Te hoog amperage/te laag voltage

Pagina: 1
Acties:

• draismatic
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11-2023
Beste Tweakers,

de adapter van mijn draadloze hoofdtelefoon is overleden, daar kwam ik via de multimeter achter.
Maar voordat ik een nieuwe koop, wilde ik weten wat het risico is van een te hoog amperage gebruiken en een te laag voltage. De meegeleverde adapter was 12V/200mA. Wat is het gevaar van een 12V/1000mA adapter. Of een 9V/600mA.
Ikzelf ben geneigd om een (goede, gestabiliseerde) adapter te kopen, maar ik lig met mijn pa in de clinch over of het verstandig is en wil graag wat andere mensen horen.

Dank!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:41
De stroomsterkte moet minimaal hetzelfde zijn als de originele adapter, dus minimaal 200mA. De spanning zou hetzelfde moeten zijn. 9V zou kunnen werken als je geluk hebt.
Neem dus de adapter van 12V/1000mA. Die 1000mA betekent dat de adapter maximaal 1000mA kan leveren. (net zoals vrijwel elk stopcontact in een huis maximaal 16A kan leveren).

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:22

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Te lage spanning (volt) gaat 'ie vervelend vinden... Te hoge trouwens ook, neem gewoon de spanning waar de oplader om vraagt. Voor de stroomsterkte (ampère) moet je even op het stickertje op de oplader kijken; daar staat als het goed is op hoe veel stroom hij nodig heeft. Dat moet lager zijn dan de stroom die de adapter kan leveren. Staar er op de sticker bijvoorbeeld '100mA', dan kan je geen 50mA adapter gebruiken, maar wel eentje van 200mA.

@hieronder: weer iets geleerd :+

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Qips op 21-02-2008 23:15 ]

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Nou, dat is niet helemaal waar Mr.Qips. Veel adapters geven als ze minder stroom moeten leveren (minder belasting dus) een hogere spanning af. Die 12V/1000mA kan best 13V afgeven bij 200mA. Hij geeft alleen zeker 12V bij 1000mA, bij mindere belasting is de spanning vaak groter. Het is de vraag of de hoofdtelefoon daar tegen kan.

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:27
Nu is de vraag of wat BeR zegt ook inderdaad het geval is met draismatic's voeding. Draismatic, je hebt een multimeter, als je nu eens de spanning meet als er niets aan die 12 volt voeding hangt, wat meet je dan? Als dat tussen de 11,5 en de 12,5 zit dan zou ik zonder problemen die 12v adapter gebruiken.

De 9V adapter is niet geschikt, de uitgangsspanning is te laag.

Anoniem: 144949

BèR schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 23:09:
Nou, dat is niet helemaal waar Mr.Qips. Veel adapters geven als ze minder stroom moeten leveren (minder belasting dus) een hogere spanning af. Die 12V/1000mA kan best 13V afgeven bij 200mA. Hij geeft alleen zeker 12V bij 1000mA, bij mindere belasting is de spanning vaak groter. Het is de vraag of de hoofdtelefoon daar tegen kan.
Als je een gestabiliseerde voeding (met feedback) hebt, zou dat geen probleem mogen zijn. Ook bij lage belastingen is de spanning dan mooi binnen marge. Gezien de grootte-orde van 12V/1000mA=12W zou het best wel eens zo eentje kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
BèR schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 23:09:
Helaas is daar ook geen rekening mee gehouden bij het bundelen van de originele adapter.

Ik heb een paar weken terug een switch in een routerPC ingebouwd. Volgens de adapter 12V 1A. Toen ik de switch aansloot om te kijken aan welke pinnen ik een molex moest solderen zag ik dat er gewoon 14,5V door de meegeleverde adapter geleverd werd.
Toen ik dit ding aansloot op mijn voeding zonder belasting op de 5V lijn werkte de switch gewoon met 8V. Een (oude) geschakelde computervoeding geeft nml geen mooie 12V als je de 5V lijn niet belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draismatic
Springuin schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 23:37:
Nu is de vraag of wat BeR zegt ook inderdaad het geval is met draismatic's voeding. Draismatic, je hebt een multimeter, als je nu eens de spanning meet als er niets aan die 12 volt voeding hangt, wat meet je dan? Als dat tussen de 11,5 en de 12,5 zit dan zou ik zonder problemen die 12v adapter gebruiken.

De 9V adapter is niet geschikt, de uitgangsspanning is te laag.
Ok. Allereerst allemaal alvast bedankt voor het meedenken.
De spanning die over een andere 12V/1000mA adapter gaat, is 16,7V!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:36
Het is altijd onverstandig om een bron zonder belasting te meten. (multimeter ook nooit in een stopcontact steken)
De stroomsterkte die gespecificeert wordt op een voeding, is de maximaal te leveren stroom, die de voeding zonder problemen kan leveren.
Het is altijd verstandig om hetzelfde voltage te gebruiken als gevraagd wordt en niet minder of meer. Dit kan schadelijke gevolgen voor je electronica opleveren.

Als laatste, een goede voeding (geen el-cheapo spul) is gewoon netjes gestabiliseerd en zou bij lage of hoge stroom gewoon ongeveer het voltage moeten afgeven. Meestal is dit aangegeven op de voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door R.E. op 22-02-2008 08:38 ]

Vette shit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• draismatic
Bedankt allemaal! Het is een nieuwe adapter geworden, werkt perfect.
Pagina: 1