Toon posts:

Verticale strepen - Acer Travelmate 4001WLMi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers

Ik heb het volgende problem met de videokaart van mijn acer travelmate 4001wlmi, met Ati Mobility Radeon 9700 64mb kaart erin. Sinds gisteren na het verplaatsen van mijn laptop, heb ik allemaal rode strepen op zwarte achtergrond en blauwe strepen op witte achtergrond. Ik heb dit probleem vaker zien langskomen in het Grote Acer Travelmate 4000 Deel 2 topic. Maar geen oplossing. Het probleem is dat mijn garantie al lang is afgelopen, het beestje is denk ik 3 jaar oud. Terugsturen en 400e voor een nieuw mobo zit er niet in. Het gekke is dat als ik aan twee zijdes aan de rechterkant druk zet dat de strepen minder of meer worden, maar ze gaan niet helemaal weg. Lijkt mij dus een los contact tussen de grafische kaart en moederbord of beeldscherm.

Tijdens opstarten krijg ik aan de rechterkant van het acer opstart scherm verticale gele strepen, dus alleen over de helft van het scherm. Daarna bij xp scherm, over het hele scherm strepen.

Veilige modus opstarten biedt geen uitkomst, het wordt minder, heb nu twee brede balken met rode strepen.
Googlen helpt me niet verder, evenals google groups.

Versie driver radeon kaart gecheckt, is een driver van 2004, versie 6.14.10.6476.
De Ati site ondersteunt geen acer’s. Via een ati tooltje gecheckt. Acer site gecheckt of daar niet nieuwere drivers voor de 4001 staan, stond alleen een oudere versie namelijk: 6.14.10.5120.

Met andere woorden ik kan dus ook geen nieuwere driver installeren om te kijken of het daar aan ligt.

Mijn vragen zijn:
1} Is hier al een oplossing voor gevonden, aangezien de problemen al in 2003 op dit forum gepost zijn?
2} Is het verstanding om het ding eens open te schroeven om te kijken of er geen los contact wordt gemaakt. Of moet ik dit aan een bedrijf overlaten?
3} Klopt het dat de ati radeon 9700 vast gesoldeerd zit aan het moederbord, of zit dit er los ingeklikt?
4} Rest mij geen andere optie dan een nieuwe laptop aan te schaffen, aangezien, ze (Acer) het waarschijnlijk aan een kapot moederbord wijten en ik dus voor zo’n 400e er een nieuwe in kan laten gooien.

Specs:
Travelmate 4001WLMi
Intel Pentium M715 processor
1.5 Ghz, 400Mhz FSB, 2Mb L2 Cache
1 Gb DDR (van 512 opgekrikt)
15.4 inch WXGA wide TfT LCD
Ati Mobility Radeon 9700/64mb
60 GB Hdd

screen shots:

Ik heb er, maar weet niet hoe ik ze moet toevoegen

Alvast bedankt voor jullie reacties

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Ik denk dat je LCD scherm kapot is, verticale strepen zijn meestal lcd, omdat als je grafische chip kapot zou zijn, je blokjes of rare kleuren zou zien. Ook omdat je aangeeft als je aan het scherm zit, de strepen veranderen.

De chip zit inderdaad vast op het moederbord, en voor een lcd scherm zullen ze een goeie 100 euro vragen (+ sleutelkosten)

[ Voor 21% gewijzigd door MarkyB op 22-02-2008 08:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
markyB, bedankt voor je snelle reactie

ik zal mijn probleem ff wat meer verduidelijken.

Er gebeurt niks als ik aan het scherm zit, alleen als ik druk zet op verschillende punten rechts naast het touchpad aan de boven en onderkant van de laptop, dus ook rechts van het toetsenbord.

Ik noemde het wel lijnen, maar in feite zijn het rare pixel formaties die over komen als lijnen.

Ik weet nog steeds niet hoe ik screenshots kan uploaden, dus ik voeg maar een link toe van een ander persoon die dezelfde problemen had en vermeld had in een eerdere post. Mijn scherm ziet identiek uit zoals op die foto..

foto

ik hoop dat mijn probleem wat duidelijker is geworden..

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Nu ik je screenshot heb gezien is het overduidelijk het mainboard (waar je videochip ook op zit),
Dat is een aardig kostenplaatje als je dat zou moeten laten vervangen en zou ik in jouw positie een andere laptop gaan uitzoeken.

• hnsbrsbm
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09-2024
Beste JPBINDELS,

ik heb met eenzelfde laptop precies hetzelfde probleem.
Kun je me vertellen of je het probleem hebt weten op te lossen of niet?

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 08:27
Heb ik ook gehad met dezelfde laptop. Het zijn de memory chipjes van de grafische chip waarvan de solderingen door constant warm worden en afkoelen zijn vezwakt. Door het drukken op bepaalde punten druk je die chips weer aan op het moederbord en veranderen de strepen.
Er zit niks anders op dan een nieuw moderbord of op een of andere manier die solderingen zien te fixen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Een nieuw moederbord plaatsen kan je al bijna zoveel kosten als een nieuwe notebook. Als Acer dat al wil doen.

March of the Eagles

• hnsbrsbm
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09-2024
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal ik hem binnenkort eens openschroeven om te zien hoe dat er van binnen uitziet.
Pagina: 1