Boven 256 mb memory werkt win98/me niet?? help plz

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DjLando
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2022
hoi iedereen,

ik zit met het volgende probleem:

ik heb in een p3 384 mb gestopt (3x 128 mb ram), en dat pakt win98/me niet. Als ik namelijk memory test via norton, geeft ie bad memeory aan. Test ik deze dimms afzonderlijk, dan doen ze het wel allemaal. Sterker nog, 2 tegelijk is geen probleem, zodra ik er een derde in stop geeft ie bad mem aan..

Heb de bios al geflashed, en heb dit ook op 2 pcs op mijn werk geprobeerd (allen p3, allemaal win98 of winme), en ook met verschillende memorymerken. Ook als ik 2x128 en nog 1x64 indoe geeft ie bad mem aan.. maar zit ik op 256 doet alles het prima. Ook de dimmpoorten zelf zijn het niet, want heb de dimms gerouleert en zolang het maar 256 mb is of minder loopt alles perfect.

Heeft iemand ENIG idee waardoor dit komt? is dit een win98/me memory fout ofzo, dat ie niet meer dan 256 mb sowieso maar aankan? (weet wel dat win98/me slechts 128 mb gebruikt, al stop je er meer in). Of is dit (ondanks de flash), een rare algemene p3 moederboard probleem? (heb het op be6-II en va6 moederboarden getest en ook bios flash op beiden gedaan).

Iemand enig idee? Hulp zou zeer gewenst zijn, want kom hier niet uit:(:(

Thanks alvast,
:? DjLando :?

Verwijderd

Memorytest uitzetten. Probeer dat eens!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:54
Sorry hoor, maar waarom heb je onder 98/ME nou meer dan 128 MB nodig :?

Vergeet niet dat 98/ME nog steeds valt onder de categorie: DOS + GUI. Net als win 3.11
Deze versies van windows (de 9.x) kunnen NIET overweg met veel geheugen.
Er was al eerdere een bericht dat een PC met 512 MB al geen win9x kan draaien.

Dus: minder geheugen of overstappen naar een ECHT OS, zoals NT/w2k of Linux/Unix.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb Windows 98SE een weekje met 512MB gebruikt, en dat werkte wel hoor. Heb je het probleem met Windows 2000 en/of Linux niet?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 16 februari 2001 14:59 schreef DjLando het volgende:
(weet wel dat win98/me slechts 128 mb gebruikt, al stop je er meer in).
Dat klopt dus niet, want het geheugen boven de 128MB wordt weldegelijk gebruikt. Anders zouden er ook geen systemen met 256MB meer verkocht worden aan de grote massa die Windows 98/ME gebruikt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

(jarig!)
Voor de duidelijkheid, ik begrijp dat je een probleem hebt met Windows9X/ME en het geheugen? Want als ik jouw tekst lees wordt nergens duidelijk, dat je geen problemen met de BIOS hebt. Mag ik nu concluderen, dat je dus goed POST? Ook is mij nog niet duidelijk welk mobo jij zelf hebt. Er staat alleen dat je het ook op een BE6-II en VA6 hebt getest.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• DjLando
Nou, ik wil namelijk dual boot draaien
win98 voor de games,
win2k voor al het andere

het probleem is dat ik hier dus geen win2k voorhanden heb, anders had ik dat kunnen testen..

maar als ik weer hoor dat andere mensen wel meer dan 256 hadden draaien.. echt vreemd:(

vraagje: hadden de mensen die meer dan 256 mb r\draaiden toevallig pc100 mem? ik heb hier pc133 mem.. misschien een verschil

thanks voor de antwoorden alvast!
(hoop dat ik hier uitkom:(

DjLando

p.s. heb zelf: p600e op een be6-II moederboard, met dus 384 mb ram (3x128 mb ram pc133).

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 16 februari 2001 15:08 schreef DjLando het volgende:
vraagje: hadden de mensen die meer dan 256 mb r\draaiden toevallig pc100 mem? ik heb hier pc133 mem.. misschien een verschil
Dat heeft er niks mee te maken. Het lijkt me stug dat dit een Windows probleem is. Het lijkt me eerder dat jouw bord niet goed overweg kan met dat geheugen. Wat voor bord is het nou? Veel oudere borden kunnen niet goed overweg met 256MB modules. (maar ik zie dat je 3*128 hebt...)

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

(jarig!)
Ik weet nog steeds niet of het probleem in Windows of de BIOS zit :?

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• RupS
  • Laatst online: 22-01 12:46
Ik weet bijna wel zeker dat het aan je bord ligt. Ik weet niet wat voor een mainboard je gebruikt, maar ik weet dat Soyo borden en sommige Abit borden moeite hebben met meer dan twee dimm's.

Effe over meer dan 128Mb.... Win 98 en Me hebben niet meer nodig, MAAR, als je zware programma's draait, gebruiken die het wel degelijk, probeer maar eens flash, dreamweaver, wat office toepassing en internet zooi te openen, wedden dat hij meer geheugen gebruikt. Althans, dat doet hij zeker bij mijn systeem.

8-)

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
ik denk dat het een combinatie van de dimms is...

Je kunt ff iedere dimm ff van bank naar bank proberen en ff alle mogelijke combo's proberen....Tis kut werk maar werkt meestal wel.

Kijk ook ff in Bios of je dram time en settings allemaal goed staan.

als het dan werkt moet je ff naar tweak3d gaan en ff een wat ram tweaks in je sys.ini invoeren (staan op tweak3d dus)

dan maakt windows er wat beter gerbuik van en blijven er veel recources vrij en dat is toch de bedoelling niet?

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

Over 128MB vs. 256MB met Win98. Onlangs UT draaien, opeens haperde het programma. UT gestopt en opnieuw gestart. Ik verwachtte HD gereutel en een wachttijd maar nee, binnen een seconde was UT weer geladen en opgestart. Blijkbaar zat alles nog in de cache. Met 128MB is me dat nooit overkomen.

• DjLando
oke, ik weet dus ook niet of het aan bios of geheugen ligt.
Maar geheugen ligt het niet aan, want 3 verschillende merken geheugen geprobeerd hier in de winkel:(

Hmm, kan dus aan mboard liggen, maar dan moeten zowel de va6 en de be6-II hetzelfde probleem hebben...

Verwijderd

ehmmm probeer 1x 256 en 1x 128 zou ik zeggen............

Om te kijken of je mobo wel met 3 reepjes overweg kan, zou ik eens 3x 64 testen ofzo.......

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Probeer eens wat delays/waitstates in het BIOS in te stellen. Als er meer dan 2 modules in zitten dan kan het zijn dat er timing problemen optreden.

• DjLando
hartstikke bedankt, maar kun je iets specifieker zijn? (een newbie hier:( )

btw, ik weet dat programmas binnen win98 meer dan 128 mb kunnen gebruiken, maar win98 ZELF niet:)

grtz,

DjLando

• DjLando
update: het plaatsen van 3 dimms zelfs werkt prima, daar ligt het probleem niet. Ik heb net getest met 3x 64 mb pc 133 en dat doet het prima. Het probleem ligt dus bij de grens van 256 mb ram.. tot 256 doet mijn p3 600 be6-II het prima, daarna geeft iets problemen (moederbord?? win98??)

grtz

DjLando

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik zou toch maar eens wat met Linux gaan proberen. Start eens een rescue boot van een Redhat CD'tje ofzo, en bekijk dan een aantal dingen.

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
Het kan ook te maken hebben met het aantal geheugen chips er op je dimm zitten.
3x64 werkt wel en dus 3x128 zou ook moeten gaat niet op.
Sommige borden krijgen timing problemen als er teveel chips op de dimm zitten.
In een Aopen manual heb ik eens gelezen dat de adviseren dimms te gebuiken met niet meer dan 16 chips :?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zit er misschien een verschil met aantal zijdes. Ik heb wel eens gelezen dat er problemen kunnen zijn als je meer dan x-aantal zijdes met chippies gebruikt. Dat bijvoorbeeld de 64Mb's single-sided zijn, en de 128Mb's double sided !

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
Dat bedoelde ik eigenlijk!

• DjLando
hhmm maar dat zou dus betekenen dat meer dan 2x 128 niet in mijn pc kan.. grr dan heb ik 1x128 mb voor nix gekocht:(

najah, hopen dat iemand nog met suggesties komt.. vanavond ga ik win2k installen, dus weet ik dan of het wel/niet aan het os ligt...

grtz

DjLando

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Moet je even in je boekje van je mobo kijken, daar staat vaak wel in met hoeveel chippies hij/zij overweg kan !
Succes
:)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Ik draai ook dual boot Me en W2k met 512 ram, gaat prima! Ook in Me.

• DjLando
snap er nix van.. net manual hier snel gedowned, daar staat dat ie gewoon enkel en dubbel zijdige dimms pakt tot 768 mb .. nou moe..

• DjLando
.. en staat ook nog dat gewoon 3 dimms inkunnen, in elk slot minimaal 8 en max 256 voor een totaal maximum van 768 mb..

heb dus ook nog de bios geflashed, dus heb nieuwste bios enzo.. damn lukt gewoon niet om dit op te lossen, heel vaag.. |:(

Verwijderd

Het ligt echt niet aan win 9x/me, net zoals anderen heb ik daarmee ook 256+ MB aan geheugen draaien. of win dat allemaal nuttig gebruikt is vraag twee.
Het zal denk ik eerder bij je mobo liggen. zet anders eens /testmem:off achter je device=himem.sys in je config.sys.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Ik heb ook 384 Mb in m'n computer gehad. Geen problemen met windows, het werkte allemaal perfect. Het ligt dus niet aan de hoeveelheid dimms, maar gewoon aan een van de dimms. :?

• DjLando
ok, snap dan dat het niet aan win98/me ligt.. maar ook niet een van de dimms, want ten eerste ongeveer 15 dimms gechecked, en steeds zelfde probleem (in totaal 256 of lager: alles prima.. in totaal hoger dan 256: forget it). Ook heb ik de dimms allemaal apart geprobeerd, en dan werkt het wel.. ik heb dus nieuwste bios flash gedaan.. dus dan neem ik aan dat alles het hoort te doen qua moederboard?!?? |:(

• DjLando
bweh.. bios instellingen is het niet.. laatste 2 uur bezig geweest bios dingen aangaande memory te veranderen, reboot, proberen, veranderen, reboot.. etc etc

hielp nix:( nu kijken of het op een onmogelijke manier toch win98 is, want ga nu win2k installen (had al win98 se update gnomen maar maakte ook nix uit:(

als iemand anders nog een tip, heeft, erg graag..

DjLando
|:( |:(

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb het zelfde probleem, ik had het toevallige ook hier neer willen zetten maar dat is al niet meer nodig, maar goed,
ik heb HSDRAM Muskin PC 150 3x128Mb en als ik mijn geheugen test met NortonSystemworks 2001 dan krijg ik ook een melding dat er op een bepaald adress iets niet goed zit.
En als ik ze apart test of 2x128Mb is er niets aan de hand, het is dus heel erg vreemd :?:?:?:?:?:?

Verwijderd

Maakt het ook uit in welk bank je het erin stopt?

• DjLando
nee, maakt niet uit in welke bank je ze stopt..

en pimpimmers, dat is dus EXACT zelfde probleem wat ik heb.. echt erg vreemd.. en tot nu toe onoplosbaar lijkt het:( |:(

Verwijderd

uhhh ... misschien gewoon een bug in Norton Systemworks ? probeer eens een andere tool.

• DjLando
dat zou handig zijn:) nee, helaas.. 3mark crashed ook gelijk boven 256, en windows loopt ook al sowieso niet lekker:( |:(

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb veder geen problemen in windows of andere programma's maar ik kwam er toevallig achter toen ik het ging testen met systeemWorks, dus ik heb er mu ook gewoon 384Mb in ;)

Verwijderd

Boven 256Mb werkt windhoos 98/98se/me wel!!!!
Ik draai zelf op 1Gb RAM en windhoos mislukte editie!!!!
Je moet alleen wel een goede pc hebben, niet een 386'er waar ze een stickertje van pentium III op hebben geplakt.>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)>:)

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:39
Op vrijdag 16 februari 2001 15:08 schreef DjLando het volgende:
Nou, ik wil namelijk dual boot draaien
win98 voor de games,
win2k voor al het andere
Waarom zou je dat in vredesnaam willen???

• DjLando
grr niet aardig webnet.. ehe
nou, heb hier toch een abit be6-II met intel coppermine.. da's geen commodore met dorito chip zeg maar ;)

en dual boot? omdat win2k nog niet alle games/programmas pakt (en mindere gaming performance), en omdat win98 zelf niet hoger dan 128 mb gebruikt (ja, sommige proggies wel maar win98 zelf niet) en omdat win2k stabieler is.

update: geprobeerd win2k te installen, maar geeft als fout een error met een geheugendump aan :(:(

aaaaaaaaaaaaaaargh |:( |:( |:(

ben nu echt ten einde raad.. geen compushop weet hier iets vanaf :(

suggesties ZEER welkom,

DjLando

:?

Verwijderd

Herken het probleem. Heb dezelfde ervaringen met de moederborden van ASUS:

P3B-F en CUBX-E

Ook een BE6-II van Abit gaf bij meer dan 2 modules niet thuis, instabiel en foutmeldingen (Norton Diagnostics).

De modules zelf waren op zich prima in orde!

Verwijderd

Zegt je manual ook dat ie een combinatie van enkelzijdige/dubbelzijdige memory "sticks" ondersteunt of een combinatie van verschillende merken ? Dat soort dingen.

• DjLando
hmm najah in ieder geval dus een meer voorkomend probleem.. EN dan weet ik welk moederboard ik dus NIET moet kopen!! maar, waarom staat hier nix van op de site van abit/asus ?:( heb jij ooit nog een oplossing gevonden? verder dan: je moet bios flashen komen de meeste verkopers in computerwinkels niet.. :(

grtz

DjLando

edit: ja zegt dat ie dubbelzijdig ondersteunt en diverse merken etc etc (maar heb ook op werk wel 4 verschillende merken geprobeerd, alleen en door elkaar dus..)

Verwijderd

De oplossing als je die nog zoekt...
verander in msconfig>>> geavanceerd
en dan maximaal geheugengebruik, verander dit in bv 256. werkt het dan wel?

Groeten en Suc6 Jeff

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:44

Wildfire

Joy to the world!

Norton Diagnostics kan niet omgaan met meer dan 256mb geheugen. Als je dus meer hebt gaat 'ie errors aangeven terwijl ze er niet zijn...

Dit staat gewoon vermeld in de Knowledge Base van Symantec, effe kijken dus jongens!

Ik heb zelf een ABIT BE6-2 mobo met 384mb RAM, werkt perfect... is een mix van 128mb PC100 en 256mb PC133.

Het schijnt dat ABIT BE6-2 mobo's niet om kunnen gaan met enkelzijdige DIMMetjes van 256mb of meer. Dus als je een DIMM hebt van 256mb of meer moet 'ie voor een BE6-2 wel dubbelzijdig zijn...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1