Toon posts:

Overclocking, back to groundzero upto the finishing top

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al enkele jaren bezig met overclocken / cooling, vanaf de pentium 1 was ik al bezig met overclocken (~10 jaar geleden). Mijn huidige systeem is het volgende.

Abit AW8
Pentium IV 640 (3,2ghz)
1024mb DDR2 pc4200
Koeling: Thermaltake BigWater 745

Gisteren zat ik eens te brainstormen en kwam tot de conclusie dat ik de afgelopen tijd niet goed bezig ben geweest. Ik was meer aan het racen om de Ghz'en dan werkelijk meten bij elke stap die ik maakte of ik meer prestatie kreeg of minder. Ik wil nu dus ook helemaal opnieuw beginnen met mijn OC maar nu zoals 't hoort. Vandaar de topic titel.

Ik wil mijn waterkoeling van 't weekend gaan verschonen, en het reserver rad wat ik nog heb liggen er bij plaatsen. Later komt een nieuw waterblok (Swiftech Apogee GTX) en een peltier. Wat ik precies van plan ben is het volgende. Ik ga mijn pc benchen op stock settings. Mijn oog viel op PCMark van Futuremark. Ik denk dat ik hiermee wel een goede diagnose kan stellen of ik vooruitgang boek bij het overclocken. Want zoals de meeste waarschijnlijk wel wetem kun je ook prestatie verlies krijgen als je overclocked. Dit laatste wil ik dus voorkomen door steeds stapje voor stapje iets hoger te gaan tot ik zie dat als ik nu hoger clock gaat de prestatie achteruit. En dan vervolgens achterhalen waar de botleneck zich bevind.

Dit wil ik gaan doen daar benchmark scores en settings te loggen in een Excel sheetje zodat ik een mooi overzicht krijg voor mezelf en makkelijk een soort van lijn omhoog zie lopen in de zin van prestatie winst.

De basics van overclocking snap ik allemaal wel, daar is dit topic ook helemaal niet voor bedoeld. De enige vraag die ik eigenlijk heb is wat ik moet doen met de Northbridge strap. Ik kan de Northbridge strappen op 800mhz (standaard) maar ook op 1066mhz waardoor mijn geheugen op een lagere FSB gaat lopen dan stock. Het komt er op neer als ik mijn northbridge strap op 1066 en mijn fsb gewoon op 200 laat ik 66mhz overclock ruimte heb zonder mijn geheugen te overclocken. Met andere woorden als ik 266mhz fsb haal Is mijn cpu van 3.2 naar 4.4ghz overclocken (natte vingen werk) en draait mijn geheugen op normale snelheid.

De vraag is wat doe ik het beste als ik vanaf begin wil beginnen, strap ik mijn nb metteen op 1066 waardoor ik een flinke fsb ruimte over houd van 66mhz voordat mijn geheugen op stock draait? Of laat ik mijn fsb op 800mhz en zodra mijn geheugen lastig gaat worden gooi ik de cas timings omhoog...?

Verwijderd

Haha, wat een toeval. Ik ben eergister begonnen met mijn voorgaande systeem, precies dezelfde specs ! Behalve de koeling, die komt vandaag binnen :)

Ik heb 'm van 3.2 naar 3.8 gekregen met de standaard intel cooler(64 graden), nu straks verder blazen als ik thuis kom van werk met m'n nieuwe cooler !

Heb alleen een probleem ook dat ik de spanning niet aan kan passen, daar moet ik eerst een oplossing voor vinden. Maar ben bang dat ik niet veel zal vinden voor bios aangezien het systeem niet helemaal van het heden is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 15:58:
Heb alleen een probleem ook dat ik de spanning niet aan kan passen, daar moet ik eerst een oplossing voor vinden. Maar ben bang dat ik niet veel zal vinden voor bios aangezien het systeem niet helemaal van het heden is.
Je hebt ook het zelfde moederbord? Zo ja, kijk eens links boven in het uGuru menu ;)

Ik ben zelf trouwens ook van plan de vCore Droop mod uit te voeren op mijn moederbord. Zo heb ik een iets hogere vCore waardoor de mhzén ook beter mee willen werken.

De rede van het plots opnieuw beginnen met overclocken is het volgende. Het meegeleverde tooltje van abit OCGuru geeft aan dat mijn proc idle 44 graden is op een snelheid van 3,98Ghz (Vorige overclock) nu kwam ik er dus achter dat dit totale bullshit was. Speedan zegt namelijk dat mijn proc 28~33 graden is als ik normaal aan het internetten ben. De 44 graden was reden niet verder te klokken... De temps liepen dan al snel op tot de 50~60 graden. Waar achteraf gewoon geen drol van klopte.

Ik denk dat OCGuru de temp expres zo hoog aangeeft omdat er geen fan op de cpu fan connector zit. Dit moet ik thuis eens proberen.. Maar in elk geval, mijn waterblokje is absoluut niet warm, mijn radiator ook niet, en speedfan geeft in mijn ogen een goede temp weer. Vanavond nog eens meer verschillende tooltjes proberen.. Het gemiddelde zal wel kloppen denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2008 16:15 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 16:14:
De rede van het plots opnieuw beginnen met overclocken is het volgende. Het meegeleverde tooltje van abit OCGuru geeft aan dat mijn proc idle 44 graden is op een snelheid van 3,98Ghz (Vorige overclock) nu kwam ik er dus achter dat dit totale bullshit was. Speedan zegt namelijk dat mijn proc 28~33 graden is als ik normaal aan het internetten ben. De 44 graden was reden niet verder te klokken... De temps liepen dan al snel op tot de 50~60 graden. Waar achteraf gewoon geen drol van klopte.

Ik denk dat OCGuru de temp expres zo hoog aangeeft omdat er geen fan op de cpu fan connector zit. Dit moet ik thuis eens proberen.. Maar in elk geval, mijn waterblokje is absoluut niet warm, mijn radiator ook niet, en speedfan geeft in mijn ogen een goede temp weer. Vanavond nog eens meer verschillende tooltjes proberen.. Het gemiddelde zal wel kloppen denk ik.
Wie zegt dat Speedfan wel de temp goed uitleest. O-)
De bios geeft het meestal wel goed weer dus zit een tijdje in windows en restart de PC dan en kijk in je bios voor de temp. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Nee niet dezelfde mobo, ik heb een asus p5vmd-c(of p5vdc-x) ofzo.. Iets in die richting, zit nog op werk kan niet kijken :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2008 16:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 16:29:
[...]

Wie zegt dat Speedfan wel de temp goed uitleest. O-)
De bios geeft het meestal wel goed weer dus zit een tijdje in windows en restart de PC dan en kijk in je bios voor de temp. ;)
Aangezien het blokje meer aanvoelt naar de temps die speedfan geeft dan de temps die uGuru en het BIOS weergeven.

Toch heb je wel een beetje gelijk dat ik niet klakeloos moet vertrouwen op de laagste temp. Daarom ga ik ook even wat meer tooltjes kijken en mijn water temperatuur eens meten met een echte thermometer.

@Sok1987

Tis idd een p5vdc. met een VIA P4M800 PRO Chipset... Niet echt verglijkbaar.. Ik heb een Intel 955X chipset op mijn Abit AW8. :)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 17:13:
[...]

Aangezien het blokje meer aanvoelt naar de temps die speedfan geeft dan de temps die uGuru en het BIOS weergeven.
Als het koelblok er nu slecht opzit dan is de temp ook hoog en de koeler koud. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 17:16:
[...]

Als het koelblok er nu slecht opzit dan is de temp ook hoog en de koeler koud. ;)
Klopt.

Nog eem rede waarom ik mijn BIOS en uGuru niet vertrouw. Boot net mijn pc, na 5 seconden zit ik in de BIOS en kijk ik naar mijn temps. Alles is 23~25 graden (kamer temp) behalve mijn cpu die is metteen 38graden op stock snelheid en watercooled.

Dat moet dus gewoon niet kunnen denk ik zo... Afijn, even wat andere meet tooltjes proberen.

Motherboard Monitor
Everest

kent iemand nog meer tooltjes?

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 18:00:
Een bios update wil ook wel eens helpen. :)
Ik heb de nieuwste versie. Everest geeft aan dat mijn cpu 50 graden is op dit moment. (Film aan het encoden naar DVD) uGuru geeft hetzelfde aan..

CPU blok is zowat koud. Of nee, niet koud maar zeker niet warm. Als mijn douche die temperatuur zou hebben sprong ik er gouw onderuit. (Wat een levendig voorbeeld by the way.. ;) ) Ook de backplate van mijn mobo is koud.

Snap er ook geen zak van.... Morgen ga ik mijn WC setup eens ontmantelen hopen dat me dan meer duidelijk word. Ik kan me haast niet voorstellen dat het blok niet goed zit, hooguit dat het door de el cheapo versie silver pasta komt. Heb nog wel een tubetje wat je standaard bij een intel proc krijgt liggen... Eens proberen morgen.

Iemand die mij mijn vraag kan beantwoorden in de TS over de N/B strap cpu as feature van mijn BIOS?

ik ga een pilsje pakken.. tis vrijdag :w

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2008 18:25 ]

Verwijderd

Hoihoi, zojuist nieuwe cooler installed met moeite ! (bloody ninjas) Maar wel moeite waard, nu draait ie op 40 graden stressed ipv 65~ :)

Ik ga maar eens zoeken naar een bios update, erger mezelf kapot aan dat ik niet spanning kan aanpassen. Als ik nu hoger ga krijg ik zwart beeld =/

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
@ ragingbull: Bij de 800MHz strap heb je lagere latencies, bij 1066 zijn ze wat hoger (Zie het maar als de timings van je geheugen die op AUTO staan, hogere FSB = hogere timings).
Je begint dus bij 800MHz en sluit je geheugen uit door de Mem. deler te gebruiken, dan ga je op zoek naar het max. van je CPU, op een gegeven moment word je PC instabiel (Nogmaals: zorg dat je geheugen binnen specs draait), dan kun je 2 dingen doen (Indien je die optie hebt): NB voltage verhogen of de NB strap veranderen (Er zijn uiteraard andere mogelijkheden die van toepassing kunnen zijn maar dat is bij ieder MOBO anders, zo zullen sommige verder komen door b.v. de PCIE frequentie te verhogen met 1 of 2 MHz, ik weet niet hoe of wat het met jou MOBO zit dus dat is een kwestie van proberen en/of googlen), je zult je misschien afvragen waarom je dan iets aan je NB moet doen, in tegenstelling tot AMD zit de memory controller bij Intel niet op de CPU maar gaat via de NB, de snelheid (Frequentie) van de NB is direct gerelateerd aan de FSB en Multiplier van je CPU ({Huidige Multiplier/Standaard Multiplier} x FSB = NB frequentie).
Inderdaad, het woord 'strap' is misleidend en betekent zeker niet dat je NB op een bepaalde snelheid draait ongeacht de FSB en/of Multiplier van je CPU.

Als ik jou was zou ik me zeker niet beperken tot alleen PCMark, Real World applicaties zeggen veel meer, daarbij zal het ene programma meer baat hebben bij lage latencies en het andere programma bij een hoge FSB, kwestie van testen met programma's die je het meest gebruikt.

En zorg dat je genoeg druk hebt op je WB, té weinig druk kan voor slechte geleiding zorgen, goede pasta kan wel wat schelen maar de juiste hoeveelheid maakt IMO nog het meeste uit.

Drink voor mij ook maar een biertje :9

@ -The_Mask-: Zoals je zelf al aangeeft kun je ook niet uitgaan van de temps. in het BIOS, daarbij is de temp. die je in het BIOS ziet niet idle of full load en is de CPU temp. al aardig gedaald voordat je in het BIOS zit.
Bij deze ook @ ragingbull: De CPU temp. in het BIOS is al zo hoog doordat de sensors in de core zitten en die bij het initialiseren aardig wat te verwerken krijgt, zonder WB of HS zal de IHS koud aanvoelen bij het booten, maar intern loopt de temp héél snel op...tot je je vingers brand.

Wat betreft tooltjes/progjes om je temp. uit te lezen: Zover ik weet is er geen enkel programma dat 100% betrouwbaar is, alle programma's maken (zover ik weet) namelijk gebruik van het BIOS, maar die kun je dus updaten of downdaten, ik heb net ff (zoals vaker met de diverse rommel) Speedfan vergeleken met Asus Probe, in temps zit er weinig verschil (Speedfan update wat vaker), maar wat m'n 12V lijn betreft zit Speedfan er aardig naast..11,4V terwijl AP 12,10V aangeeft, Ik geloof wat dat betreft AP eerder omdat m'n multimeter (Misschien niet de beste maar zeker verre van de slechtste...nl een echte Klaasing) 12,14V aangeeft.
Ik ben overigens ooit eens bezig geweest met het precieser meten van het e.e.a., ik kwam toen tot de conclusie dat de HW tot +/-1C exact kan meten met een simpel IC wat vaak gebruikt word, maar ik kwam er ook achter dat een CPU (Weet niet meer of het AMD of Intel was) meerdere temp. sensors heeft (iig 3 en dat was bij een single core), Ik wou toen het e.e.a. via de SMBus doen die toen op vele MOBO's aanwezig was, helaas is dat er nooit van gekomen omdat je toen ook de boel kon calibreren en ik nog steeds te maken had met andere afwijkingen.
Met andere woorden, als een CPU fabrikant gegarandeerde waardes kon geven m.b.t. temps dan zou je al lang een progje hebben die exacte temps weergeeft, maar daarmee zou je ook een ander probleem krijgen...geef je gemiddelde waardes weer of waardes van de vele gedeeltes in een core? stel dat er 3 hoofd gedeeltes zijn, bij een quad heb je dan 12 waardes.

Sorry voor het lange verhaal, als iemand mij kan corrigeren/aanvullen of wat dan ook...graag, ik ben geen engineer of wat dan ook en haal mijn info ook maar van de gebruikelijke bronnen.

Drink nog maar een biertje voor mij ragingbull, heb ondertussen wel een droge mond gekregen :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap je verhaal helemaal KILLorBE, maar het probleem is als ik mijn memory ga uitsluiten door de fsb omlaag te gooien (de x:x ratio van het geheugen aanpassen) gaan ook de scores in tests omlaag. Zo kan ik dus geen goed overzicht krijgen over welke settings nu prestatie verhogend zijn en welke de prestatie afremmen. Het is namelijk niet zo dat hoe meer ghz hoe sneller. In principe wel, maar moet je ook zorgen voor de juiste stabilitijd. Als het minder stabiel is is het ook minder snel. Je pc hoeft niet perse te crashen als er instabilitijd is. er zijn ook nog dingen als fout correctie.. Dit kost alleen tijd = snelheid

Als ik mijn geheugen lager laat lopen of gelijk aan pc4200, en mijn fsb verhoog zodat de cpu dus overclocked is. Stel ik vind op die manier het maximum van mijn cpu. Wil het dan zeggen dat hoe dan ook mijn cpu op die fsb stabiel loopt. Het is niet zo dat ik opnieuw het maximum moet vinden als ik mijn geheugen ga vervangen / overclocken?

Ik heb mijn watercooling goed schoon gemaakt, en nieuw water er in Demi water, met wat restanten kraanwater + Inovatec Protect PRO. Ook komt er een nieuw waterblok mijn kant op volgende week, namelijk de EK-Supreme Acetal. Dit coolblok zou veel beter moeten presteren dan de standaard cooler van Thermaltake.

Verder ben ik de eerste stap overclocken net voorbij. Stock draait alles stabiel. mijn Super PI score op 512K is 20sec. Als ik de FSB verhoog naar 220Mhz is de score 16sec. Dit komt neer op 3,5 Ghz. Mijn stressed temp is nu 49graden. Ik heb de vcore niet verhoogt.

Ik wist trouwens ook al dat als ik de FSB strap op 1066 mijn ddr2 timings verbeteren, maar zodra ik 1mhz overclock staan de timings weer zoals tevoren. Dit is normaal overiggens. Verder, ik kan idd het voltage van mijn chipset aanpassen in mijn bios, en ook de pci-e Mhz'en.

Ik snap even niet goed wat je bedoeld met die laatste twee, wat is het nut van het verhogen van je MCH voltage en de pci-e frequentie. :?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2008 18:00 ]

• KILLorBE
Sorry voor mijn late reactie.
Ik schrijf (of type in een text/excel bestand) meestal op wat ieder onderdeel kan (Max snelheid, timings, bij welk voltage...), op die manier kun je makkelijk(er) een keuze maken als je iets veranderd en heb je eerder een idee waar het aan kan liggen (IMO).

Het is idd niet zo dat je systeem optimaal loopt op max. snelheid of op de optimale waardes die je onafhankelijk van andere invloeden hebt gevonden, maar je hebt een streven en dat laatste beetje is een kwestie van fine-tunen.

Het voorbeeld van de PCI-E frequentie veranderen was slechts een voorbeeld, sommige MOBO's hebben zo hun 'kuren' en kunnen er baat bij hebben, of jou MOBO dergelijke 'kuren' heeft zou ik niet weten.

De MCH spanning veranderen heeft ook invloed op de prestaties (Er staat alleen verhogen in mijn vorige post (mijn fout), verlagen kan ook een optie zijn), kwestie van proberen, zoals dat ook voor de CPU en Mem. spanning geld.

• KILLorBE
Ben je al wat verder gekomen (qua scores) of wat wijzer geworden?
Pagina: 1