat geleerd, mijn dank daarvoor. :)

Ik heb geprobeert Ati Tool te gebruiken, maar dat wou niet werken; programma gaf enkel een wit scherm (zal eens kijken of ik een oudere versie kan vinden.) De kaart lijkt, als ik snel uit een game switch naar Catalyst, niet warmer te worden dan 79 graden. Geen betrouwbare manier natuurlijk, maar wellicht wel een indicatie.
incinerator82 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 20:31:
http://www.overclockercaf.../VGA/HIS_HD3870X2/pg3.htm
hier hebben ze het over 79 graden en hoger!

Wat is je omgevings temp (mobo, kast, kamer?)
Die link heb ik ook gevonden, maar is dan ook de enige die spreekt over dergelijk hoge temperaturen. Die 79c is dan ook under load.

Mijn moederbord is, volgens Lavasys, 43c. Omgeving is zo een 19 graden.

[ Voor 37% gewijzigd door AuC op 22-02-2008 20:42 ]

• incinerator82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 16:18

incinerator82

I don't Drive Fast, i Fly

Misschien moet je even kijken om een log aan te zetten, dan kun je het terug zien.
Maar 79 is dus "normaal" of komt bij meerdere personen voor zie vorige post met url.
Dat je 2de kaart minder warm is, hoe dat zit weet ik niet exact, heb ik ook met mijn Sli opstelling.
Zal wel komen omdat nr1 alles samenvoegt en naar je dvi aansluiting pompt..

www.mnmclan.nl - LanParty's 4 The win | www.wazda.nl

Verwijderd

Download de cfg file van rivatuner 2.06 hier:
http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=232476

Deze werkt namelijk met de 3870x2 en kun je handmatig je fan instellen.
Ik zet hem tijdens het gamen op 45 % en wordt daarbij nooit warmer als 50 graden onder load en in idle iets van 30 graden.

Probeer het gewoon maar eens, werkt perfect!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2008 23:20 ]

Verwijderd

je fan speed blijft als het goed is op 25% draaien en deze past zich niet aan als die warmer wordt. ( wat wel de bedoeling zou moeten zijn ) Althans dit was bij mij het probleem. Ik heb dit opgelost door rivatuner het te laten regelen. Werkt prima hier en kom niet boven de 40 grade met 40% fan speed.

• AuC
Super, Rivatuner lijkt het hele probleem op te lossen. Even de fan op 40% staan nu, en de temperatuur daalt tot 42C idle. Het lijkt er inderdaad op dat de fan niet werkt zoals het zou moeten.

• DesertRaven
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Merken jullie ook dat de kaart bij bijv gpu-z voor de cores verschillende snelheden aangeeft? (heb het met ati GPu clock bekeken en die zegt hetzelfde).
Ik zat te denken aan dat een core steevast op 3d mode draait en de ander switched tussen 2d en 3d, maar zou toch graag weten of andere club3d (of een ander merk) dit ook hebben.

Hij zegt zelfs ik een andere bios voor elk "gedeelte" van de kaart heb ? (de een is een maand ouder dan de ander) :?

Bijgevoegde plaatjes;

Afbeeldingslocatie: http://img80.imageshack.us/img80/1761/vanallessu2.th.jpg

[ Voor 95% gewijzigd door DesertRaven op 06-04-2008 19:04 ]

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 14:09
gpu-z geeft geen 2d clocks aan,maar precies de helft.Ook verandert de clocks niet als je een 3d app. opstart. Ik hecht geen waarde aan gpu-z,wat betreft clock-speeds.

Bij Amd-gpu-clocktool zou je eens"show current clocks"moeten aanvinken,dan zie je je real clocks,dan merk je ook dat beiden cores op 298 staan.(volgens mij)
Maar wanneer je met rivatuner of amd-gpu-clock tool gaat overklokken,dan heb je geen 2d-clocks meer,althans hij gaat dan niet meer terug naar 2d-clocks. Dan zou je weer alles op default moeten terug zetten.

Ik had ook in het begin dat ie op 2d modus 79grd werd,maar toen wist ik nog niet als je ging overklokken ,ie niet meer in 2d clocks terug ging.Daardoor werd ie zo warm in 2d-modus.

Heb de temp. ook met rivatuner ingesteld,nu word ie max.70 grd.(autofan rivatuner)

Waarom de ene core warmer wordt dan de andere, is puur omdat 1 koelblok van koper is en de andere van aluminium.

|2600k|Asus 290|

Verwijderd

Hallo allemaal.

Ik heb ook een hd3870 OE van MSI gekocht en heb hetzelfde probleem als de topicstarted. Mijn computer valt zelfs regelmatig uit als ik bij de 80C kom wat ik uiteraard niet fijn vind midden in een leuk potje DIRT.

Nu ben ik zelf niet zo'n tweaker (ik gebruik eigelijk altijd de DOT functie bij de MSI kaarten, maar das echt alles) en ik heb nog nooit met Rivaturner gewerkt. Kan iemand mij precies uitleggen wat ik moet doen, zodat ik niet mijn hele kaart naar de mallemieze help, ik wil dus alleen net zoals de bovenstaande mensen mijn fan sneller later draaien.

Alvast bedankt

Jordy
Pagina: 1