• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:07
Ik ben bezig met Illustrator CS3 maar loop tegen een vervelend probleem aan.
Vanuit AutoCAD exporteer ik een DWG bestand op A2 formaat naar Illustrator. Hierdoor kan ik in Illustrator d.m.v. m'n Live Paint tool heel snel gebouwen en groenstroken etc. inkleuren. Nu wil ik daar ook een Google Earth luchtfoto onder hebben. Das geen probleem: ik maak de afbeelding, schaal hem tot de juiste grootte (dus passend onder de gebouwen) en klaar is de spreekwoordelijke Kees.
De afbeelding kom nu echter wel buiten m'n 'paper' (wat A2 formaat is) te vallen.

Als ik het bestand opsla als een PDF dan 'clipt' Illustrator netjes het gedeelte van de luchtfoto dat buiten het paper valt. Net wat ik nodig heb dus.

Nu wil het toeval dat ik graag .JPG wil hebben en daarvoor altijd de Export functie in Illustrator gebruik. Hierbij blijft echter alles dat _buiten_ het paper gewoon zichtbaar. Ik eindig dus met een .JPG dat niet meer een A2 formaat is omdat het gedeelte van die luchtfoto er nog aan zit!

Is er:
1) een manier om te zorgen dat Illustrator alles dat _buiten_ het 'paper' (je workspace zegmaar) valt niet mee exporteert, of:
2) een manier om die luchtfoto in Illustrator 'bij te snijden' zodat hij wel past. Het is nu een Linked File die ik niet bij kan snijden in Illustator. (Althans, geen idee hoe)
Het is geen doen om de luchtfoto in Photoshop bij te snijden omdat dat nooit precies te krijgen is.

Mijn dank zou grenzeloos zijn :)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De afbeeldingen export methode pakt altijd het vlak dat alle objecten omgeeft, helaas. Als je eenvoudige objecten hebt zou je er een rechthoek overheen kunnen plaatsen en dan Pathfinder -> Uitsnede kunnen doen (met alt-toets ingedrukt) om de crap te cutten, maar dat werkt niet goed als je lijndiktes, lijnstijlen, plaatjes enzovoort in je werk hebt zitten.

Daarom, hierbij, een paar andere ideeën die voor jou wel kunnen werken:
  • Geef het gebied aan met het Slice Tool, en exporteer die ene slice als JPEG met Save for Web.
  • Leg een rechthoek over de pagina, selecteer alles, maak een masker (cmd-7) zodat de afsnede blanco is, crop met Photoshop (of exporteer jpg, haal 't door een automatisch cropping tooltje).
  • Plaats de PDF in Indesign in een kader ter grootte van de pagina, File -> Export -> JPEG.
  • Open de PDF in Acrobat (full version), File -> Save as -> JPEG.
  • Rip de PDF naar een bitmap formaat met een printserver programma of de ghostscript library.
Voor het plaatsen in andere programma's zet ik er vaak snijtekens omheen (ik heb een set zelfgemaakte in het palet zitten die precies 8 bij 8 mm uitsteken).

• _Teq_
Super workaround! Punt één doet het al helemaal. Stom dat ik daar zelf niet even aan gedacht had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fubaruba
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 20:42
Afbeeldingslocatie: http://www.bramstege.nl/zooi/crop.gif

met deze tool kun je een vierkant trekken, en dat vierkant gebruikt hij dan voor je save for web shizzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
Dankje, maar het was al gelukt :)