[ubuntu]Ad-hoc netwerk met XP PC + internet delen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
De situatie:
Bij mijn vriend thuis heb ik draadloos internet via haar PC dmv een gedeelde internetverbinding en een draadloos usb stickje. Dit werkte allemaal ontzettend simpel en eenvoudig in Vista/XP op mijn laptop, maar Ubuntu weigert normaal verbinding te maken. Ik ben net het niveau van leek ontstegen (dus geen totale beginner) en gebruik mijn Ubuntu ook steeds vaker, maar het is erg vervelend dat ik niet kan desktoppen op deze manier.

Volgens mij heeft hij wel verbinding (of probeert het) getuige iwconfig. Het punt is vooral dat hij geen goed IP adres krijgt (in een hele andere range). Handmatig instellen van IP adressen lukt helaas ook niet. Het betreft wel een broadcom chip die in mijn laptop zit, maar ik kan gewoon verbinden met WPA/WEP netwerken.

Ik heb het zowel met de closed-source driver geprobeerd (mbv fwcutter) als met ndiswrapper, maar no luck met beiden manieren.

Iemand nog een ideetje om te proberen of zelf ervaring hiermee?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

zit dit draadloze usb stick (nog nooit een usb stick met draad gezien)
in Jou laptop of in Haar PC.

heb je wpa_supplicant geprobeerd?

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
daft_dutch schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 15:02:
zit dit draadloze usb stick (nog nooit een usb stick met draad gezien)
in Jou laptop of in Haar PC.

heb je wpa_supplicant geprobeerd?
De stick zit in haar PC, ik gebruik mijn broadcom 43xx proprietary drivers op mijn laptop.

WPA_supplicant zie ik persoonlijk niet echt nut in, omdat ik:
1. Geen WPA gebruik maar WEP
2. Hij standaard WPA netwerken ook al pakt

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom moeilijk doen als makkelijk kan?
Ik snap dat commando's hier leuk zijn, maar in principe werkt NetworkManager beter in dit soort gevallen.
Die pakt WEP-beveiligde verbindingen automatisch. Je kunt het beste NetworkManager of KNetworkManager starten, en kijken of het wil.
(Ik moest nog een aantal services sluiten, maar ik weet niet hoe dat in Ubuntu zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 11:52:
Waarom moeilijk doen als makkelijk kan?
Ik snap dat commando's hier leuk zijn, maar in principe werkt NetworkManager beter in dit soort gevallen.
Die pakt WEP-beveiligde verbindingen automatisch. Je kunt het beste NetworkManager of KNetworkManager starten, en kijken of het wil.
(Ik moest nog een aantal services sluiten, maar ik weet niet hoe dat in Ubuntu zit)
Ik gebruik dan ook NM hiervoor, daarmee lukt het dus niet... Nogmaals, alle netwerken doen het behalve een ad-hoc netwerk met internetverbinding delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan het ook niet zo zijn dat deze feature nog niet in de driver is geimplementeerd? Ikzelf heb een Atheros chip in mijn desktop en laptop welke beide de MadWiFi driver gebruiken en hiermee lukt het mij ook niet om een Ad-Hoc netwerk op te zetten.

Ik kan mijn desktop ook niet als gateway instellen voor de laptop, ze zien elkaar wel, maar daar blijft het bij. Nou heb ik dit ook niet nodig, ik verbind via een draadloze Siemens SE567 router, maar ik vond het leuk om even te proberen.

Voor je dus heel je systeem overhoop haalt of allerlei dingen gaat proberen zou ik eerst even de documentatie van de driver lezen die je gebruikt en kijken of die functie er wel inzit of niet.

ik ben zelf ook geen goeroe ofzo, maar met wat ik ervan af weet ben ik tot deze conclusie gekomen, met behulp van wat mailinglists en fora.
Pagina: 1