Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Indesign+Scripting] bestandsnaam vanuit browser openen

Pagina: 1
Acties:

• js303
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-11 21:15
Voor Indesign wil ik een (JavaScript) script maken waarmee een bestand geopend kan worden en geplaatst als afbeelding. In feite gaat 't om een filename die via een dialoogvenster geplaatst wordt in een variabele.

In de Indesign Scripting Tutorial staat een voorbeeld hoe je een bestand opent:
JavaScript:
1
2
//Display a standard open file dialog box to select a graphic file.
var myGraphicFile = File.openDialog("Choose a graphic file");

Bovenstaande code opent een simpel dialoogvenster waarmee je de standaard filesystem en SMB netwerk shares kunt benaderen.

Echter ik wil een web pagina tonen waar een user een item kan selecteren en de waarde (string) hiervan retourneert aan Indesign. Ik heb de scripting guide doorgelezen evenals geGoogled en het lijkt erop dat dit niet kan. Welke richting moet ik gaan zoeken om dit toch voor elkaar te krijgen? AppleScript (Mac), VBscript (Windows), via een COM object een koppeling maken?

Achtergrond: we hebben een web-based beeldbank met een mysql-database. Ik wil de web frontend hiervan aanroepen vanuit InDesign, om een afbeelding te importeren. Alternatief zou zijn om de fysieke files van deze beeldbank via SMB ter beschikking te stellen, maar dan is zeer gebruikersonvriendelijk om door alle 50.000 beelden heen te browsen die ook nog eens in honderden mappen staan opgeslagen.

[ Voor 16% gewijzigd door js303 op 22-02-2008 16:11 ]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Om een afbeelding van de client op de server te krijgen is er volgens mij geen andere mogelijkheid dan een <input type="file" /> element (ik gok dat de JavaScript functie die je noemt hetzelfde mechanisme gebruikt.

Maar staan de afbeeldingen wel op de client of staan ze al op de server? Wat wil je van waar naar waar importeren?

Whoops, het gaat niet om een browser blijkbaar... In that case, never mind :$

[ Voor 10% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-02-2008 16:53 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Volgens mij moet dit mogelijk zijn, althans, met Applescript ontlenen wij wel vaker file-objecten uit het OS om te kunnen gebruiken in Indesign.

In Applescript heb je via de Standard Additions het 'POSIX path' object waarmee je een lokale URL (a la '//Volumes/Servershare1/Projectmap/plaatje.psd' ) kunt gebruiken om een referentie te maken naar het betreffende bestand.

In het scripting woordenboek van de Finder vind je nog allerlei aanvullende objects en methods om bestanden te kunnen opzoeken en te kunnen openen.

Addit:
Wat ook een aardige tussenoplossing kan zijn, is om lokaal een HTML-pagina te maken, met een form en een daaraan gekoppeld javascriptje erin die je met wat ajax de bestanden in de database laat opzoeken, en die dan de links in de resultaten erbij zet in de vorm van filesystem URLs: 'file://gebruiker@server:map/'. Omdat de webpagina vanuit het lokale domein is geopend, worden links naar het filesystem niet geblokkeerd.

[ Voor 31% gewijzigd door benoni op 22-02-2008 17:21 ]