TomTom one XL via 12v connecten, geen sig.aansteker!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:23
Volgens een modje kon dit het beste hier.... en niet bij GPS.
-----

Ik krijg een nieuwe auto met daarbij een TomTom One XL.
Nu kan ik standaard de tom tom aansluiten op de sigarettenaansteker. Ik vind dit echter niet zo'n hele fijne oplossing omdat ik de sigarettenaansteker ook weleens voor andere doeleinden gebruik.
Ook vind ik zo'n grote plug erin geen mooi gezicht.

Nu wordt mijn carkit ingebouwd en heb ik gevraagd of men daarbij ook 12volt kan aftappen waarop ik tzt aan een klein kroonsteentje mijn TomTom kan koppelen.

Weet iemand echter of dit relatief makkelijk gaat? (qua aansluitings stekker op de TomTom, en werkt het ding ook wel op die 12v spanning of moet er in feite een lagere spanning in? Misschien zit er een weerstand in de sigarettenaanstekerplug??)

Iemand die hier antwoord op kan geven?

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Volgens mij werkt een TomTom XL standaard op 12V. Je zou hem af kunnen takken van de perm 12v die achter je autoradio ligt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Laatst online: 17:05

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Vaak kan je die sigaretten aansteker openmaken en dan gewoon de rode draad op de 12v en de zwarte op de massa. Dan kan je nog kiezen of je hem op je contact geschakeld wil hebben of op permanente stroom.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 13:04
Stekker opgenschroeven of draad doorknippen en de twee draden (+ en aarde) verbinden met de juiste draden. Daarbij heb je inderdaad de keuze tussen een contactgeschakelde + en een permanente +, afhankelijk van je voorkeur. Ik heb mij GPS op de contactgeschakelde + aangesloten omdat de GPS-muis anders dagen lang satelieten aan het zoeken is terwijl de auto in de parkeergarage staat, en dat is niet erg gunstig voor de snelheid waarmee je weer een fix krijgt wanneer ik de parkeergarage uitkom. Ik heb echter wel een GPS-muis die continu in de auto ligt, bij een TomTom One XL zal dat anders zijn.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06 23:33
Is het geen idee om een vaste houder in de bouwen? Dan kun je de draden wegwerken en je zit ook niet met een zuignap op je raam.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik weet niet hoe het zit voor de xl maar de andere ones en go's werken op een lagere spanning en zit in de plug een omvormer. Bij een collega waren ze ook zo slim geweest de draad door te knippen tijdens het inbouwen en daarna was zijn TT dus toast!

als hij oplaad vanaf je usb poort mag je er volgens mij vanuit gaan dat hij dus op 5 volt wekt.

de oplossing is een houder / plug waar je de tt plug insteekt en dat ergens wegwerken. die houder kan je dan gewoon op de 12 volt van ergens aansluiten

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 22-02-2008 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

De one XL werkt op 5V, de sigarettenplug die erbij zit heeft een spanningsregelaar ingebouwd. Vraag gewoon of ze een extra sigarettenplug aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 13:04
Of sloop de plug uit elkaar en lust de draden NA de spanningsregelaar door naar een aansluiting ergens in je auto. Lijkt mij niet veel complexer dan bij een apparaat op 12V.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 14:51
Charlie932 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 14:19:
Nu wordt mijn carkit ingebouwd en heb ik gevraagd of men daarbij ook 12volt kan aftappen waarop ik tzt aan een klein kroonsteentje mijn TomTom kan koppelen.
Ik snap dat je de originele kabel van TomTom dus graag heel houdt?
Die dingen zijn namelijk niet zo heel kostbaar, dus zorg gewoon voor een extra kabel. Mijn vader heeft laatst een nieuwe carkit laten inbouwen en zat met precies hetzelfde issue. Voor een paar euro extra hebben ze bij de garage gewoon even een kabel verwerkt in het dashboard en nu komt er bij de linker A-stijl een 8 cm lang kabeltje met mini-usb stekker uit het dashboard.

Als ze de boel toch open hebben liggen, is het een kleinigheidje om het meteen echt netjes te doen. Kost hooguit 15 euro meer dan zo'n kroonsteentjestrucje.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Je hebt ook splitters, maar dat neemt je argument dat je het geen zicht vindt niet weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 20:12

rimpeldinky

nani?

daarbij: NOOIT kroonsteentjes gebruiken in een auto, dat zijn dingen voor 220v, niet voor 12v

wat ik zou doen:
extra sigarettenaansluiting maken onder je dashboard, wat je wel op de tast kunt vinden.. na een paar keer doen weet je deze precies te vinden, je ziet niets van de stekker en het is nog universeel ook mocht je een andere navi nemen

[ Voor 57% gewijzigd door rimpeldinky op 22-02-2008 16:22 ]

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De inbouwer kan dit gewoon doen. Hebben ze bij de auto van m'n pa ook gedaan. Daar had de garage ook eerst gewoon de plug eraf gehaald :X => Dooie Qtek :P

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
rimpeldinky schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 16:20:
daarbij: NOOIT kroonsteentjes gebruiken in een auto, dat zijn dingen voor 220v, niet voor 12v

wat ik zou doen:
extra sigarettenaansluiting maken onder je dashboard, wat je wel op de tast kunt vinden.. na een paar keer doen weet je deze precies te vinden, je ziet niets van de stekker en het is nog universeel ook mocht je een andere navi nemen
Kroonsteentjes zijn idd vrij triest om te gebruiken, maar waarom zijn die dingen voor 220V en niet voor 12V?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 20:12

rimpeldinky

nani?

Widow schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 18:36:
[...]

Kroonsteentjes zijn idd vrij triest om te gebruiken, maar waarom zijn die dingen voor 220V en niet voor 12V?
hebben een vrij hoge interne weerstand, werken met groffe schroefverbindingen in plaats van netjes soldeerwerk dus drukken losse kabels(zoals vaak gevonden in auto's) kapot in plaats van dat ze (dikke) massieve kabels klemmen waar ze voor bedoeld zijn

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
Jongens, hartelijk dank zover!
Ik ga inderdaad een extra kabel kopen met sigarettenaansteker plug. Wil de originele ook in tact houden.
Ik zal eens aan de garage vragen om of een extra sigaretten aansteker aansluiting te maken ergens uit het zicht, of ik moffel zelf het eea weg onder het dashboard.
Goed om te weten is dat de TT niet op 12v werkt, en met die wetenswaardigheid ben ik al een heel eind.
Aan een getoaste TT heeft niemand wat!

Bestaan er misschien ook een soort van stopcontacten welke je aan de 12V draad kan maken waarin op z'n beurt weer de sigarettenaansteker van de TT past? Dus geen inbouw sigarettenaansteker aansluiting, maar eentje met een draad eraan. Die kan ik dan ook nog achter het dashboard weg moffelen...... eens zoeken bij conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Charlie932 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 19:29:
Jongens, hartelijk dank zover!
Ik ga inderdaad een extra kabel kopen met sigarettenaansteker plug. Wil de originele ook in tact houden.
Ik zal eens aan de garage vragen om of een extra sigaretten aansteker aansluiting te maken ergens uit het zicht, of ik moffel zelf het eea weg onder het dashboard.
Goed om te weten is dat de TT niet op 12v werkt, en met die wetenswaardigheid ben ik al een heel eind.
Aan een getoaste TT heeft niemand wat!

Bestaan er misschien ook een soort van stopcontacten welke je aan de 12V draad kan maken waarin op z'n beurt weer de sigarettenaansteker van de TT past? Dus geen inbouw sigarettenaansteker aansluiting, maar eentje met een draad eraan. Die kan ik dan ook nog achter het dashboard weg moffelen...... eens zoeken bij conrad.
yepz die zijn er. dat zeg ik dus ook in mijn post een stukje hierboven :) wellicht iets minder duidelijk maar dat was wel inhoudelijk dezelfde strekking :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Je kunt ook gewoon een splitter kopen voor op de aansteker aansluiting, maar dan heb je wel veel draden in zicht natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Laatst online: 10-06 08:31

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Tja, ik dacht eerst ook aan zoiets, zeker omdat ik mijn houder toch altijd laat zitten wegens de TMC adapter, en de AUX uitgang die weggewerkt is naar mijn autoradio.

Maar het blijkt helemaal niet nodig te zijn, Met alle opties aan, dus blauwtand carkit + mp3 tjes spelen houd mijn tomtom het minimaal 4 uur uit.

Dit betekend dat je minimaal 2 uur heen, en 2 uur terug voor je reis hebt, nou dan ben ik heel nederland al door

De enige keren dat ik hem nodig zou hebben is dus wanneer ik ver naar het buitenland ga, nou, dan steek ik na 4 uur wel weer even de plug langs het dashboard

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een One XL gaat niet zo lang mee op de accu, maximaal 2 uur. In de praktijk nog iets korter als hij routes aan het berekenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 14:51
soepkip schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:01:
Tja, ik dacht eerst ook aan zoiets, zeker omdat ik mijn houder toch altijd laat zitten wegens de TMC adapter, en de AUX uitgang die weggewerkt is naar mijn autoradio.

Maar het blijkt helemaal niet nodig te zijn, Met alle opties aan, dus blauwtand carkit + mp3 tjes spelen houd mijn tomtom het minimaal 4 uur uit.

Dit betekend dat je minimaal 2 uur heen, en 2 uur terug voor je reis hebt, nou dan ben ik heel nederland al door

De enige keren dat ik hem nodig zou hebben is dus wanneer ik ver naar het buitenland ga, nou, dan steek ik na 4 uur wel weer even de plug langs het dashboard
Ja, en dan moet je die TomTom dus thuis altijd aan de lader hebben hangen, want hij moet dan per se een volle accu hebben als je er mee gaat rijden.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
Die oplossing op batterij vind ik geen fijne. Ook wil ik het ding kunnen gebruiken op vakanties naar spanje enzo. Lastig als je tot aan parijs komt en daarna maar weer de kaart moet gaan pakken ;)

Ik wil ook geen splitter.... hoop draden en daarbij vind ik die sigarettenaanstekkerpluggen veeeeeels te groot, geen gezicht allemaal.
Zoiets moet gewoon straks weggewerkt zijn en met een klein plugje moet je het ding kunnen aansluiten op de 12v van de auto.
Ik heb alleen begrepen dat de TT 12v niet zo lief vind, maar dat los ik nu wel op een andere manier op.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

dreamscape schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:29:
[...]

Ja, en dan moet je die TomTom dus thuis altijd aan de lader hebben hangen, want hij moet dan per se een volle accu hebben als je er mee gaat rijden.
Ddie tomtom gaat standaard thuis idd op de cradle, ik moet hem toch ergens laten ?, tevens door hem op de cradle te zetten heeft hij elke dag de laatse update via poi-update voor de flistinformatie.

Mijn carlader draadje ligt gewoon standaard in de auto, en zoals beschreven, alleen nodig gehad toen ik al ergens in frankrijk reed,

wanneer je op vakantiebestemming eenmaal bent heb je de kabel ook niet meer nodig

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De one XL heeft geen cradle ;) Er zit alleen een usb kabeltje en sigarettenplug bij.
Gewoon ergens achter het dashboard een sigarettenplug maken en daar die tomtom adapter in doen, universele oplossing zonder dingen te slopen. Ook handig als je een keer een ander navigatiesysteem neemt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip

soepkip

Anoniem: 83328 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 12:12:
De one XL heeft geen cradle ;) Er zit alleen een usb kabeltje en sigarettenplug bij.
Gewoon ergens achter het dashboard een sigarettenplug maken en daar die tomtom adapter in doen, universele oplossing zonder dingen te slopen. Ook handig als je een keer een ander navigatiesysteem neemt ofzo.
Aha, ik heb ook even gekeken op de webzijde, en inderdaad is die aansluiting veranderd voor de nieuwe modellen.

Wel ten nadele vindt ik, ik heb als zuignap houder ook gewoon een soor cradle, waarin alle extensies zitten, zoals de microfoon, tmc adapter en aux-out. wanneer ik de tom-tom pak dan blijft dat gewoon er netjes opzitten. zoals het er nu uitziet moet je bij de nieuwe modellen telkens alles loskoppelen ?

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

TB schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 16:08:
Je hebt ook splitters, maar dat neemt je argument dat je het geen zicht vindt niet weg...
het is geen zicht, maar wel geweldig functioneel, dat is toch belangrijker?

Ik vind het ook niet mooi, maar het is wel heel handig

Afbeeldingslocatie: http://www.roshgo.com/Merchant2/graphics/00000001/RPPS-223.jpg

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
Zo'n splitter zal best handig zijn.... maar ogen doet het voor geen meter zeker niet in nieuwe wagen.
Als het dashboard toch gedeeltelijk open gaat voor de inbouw van een carkit dan fix ik gelijk 12V voor die tom tom. Wil het er wel strak uit hebben zien.

Het oog wil ook wat. Daarbij lekkere netjes wegwerken daar zijn we toch tweakers voor.... niet om een of andere lompe splitter van 3 kwartjes in zo'n sigaretten gat te stoppen.... brrrr..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:04
Gewoon een verlengkabel aanschaffen, stekker die je normaal in je sigarenaansluiting duwt afknippen, de draden aan een contactgeschakelde 12V lijn hangen, je tomtom-kabel in het verlengsnoer duwen en het geheel wegbouwen achter een paneel in/onder je dashboard.
Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
_JGC_ schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 00:59:
Gewoon een verlengkabel aanschaffen, stekker die je normaal in je sigarenaansluiting duwt afknippen, de draden aan een contactgeschakelde 12V lijn hangen, je tomtom-kabel in het verlengsnoer duwen en het geheel wegbouwen achter een paneel in/onder je dashboard.
Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn?
Met jou oplossing ga je anders wel mooi de mist in. De tom tom werkt zelf niet op 12V en gaat dus lekker roken op jou manier.
Het schijnt dat in de plug een weerstand zit. Die kan je er dus beter aanlaten.
Wat ik dan ook ga doen is plug en al wegwerken achter het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:04
Hoezo ga je de mist in? Je laat de originele tomtom plug gewoon voor wat het is en sluit die op een normaal verlengsnoer aan. Je maakt dus gewoon een 12V aansluiting die je wegbouwt, hier stop je de stekker van je tomtom in zoals je die normaal op je sigarenaansluiting aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
Ah zo.... ja dan zitten we op één lijn. Dat is ook wat ik bedoel en nu ook ga doen.
Nog 10 daagjes wachten op de nieuwe auto..... (of korter natuurlijk hoop ik)

Pagina: 1