Toon posts:

[XP] Hosts bestand werkt niet*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met een Windows XP Sp2 NL PC. Ik heb een server in mijn hosts bestand opgenomen, om wat handiger voor VPN users om te gaan met datashares. Nu werkt bij één VPN gebruiker het Hosts bestand niet. Ik heb ingegeven:

192.168.254.10 xxxxserver.xxx.local

Deze naam probeer ik te pingen, maar er komt geen reactie uit. Host kan niet worden gevonden. Heeft er iemand een idee waar ik dit kan vinden. Er zit (inmiddels) geen virusscanner en geen firewall meer op en ik heb volledig toegang tot het bestand.

Alvast vriendelijk bedankt.

Bart Schraven

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
spatie teveel ? Doe eens een letterlijke copy/paste (als dit al niet zo is).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Titelfix, zoals je al opgevallen was zetten we hier het OS ook in de topictitel :)
Graag voortaan zelf even doen ;)

Niet per ongeluk het bestand opgeslagen mét een .txt extensie? Dan werkt 't ook niet namelijk :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, volgende keer zal ik er rekening mee houden, hieronder een overzicht van de hostfile betreffende PC.

Ik heb ook andere adressen erin gezet, maar hier houdt hij simpelweg geen rekening mee. Hij gaat buiten de hostfile om. Heel vreemd

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# Dit is een voorbeeld HOSTS-bestand dat wordt gebruikt door Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# Dit bestand bevat de toewijzingen van IP-adressen naar hostnamen. Elke vermelding
# moet op een afzonderlijke regel staan. Het IP-adres dient in de eerste kolom te worden
# geplaatst, gevolgd door de bijbehorende hostnaam. Het IP-adres en de hostnaam dienen
# gescheiden te zijn door ten minste één spatie.
#
# Daarnaast kunnen opmerkingen (zoals deze) worden toegevoegd op extra
# regels of gevolgd door de computernaam, voorafgegaan door een #.
#
# Bijvoorbeeld:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # bronserver
# 38.25.63.10 x.acme.com # x clienthost

127.0.0.1 localhost
192.168.254.10 xxxserver.xxx.local

Ik zie dat het bestand een klein beetje verminkt wordt, maar kan je verzekeren dat de spaties goedstaan aangezien ik dezelfde hostfile gebruik bij 10 andere VPN clients.

Alvast bedankt.

Bart

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:44

lier

MikroTik nerd

Dus als je een ping doet naar xxxserver.xxx.local levert dat een ander resultaat op als een ping naar 192.168.254.10 ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

hoever komt ie bij een trace ?, het kan natuurlijk ook zo zijn dat ie ergens terug geschopt word

Verwijderd

is je dns wel goed?
heb je forward en reverse zone?
en wat krijg je als je doet: ping -a 192.168.254.10?
al een x een ping gedaan zonder local erachter?

Verwijderd

toch bezig op de goede locatie : C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\etc\HOSTS ?
Het IP-adres en de hostnaam dienen gescheiden te zijn door ten minste één spatie.
dit klopt overigens niet. bij mij zijn ipadres & hostnaam gescheiden door 1 tab.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 21:56
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 10:19:
toch bezig op de goede locatie : C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\etc\HOSTS ?

[...]
dit klopt overigens niet. bij mij zijn ipadres & hostnaam gescheiden door 1 tab.
1 tab == meer dan 1 spatie, dus oké :)

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
Als het goed is zou Windows de volgende gegevens moeten geven bij een ping ongeacht of de server bereikbaar is. Het host bestand zou namelijk de naam moeten kunnen omzetten.

Pingen naar xxxserver.xxx.local [192.168.254.10] met 32 byte gegevens:

Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.

Ping-statistieken voor 192.168.254.10:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 0, verloren = 4
(100% verlies).

Bij deze opdracht op de betreffende PC geeft hij al aan de host niet te kunnen vinden. Een traceroute heb ik niet uitgevoerd, maar aangezien hij de naamomzetting lokaal al niet kan uitvoeren leek me dit zinloos. Het bestand staat in de goede map, het is geen tekstbestand. Het lijkt er gewoon op of windows geen rekening houdt met dit bestand.

Bart

• lier

lier

MikroTik nerd

Kan je de hosts file eens vervangen door een versie van een werkende pc ?

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:52

momania

iPhone 30! Bam!

Hij resolved toch gewoon? Hij pingt alleen niet, waarschijnlijk omdat dat door die andere pc gebokkeerd wordt ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• lier

lier

MikroTik nerd

momania schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 10:42:
Hij resolved toch gewoon? Hij pingt alleen niet, waarschijnlijk omdat dat door die andere pc gebokkeerd wordt ;)
Bij deze opdracht op de betreffende PC geeft hij al aan de host niet te kunnen vinden.
O-)

Verwijderd

ik heb ff gezocht .

Misschien heb je hier iets aan om te testen

I downloaded the MVPS HOSTs file from www.mvps.org and ran the mvps.bat file. This replaced my current HOSTS file with the one from MVPS.

I then verified that the DNS cache was updated by typing: "ipconfig /displaydns" at the command line - and it indeed found the entries in the HOSTS file.

I then copied the entries from my original HOSTS file into the new one, and once again typed "ipconfig /displaydns" and it once again was correct.

Looks like the bat file worked its magic, as the HOSTS file is now being used. I am still unsure as to what was wrong, but everything seems to be working now.

Contents of the .bat file:

===========================================
:: This batch file is intended to be used only to copy the
:: included (MVPS) HOSTS file to the proper location.
::
:: Any other use is strickly forbidden.
:: http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm
::
@ECHO OFF
IF NOT EXIST HOSTS GOTO noHostsFile
IF "%OS%"=="Windows_NT" GOTO HostsFile
IF EXIST %winbootdir%\HOSTS*.* ATTRIB +A -H -R -S %winbootdir%\HOSTS*.*>NUL
IF EXIST %winbootdir%\HOSTS.MVP DEL %winbootdir%\HOSTS.MVP>NUL
IF EXIST %winbootdir%\HOSTS REN %winbootdir%\HOSTS HOSTS.MVP>NUL
IF EXIST %winbootdir%\NUL COPY /Y HOSTS %winbootdir%>NUL
GOTO noHostsFile
:HostsFile
IF EXIST %windir%\SYSTEM32\DRIVERS\ETC\HOSTS*.* ATTRIB +A -H -R -S %windir%\SYSTEM32\DRIVERS\ETC\HOSTS*.*>NUL
IF EXIST %windir%\SYSTEM32\DRIVERS\ETC\HOSTS.MVP DEL %windir%\SYSTEM32\DRIVERS\ETC\HOSTS.MVP>NUL
IF EXIST %windir%\SYSTEM32\DRIVERS\ETC\HOSTS REN %windir%\SYSTEM32\DRIVERS\ETC\HOSTS HOSTS.MVP>NUL
IF EXIST %windir%\SYSTEM32\DRIVERS\ETC\NUL COPY /Y HOSTS %windir%\SYSTEM32\DRIVERS\ETC>NUL
:noHostsFile
CLS
EXIT

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:52

momania

iPhone 30! Bam!

Waarom laat hij dan een ping result zien? Of is dat een uit de duim gezogen result, dus wat het zou moeten zijn, want dan werkt dat wel lekker verwarrend in dit topic ;)

Draait er niet een AV of firewall die aanpassingen aan de hostfile negeert?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je hebt LMHost voor Netbios wel aanstaan (alhoewel LMHost natuurlijk wat anders is :))? Dit lijkt op verschillende configuraties van je TCP/IP (wat je dus even kan checken).

Heb je alleen een probleem met deze entry of met meerdere?

Heb je ook al een ipconfig /flushdns geprobeerd? Ook je DNS even handmatig op 127.0.0.1 gezet?

[ Voor 7% gewijzigd door BtM909 op 22-02-2008 10:53 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• lier

lier

MikroTik nerd

momania schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 10:48:
Waarom laat hij dan een ping result zien? Of is dat een uit de duim gezogen result, dus wat het zou moeten zijn, want dan werkt dat wel lekker verwarrend in dit topic ;)
Dat moet je aan de TS vragen... >:)

Maar als je dit leest:
Als het goed is zou Windows de volgende gegevens moeten geven bij een ping ongeacht of de server bereikbaar is. Het host bestand zou namelijk de naam moeten kunnen omzetten.
blijkt dat de TS wel weet waar hij over praat.

Verwijderd

Topicstarter
ik liet een ping result zien om aan te geven wat een normaal resultaat zou zijn, mocht de server niet bereikt kunnen worden.

Ik heb een flushdns uitgevoerd, maar mijn DNS nog niet op 127.0.0.1 gezet. Zou de DNS server (volgens mij IP van de huis/tuin/keuken router) dit tegenhouden, of daar iets mee doen. Ik heb overigens met alle entrys die ik maak in de host file problemen. Geen enkele host die ik aanmaak wordt opgepakt.

Ik kan pas aan het eind van de middag weer bij de betreffende PC. Ik zal dan alle info die ik nu heb gekregen gaan toepassen en kijken of het één en ander wil werken.

alvast hartelijk bedankt.

Bart

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2008 14:04 ]

Verwijderd

laat ff weten als je iets gevonden hebt :) wat werkt .

ik hou namelijk zelf een databaseje bij met problemen en eventuele oplossing :o voor mezelf

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog geen tijd gehad om het te testen. Ik ga het morgen uitproberen.
Pagina: 1