Kan ik deze computer gaan gebruiken als linux bak?

Pagina: 1
Acties:
  • 658 views

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-12-2025
Hey,

Ik heb een oude computer op men kamer gehaald, omdat deze toch niet gebruikt werd. En ik het wel lachen vond om een computertje te hebben om mee te klooien. Het is echt een best wel oud beesje. een Dell Optiplex Gs+.

Afbeeldingslocatie: http://thumbs.ebaystatic.com/pict/1901747037388080_1.jpg
zo eentje dus.

Het extraatje is dat ik een 4GB HDD erin heb zitten boven op de standaard 2GB :P

Ik wil hier graag wat met linux op gaan doen, maar ik weet niet precies wat de mogelijkheden ermee zijn! Ik heb al beetje rond gekeken enzo, pctje is helemaal geformateerd dus ook geen DOS erop...

Wat zijn de mogelijkheden? En wat moet ik ondernemen ervoor!

Groetjes,

Anton

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Een iso downloaden, installeren en gewoon uitproberen? 8)7

Verwijderd

Specs?

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:00

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Als het een 368 of hoger is wel.

Een CD-ROM drive waar je vanaf kunt booten is ook handig voor de installatie.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Oulewappeur
ik heb sowieso een cd-rom drive, de specs weet ik niet precies. ik moet eerst een boot doen met een diskette, dus eerst dos installeren om van cd te booten als ik het goed begrepen had van mijn pa. Maar ik weet de specs nu dus niet, alleen staat er dus op de voorkant zo'n plaatje van Intel inside bladiebla maar er staat ook bij MMX.

Verwijderd

Dan google je wat MMX wil zeggen, en dan google je wat de minimumeisen zijn voor je linux distro.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als er MMX op staat is'ie minstens twee en een half keer zo snel als mijn linux server. (die al 6 jaar 7x24 draait en daarvoor desktop was)

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Gaat prima, zeker als je een wat oudere distro neemt. De nieuwste distro zal je wel kunnen installeren, maar die zal imho te zwaar op de grafische mogelijkheden leunen. Een fedora core 1 ofzo.

Hier kon uw advertentie staan

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Hiervoor kan ik je RedHat 6.2 adviseren. :P :+
http://www.redhat.com/doc...6.2-Manual/install-guide/
"Linux bak" --- wil je leren met de command line om te gaan? Dat lukt ook zonder X. Gewoon een Ubuntu server installatie of Debian (zonder X).

[ Voor 16% gewijzigd door pinockio op 22-02-2008 22:41 . Reden: voor de duidelijkheid een clown ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

Ik denk niet dat je op een oude bak een oude versie van een zware distro moet draaien, maar een recente versie van een distro gericht op oude bakken. Dan heb je wel recente software (ook qua security updates) maar het draait wel op je oude bak.

Ik heb overigens jarenlang Debian gedraaid op een Pentium 100 als fileserver (waarbij de Debian altijd up-to-date was).
Die bak is inmiddels met pensioen, maar qua performance was er niks aan de hand (geen grafische zooi)

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-01 17:38
Is afaik een Pentium 2 350 wat daar in zit, heb hiero nog de platte versie van die bak liggen hoewel die richting sloop moet allang :+. Kan prima linux op, neem bijv Arch of Debian oid. Niet een distro zoals Gentoo waar je zelf moet compileren, duurt veeeeeeeel te lang.

There is no replacement for displacement!

• Oulewappeur
Okey veel mensen praten over debian, daar ga ik dan maar is mee aan de gang. het is gewoon puur om te kijken hoe het is, kan alsnog zijn dat ik er alsnog windows 98 op gooi ofzo :P! maargoed ik vind het gewoon leuk om met dingen aan de gang te gaan, zeker ook omdat ik als vervolg opleiding de informatica richting op wil gaan en dan heb ik weer wat meer kennis :D!

Verwijderd

Nitroglycerine schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 22:25:
Gaat prima, zeker als je een wat oudere distro neemt. De nieuwste distro zal je wel kunnen installeren, maar die zal imho te zwaar op de grafische mogelijkheden leunen.
Servers gebruiken helemaal geen "grafische mogelijkheden". De vraag is een beetje wat de TS exact wil uitproberen. Het runnen van een lichte Linux installatie van welke distributie dan ook lijkt me een prima eerste stap. Of hij daarna tikgeit of kliklemming wil spelen lijkt me van een andere orde.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Begin niet aan Windows 98, dat is echt te oud, en veelste onveilig tegenwoordig.

Pak dan Windows 2000.

• Oulewappeur
@Cheatah, ik heb nog nooit met linux gewerkt, dus ik wil het gewoon is uitproberen. Is verkennen hoe het in elkaar zit, wat ik er precies mee ga doen daarna weet ik nog niet.

@Thinkpad, dat zie ik dan wel weer windows 2000 is misschien te hoog gegrepen. Dat beestje heeft ook jaren lang 95 gedraaid en zat ook op internet aangesloten.
----
Ik zit nu op de website van debian en ik ben aan het kijken op de volgende pagina

http://www.debian.org/CD/http-ftp/#stable

maar hier staan allemaal verschillende types debian??? kan iemand mijn anders de juiste pagina geven waar ik het kan downloaden, het moeten wel volle image bestanden zijn aangezien de computer niet op internet zit aangesloten (nog niet)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Je kan Debian of Ubuntu Server nemen. Beiden hebben commandline standaard, maar daar valt prima mee te werken. Als je apache2, proftpd, openssh-server, mysql5, en php5 erop gooit kan je een prima fileserver maken. Je kan er misschien zelfs nog wel een router van maken (met behulp van IPCop).
Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 10:53:
[...]

Servers gebruiken helemaal geen "grafische mogelijkheden".
Heb je al eens naar Windows gekeken :')

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

je moet de I386 pakken die is voor de 32 bit computers

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Oulewappeur schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 10:58:
@Thinkpad, dat zie ik dan wel weer windows 2000 is misschien te hoog gegrepen. Dat beestje heeft ook jaren lang 95 gedraaid en zat ook op internet aangesloten.
Mocht je toch windows willen installeren, dan zou ik gewoon XP erop zetten. Eerst wel ff zorgen dat er minimaal 196MB RAM in zit (je kan vast wel ergens wat oud geheugen opscharrelen).
Een zo classic mogelijke XP performt vrijwel hetzelfde als Win2k. Met SP3 die binnenkort uitkomt heb je nog wat preformance boost.
Ik heb zelf XP draaiend gehad op een P2 233MHz, beetje internetten + tekstverwerken ging best goed als je een beetje tweakt.

Toen XP uitkwam was 2GB RAM nog niet standaard hoor ;)

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
Je kan misschien wel Xubuntu proberen? Dat is ubuntu met xfce4 als windowmanager en zover ik weet is xfce4 een stukje lichter dan gnome of kde.

http://nl.archive.ubuntu....tu/releases/7.10/release/

Pak dan "PC (Intel x86) alternate install CD".

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit gaat inmiddels richting "welk OS moet ik", en daar hebben we een heel topic voor, met talloze tips. De moraal van het verhaal lijkt me duidelijk: gewoon proberen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.