Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 19:56
Beste Tweakers,

Het zal velen van jullie niet bepaald onbekend voorkomen als ik zeg dat ik gek word van mijn opa en zijn computer omdat die bijna iedere week weer nieuwe spyware, virussen en dergelijken op de computer heeft. Momenteel heeft hij een leuk systeempje met Windows XP volledige geupdate, avast antivirus ook compleet up to date. De beste man wil graag een beetje surfen, mailen, muziek luisteren (webradio) en af en toe een briefje tikken in Word.

Het probleem is echter dat mijn opa niet een geduldig mens is, wat apart is want op die leeftijd heb je toch alle tijd :+
Hij klikt dingen aan zonder te lezen en overal waar staat klik mij ik ben je vriend daar wil mijn opa op klikken. Nu probeer ik keer op keer uit te leggen dat dit niet verstandig is maar goed het is al een wonder dat hij met zijn bijna 80 jaar nog kan leren surfen.

De spyware en virussen stromen binnen op de computer en zoals jullie allemaal weten is een virusscanner alleen effectief als het in combinatie gaat met iemand die een beetje gezond verstand heeft.

Windows XP is gewoon niet veilig genoeg voor die oude man en om er iedere week heen te gaan voor het droge koekje, glaasje drinken en dan wederom de computer repareren dat is mij nu wel genoeg.

Nu hoor ik dat Windows Vista enorm veilig is, althans misschien is het wat ik wil horen. Mijn vraag is simpel, is het nuttig om mijn opa een pc te geven met Vista en dit dicht te timmeren?

Is Windows Vista voor het gebruik zoals ik heb beschreven veilig genoeg zodat mijn opa hier normaal zijn ding kan doen? Is het mogelijk om Vista zo dicht te timmeren dat spyware/virussen vrijwel verleden tijd zijn?

Is Vista beter ten opzichte van XP als het gaat om de virusvrijheid, zo ja als je het kleine bedrag voor Vista (relatief klein als het genoeg plezier geeft voor die beste man) in acht neemt is het dan de moeite waard?

Ik ben zelf helaas niet bekend met Windows Vista en misschien zelfs niet bekend genoeg met Windows XP om deze veilig genoeg te krijgen voor mijn opa. Heeft iemand nog tips of toevoegingen voor Windows Vista of XP zodat mijn opa gewoon zonder kopzorgen lekker kan surfen?

Bedankt voor jullie adviezen, ook namens mijn opa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen surfen en office ?

Wat dacht je van een gebruiker in XP of Vista met beperkte rechten, dan is je probleem opgelost.

En jah, Vista is om verschillende redenen veiliger om mee te werken maar toch hou je het verhaal dat het probleem tussen het toetsenbord en de bureaustoel zit :+

[edit]
Beperktegebruikersmode :+ tis laat...

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2008 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je al gedacht om hem een account met beperkte rechten te geven onder XP? Dat, in combinatie met goede software zou toch veel moeten helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
Ik heb dus een keer eerder mijn best gedaan om hem te beperken met zijn rechten op de computer, alleen hangt die dan elke dag aan de telefoon omdat hij dan bijvoorbeeld een cdtje van het kruidvat niet kan installeren wat die voor 1 euro op de kop heeft getikt.

Het probleem ligt hem inderdaad bij de gebruiker, hij wil wel alle vrijheid maar niet de lasten en zonder de juiste kennis is dit dus een probleem.

Bovendien zijn er nog familieleden die bijvoorbeeld de vakantiefoto's willen laten zien en daarvoor alle camerasoftware willen installeren "kreun", deze krijg ik ook over mij heen als ik mijn opa beperk met zijn eigen computer....

Ik wil dus best de computer beveiligen en dichttimmeren MAAR mijn opa moet er zo min mogelijk hinder van ondervinden. Zit hier dus zelf ook een beetje mee in conflict, onder Windows NT en 2000 was het makkelijk aan te geven wat een gebruiker allemaal wel of niet mocht doen en dat scheelde enorm maar onder XP zijn de zaken niet zo veilig en zeker niet als er geen beperkingen mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarom stel je hem niet gewoon voor het blok? Hij wil wel de lusten, maar niet de lasten. Ondertussen zit ie wel mooi jouw tijd te verspelen, en je kan er donder op zeggen dat je dr over een paar maand wéér staat - voor exact hetzelfde. En je kan 'm toch tonen hoe processen als beheerder uit te voeren (rechtermuisklik > run as)?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andere optie is een image maken die hij zelf kan terugzetten, zodra de PC weer om zeep is zet je/hij de image terug en klaar is opa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kami124
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-08 01:33
Ik ben sinds gister overgegaan op Windows Vista. Of het echt veiliger is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat veel van de veiligheid ook zit omdat hij voor alles nu om toegang vraagt (bij vista dan hé) en als je opa toch maar overal ja en toestaan op klikt heeft die beveiliging al zeer weinig zin.

Ik denk dat je het beste 2 of meer partitie's kunt maken, windows xp erop plus antivirus plus windows defender (ja anti spyware iets, ik ben nogal zelf fan van windows defender en dat zit ook in vista, MS fanboy hier :P).

Dan maak je met acronis true image een backup en leer je hem hoe die die backup moet terugplaatsen ;).

Dat zou ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
Heb ik dus ook gedaan, eigelijk heb ik hem gezegd omdat ik in de veronderstelling was dat Vista veiliger voor hem zou zijn:

"Opa, de volgende keer als de computer overhoop ligt kopen we gewoon een nieuwe met Vista want dat is stukken veiliger en dan hoef ik niet iedere week langs te komen"

Het resultaat is dat mijn opa inderdaad niet meer belt maar ik nu schuine gezichten en opmerkingen van de rest van de familie krijg (heerlijk toch familie?).

Uitleggen hoe alles werkt lijkt simpel maar de beste man is niet al te pienter meer en nogmaals als hij een pop-up krijgt met "Uw computer loopt mogelijk gevaar, klik hier voor hulp" dan is mijn opa dus iemand die echt erop klikt en nog prima op install wil klikken.

Kijk die gedachten die jullie nu hebben, die heb ik ook gehad, ik ben het zelf meer dan zat dus hoop eigelijk dat Vista misschien uitkomst biedt daar waar mijn opa de kennis mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:06

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Zo te horen aan je posts is Ubuntu (of een andere linux distro) niet echt een optie (vanwege kruidvat en foto-cdtjes); anders zou ik dat aanraden.
Verder zit in XP (Pro iig) ook een policy editor zoals in NT/2000, dus als het goed is kan je daar een heleboel beperken wat je niet zo specifiek kan met alleen de keuze tussen gebruiker/admin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je al die ideeen al hebt gehad waarom had je dat dan niet even in je TS gezet, dan had ik nu al lekker kunnen slapen :z :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 00:54:
Andere optie is een image maken die hij zelf kan terugzetten, zodra de PC weer om zeep is zet je/hij de image terug en klaar is opa...
Nu heb ik weleens binnen bedrijven gewerkt waar dus automatisch iedere dag een image herstelt werd bij het opstarten, zou dit mogelijk zijn? Opstarten is dan misschien traag maar dat maakt mij niet uit, maar bijvoorbeeld dat zijn documenten enzo opgeslagen staan op een tweede partitie maar dat alles op de C partitie bij het opstarten opgeschoond zou worden?

Dit is wellicht een optie maar ik heb geen idee wat hiervoor te gebruiken.

Ik merk echter wel aan de beperkte vreugde dat Vista dus niet de reddende engel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien zou je ook zoiets als een reborn-kaart kunnen proberen. Kan 'ie een programma installeren eerst testen, en daarna in auteursmodus aanpassen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 00:59:
Als je al die ideeen al hebt gehad waarom had je dat dan niet even in je TS gezet, dan had ik nu al lekker kunnen slapen :z :+
Sorry ik slaap ook al half maar ik wou nog even een topic maken zodat ik bij het wakker worden hopelijk een antwoord zou hebben. Ik had niet gedacht dat jullie nog zo fanatiek zouden zijn op dit tijdstip van de nacht. Goed al doende leert men en ik heb nu hoop ik, de gruwelijke situatie waarvan het vast niet onbekend voorkomt, voldoende uitgelegd.

Mijn dank voor jullie positieve support!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

gwystyl schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 00:57:
Zo te horen aan je posts is Ubuntu (of een andere linux distro) niet echt een optie (vanwege kruidvat en foto-cdtjes); anders zou ik dat aanraden.
Verder zit in XP (Pro iig) ook een policy editor zoals in NT/2000, dus als het goed is kan je daar een heleboel beperken wat je niet zo specifiek kan met alleen de keuze tussen gebruiker/admin
Ik zou anders ook Ubuntu aanraden. Hij heeft géén background (als nieuwe gebruiker) en is dus nog niet zo Windows/MS-geconditioneerd als de meeste mensen. Langs de andere kant gaat al die rommel die hij in het Kruidvat enz. vindt die inderdaad niet meer werken :). Nu, als zijn PC een speeltuin is voor hem, dan moet hij het zelf weten vind ik. Je kan 'm wel helpen maar als je 'm niet doet inzien dat hij zelf voor de rommel zorgt (buiten zijn OS dat defective by design is) dan staat er natuurlijk geen rem op hé :). Lief en beleefd is het niet, maar wie niet horen wil moet voelen vind ik. De mensen voor wie ik de (Windows-)computers onderhoud peper ik ook in dat ze 1) een deftige browser moeten gebruiken 2) hun antivirus en antivanalles up to date moeten houden en 3) met hun fikken van de firewall af moeten blijven :+. Niet iedereen neemt mij dat in dank af, maar jij steekt er je tijd in, en ik voel me niet gewaardeerd als ik twee maand later mag depanneren voor exact hetzelfde probleem. Dan doen ze het maar zelf - ze komen dan vlug genoeg met hangende pootjes terug (of niet, en ze vinden iemand anders die wel loopjongen wil spelen, maar dat is mij geen probleem).

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 22-02-2008 01:11 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 00:54:
Hoe bedoel je omslachtig? Ik zou opa groot gelijk geven als hij het zou weigeren. ''Dat onthoud ik toch niet en wat is überhaupt het nut ervan?''. Bij deze mag je hem afschieten dus (de image dus, niet opa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij veel merk PCs kun je gewoon een functietoets indrukken bij het opstarten en dan kiezen voor total system recovery of recovery met behoud van je documenten, Zoiets kun je vast zelf ook wel maken dmv tooltjes of een kant klare oplossing. (of zo'n pc kopen natuurlijk).

Daarnaast is idd een reborncard een goed idee of een software variant daarop (deepfreeze bv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
Mijn dank is groot heren, ik ga het volgende proberen:

Ik zal XP er wederom vers op installeren en volledig updaten.
Drie partities maken waarvan 1 voor Windows XP, 1 voor zijn bestanden (en dus mijn documenten enzo daarheen linken) en 1 voor zijn image (verborgen systeembestanden van maken zodat hij het niet ziet)
Zijn gebruikersrechten nogmaals proberen zo dicht te timmeren dat het een stukje veiliger voor hem is maar hij niet teveel hinder heeft.

Als hij dan weer de boel om zeep helpt dan heeft hij twee opties, image terugdraaien of een pc met Vista aanschaffen en het daarmee proberen.

Jullie hebben inderdaad gelijk en vooral de speeltuin opmerking is geniaal.

Nog tips voor software om eventueel de boel veilig te houden? Avast antivirus gebruik ik zelf, maareh spyware blockers? Firewall is logisch

Wat kan ik het makkelijkste gebruiken voor het maken en herstellen van images?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kami124
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-08 01:33
De Priester schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 01:12:
Mijn dank is groot heren, ik ga het volgende proberen:

Ik zal XP er wederom vers op installeren en volledig updaten.
Drie partities maken waarvan 1 voor Windows XP, 1 voor zijn bestanden (en dus mijn documenten enzo daarheen linken) en 1 voor zijn image (verborgen systeembestanden van maken zodat hij het niet ziet)
Zijn gebruikersrechten nogmaals proberen zo dicht te timmeren dat het een stukje veiliger voor hem is maar hij niet teveel hinder heeft.

Als hij dan weer de boel om zeep helpt dan heeft hij twee opties, image terugdraaien of een pc met Vista aanschaffen en het daarmee proberen.

Jullie hebben inderdaad gelijk en vooral de speeltuin opmerking is geniaal.

Nog tips voor software om eventueel de boel veilig te houden? Avast antivirus gebruik ik zelf, maareh spyware blockers? Firewall is logisch

Wat kan ik het makkelijkste gebruiken voor het maken en herstellen van images?
acronis true image ben ik zeer tevreden over (met norton ghost in het verleden gebruikt te hebben dan). Alhoewel ik moet wel zeggen dat acronis true image het soms wel eens laat afweten helaas.

Zelf gebruik ik avg free en windows defender ben daar erg tevreden mee. Misschien ook een goeie tip om firefox op zijn pc te zetten en natuurlijk windows geupdate hebben ;). oohja en windows firewall.

Zelf zou ik 2 partitie's maken. 1 voor windows en 1 voor zijn bestanden en image. Hou je iets meer bruikbare ruimte over, maarja dit is mierenneuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Ik denk niet dat Vista ook maar enige serieuze verbetering zal brengen in deze zaak. Je opa zal al net zo hard de UAC-knopjes weten te raken als nu in XP.

Zorg er gewoon voor dat je opa niet alles wil installeren wat los en vast zit, want de meeste crap heb je toch nooit nodig. Zorg ook dat al het media-gebeuren goed werkt zonder alle crap: installeer FFDShow en/of VLC. Gebruik alternatieve software; Opera, OpenOffice, VLC, Thunderbird e.d. Niet alleen omdat het gewoon fijner is, maar vooral (in dit geval) omdat de meeste aanvallen toch nog steeds op de 'standaard' software gericht zijn.

Uiteraard draai je alles onder een beperkt useraccount. Maar maak ook een admin-account, en eventueel een PowerUser-account voor je opa, zodat hij software kan installeren. Leer je opa het voordeel en werking van multi-user-systeem (lastige, ik krijg het er bij mijn ouders ook niet echt in :'() Prik een gat in de firewall zodat je zelf remote kunt inloggen, als admin, en/of gebruik PCHelpWare.

Vergeet ook phishing niet!! En houd een preek over algemene privacy en internet; niet overal accounts aanmaken, niet overal je e-mailadres gebruiken, herken onbetrouwbare/verdachte zaken. Maak duidelijk dat het, net als in het 'echte' leven, op internet ook wemelt van gespuis, eikels, dieven, sociopaten, machtswellustelingen, oplichters, aso's en figuren die uitzijn op financieel gewin, ohne rücksicht.

Finally: gebruik IMAP. Niet alleen je opa, maar jij ook :) Webmail suckt, en met IMAP raak je je mail nooit kwijt als je dan toch een PC opnieuw moet installeren. Als je eigen provider het al niet ondersteunt, neem dan eigen domeintje plus een fatsoenlijke e-mailprovider met anti-spam en anti-virus. Kost je €30 ofzo per jaar, incl domein. Of desnoods Google Mail.

Het valt niet mee allemaal tegenwoordig. :(

[ Voor 11% gewijzigd door Fuzzillogic op 22-02-2008 01:38 . Reden: IMAP toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor spyware vind ik Hitman Pro best goed :). Een shell die meerdere anti spyware tools installeert en aanroept - beter kan je niet hebben :). Eén klik en dat ding haalt updates voor alle programma's binnen, voert scans uit, verwijdert rommel, en rapporteert. Enige nadeel: zo'n stapel scans duurt verschrikkelijk lang natuurlijk, en niet alle software die wordt geïnstalleerd is gratis (sommige dingen zijn shareware die na 30 dagen ofzo aangeschaft moeten worden, maar de kern van de beveiliging wordt wel gevormd door freeware, dus dat zit wel snor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon herstelpunten van windows zelf gebruiken?

Niet zo omslachtig zoals met images beginnen klooien (waardoor de pc weer een hoop dingen zal doen bij opstarten die hij 'niet begrijpt').

Herstelpunten is nog vrij begrijpbaar en goed uit te leggen. 'Je herstelt de pc zoals hij vorige week was'. Dus zoals het punt 'waarop ik laatst ben langsgeweest'.

Argument pro: mijn grootvader had dit zonder uitleg helemaal zelf gevonden in het boekje bij z'n pc. Paar keer klikken en gedaan.
Pagina: 1