Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Om te beginnen ben ik een electronica newbie die graag van alles wil maar weinig kan .... fijne combi zegmaar ;) Nu heb ik via een wizard een LED schema samengesteld voor een casemod waar ik op dit moment aan werk. Dit schema zal een stuk of 20 LEDs doen laten branden.
Nu heb ik het printje voor de helft af en het lijkt erop of ik teveel LEDs zal hebben.

Vraag; Gelet op onderstaande schema, is het dan mogelijk om bv 6 tot 10 LEDs niet aan te sluiten of branden mijn LEDs dan door ? Alles binnen het rode kader is aangeloten, de rest (nog) niet.

Ohja ... even checken, 12V = geel en zwart op de molex toch O-)

Afbeeldingslocatie: http://img184.imageshack.us/img184/6409/ledschemahs0.jpg

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:05
Je plaatje doet het niet :)

Verwijderd

Topicstarter
ik zie het ... maar krijg het even niet opgelost ...

Wel gecheckt :?

Opgelost ! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 12:30 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

kan gewoon zonder problemen hoor. Je kan er net zoveel parallel schakelen als je wil. In ieder geval zover als je voeding/bedrading het trekt.

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-11 10:29
Je mag waarschijnlijk wel minder LEDs gebruiken, maar het vermogen dat de LEDs trekken moet eigenlijk wel begrensd worden, anders loop je het risico dat ze doorbranden. Deze post van MrDummy legt uit waarom.

Om te testen kun je natuurlijk wel even zonder begrenzing aan de stroom hangen, maar doe het niet al te lang.

[ Voor 67% gewijzigd door Eddy Dean op 21-02-2008 18:15 ]

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:58
waar denk je dat die weerstanden voor zitten?

juist... stroombegrenzing.

je kan dus zoveel leds toevoegen en weglaten op deze manier als je wilt

oftewel: ja wat je wil kan je doen

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ja, maar met vaste weerstand is stroombegrenzing zo bepaald voor x aantal leds. Ga je meer of minder leds toevoegen, werkt het ook, maar de stroom zal anders worden dan berekende 20mA. Meer leds = stroom zakt een beetje, minder leds = meer stroom dan de bedoeling.

De regelaar meet zelf al de stroom en spanningsval over zichzelf. Dat wordt constant gehouden en stelt zich bij, met als gevolg dat stroom overal gelijk is, ongeacht aantal leds.

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:58
MrDummy schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 20:28:
Ja, maar met vaste weerstand is stroombegrenzing zo bepaald voor x aantal leds. Ga je meer of minder leds toevoegen, werkt het ook, maar de stroom zal anders worden dan berekende 20mA. Meer leds = stroom zakt een beetje, minder leds = meer stroom dan de bedoeling.

De regelaar meet zelf al de stroom en spanningsval over zichzelf. Dat wordt constant gehouden en stelt zich bij, met als gevolg dat stroom overal gelijk is, ongeacht aantal leds.
uhm... het is parallel geschakeld waarbij elke tak een eigen voorschakelweerstand heeft... dan kan je gewoon een paralelle tak weghalen zonder dat er problemen zijn hoor...

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Heb het net even aangesloten ..... woei ! wat een bak licht zeg die LED's d:)b

Werkt goed in ieder geval.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

pics?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
welke kleur leds gebruik je?
12v / 3,8v voltage leds = aantal in serie, het V wat je overhoud laat je vallen op een weerstand.
de milliamperes gaan pas rekenen als je meerdere serieschakelingen parallel aan elkaar gaat hangen.
als je dus 3 serieschakelingen van bijv 3 leds parallel op elkaar schakelt, is het totaal 3 x 20ma = 60ma in totaal
Pagina: 1