Toon posts:

Groter scherm of dual screen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Een half jaartje terug ben ik van een 17" CRT naar een 19" TFT overgestapt. Even twijfelen of ik wel echt groter wilde, maar wat een verschil! Zoveel meer ruimte en comfort!

Nadat deze groei zo goed is bevallen overweeg ik om nog meer oppervlakte scherm bij te kopen, in de vorm van een extra monitor (exact dezelfde dan). Een andere optie is een groter scherm.

Als ik moet kiezen tussen deze twee kan ik de volgende punten bij beiden bedenken:

Waarom ik een groter scherm zou nemen
  • Alles op één plek, niet gesplitst
  • Meer overzicht
Waarom ik twee monitoren/dual-screen zou nemen
  • Bij een grotere monitor, zou de oude weggaan. Zonde, want ik ben er erg tevreden mee
  • Niet elk spel kan erg hoge resoluties draaien en voor hogere resoluties heb je dacht ik een zwaardere videokaart nodig
  • Meer winst: niet wat meer ruimte op je scherm, maar een verdubbeling in ruimte
Als ik het zo zie heeft dual-screen veel meer positieve punten, maar ik zie mezelf niet zo snel de hele dag tussen twee monitoren switchen met m'n ogen, gewoon praktisch gezien niet. Of went dat heel snel?

Nouja, ik weet het echt niet dus. Kom maar op met jullie ideeën hierover.

Michiel.

P.S. Wat ik op de computer doe? Het gebruik van e-mail/internet, Office, ik game, ik ontwerp websites (niet mijn baan, ben wel fanatiek), ik download en luister muziek, enzovoort. Alles dus.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-05 12:56
Begin eerst maar eens met jezelf af te vragen waarom je überhaupt meer ruimte wilt hebben. Kamp je nu met ruimte tekort, of is meer ruimte alleen maar 'cooler'? ;) Als je alles centraal wilt houden dan is 1 monitor aan te raden. Vind je het fijn om dingen die wat minder belangrijk zijn weg te kunnen zetten, maar ze wel gelijk te kunnen zien, dan is twee monitoren weer makkelijker.

Kijk ook eens naar het prijsverschil tussen beide upgrades. Verder denk ik echter dat het vooral je eigen beslissing is.

The devil is in the details.

Verwijderd

Wat ik erg handig vind aan multi-monitor setup's, is dat je op elk scherm een venster kan maximaliseren. Zo kan je op een scherm fullscreen browsen, op een ander fullscreen chatten, en op weer een ander fullscreen films kijken.

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 13:43
Ik heb sinds kort ook een dualscreen en ik vind het heel fijn werken. Vooral omdat je twee vensters gemaximaliseerd kan hebben. Ik zou niet meer terugwillen. En het ziet er natuurlijk ook heel cool uit :9

Verwijderd

Ik heb nu een tijdje een breedbeeld 20" en normale 19" naast elkaar, en het werkt echt perfect. Op de ene een document open, en op de andere typen, op de ene Lightroom open en op de andere Photoshop, op de ene een film aan en op de andere internetten, ik zou nooit meer terug willen naar 1 scherm!
Heb ook geen last van "switchen", het voelt als 1 scherm en dat randje ertussen 'zie' je na verloop van tijd niet meer. :)

Verwijderd

Als je veel films kijkt zou ik voor 1 groot scherm kijken. Ook met gamen is het meestal toch handiger. Behalve flightsims en dergelijke misschien.

Je hoeft spellen niet persé op native resolutie te spelen natuurlijk. Ik heb een 30" scherm en daar speel ik sommige spellen ook gewoon op, op de native resolutie van bv. een 24" scherm. Gaat prima.

Ik zou je aanraden om 1 groot scherm te kopen. Maar dat is mijn eigen voorkeur. Ik doe ook alles met mijn PC. Groter is fijner .. haha. Ik vind 19" echt postzegelformaat, laat staan 17" :+

Trouwens .. vziw zijn 19" TFT's qua resolutie hetzelfde als 17" TFT's dus het mag mss wat prettiger kijken, meer daadwerkelijke werkruimte heb je er niet mee. Koop een leuke 24" breedbeeld TFT of zo. Die kosten bijna niks meer tegenwoordig vergeleken met wat je er voor terug krijgt. Of doe eens gek .. haal een 30" monster in huis :9

Verwijderd

fullscreen is zo 1999

Ik heb zelf 1440*900 en heb sindsdien nooit meer fullscreen gebrowst. (word en excel bvb echter wel, maar er zijn nog weinig apps die ik fullscreen draai. Een beetje de osx manier, maar dan op windows. Allemaal losse items werkt veel natuurlijker met een groot oppervlak)

Als ik zie dat er 'imbecielen' (excuse my french) zijn die op een 22 of zelfs 24" fullscreen browsen... 8)7

ontopic: ik heb nu zelf 1440*900. En dat is op zich wel aardig en eigenlijk ook wel genoeg. Zoals gezegd hoef ik niet meer fullscreen te browsen. En met een beetje wringen kan je twee apps naast elkaar draaien (word, excel) of browsen met msn ernaast.

Toch overweeg ik een tweede 1440*900 scherm er naast. (of kleiner) om bvb een video te kunnen afspelen (en verder browsen) zonder dat de video steeds naar de achtergrond moet. (of anders wordt het toch wel erg krap). Of bvb iTunes laten open staan, of fullscreen word en een ander programma naast elkaar. Gamen en msn, noem maar op.

Als je grafische kaart geen top of the line is en je wilt gamen raad ik je sowieso twee kleinere schermen aan. (1440*900 bvb) omdat je grafische kaart het dan minder zwaar heeft om op één scherm native het spel te renderen. Is dat geen probleem dan kan je voor 1920*1200 gaan, wat op zich ook wel ruim genoeg is... Hou er ook rekening mee dat een dual screen setup iets minder 'elegant' is. Staat iets minder mooi en erg nerderig. Neemt ook meer plaats in op je bureau. Als het maar nipt is en er moet nog een bureaulamp bij en zo...

Anyway, heel persoonlijk dus. Test het gewoon eens uit? Je hebt toch wel nog ergens een crt liggen, of leen een scherm bij iemand anders en probeer het eens

• LauPro
  • Laatst online: 10:40

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 01:44:
Wat ik erg handig vind aan multi-monitor setup's, is dat je op elk scherm een venster kan maximaliseren. Zo kan je op een scherm fullscreen browsen, op een ander fullscreen chatten, en op weer een ander fullscreen films kijken.
Dat gaat misschien op bij <1.5MP schermen, maar bij groter wil je gewoon een fatsoenlijke WM hebben omdat je anders gewoon ruimte aan het weggooien bent. Een gemiddeld browservenster heeft maar 900 pixels breed nodig, op een 3MP-W scherm kan je er dan 2 naast elkaar kwijt.

Ik zou zeker voor tweede scherm gaan, hoe meer ruimte hoe beter. Kijk maar eens hoeveel tijd je kwijt bent met het wisselen tussen vensters.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

LauPro schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 02:16:
[...]
Dat gaat misschien op bij <1.5MP schermen, maar bij groter wil je gewoon een fatsoenlijke WM hebben omdat je anders gewoon ruimte aan het weggooien bent. Een gemiddeld browservenster heeft maar 900 pixels breed nodig, op een 3MP-W scherm kan je er dan 2 naast elkaar kwijt.

Ik zou zeker voor tweede scherm gaan, hoe meer ruimte hoe beter. Kijk maar eens hoeveel tijd je kwijt bent met het wisselen tussen vensters.
Mja, ik gok dat de meeste mensen hier Windows gebruiken. Dan word je nogal gek van het heen en weer gesleep van vensters aan de titelbalk met de muis. :P Daar komt dan nog bij dat er geen edge resistance is, waarmee je vensters makkelijk naast elkaar zou kunnen positioneren.

Maar ik zou eigenlijk ook graag een WM zien waarbij je je scherm kan opdelen in "sub-monitors". Een beetje zoals tiling WM's, maar eigenlijk meer als Twinview-op-1-scherm.

• ThemNuts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04-2025
wel op de reply hierboven.

Windows heeft schijtsupport voor meerdere monitors maar gelukkig zijn er handige programmatjes voor. Eentje dat ik heel gemakkelijk vind is Ultramon.
2 wallpapers, 2 screensavers, verschillende profielen, verschillende modusen en resoluties (en een gemak om ertussen te schakelen) en 2 extra knoppen rechtbovenaan. Een om het venster te maximaliseren over alle schermen en de ander om het venster naar de andere monitor(s) te switchen.

Dit zijn maar enkele van de opties. Zeker de moeite waard om eens te bekijken lijkt mij.

Ik ben persoonlijk ook op zoek naar een nieuwe (tweede) monitor en ik moet vaststellen dat niet zozeer de vraag is of ik 1 grote of 2 kleine wil, maar of de kwaliteit wel genoeg is... Er zijn massas schermen tegewoordig voor 3-400euro maar als je dan kijkt naar de imagequality etc verontrust het mij dat deze bedrijven zulke dingen durven te verkopen..

Ik heb 5 jaar geleden een 19" sony sdm-hx gekocht en ik moet zeggen dat ik nog geen scherm heb gezien dat het even goed doet. De 27" Dell lijkt het dichts te komen. Grappige is dat de 27" evenveel kost als de 19" sony toen.

Verwijderd

Ik ben begonnen met een enkele 17Inch TFT op 1280x1024. Als je daarmee een jaar gewerkt hebt en je ziet je andere mensen met 19inch of groter staan ga je je toch wel eens afvragen of zo'n formaat ook wel niet voor jou is.

Aangezien ik soms wel eens een duizend vensters openstaan heb en draaien, is een werkresolutie van 1280x1024 enorm klein, en het is vaak zoeken ook.

Ik heb toen voor nog een extra 17Inch gekozen, om 2x 1280x1024 te hebben,maar helaas was de secundaire ramdac van m'n X800XT PE te langzaam gewoon om fatsoenlijk 2 dingen ook daadwerkelijk te doen op 2 schermen (video afspelen was al 60% CPU usage op het 2de scherm...).

Uiteindelijk wou ik dus maar 1 monitor met een flinke werkruimte. De Acer Al2051W leek me een prima kanidaat. Werkresolutie van 1680 bij 1050 en een 20inch beeld-diagonaal. Niet alleen m'n werkruimte was een stuk groter, ook was het prettig tegen een veel groter scherm ook aan te kijken.

Er is alleen een nadeel. Als jij met een nog relatief langzamere videokaart zit kom je wellicht in de problemen op de native resolutie. Als jij games op een non-native resolutie speelt dan ziet het er niet echt strak uit. Dat heeft niet met je graphics te maken, maar met je beeldkwaliteit. Als je er meer over weten wilt lees dan die link ;)

Bottomline is dan als je lekker alles high spelen wilt op een native resolutie, je weliswaar ook geld in een nieuwe kaart steken moet. Volg Tomshardware en maak daar een lijstje van welke videokaart het over het algemeen het beste scoort in de zo dichtst mogelijke resolutie van je gewenste spel of in het algemeen. Zo krijg je snel ook een inzicht over welke kaart het beste erbij passen zou ;)

Doe je niet meer dan 2D werk en zo nu en dan een spelletje? Dan is dat natuurlijk niet echt nodig toch? :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Inmiddels Ultramon voorbij zien komen, maar een erg makkelijke tool die ik toch wel wil aanraden, is Gridview. Zeker met de grotere 22"/24" of nog grotere resoluties, kan het soms makkelijk zijn om 2 vensters op dat ene scherm te maximaliseren.
Dat kan dus heel makkelijk met Gridview. Bij Acer heet het soortgelijke tooltje Gridvista als ik me niet vergis. Werkt in ieder geval erg makkelijk, verschillende setups in te stellen via sneltoetsen.

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 18:10

GeeBee

Oddball

Heb je een linkje naar Gridview? Ik kan alleen maar ASP-gerelateerde info vinden.
GridVista is wel goed te vinden.

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb al een jaar of 10 dualscreen, zonder Ultramon e.d., onder Windows draaien. Ik zou niet anders meer willen. Momenteel zijn het 2 19" TFT's.

Ik gebruik altijd 1 scherm om op te "werken". Dat kan een games, tekstverwerker, fotobewerking, IExplorer of elk ander programma zijn. Op het andere scherm staat de taakbalk en lopen programma's zoals Windows Mail, mijn downloads, TV, Teletekst. ICQ etc. en er staan alle snelkoppelingen naar programma's en locaties die ik vaak gebruik.

Niks geen geschuif met vensters meer of minimaliseren. Ideaal.

ARME AOW’er

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:48
Ter info: Ultramon is een geweldig tooltje voor multimonitor, vooral vanwege de smarttaskbar. Daarmee krijg je een taakbalk per monitor (startknop staat maar op 1 scherm) met de applicaties die alleen op dat scherm draaien.

Ik had eerst dual monitor (2x17") maar ben nu over gegaan op 1 grote (24"breed). Vooral vanwege het feit dat ik veel games speel en films kijk ben ik blij met 1 grote. Vensters verdelen op 1 scherm gaat net zo makelijk als op meerdere schermen.

Werkwijze: ctrl+click in de taskbar op de applicaties die je op je scherm wilt, rechtsklik op 1 van de geselecteerde apps en kies voor bijvoorbeeld naast elkaar.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even wat extra informatie geven nadat ik jullie berichten heb gelezen, sowieso al bedankt!
  • Ik wil meer ruimte om bijvoorbeeld links serieus te kunnen werken aan een website, en rechts te kunnen MSNen, door muziekbibliotheek bladeren, enzovoort
  • Deze upgrade is niet voor het gamen of films. Ik game prima op een 19" met een 1280x1024. Films kijk ik niet op de computer
  • Ik ben ontzettend bang het overzicht te verliezen, heb je dat sneller bij dual-screen of juist sneller bij een erg grote monitor?
  • Specs: C2D 2,4Ghz E6750, GF 8800GTS 256MB, 4GB ram
  • Losse venstertjes houd ik niet van, ik wil me kunnen focussen op één ding (dus fullscreen). Dit pleit natuurlijk voor dual-screen omdat full-screen op een gigantisch scherm wat overdreven is
Hopelijk kunnen jullie nu nog wat gerichter advies geven! :D

Verwijderd

Dan kun je beter voor een dualscreen setup gaan. Het is wel handig om dan bv. links je site open te hebben en rechts je edit tools. Kun je meteen zien wat er veranderd. En je kunt met bv. Photoshop je werkvenster op 1 scherm hebben en je tools op de andere zodat die niet over je werk heen liggen.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025

off topic: Beetje vreemd dat je een 8800GTS met 256MB hebt. Toegegeven, met die 320MB, 640MB en 512MB varianten wordt het allemaal wat ingewikkeld, maar voor zover ik weet bestaat er toch echt geen 256MB

specs

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, 320MB!! Maar zou het daarmee kunnen?

@HlpDsK - Als ik het zo lees (ook nog wat geGoogled) dan is een tweede monitor toch het beste denk ik. Nou hopen dat ik hem nog ergens kan vinden, wordt niet meer geleverd aan winkels namelijk. Maar het wordt een zooitje als ik twee verschillende monitoren heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2008 19:08 ]

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 18:10

GeeBee

Oddball

GeeBee schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 07:21:
Heb je een linkje naar Gridview? Ik kan alleen maar ASP-gerelateerde info vinden.
GridVista is wel goed te vinden.
Nevermind.... GridVista werkt, ondanks wat de naam suggereert, prima onder WinXP...

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou ook zeker een dual monitor aanraden. Zelf werk ik zowel thuis als op mijn werk met 2 monitoren, en erg genoeg moet ik zeggen dat ik ruimte tekort kom, en graag wat meer ruimte wil als ik bezig ben (maar goed, 2x 30" past helaas niet op m'n bureau).
Het voordeel van 2 monitoren is de onderverdeling die je kunt maken, wat er voor zorgt dat je gewoon makkelijk kunt werken.

Overigens is een 320MB videokaart natuurlijk meer dan zat, een 20" Widescreen heeft op 32b kleur maar 7,5MB nodig.

Verwijderd

Je hebt nu al een 19inch screen, dat is lekker om even te browsen, MSN etc. Waarom er dan niet een 22-24inch erbij zetten ? Werk zelf ook met een 19 en 22 inch scherm, beide gaan aan voor werk, 19 inch om te browsen en de 22 inch voor games en een film. 2 exacte schermen naast elkaar is mooi maar zelf vind ik het verder niet storend om 2 aparte schermen te hebben.

En 2 aparte schermen kun je met bewerkingen meer mee dan 1 vast scherm, dat is mijn ervaring. Ik bewerk veel audio/video en dan zet ik het hoofdvenster op de 22" en de effecten panels op de 19" zodat niet alles steeds over elkaar lapt. Works like a treat :)

Verwijderd

Topicstarter
Ben wel redelijk overtuigd volgensmij :P. Nou nog hopen dat de Iiyama E1900S-B2 nog ergens verkocht wordt (deze wordt niet meer geleverd).

Overigens zie ik alleen een 19" ernaast zitten, omdat ik het al heel wat vind om met twee schermen te gaan werken. Laat staan twee verschillende :P.

• ThemNuts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04-2025
Je maakt je blijkbaar echt zorgen over de "rand" tussen de twee. Is echt niet nodig. Dit duurt nog geen week en je ziet de rand zelfs niet meer. Was zelfs niet storend met een 12" en een 19"

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik heb lang dualscreen gebruikt, maar heb nu één 24" (een iMac), en ben er echt super tevreden mee. Fullscreen games en films zijn nu echt huge. Ruimte gebrek is er sowieso niet echt met zo'n diagonaal. Ik kan m'n geluk niet op :D

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:11

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 01:49:
Als je veel films kijkt zou ik voor 1 groot scherm kijken. Ook met gamen is het meestal toch handiger. Behalve flightsims en dergelijke misschien.

Je hoeft spellen niet persé op native resolutie te spelen natuurlijk. Ik heb een 30" scherm en daar speel ik sommige spellen ook gewoon op, op de native resolutie van bv. een 24" scherm. Gaat prima.

Ik zou je aanraden om 1 groot scherm te kopen. Maar dat is mijn eigen voorkeur. Ik doe ook alles met mijn PC. Groter is fijner .. haha. Ik vind 19" echt postzegelformaat, laat staan 17" :+

Trouwens .. vziw zijn 19" TFT's qua resolutie hetzelfde als 17" TFT's dus het mag mss wat prettiger kijken, meer daadwerkelijke werkruimte heb je er niet mee. Koop een leuke 24" breedbeeld TFT of zo. Die kosten bijna niks meer tegenwoordig vergeleken met wat je er voor terug krijgt. Of doe eens gek .. haal een 30" monster in huis :9
Hij ging van 17" CRT naar 19" LCD. Dat is zo uit mijn hoofd meestal van 1024 * 768 naar 1280 * 1024.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

OK van CRT naar TFT. Maar dan is het niet zeker. Aangezien de ene CRT een betere dotpitch heeft dan de ander, enz. 17" is vaak idd 1024 x 768, maar 1280 x 960 komt ook voor. Sommige mensen houden van idioot hoge resoluties op hun CRT. Soms zelfs zo hoog dat je gewoon detail vergooit maar dat is een ander verhaal.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:53

gwystyl

Beugeltje dan maar?

MsG schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 02:12:
[...]

Hij ging van 17" CRT naar 19" LCD. Dat is zo uit mijn hoofd meestal van 1024 * 768 naar 1280 * 1024.
Beide hebben normaalgesproken een native resolutie van 1280x1024.
edit: niet gezien dat de 17" een CRT was :X. Mijn oude 17" CRT had een reso van 1168x1024 oid

Ik ben zelf van een 17" TFT naar een 22" breedbeeld gegaan. Die is met zijn resolutie van 1680x1050 breed genoeg om twee documenten naast elkaar te zetten. Ze zijn dan bijna net zo groot als op de 17", en twee vensters naast elkaar is erg relaxed. Persoonlijk zou ik zo weer voor een 22" gaan, maar zoals hierboven ook al gezegd is zal het voornamelijk je eigen beslissing moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 23-02-2008 02:48 ]

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-05 16:17
Ik werk op "het kantoor" op een dual 19" samsung opstelling, thuis heb ik een 24" Dell.
Ik zal van beide de voordelen en nadelen opnoemen.

dual 19"
- erg handig als je webdevelopment doet, links workspace, rechts browser.
- OS virtualisatie is echt vet met een dual opstelling, 2 verschillende OSs naast elkaar.
- Gamen (op native resolutie) gaat met een low/mid end videokaart beter op een 19" (ofcourse)

24"
- HD films kijken op full-HD resolutie
- 1920*1200!!
- gamen op zo'n scherm is echt een andere wereld (ik gebruik een 8800GTS 640) ook al is het niet op een native resolutie, dan is het nog vet.
- de mijne ondersteund 5 verschillende soorten inputs (D-Sub, DVI-D, Component, S-Video, Composite)
- alles op één scherm zonder balken ertussen.

het gevoel met de dual opstelling is na mijn aankopen van het 24" scherm alsof ik alsnog te weinig ruimte heb. Vensters kunnen gewoon niet groter dan 1280*1024, tenzij je er een dikke balk tussen wilt hebben. Het vormt geen geheel. Bij de 24" heb ik echt het gevoel van verademing, ookal mist het een aantal pixels tegenover een dual 19" opstelling...

totale pixeloppervlak dual 19": 2621440px
totale pixeloppervlak 24": 2304000px
Dat scheelt dus: 317440px

Al met al gaat mijn voorkeur met gemak uit naar de 24"
Succes met je keuze!!

Verwijderd

Nouja omdat er wel vaker naar dit topic verwezen/gezocht gaat worden mijn ervaring met cad werk.

Wil je cad werk dan is er maar een mogelijkheid; dual.
Je komt door de panelen en gereedschapsets altijd aan de zijkanten ruimte tekort, vaak heb ik mijn geval (Vectorworks) op het rechterscherm een berekening va nde grondstoffen en uren open, zodat ik ook zie dat het binnen het budget blijft.
Dan de resolutie, widescreen ftw, ik wil nooit meer wat anders, nee echt niet, zie hier boven :P
Maar de fijnste resoluties zijn die van 1680x1050 en 1920x1200, dus 20/21" en 24".
30" heb ik veel te groot gevonden, 2560x1600 dus, ten eerste vind ik dat je er met een normaal bureau te dicht op zit om lekker te werken, en verder met je muis loop je dan vaak te slepen, en dat wil je als tekenaar/ontwerper echt niet.
Op ons kantoor hebben we eigenlijk allemaal dezelfde mening en de 30" zijn omgeruild voor dual 24" setups.

Verder als cad/photoshopper wil je ook goede kleuren, vroeger was het zo dat je dan een hoge ms had waardoor ze niet geschikt waren om te gamen (waarom zou je dat ook doen in een kantoor omgeving?) en dat is dus niet meer zo.
Zelf vind ik kwa kleur en rand de dells het fijnste, gevolgd door de apple cinema's maar deze lijken een iets gelere wit tint te hebben, plus zijn 2x zo duur.
Andere schermen zie ik eigenlijk niet bij ons en onze directe collega's, hoogstens een verdwaalde HP die ook mooi kleur geven maar een dikkere rand hebben (en nu heb ik het niet over die glossy 24" dingen want glossy = foute kleurweergave, hoe "vet" het er ook uit mag zien.
Maar er zijn wel meer goede hoor, alleen prijs technisch komen ze gewoon niet i nde buurt va nde dells.

Verder hebben wij ze op armen gezet, aangezien er verschillende mensen aan werken wil je vlug de diepte en hoogte kunnen instellen, bij normale voeten kan de diepte vaak niet of nauwelijks.

Owkee wel een beetje meer dan alleen single of dual voor cad werk, maar de keuze van een goede monitor is daar nog veel belangrijker dan dual of single, kom je te kort dan kun je later bijkopen, heb je het verkeerde scherm loop je je constant te ergeren....

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zit ook wel eens aan een extra scherm te denken, maar zou dan een grotere er bij willen (dus twee verschillende). 17" en 22 of 24" ofzo. Maar ik vraag me af of je dan nog steeds een beetje leuk kan gamen op twee monitoren, lijkt me dat ze dan weer beter even groot kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 23-02-2008 05:52 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Marzman schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 05:52:
Ik zit ook wel eens aan een extra scherm te denken, maar zou dan een grotere er bij willen (dus twee verschillende). 17" en 22 of 24" ofzo. Maar ik vraag me af of je dan nog steeds een beetje leuk kan gamen op twee monitoren, lijkt me dat ze dan weer beter even groot kunnen zijn.
Gamen op 2 monitoren is sowieso niet je van het, daar waar 2 schermen wel weer uitkomst bied met bewerkingen in progamma's. Als je al op een groot scherm wil gamen dan is 1 scherm vaak het beste, geen overlapping, geen last van de randen etc.

Heb zelf ook een een 52" TV van Samsung en ik denk dat ik er een game PC op ga zetten en de desktop voor alleen het werk hou. Call me nuts maar op een dergelijk scherm heb je wel het gevoel dat je in de game zit en het is gelijk dan een multi media center. Wil je alleen op een hoge resolutie spelen, 1920-1080, dan moet er wel een flinke GPU erin om het netjes te laten lopen.

Maar de prototype van Alienware vind ik ook wel wat, alleen is de prijs nog ietwat hoog, maar wie weet neem ik er wel 1 tzt :

http://www.youtube.com/watch?v=2yT6OuGXmGo

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 07:18
FritsYpeij schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 03:50:
Ik werk op "het kantoor" op een dual 19" samsung opstelling, thuis heb ik een 24" Dell.
Ik zal van beide de voordelen en nadelen opnoemen.

dual 19"
- erg handig als je webdevelopment doet, links workspace, rechts browser.
- OS virtualisatie is echt vet met een dual opstelling, 2 verschillende OSs naast elkaar.
- Gamen (op native resolutie) gaat met een low/mid end videokaart beter op een 19" (ofcourse)

24"
- HD films kijken op full-HD resolutie
- 1920*1200!!
- gamen op zo'n scherm is echt een andere wereld (ik gebruik een 8800GTS 640) ook al is het niet op een native resolutie, dan is het nog vet.
- de mijne ondersteund 5 verschillende soorten inputs (D-Sub, DVI-D, Component, S-Video, Composite)
- alles op één scherm zonder balken ertussen.

het gevoel met de dual opstelling is na mijn aankopen van het 24" scherm alsof ik alsnog te weinig ruimte heb. Vensters kunnen gewoon niet groter dan 1280*1024, tenzij je er een dikke balk tussen wilt hebben. Het vormt geen geheel. Bij de 24" heb ik echt het gevoel van verademing, ookal mist het een aantal pixels tegenover een dual 19" opstelling...

totale pixeloppervlak dual 19": 2621440px
totale pixeloppervlak 24": 2304000px
Dat scheelt dus: 317440px

Al met al gaat mijn voorkeur met gemak uit naar de 24"
Succes met je keuze!!
een erg handige en interessante gebruikerservaring!

Alleen vraag ik me dan af: Wat je eindconclusie zou zijn als je 2 monitoren van 24" als dual opstelling had.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Neem een 24" langs je huidige 19". Ik ben van 17" enkel naar dual 17" gegaan, en heb later toch een van de twee vervangen door 24". Eindopstelling: 24" + 17". Zo heb je de voordelen van een enkel groot scherm, en van twee schermen zonder je oude monitor meteen weg te doen ;)

Edit @boven... waarom die kick ?

[ Voor 6% gewijzigd door asfaloth_arwen op 01-10-2008 14:09 ]

Specs

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
asfaloth_arwen schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 14:07:
Neem een 24" langs je huidige 19". Ik ben van 17" enkel naar dual 17" gegaan, en heb later toch een van de twee vervangen door 24". Eindopstelling: 24" + 17". Zo heb je de voordelen van een enkel groot scherm, en van twee schermen zonder je oude monitor meteen weg te doen ;)
+1, ook een 22" (wide) + 17" hier, echt perfect gewoon... Extreem handig als je aan webdevven doet (en devven in het algemeen) :) Alleen is mijn 17" wel een gaar oud ding, dus eigenlijk zou ik daar een nieuwe 17" willen :P

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb een tijdje 22" naast een 19" gehad en als je veel gebruik maakt van vmware of devver bent is het inderdaad wel erg relaxed.

maar inderdaad waarom die kick ? :)

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het ligt ook aan de resolutie die je zelf nog goed kunt zien..
Ik heb een laptop 17" , op de full hd resolutie, én een dell 20 " scherm staan. Ik werk veel plezieriger op mijn 20" scherm - dus is mijn tweede scherm voor zaken die ik weinig bekijk.

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-05 21:57
een factor die hier wordt vergeten lijkt me stroomverbruik. kan me situaties voorstellen waarin je een tweede monitor gewoon uit laat/doet, en zo'n 50% stroom bespaart t.o.v. één grotere monitor. niet voor iedereen even belangrijk, maar toch..

zit zelf ook te twijfelen, maar ondanks dat een dual settup een stukje goedkoper is in mijn situatie (identieke 2de hands 19" = 100 euro, 24"= 250 en 100 euro verkoop oude scherm) lijkt het me met gamen toch erg ongemakkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Bulldock op 01-10-2008 14:27 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Pascal.A schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 14:25:
een factor die hier wordt vergeten lijkt me stroomverbruik. kan me situaties voorstellen waarin je een tweede monitor gewoon uit laat/doet, en zo'n 50% stroom bespaart t.o.v. één grotere monitor. niet voor iedereen even belangrijk, maar toch.
Ik heb hier 5 TFT's monitor met wat verlichting en audio wat bij elkaar 170 watt doet en dat is voor in het totaal 10 MP! Vroegah had je voor een simpel 3MP scherm al 250 watt nodig. Dus wat dat betreft vind ik het niet echt significant, het is hooguit van belang als je op een noodstroomvoorziening oid werkt.

Verwijderd

Wat voor schermen heb je staan dan?

Mijn enkele 4 MP 30" TFT 'doet' 100 watt op mijn huidige brightness. Daar kan ik nog wat vanaf snoepen, maar ik kan 'm ook vol open knallen en dan zit ik tegen de 150 watt aan te hikken. Zeker als je er dan nog de USB-hub en cardreader bij optelt (maar die gebruik ik niet en zijn ook niet aangesloten).

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Contrast e.d. staan wel allemaal op de laagste stand, het gaat om de volgende setup:
LauPro schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:19:
Heb zojuist mijn setup even aangepast:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EDywPsH4DH2YaUw1qrDobWqN/full.jpg

Onder: 2 x 24" : 1920x1200@60 : Primaire desktop : Web, development etc
Boven: 2 x 19" : 1280x1024@75 : Secundaire desktop: Mail, documentatie etc
Rechts: 20" : 1680x1050@76 : Chatscherm
Links: 17" : 1280x1024@75 : Statistiekscherm / KVM

Het is 1 PC overigens met 1 GeForce 6800GS AGP en 2x GeForce 6200 PCI.

Linux 2.6.20-gentoo-r8 #9 SMP, KDE 3.5
De lamp die je daar ziet zit er niet bij en het scherm links is weg.

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 07:18
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 15:30:
Mijn enkele 4 MP 30" TFT 'doet' 100 watt op mijn huidige brightness. Daar kan ik nog wat vanaf snoepen, maar ik kan 'm ook vol open knallen en dan zit ik tegen de 150 watt aan te hikken. Zeker als je er dan nog de USB-hub en cardreader bij optelt (maar die gebruik ik niet en zijn ook niet aangesloten).
Gebruikt een USB hub en cardreader dan stroom , als je ze niet gebruikt?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Djerique schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 17:11:
[...]
Gebruikt een USB hub en cardreader dan stroom , als je ze niet gebruikt?
Ja, de USB-bus is altijd druk met verkeer, natuurlijk aanzienlijk minder wanneer er geen actieve datastromen zijn.

Pagina: 1