"Memory testing" verschijnt niet altijd

Pagina: 1
Acties:

• mada
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-07-2023
Mn nieuwe pc:
E6750
asus p5n-e sli
asus 8800 gt 512mb
2x1 gb corsair xms2 cl5 800mhz
500 watt earthwatt

is niet erg constant bij het opstarten.
De ene keer detecteert ie direct het geheugen bij memory testing, de andere keer verschijnt de hele regel niet en blijft ie stilstaan bij main processor: core 2 duo etc. en gebeurt er dus niks meer.
Na een aantal keren reset (soms na de eerste keer, soms na de 7e keer pas) start ie wel normaal op. Dan is er ook niks aan de hand, nog geen blauw scherm of een rare fout gehad (draait al dik een maand).

Geprobeerd:
- andere timings (ipv 5-5-5-18, factory settings, ook 4-4-4-12 gebruikt, exact hetzelfde)
- andere fsb (667 ipv 800, zelfde probleem)
- voltage varieren tussen 1.9-2.1 volt, maakt geen verschil
- andere geheugenbanken geprobeerd (zijn er in totaal 4, voor dual channel moet 1+2=3+4 qua reepjes. Heb verschillende combinaties geprobeerd, zelfde euvel)
- bios geupdate naar nieuwste (0803)

Als die pc het eenmaal doet is er dus niks meer aan de hand, werkt alles prima. Maar het is vervelend dat ik soms 5x op reset moet drukken voordat ik in windows zit.

Oplossingen?

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Heb je je geheugen al eens een nachtje getest met memtest? En heb je het bios als eens gereset/terug gezet met 'optimized defaults' (schijn je na een biosupdate ook te moeten doen)? Hoe doet de PC het met slechts 1 reepje geheugen?

[ Voor 12% gewijzigd door sub0kelvin op 21-02-2008 16:09 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:27

Standeman

Prutser 1e klasse

Gebeurt het alleen als je machine "koud" is? Het kan zijn dat er contactjes een beetje gammel zijn en na een aantal reboots wel wel goed contact maken. Dit omdat ze iets uitzetten door de warmte. Maar dat is wel een wild guess.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Net eens gekeken en gevonden: de QVL voor dit bord en je geheugen staat er niet tussen. Is misschien de oorzaak dat het systeem er niet altijd correct met overweg kan?

http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5N-E%20SLI/P5N-E_SLI_QVL.pdf

Ik weet niet of je hier 100% kan op vertrouwen hoor.

Misschien als test eens proberen met ander geheugen (liefst van de QVL?)

Simke

• mada
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-07-2023
Okee oplossing gevonden:
het was mn apacer cardreader, 3.5" front bay met usb aangesloten op mb. Na m losgetrokken te hebben terwijl ie op dat moment vastzat bij post, startte ie ineens verder op. Eens kijken of ik dat ding fatsoenlijk aan de praat kan krijgen.