Toon posts:

Firefox tijdelijke bestanden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik had een vraag omtrent de tijdelijke bestanden van Firefox. Hier op de server slaan wij de profielen van zo'n 800 man op. Om profielruimte te besparen willen wij nu zoveel mogelijk nutteloze tijdelijke bestanden niet op de server opslaan. Aangezien de tijdelijke bestanden van Firefox nogal wat ruimte nodig hebben (SQLite database), was mijn vraag of deze iedere keer gewist kunnen worden. Maakt dit veel uit qua performance?

Bij voorbaat dank!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:38

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Waarom verplaats je de profiel van Firefox niet naar de lokale schijf van de computer waar je op zit? Of verandert dat elke keer?
Ik heb het zelf ook moeten verplaatsen omdat we maar 30MB profielruimte hebben en ik graag Firefox extensies wou gebruiken. :P

Je kan de cache van Firefox ook wel verplaatsen naar de lokale schijf, kan je de size gelijk ook ff vergroten.

[ Voor 18% gewijzigd door Trinsec op 21-02-2008 16:58 ]

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kijk eens naar portable Firefox, Firefox op een sticky, iedere user een sticky voor Firefox :) , fully customizeble.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-11 11:26
Opties > Geavanceerd > Netwerk > Buffer.

Dit dus aanpassen in het standaard profiel.

Homey — Critics are those without skills to create.

Verwijderd

Topicstarter
@Trinsec: Dit kan niet omdat het hier over meer dan 100 pc's gaat, en elke gebruiker moet overal kunnen inloggen. Dan wordt het profiel van de server geladen.

@Snake: Zoals jij het uitlegt moeten we elke gebruiker (800) een stick gaan geven. Dit is financieel niet haalbaar omdat het hier over een school gaat (en praktisch ook niet: als je firefox wilt moet je je stick hebben). Anders is het als we ergens op de schijf (in de unattended installaties) FF portable inbouwen en snelkoppelingen maken. Is zoiets haalbaar?

@WeetJeWel: Word de buffer normaalgesproken opgeslagen in de profielruimte of elders (bv. program files)? Qua netwerktraffic ligt het verlagen van de buffer weer moeilijk (België = datalimieten). Is het misschien mogelijk om een shared buffer op de server te gebruiken?

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-11 11:26
Zet het anders gewoon uit.

browser.cache.disk.enable = false

Homey — Critics are those without skills to create.

Verwijderd

Client cache uit, caching proxy op de server :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

WeeJeWel schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 19:08:
Zet het anders gewoon uit.

browser.cache.disk.enable = false
De topicstarter geeft volgens mij zojuist aan dat dat niet preferabel is gezien de datalimieten in België. Een oplossing zou een proxy-kunnen zijn, maar misschien is het makkelijker om de 1e hit op google te proberen?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:14

Sebazzz

3dp

De server, gebruikt deze Linux of in ieder geval een ext3 filesystem? In dat geval kan je de buffer een symbolische link geven naar een plek elders op de server.

Vergeet niet dat er ook andere garbage is die je kan opruimen, ik zit hier nu op Firefox 3 maar als het goed is kan je de volgende bestanden zowieso verwijderen:
- extensions.* - Extensie registratie, als je dit iedere keer delete kunnen er geen extensies gebruikt worden
- extensions map - zie hierboven
- chrome map - Gebruik je normaal gezien nooit
- urlclassifier*.* - Gebruikt om urls in je adresbalk op te slaan
- history.dat - Browsergeschiedenis

Ik moet wel zeggen dat (eigen ervaring) sinds ik Firefox 3 hebt, de profielmap grootte sterk is afgenomen. Ik heb de extensies BugMeNot, Adblock Plus, Downloadmanager Tweak, en Imageshack Toolbar, niet zo veel bookmarks, en alle geschiedenis, cookies, en url's onthouden aan staan en mijn profiel is maar 17 MB groot. In Firefox 2 zou dit waarschijnlijk wel het dubbele zijn geweest.

Trouwens wel netjes dat je Firefox laat gebruiken op het werk. Dat er zo maar meer bedrijven mogen volgen :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even nagevraagd, en op dit moment staat die caching proxy al aan (Als er een pagina opgevraagd wordt, wordt er via de firewall gecheckt of de gevraagde pagina al gesaved is, anders wordt deze op de normale manier geladen). Wat de locatie van de cache verplaatsen betreft, is dit geen oplossing omdat we gewoon proberen de hoeveelheid benodigde resources te beperken, en dit dus niets helpt. Onze servers draaien beide Windows Server 2003 (NTFS). Wat die andere 'garbage' betreft wat Sebazz aanhaalt, dit haalt in de praktijk erg weinig uit qua bestandsgrootte.

Verwijderd

Ja wat wil je nou. Lokale resources beperken of dataverkeer beperken? Het een zorgt doorgaans voor een groei van het ander. Zeker als het niet clientside gedaan mag worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 19:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier besloten om de lokale resources te beperken. Helaas moeten we dan wel de configfiles deployen (GPO) of dit in een GPO instellen. Een bijkomend probleem: in de profiles map (C:\Documents and Settings\User\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\) wordt, blijkbaar random, een naam voor een map gegenereerd. Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

door een profiles.ini mee te pushen? Dat lijkt me toch geen rocket science?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=default
Default=1

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 19:41:[...]Een bijkomend probleem: in de profiles map (C:\Documents and Settings\User\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\) wordt, blijkbaar random, een naam voor een map gegenereerd. Heeft iemand een idee hoe we dit kunnen oplossen?
De naam van deze map is terug te vinden in de file
$USERPROFILE/Application Data/Mozilla/Firefox/profiles.ini

Dat hiervoor een random naam wordt gekozen heeft te maken met het voorkomen van bepaalde injectie-aanvallen. Op deze manier staan privégegevens (wachtwoorden etc.) niet op een voorspelbare plaats en kunnen ze niet door een aanvaller eenvoudig opgevraagd worden.
Pagina: 1