Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ben in het bezit van een Asus A7U
Heb een (1) bestaande geheugenreep vervangen.
Voorheen 2 x 1GB pc 2 5300 555
NU 1 x 1GB pc2 5300 555 en 1 x 2 GB pc 2 5300 667

Ik was in de veronderstelling dat mijn laptop door het plaatsen van
1 extra GB geheugen sneller zou worden. Maar.... ten eerste merk ik daar weining van
en mijn cijfer in de prestatieindex qua RAM geheugen is minder geworden. (4,7 ipv 5,1.)

Iemand een idee ?

Betreft een Asus A7U
AMD Turion 64 X2 TL-56 1800 mhz

processor 4,7
geheugen 4,7
grafisch 2,9
grafische weergave spellen 2,8
Primaire vaste schijf 4,8

Groetjes Taco

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:19

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mogelijk dat je geheugen niet meer in dual channel draait? Welke index krijg je als je die 555 1GB eruit haalt?
Daarbij, staar je niet blind op die Vista Index, zoveel heb je er niet aan ;)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 14:53

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Het geheugen draait niet dual channel meer (twee ongelijke bankjes), dat is de reden dat Vista vind dat de Index lager moet zijn. Of de performance ook écht lager is, weet ik niet :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cloud op 21-02-2008 13:25 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Verwijderd

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je betere performance haalt met die dual channel kit OF met alleen het 2GB reepje... Het aantal GB's is echt niet alles!

Verwijderd

De kans dat je laptop sneller wordt met meer dan 2 GB geheugen is nihil, tenzij je extreem geheugenvretende programma's gebruikt.

De Vista geheugenindex zegt niets over de hoeveelheid geheugen. Het gaat om de snelheid er van.

De beste optie is dus 2x 1GB (dual channel) of 2x 1GB (dual channel) als je aan 2 GB niet genoeg hebt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je die 3GB niet vol maakt hebt je meer aan 2GB in dual-channel. Die 2x 1GB in dual-channel is sneller dan 3GB zonder dual-channel.

Ik zou eens goed kijken naar je geheugen gebruik. Maak je die 2GB nog niet eens vol heb je niets aan 3GB en kan je beter met 2GB draaien in dual-channel.

Je hebt alleen iets aan veel geheugen als je het ook vol maakt. Maak je het niet vol is het 0,0% sneller dan minder geheugen. Zelfs als je 1GB niet vol maakt heb je niets aan 2GB.

[ Voor 23% gewijzigd door PilatuS op 21-02-2008 13:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Bedankt voor de reacties.
Ik weet niet of ik de 2 GB vol maak of gebruik.
(Weet niet waar ik dit moet checken...)

Wat ook wel vreemd is voor mij... de nieuwe 2 gb geheugenreep
werkt wel aan de achterzijde van mijn laptop maar niet in de bank
onder het toetsenbord. Als ik het reepje daarin plaats dan start de
computer niet meer op....

Gewoon maar weel 2 x 1 GB dual of zo laten en niet te veel letten op
de prestatie index ?

groetjes Taco

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 14:26:
Taakbeheer van Windows ;)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 14:26:
Hey,

Bedankt voor de reacties.
De taskmanager/taakbeheer en dan tabblad prestaties. Hoewel dat bij Vista niet helemaal een eerlijk beeld geeft, aangezien Vista aan prefetching doet. Dat is het cachen van programma's die vaak gestart worden. Dus je zal misschien 50MB nog maar vrij zien of iets dergelijks. Dat is niks om je zorgen over te maken.
Maar je kan wel nagaan wat voor programma's je gebruikt. 3GB is alleen echt nodig bij zware applicaties. Bij games zal het eerder leunen op de videokaart en de processor.
Wat ook wel vreemd is voor mij... de nieuwe 2 gb geheugenreep werkt wel aan de achterzijde van mijn laptop maar niet in de bank
onder het toetsenbord. Als ik het reepje daarin plaats dan start de
computer niet meer op....
Dat kan heel goed. Daar zijn vaak een soort van 'voorschriften' voor om de dimmetjes te plaatsen. Ik weet niet hoe het in dit specifieke geval zit.
Gewoon maar weel 2 x 1 GB dual of zo laten en niet te veel letten op de prestatie index ?
Ik snap eigenlijk in de eerste plaats al niet waarom je uitbreidt zonder vooronderzoek. Het is schijnbaar een hardnekkig iets dat mensen denken dat computers per definitie sneller worden door meer geheugen.

En die prestatie-index van Vista helemaal vergeten. Alleen als je overal een 1 hebt, moet je je zorgen gaan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door _the_crow_ op 21-02-2008 14:36 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Fysiek geheugen

Totaal 2718
In cahce 1603
Beschikbaar 392

Kernelgeheugen

Totaal 168
In wisselbestand 80
Niet in wisselbestand 88

groetjes en wederom bedankt,

Taco