[RAID0]Disk kwijt uit array

Pagina: 1
Acties:

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-02 17:06
Ik zit met het volgende probleem. Sinds vanochtend ben ik mijn RAID0 array kwijt. Het betreffen twee Hitachi schijven van 160gB in RAID0 op een ICH9R controller.

De ene disk werkt prima, de andere wordt maar gedeeltelijk herkend. Tijdens het detecteren van de devices staat er 2 devices found, vervolgens komt de specifieke informatie van elke schijf en dan houdt het op - hier blijft het zaakje hangen.

Ik heb tot nu toe het volgende geprobeerd, zonder resultaat:
- Andere SATA/power kabel
- Disk aan JMicron controller hangen, deze ziet hem ook niet, maar pc freezed niet.
- Disks spinnen beide wel op, maken een normaal geluid.

Het laatste doet mij denken dat die disk nog redelijk normaal zou moeten werken.

Vervolgens heb ik de schijf in een andere PC gehangen, waar deze moeiteloos wordt herkend! Deze pc beschikt jammer genoeg niet over een Intel controller, maar een Highpoint. Ik kan mijn array hier dus niet gemakkelijk op uitlezen.

Ik sta dus nu voor de keuze, of gaan prutsen om het array op de andere pc te rebuilden, of een manier vinden om de disk weer te laten werken in mijn eigen pc. Waarbij de laatste mogelijkheid uiteraard mijn voorkeur heeft.

Relevante specs:
CPU: Core 2 Quad Q6600
Moederbord: Gigabyte P35-DS3R
Voeding: Zalman 600Watt

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zou eerst eens gaan kijken of je bij Hitachi ook diagnostic software kunt downloaden om de schijf(ven) eens grondig te testen. Op die manier weet je of het aan de schijven ligt of misschien aan de controller of eventueel bekabeling. Verder zal het je niet gaan lukken om deze RAID0 set te rebuilden op een HighPoint of Jmicron controller. Je kunt de RAIDset, wanneer blijkt dat de Intel controller niet in orde is alleen weer benaderen als je een moederbord of PCI kaart hebt met een identieke controller of mogelijk dat het met een nieuwere Intel controller ook gaan, als deze backward compatible is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• hapSnap
Testen met de tool van Hitachi is helaas niet mogelijk. Mijn eigen pc ziet de schijf niet, dus het tooltje ook niet. De pc waar ze wel op werken is al vrij oud, SATA was toen een "optional feature". Dat moederbord heeft dus gewoon een normale IDE interface, met een losse controller erbij voor 2 SATA poorten. Deze SATA poorten kan ik niet in IDE mode laten draaien, waardoor de tool van Hitachi ze niet zal herkennen.

/edit

I stand corrected. Ik heb de schijf aan de JMicron controller gehangen, en het tooltje ziet de schijf wel. Met als resultaat.... schijf is prima.

/edit2

Blijkbaar is die ICH9R iewat buggy. Via autodetect loopt hij vast, maar als ik de schijf hotswap als ik in de raidbios zit werkt het wel 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door hapSnap op 22-02-2008 20:12 ]

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Indien je de beide harde schijven al hebt getest in een andere pc.
Dan lijkt het dat je de fout bij je ICH9R controller moet gaan zoeken :?

Indien je nog ergens een sata-harde schijf hebt liggen, dan zou je deze misschien eens kunnen installeren met een werkende Windows op je Jmicron-controller.
Dan kun je vanuit Windows, je ICH9R-controller met de bewuste harde schijven eens uit testen.
Gebruik hiervoor dan ook de software van Intel "Matrix Storage".

Veel succes gewenst ;)
hapSnap schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 18:23:
Testen met de tool van Hitachi is helaas niet mogelijk. Mijn eigen pc ziet de schijf niet, dus het tooltje ook niet. De pc waar ze wel op werken is al vrij oud, SATA was toen een "optional feature". Dat moederbord heeft dus gewoon een normale IDE interface, met een losse controller erbij voor 2 SATA poorten. Deze SATA poorten kan ik niet in IDE mode laten draaien, waardoor de tool van Hitachi ze niet zal herkennen.

/edit

I stand corrected. Ik heb de schijf aan de JMicron controller gehangen, en het tooltje ziet de schijf wel. Met als resultaat.... schijf is prima.

/edit2

Blijkbaar is die ICH9R iewat buggy. Via autodetect loopt hij vast, maar als ik de schijf hotswap als ik in de raidbios zit werkt het wel 8)7

• hapSnap
Nadat ik de schijf gehotswapped heb kon ik zoals gezegd dus booten, alle meuk gebackupped, en geprobeerd te rebooten. Resultaat: alles werkt weer als vanouds :)

Blijkbaar had die ICH9R zich ergens in verslikt :P