LaCie DVD-RAM station brandt geen DVD-RAM

Pagina: 1
Acties:

• levdr
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Het gaat om deze externe brander http://www.shops.nl/product/228737/?oid=2048
Hij kan wel mijn DVD-RAM schijfjes lezen maar als ik ze wil branden zegt Toast dat de schijf vol is, wat niet zo is; ook met een nieuw schijfje krijg ik deze mededeling. Ik zit overigens op een Mac.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door levdr op 23-02-2008 22:48 ]

Mac Pro 2,26 GHz 8 Core, iMac 20" Intel C2D 2,16GHz

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je brandsoftware gebruikt voor DVD-RAM.
Je kunt die schijven gewoon als een grote floppy gebruiken.

• levdr
Dat dacht ik ook nog, maar dat werkt dus ook niet. Bovendien, wat bedoelen ze dan met '5x speed' als je ze niet kunt branden? Ik heb ze inmiddels maar gemaild.

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zoals Twister336 al schreef kun je een DVD Ram disk vergelijken met een floppy disk. Je sleept data naar de drive en dan handelt het besturingssysteem het verdere kopiëren naar de disk af. In jouw geval gaat dat met een snelheid van 5x (6,6 MB/s). Je kunt op de DVD Ram disk ook één of meerdere bestanden selecteren en deze deleten net zoals je dat in geval van een floppy ook zou doen. Er komt dus geen applicatie zoals Nero Burning Rom of (in geval van een Mac) Toast aan te pas.

Je werkt met een Mac schrijf je. Als je onder OS X werkt dien je in Disc Utility (schijfhulpprogramma) eerst de DVD Ram disk te initialiseren.

Zie ook dit document van Apple over DVD Ram.

Mocht je dat willen dan kun je hier overigens wat meer over DVD Ram in het algemeen lezen.

• levdr
Zoals ik al zei gaat dat slepen van data ook niet. Ik krijg dan een boodschap dat de schijf niet kan worden gewijzigd. Uiteraard had ik Disk Utility er al op losgelaten, maar die zegt alleen maar dat de schijf 'alleen lezen' is zodat geen enkele optie toegankelijk is. Het artikel in de Apple Database is gedateerd. Inderdaad ondersteunde mijn iMac van de eerste generatie met OS 8.6 DVD-RAM, maar dat is alweer zo'n 9 jaar geleden en Apple heeft het later gedumpt. Dank ook voor je andere link, maar die vertelde me helaas niets nieuws (heb al 6 jaar een DVD-RAM recorder, dus weet hoe het werkt). Blijft dus de vraag hoe ik DVD-RAM schijfjes kan branden op mijn Mac. Als deze LaCie het niet kan, welke dan wel?

• Deephouse
  • Niet online
Het was inderdaad een wat ouder Apple document maar OS X wordt er wel degelijk in genoemd.

Dus je ziet het schijfje wel in Disk Utility verschijnen maar je kunt hem vervolgens niet formateren?

[ Voor 31% gewijzigd door Deephouse op 23-02-2008 15:25 ]

• levdr
Het Nederlandstalige artikel noemt OSX niet, maar ik heb nu even verder gekeken en verdomd, het Engelstalige wel. Ze hebben het wel nogal specifiek over Apple DVD-RAM drives en over bepaalde 3e generatie DVD-ROM drives. Maar hoe dan ook, ik kan niks formatteren omdat het schijfje wel verschijnt in Disk Utility maar die zegt dus dat het een 'alleen-lezen' schijf is zodat alle opties grijs en ontoegankelijk zijn. In het Infovenster staat ook nog eens expliciet dat de schijf niet te formatteren is. Het rare is dan weer wel dat als ik Systeemprofiel erop na sla, die zegt dat de LaCie drive (ook) DVD-RAM schijfjes kan beschrijven en over het DVD-RAM schijfje zegt hij dat het leeg is, dat het 'overschrijfbaar' en 'toevoegbaar' is. De Mac spreekt zichzelf dus tegen.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Mag ik vragen om wat voor schijfje het gaat?

[ Voor 39% gewijzigd door kalizec op 23-02-2008 21:35 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• levdr
Het zijn schijfjes van Panasonic (heb een Panasonic DVD-recorder, en heb altijd hun schijfjes gebruikt): 2-3 x speed, 4,7 gb en non-cartridge.

• kalizec
levdr schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 22:19:
Het zijn schijfjes van Panasonic (heb een Panasonic DVD-recorder, en heb altijd hun schijfjes gebruikt): 2-3 x speed, 4,7 gb en non-cartridge.
Sorry, maar dat is geen eenduidige omschrijving. Zo maar een vraagje. Zijn het DVD-R's? DVD+R's? Of zijn het aparte DVD-RAM schijfjes?

[edit]

Om een voorbeeld te geven van een 'duidelijke' omschrijving.

Dit staat er op de verpakking van mijn recordables.

TDK Itemcode: DVD+R47CBED25

En dat is dus wel een duidelijke omschrijving. Want als ik daar op ga zoeken krijg ik tientallen websites met informatie om wat voor DVD's het nu eigenlijk gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door kalizec op 23-02-2008 22:54 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Deephouse
  • Niet online
In de OP staat dat het om een DVD Ram disk gaat (van Panasonic, blijkt later). Er is bij dit type disks geen sprake van plus of min.

• levdr
Sorry kalizec, maar dat meen je toch niet? DVD±R?? Zoals Deephouse al zegt hebben die disks helemaal niets met DVD-RAM te maken.

• kalizec
Deephouse schreef op zondag 24 februari 2008 @ 13:10:
In de OP staat dat het om een DVD Ram disk gaat (van Panasonic, blijkt later). Er is bij dit type disks geen sprake van plus of min.
Het klopt dat er geen sprake is van plus of min. Maar ook Panasonic maakt meer dan 1 type DVD-RAM schijfje. Kortom, het is geen eenduidige omschrijving nog model//type omschrijving en daarmee is het heel erg lastig om er op te zoeken. Verder heeft de TS zijn topic aangepast nadat ik mijn post gemaakt heb. Dat van DVD-RAM schijfjes stond er nog niet.
levdr schreef op zondag 24 februari 2008 @ 18:35:
Sorry kalizec, maar dat meen je toch niet? DVD±R?? Zoals Deephouse al zegt hebben die disks helemaal niets met DVD-RAM te maken.
Mijn voorbeeld betreffende een TDK DVD+R gaf ik slechts om duidelijk te maken wat WEL een duidelijke omschrijving is van een schijfje. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die DVD-RAM schijfjes (hetgeen eerst niet in de TS stond) geen duidelijk model of type nummer hebben.

Je kunt op internet prima zoeken op model en type nummers, maar als je gaat zoeken naar TDK 4,7 en DVD-RAM kom je heel snel op allerlei resultaten uit die niets meer met ervaringen te maken hebben en dus kun je ook niet makkelijk vinden of anderen tegen soortgelijke problemen aan lopen.

Kortom, wees duidelijk.

• levdr
De zin in mijn OP luidde oorspronkelijk: "Hij kan wel mijn DVD-RAM schijfjes lezen maar als ik wil branden zegt Toast dat de schijf vol is, wat niet zo is". Ik heb alleen het woordje 'ze' toegevoegd om het wat duidelijker te maken (>'maar als ik ZE wil branden'). Maar als je mocht twijfelen over welke schijfjes ik probeer te branden hoefde je maar even verder te lezen. In tenminste twee latere berichtjes heb ik het expliciet over DVD-RAM schijfjes. Nota bene, jouw bericht met de vraag 'Mag ik vragen om wat voor schijf het gaat' volgt op een bericht van mij waarin ik zeg: 'en over het DVD-RAM schijfje zegt hij dat het leeg is, dat het 'overschrijfbaar' en 'toevoegbaar' is.' Dus hoe duidelijk wil je het hebben?
Verder: ja, Panasonic maakt meer dan 1 type DVD-RAM schijfje. Maar het zijn allemaal DVD-RAM schijfjes. Het soort (single layer, double layer, al of niet met cartridge) maakt niets uit. Ik bedoel: DVD-RAM is DVD-RAM. Maar goed, hier vind je de Panasonic DVD-RAM schijven: http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=3123|2023|642|601|4|1 Die ik heb zijn de tweede van onder, nr. LM-AF120. Wat je hier nu mee opschiet weet ik werkelijk niet.

• kalizec
Mijn excuses, kennelijk ben ik die avond echt zo moe geweest dat ik er meermalen overheen gelezen heb.

En wat betreft het opschieten met een code als LM-AF120. Als je op die code zoekt vindt je een stuk makkelijker resultaten van mensen die ook problemen hadden//hebben met die schijfjes. Vervolgens kun je kijken of er gelijkwaardige problemen tussen zitten en wellicht ook oplossingen.

Als je zoekt op Panasonic DVD-RAM 4,7GB krijg je teveel andere zaken te zien. Zoek je echter op LM-AF120 dan is het al een stuk makkelijker om de overige resultaten er uit te filteren door wat te spelen met de overige zoektermen. Kortom, het maakt het mogelijk 'goed' te zoeken.

Zo kom ik op deze wijze erachter dat dit medium nogal wat problemen kan geven met bepaalde DVD-stations van LG, maar dat er verder niets noemenswaardigs te vinden is. Nu weet ik niet wie de fabrikant is van de DVD-stations in je MAC (en of MAC die zelf maakt), maar als het stations van LG zijn zou het zin hebben meer van de resultaten door te lezen en als dat niet zo is, mag je er van uit gaan dat het niet aan het merk/model/type van je mediums ligt. Daarmee heb je dan een van de onderstaande dingen 'echt' uitgesloten en ben je dus een stap dichterbij een oplossing.

- Station
- Software
- Medium
- Staat van het betreffende medium.

De onderste twee zijn nu dus uitgesloten. Waar zonder de info over het precieze merk/model slechts nog de onderste uitgesloten kon worden.

[ Voor 110% gewijzigd door kalizec op 25-02-2008 10:42 ]

• levdr
kalizec schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:31:
Nu weet ik niet wie de fabrikant is van de DVD-stations in je MAC (en of MAC die zelf maakt), maar als het stations van LG zijn
Het gaat om een LaCie externe brander. Zie mijn openingspost. En topictitel...

Pagina: 1