2 verbindingen inkomend 'combineren'

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-02 15:11
Hoi allemaal,

Huidige Situatie:

1ste Internet lijn 3Mbit/256Kbit
2de Internet lijn 20Mbit/1Mbit

Thuis hobby server hangt aan de 1ste internet lijn omdat deze stabieler is (heb totaal geen belang bij download snelheid op deze bak). Nu draai ik ook mn eigen mailserver met webmail e.d., alleen dit is uber traag op de 1ste lijn.

Is er een mogelijkheid om ook verbindingen van de 2de internet lijn te accepteren?

Beide lijnen hangen in zelfde subnet en een simpele port forward lijkt niet te werken.

OS server: Win2k3 std UK + SP2.

Tnx !

Kenneth

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Dat kan, min of meer, als je een load balancer inzet, of een router met 2 WAN poorten :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 12:27
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 19:29:
Dat kan, min of meer, als je een load balancer inzet, of een router met 2 WAN poorten :)
Duidelijk gevalletje klok wel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.
Loadbalancer verdeelt de load van bezoekers/netwerkverkeer over verschillende servers.
Niet andersom.

In theorie zou je de lijnen kunnen truncen, maar een vereiste is dat zowel aan jou kant als de andere kant van de lijn een trunc geconfigureerd moet worden en dat zal ik de praktijk niet gebeuren met je simpele consumerlijntjes.

Wat wel mogelijk zou kunnen zijn is idd een router met twee wanpoorten en 't uitgaande verkeer via de 1Mbit upload kunnen laten lopen zolang deze up is. Andere optie zou zijn om je webmail interface op beide ipadressen te serveren. Is je snelle lijn down, dan gebruik je 't andere adres. Gebruik je een domein hiervoor, dan gaat dat truckje weer een stuk lastiger worden.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Maak gebruik van een router/firewall die op basis van protocollen kan routeren en het zou kunnen.

Kijk eens op het forum van mikrotik.com ik denk dat er daar wel een aantal zijn die het ook doen. Mikrotik was vroeger gratis. Ik denk nog steeds wel maar dan uitgekleed.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03 14:52

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

hier stond heeeeel veel onzin 8)7

[ Voor 208% gewijzigd door CrankyGamerOG op 22-02-2008 23:03 . Reden: ` ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-03 20:35
PROnline schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 19:48:
[...]

Duidelijk gevalletje klok wel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.
Loadbalancer verdeelt de load van bezoekers/netwerkverkeer over verschillende servers.
Niet andersom.
Ik snap jou niet echt hoor, waarom zit je hem nou af te kraken op de naam. Sterker nog, op load-balancing vind ik de goede antwoorden waarbij je netwerk-interfaces outbound koppelt om zo te komen op wat de TS zoekt.

Je kan toch zowel 'inbound' als 'outbound' load balancing toepassen? Het lijkt erop dat jij alleen bekend bent met 'inbound' verkeer en dan nog specifiek "services" georienteerd, of snap ik je nou niet goed en waar doel jij dan op?
Anyway, ik zal jou ook een beetje op weg helpen, wat leesvoer voor jou hier: (geen flame, maar wel de onderbouwing waarom ChaserBoZ_ het wel goed had)
  1. Wikipedia
  2. Google
  3. Een weblog
  4. En een Cisco expert op een forum
En daar zijn we dan: gevalletje van "klok wel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt" :Y)

LET op dat stukje van wikipedia, ik heb met OPZET telecommunicatie niveau gekozen, omdat je op dat niveau de sessies natuurlijk wil scheiden.

Anyway, tis laat en wacht op antwoord waarom het 'niet' in deze situatie toepasbaar zou kunnen zijn.

@ TS:
Ik zou gewoon een loadbalancer in het leven roepen, deze heel strak configureren en ook definieren wat de bandbreedtes van beide lijntjes zijn. Daarnaast kan je preferred routes erop instellen (per service ... mail *hint*) en als derde zou ik een fail-over definitie maken in de trend van A en MX records op juiste manier instellen op beide IP adressen.

Het is zomaar een idee, maar als je toch twee lijntjes hebt liggen, waarom dan niet nog een extraatje er bovenop voor het geval DAT die eerste lijn er toch uit klapt, ondanks zijn 'stabiliteit' :Y), nog ALTIJD mail kan ontvangen en je websites bereiken ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kom op zeg, je mag best wel eerst zelf eens het e.e.a. uitzoeken.
Het is niet de bedoeling dat je neerkwakt wat je hebt en dat wij vervolgens mogen uitvogelen wat er allemaal mogelijk is.

Toon eerst eens zelf inzet door het e.e.a. uit te zoeken.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.