WD Raptor 150 G in raid 0 een schijf kapot???

Pagina: 1
Acties:

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-02 06:52
Ik heb een Asus P5K premium met 2 WD Raptor 150G in Raid 0 op de Intel raid controller.

Vanmiddag kreeg ik een blauew scherm waardoor de PC natuurlijk vast liep.
Uitgezet en opnieuw opgestart, ik kreeg bij de Intel gelijk een melding dat er een probleem met een van de WD was.

Windows start gewoon op en Intel matrix start op met de melding dat er een fout is maar waarschijnlijk kan er nog wel een backup gemaakt worden.

Waarschijnlijk is er dus een schijf kapot?!?!?

Nu wil ik dus alles kopieren naar een andere SATA schijf die niet in Rais draait om zodoende alles veilig te stellen en verder te kunnen werken.

Welk programma kan ik hier het best voor gebruiken?

Hoe controleer welke schijf kapot is?

Alvast bedankt voor de hulp,

Groeten,

Erik.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Activate schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 18:10:
Welk programma kan ik hier het best voor gebruiken?
Ieder willekeurig backup programma.
Hoe controleer welke schijf kapot is?
SMART

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-02 23:00

Shaggy

Misantroop pur sang

Als er van je RAID 0 array idd 1 schijf kapot is ben je helaas al je gegevens kwijt, omdat deze gedeeld staat over de 2 schijven.
Had je RAID 1 gebruikt had je idd een schijf kunnen vervangen en het zaakje veilig kunnen stellen/rebuilden, maar dat zal nu niet meevallen ben ik bang.

Zou nog een paar keer proberen om je schijf aan de praat te krijgen, maar je ziet vaak bij RAID 0 dat een klein foutje of een kapot schijfje voor heel veel elende kan zorgen als je niets op back-up hebt gezet.

Succes, maar verwacht er niet te veel van.

Making an ass of myself since the 70's

• Activate
Het vreemde is dus dat ik niet alle gegevens kwijt ben, ik kan de pc dus wel opstarten en de belangrijkste dingen werken ook gewoon.

De reden dat ik voor RAID 0 ipv 1 gekozen heb is de doorvoersnelheid, en ik ga er ook niet van uit dat een harde schijf met 2 maand al kapot is.....

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Activate schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 18:19:
Het vreemde is dus dat ik niet alle gegevens kwijt ben, ik kan de pc dus wel opstarten en de belangrijkste dingen werken ook gewoon.

De reden dat ik voor RAID 0 ipv 1 gekozen heb is de doorvoersnelheid, en ik ga er ook niet van uit dat een harde schijf met 2 maand al kapot is.....
Maak NU een backup van je gegevens, als er iets is wat je niet moet doen is het belangrijke data bewaren op een Raid-0 array waar je geen backup van hebt. Een Raid-0 array kan ook corrupt raken zonder dat er een schijf kapot gaat...

• Activate
Ok dat zal ik dus doen eerst een een op een kopie zodat ik gelijk verder kan en dan met SMART(dit moet ik toch inschakelen in de BIOS) controleren.

Ik heb volgens mij Backup4all, kan ik hiermee een een op een kopie maken?

Bedankt maar weer!!

Groeten,

Erik.

Verwijderd

:*) Je kan natuurlijk best een HDD clone maken met opstartmedia.

Er zijn genoeg bootable CD's waar je dit perfect mee kan doen, alleen weet ik niet wat het beleid hier is over het aanhalen van specifieke namen van zulke bootable CD's, gezien hun losse omgang met licentiesoftware. :) Hiren's Boot CD bijvoorbeeld :) . De naam wordt weldegelijk meer genoemd.

Natuurlijk moet je je RAID0 array kunnen aanspreken vanop deze bootable CD of USB stick, maar er is software genoeg die dat perfect kan met generische drivers al dan niet AHCI compatibel.

Anders zul je natuurlijk zelf zulke tools moeten aanpassend door de correcte driver toe te voegen.

Voor je de HDD als defect opgeeft, test zeker met andere SATA kabels. SATA heeft namelijk één vreselijk nadeel en dat is de erbarmelijke kwaliteit van de aansluitpunten aan de kabels.

Sinds op ons bedrijf de nieuwe PC's ( ongeveer 750 "nieuwe" PC's ) uitgerust zijn met SATA drives is er nog nooit zoveel schijfuitval geweest. Meestel is de kabel vervangen voldoende.

Om uw HDD's achteraf deftig te scannen zul je ze natuurlijk best uit hun RAID array halen.

PS.: Ik hoop dat uw Raptors actief gekoeld worden, anders zullen ze nooit lang leven.
En gebruik nooit die koelertjes die je onder een schijf moet monteren. Een HDD kan extra trillingen komende van een slechte ventilator best missen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 21:47 . Reden: Hiren's Boot CD e.d. worden hier blijkbaar wel meer vernoemd :) . ]

• Activate
Hallo timberwolf,

Dank voor je reply.

Het was mijn bedoeling om vanuit windows een kopie te maken naar een normale SATA schijf dus niet met bootcd of dergelijke.

Als ik hier mee kan opstarten dan wil de ik de schijevn uit de Raid halen en testen.

De raptors zitten pal voor de systeemkast koeler van de Gigabyte Poseidon lijkt me redelijk goed.

Ik heb de standaard bijgeleverde kabels van Asus gebruikt, het zou dus kunnen zijn dat als ik betere kabels koop het probleem al opgelost kan zijn??

Verwijderd

Tsja, mijn ervaringen met het clonen van een windows installatie vanuit die windows installatie zijn niet super.
Enkele programma's slagen er wondergoed in, zoals Acronis True Image en zo, maar een "offline" clone van een windows installatie is nu eenmaal 1 makkelijker, 2 sneller en 3 zekerder. In enkele zeldzame gevallen (oudere Dell PC's en Compaq laptops) wil de gekloonde installatie achteraf niet zonder enkele wijzigingen starten.

Wat de kabels betreft, dit is in mijn ervaring een grote kanshebber. Maar of dat uw probleem oplost is niet zeker natuurlijk.
De bovenkant van de "L" vormige aansluiting durft regelmatig scheuren of zover verbuigen dat er onstabiele contacten optreden. Zelfs zonder dat er enige spanning op de kabel staat.

De SATA standaard laat slechts toe om deze kabels 50 keer aan te sluiten maar na gemiddeld 8 keer kan je het al vergeten. Even zoeken op het net zal hier zeker verduidelijking scheppen.

Waarschijnlijk weet je dit wel, maar achteraf alleen uw stripeset opheffen hé, als je geen BSOD's zoals Unmountable_boot_volume of Inaccessible_Boot_device wil hebben laat je in het BIOS uw controller wel best in de RAID modus staan. Hoewel bij de installatie van Intel Matrix storage software ook normaal de AHCI modus driver geïnstalleerd wordt, dus zou het eigenlijk geen probleem mogen zijn.

• Activate
Ik heb hem inmiddels gecloned met Acronis True Image

Nu dus even in de BIOS instellen dat hij niet van Raid start maar van SATA.

Als ik hem straks terugzet moet ik dan nog andere dingen instellen??

Ik heb inmiddels nieuwe kabels gehaald, vanavond maar even proberen!

Bedankt maar weer!

• Activate
Beetje vreemd ik krijg de clone niet aan het lopen??

Hed de controller in SATA gezet en IDE maar het werkt niet?

Wat doe ik fout??

Alvast bedankt!

Erik.

Verwijderd

Ja, dat was ergens een beetje te verwachten vrees ik.
Zoals ik al zei, enkel uw stripeset opheffen, maar uw controller in het BIOS in RAID laten staan.
Dan is de kans dat je kunt opstarten weer al iets groter.

Welke foutmelding krijg je eigenlijk ?

• Activate
Hallo Timberwolf,

Hoe hef ik allen de stripset op?

Hij probeert op te starten, maar dan krijg ik een blauw scherm met de melding van en foutieve driver of zoiets?

Ik zal de preciese meldin even moeten opschrijven.

Als je een oplossing weet??

De kabels hebben helaas niet geholpen, als de de schijven stuk voor stuk even aansluit(om te controleren of ik een error krijg) blijkt dat ik op een schijf de foutmelding krijg.

Ik heb de diagnostische tool van WD gedownload om maar even te kiken wat deze aangeeft.

Alvast bedankt maar weer!

Groeten,

Erik.

Verwijderd

OK, je stripeset opheffen doe je daar waar je hem hebt aangemaakt natuurlijk :) .
Gewoon met CTRL + I naar je Option ROM en daar delete RAID volume en/of de disks als non-RAID markeren.

Even een onbeleefd vraagje misschien, maar heb je die stripset eigenlijk zelf aangemaakt ?

Want ik ga ervan uit dat je heel de boel zelf hebt ingesteld en nu even in de knoop zit.
Niet dat ik je niet wil helpen, maar zoals ik nog wel eens zeg, ik ga niet alles voorkauwen hé.

Wat die ene HDD betreft, dat zal dus wel RMA worden.

Voor verdere hulp moet je wel met een exacte BSOD melding komen als het kan.

• Activate
Hallo Timberwolf,

Ja ik heb hem zelf wel aangemaakt, ik wist niet dat je bedoelde dat ik hem compleet moest verwijderen!! sorry... jij had het over opheffen vandaar...

Ik zal de exacte melding even vermelden...
Als ik de had gewoon even verwijder dan zou ik toch dezelfde opstartprocedure moeten krijgen?

Bedankt maar weer!!!
Pagina: 1