Toon posts:

Exchange server slipt steeds vol

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenochtend,

We hebben het probleem dat de exchange server steeds vol loopt. Er moet daarom data van de schijf worden verwijderd. Via het programma Treesize heb ik gezien dat de map MDBDATA vooral de ruimte inneemt, zie hieronder;

[afbeelding]

De map is als volgt gevuld:

[afbeelding]

Uit nood heb ik enkele logs verplaatst naar een andere schijf, anders was de mail niet meer benaderbaar.

Ik kan via google niet vinden waar deze logs nou precies voor dienen, wie kan me hier meerover vertellen of ik dit kan verwijderen, verplaatsen of moet laten staan?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 11:49 ]

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-02 17:15

antimute

Developer

Het is een tijdje geleden, maar volgens mij moet je in de exchangeserver de instellingen van de logfiles zo zetten dat ie de file kleiner maakt en dat ie ze moet overschrijven. En dat is zeker weten ook op google te vinden, ook op de microsoft sites.

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:58
Als je geen 'circular logging' gebruikt en ook geen backups maakt, dan zullen de logfiles eindeloos blijven groeien.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44
Ik zou ze ten eerste niet handmatig gaan verwijderen. ;) Dan heb je straks andere problemen.
Kan je geen schijven bijzetten of vervangen door grotere?
Maar als je backups maakt van je exchange database dan heb je hier ook minder last van.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp.

Ik lees inderdaad overal dat ze niet weg mogen, maar waarom nou precies niet?

En weet iemand waar de mailboxes zelf worden opgeslagen? Alle ruimte lijkt te worden gebruikt door die logs, de locatie waar de mail wordt opgeslagen kan ik niet vinden, of zijn dat die logs?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:17

ralpje

Deugpopje

In die map heb je waarschijnlijk een priv1.edb, priv1.stm, pub1.edb en pub1.stm. Dat zijn je private en public folders.

Maaruh, niet eens tijd voor een spoedcursus exchange als het de bedoeling is dat je dit beheert? Nofi, overigens. :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44
De lokatie van de exchange database staan onder -> System Manager -> Administrative Groups -> Group -> Servers -> Servernaam -> First Storage Group -> Rechtermuisknop op mailbox store -> Database.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Nee database

[ Voor 116% gewijzigd door Silver7 op 21-02-2008 12:26 . Reden: Te snel gereageerd ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:58
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 12:22:
Bedankt voor jullie hulp.

Ik lees inderdaad overal dat ze niet weg mogen, maar waarom nou precies niet?
Omdat de Exchange database gebruik maakt van transaction logging. Elke wijziging wordt eerst naar de log geschreven, voor deze in de database wordt gezet. Op deze manier worden met een restore van een oude database alle wijzigingen sinds die backup toch bewaard.
En weet iemand waar de mailboxes zelf worden opgeslagen? Alle ruimte lijkt te worden gebruikt door die logs, de locatie waar de mail wordt opgeslagen kan ik niet vinden, of zijn dat die logs?
Nog een keer: backups maken of circular logging aanzetten. Niet zelf gaan verwijderen!

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Pagina: 1