Toon posts:

[XP] Extreem hoog cpu gebruik bij kopieeren van cd-drive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het doet me denken aan een DMA probleem wat je met bijv Win98 goed kon oplossen door een vinkje te zetten in het juiste vak: m'n processor schiet naar 50-60% belasting als ik van m'n cd-drive iets kopieer. De dvd-drive geen daareentegen geen problemen.

Ook al is dit geen 100%, het is genoeg om de hele machine te laten stutteren en haperen: muis beweegt opvallend anders, geluid stottert en is vervormd. Alsof het 100% belast wordt. (En dan nog).

Het opvallende is dat de Task Manager wel deze belasting meldt in het totaal van het cpu-gebruik (en in de grafiekjes) maar in hetzelfde scherm beweert dat geen van de actieve programma's hier iets mee te maken heeft. Zie illustratie.

Afbeeldingslocatie: http://img68.imageshack.us/img68/4647/hogecpuusagewhencopyingyu8.png

Het kopieeren kan met Windows zelf, Total Commander of elk willekeurig prog gebeuren: resultaat is het zelfde.

E2160@3200
Gigabyte P35-DS3R
2GB, WinXP Pro
SATA schijven (in IDE mode)
PATA DVDR (mst), CDR (sl)

ATI Radeon 2400

Overclock uitgezet: geen verschil. Wordt een goede 80-pins kabel gebruikt (verwisseld: geen verschil).
Intel INFs, Sound, Graphics zijn allemaal laatste nieuwe, maar ook wat versies teruggegaan: geen succes.

Ik heb het idee dat het iets stom simpels moet zijn - wat zie ik over het hoofd?

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:11

DizzyWeb

Ondertiteld

Je noemt DMA, maar ik zie nergens in je post terug of die drive wel op DMA staat?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 10:58:
Het doet me denken aan een DMA probleem wat je met bijv Win98 goed kon oplossen door een vinkje te zetten in het juiste vak:
Dat kan in XP ook bestaan:

zie de faq hier:

IDE ATA and ATAPI disks use PIO mode after multiple time-out or CRC errors occur=
If you use Device Manager to view the properties of the IDE channel towhich the drive is connected, the Advanced Settings tab may show that the current transfer mode for the drive is "PIO Mode."

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Je noemt DMA, maar ik zie nergens in je post terug of die drive wel op DMA staat?
Voor alle apparaten aan de sata aansluitingen wordt dit netjes gemeld en is het in te stellen; voor de pata controller ontbreekt de tab waar die info zou kunnen staan.
In de BIOS staat het igg goed.

Hoe kan ik kijken welke modus wordt gebruikt? EverestHome geeft geen uitsluitsel.
Klopt, maar dat probleem is opgelost met SP2, en de machine die ik hier heb is up-to-date.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 12:06:
[...]

Voor alle apparaten aan de sata aansluitingen wordt dit netjes gemeld en is het in te stellen; voor de pata controller ontbreekt de tab waar die info zou kunnen staan.
In de BIOS staat het igg goed.

Hoe kan ik kijken welke modus wordt gebruikt? EverestHome geeft geen uitsluitsel.

[...]

Klopt, maar dat probleem is opgelost met SP2, en de machine die ik hier heb is up-to-date.
Die drive zit dus via de Jmicron controller aangesloten (brak ding maar goed :P ). Heb je de laatste BIOS erin zitten (F11), die schijnt nogal veel problemen met de controller te hebben verholpen.

/edit
Waarom heb je die schijven in IDE mode staan, en op welke poorten (kleur) van het moederbord zitten die schijven. Je zou de paarse moeten vermijden (Jmicron) en de oranje (ICH9R) moeten gebruiken. Heb je voor die Jmicron controller ook de drivers geinstalleerd?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2008 03:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 02:57:
[...]
Die drive zit dus via de Jmicron controller aangesloten (brak ding maar goed :P ). Heb je de laatste BIOS erin zitten (F11), die schijnt nogal veel problemen met de controller te hebben verholpen.

/edit
Waarom heb je die schijven in IDE mode staan, en op welke poorten (kleur) van het moederbord zitten die schijven. Je zou de paarse moeten vermijden (Jmicron) en de oranje (ICH9R) moeten gebruiken. Heb je voor die Jmicron controller ook de drivers geinstalleerd?
De SATA schijven staan inmiddels in SATA-modus. (Met een truukje is het mogelijk om ook na installatie WinXP te voorzien van de ICH9R drivers.) Ze zijn allemaal op de gele poorten aangesloten. De paarse JMicron aansluitingen zijn ongebruikt - en staan trouwens uit in de BIOS.
De BIOS is versie F11.

De problematische PATA cd-drive zit op de, wel, PATA aansluiting :)

Heb inmiddels de probleem-cd-drive omgewisseld (master-slave/slave-master) met de goed werkende dvd-drive: geen succes.
DVD losgekoppeld, alleen de probleem-drive in gebruik: geen succes.

Probleem-drive in andere pc: werkt prima. :|

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:03:
[...]

De SATA schijven staan inmiddels in SATA-modus. (Met een truukje is het mogelijk om ook na installatie WinXP te voorzien van de ICH9R drivers.) Ze zijn allemaal op de gele poorten aangesloten. De paarse JMicron aansluitingen zijn ongebruikt - en staan trouwens uit in de BIOS.
De BIOS is versie F11.

De problematische PATA cd-drive zit op de, wel, PATA aansluiting :)

Heb inmiddels de probleem-cd-drive omgewisseld (master-slave/slave-master) met de goed werkende dvd-drive: geen succes.
DVD losgekoppeld, alleen de probleem-drive in gebruik: geen succes.

Probleem-drive in andere pc: werkt prima. :|
Heb je nu ook de drivers voor de Jmicron geinstalleerd, die IDE aansluiting is van die controller, aangezien de ICH9R zelf geen IDE meer ondersteunt.

//edit
Mmm, die driver is voor SATA, misschien voor de zekerheid toch installeren?

Kijk voor de zekerheid ook eventjes in het BIOS, staat de drive daar wel op AUTO, anders wil Windows ook wel eens lopen kloten. Windows zegt dan dat hij in DMA staat terwijl hij dan toch in PIO lijkt te lopen. Je hebt neem ik aan ook de Onboard SATA/IDE Ctrl Mode op IDE staan?

Ook ergens gelezen dat het verwijderen van de controller in de Device Manager en opnieuw opstarten wil helpen. Heb hetzelfde moederbord en ook wat lopen rommelen voor het IDE gedeelte goed werkte.

En laatste vraag, doet die drive ook zo vreemd als hij alleen in het systeem zit, trouwens eventjes over die processorbelasting. Volgens mij zijn dat kernel I/O ops, en daarom laat hij ze niet zien als proces, als je in het performance tab kijkt, en bij view ook kernel times aanzet zie je waarschijnlijk ene mooi rood lijntje dat die 60% verklaard :P .
Hier te downloaden.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2008 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 16:28:
[...]
Heb je nu ook de drivers voor de Jmicron geinstalleerd, die IDE aansluiting is van die controller, aangezien de ICH9R zelf geen IDE meer ondersteunt.
//edit
Mmm, die driver is voor SATA, misschien voor de zekerheid toch installeren?
Heb even de setup van de drivers gedraaid, maar aangezien de Jmicron in de BIOS uit staat, is er geen verschil te merken.
En laatste vraag, doet die drive ook zo vreemd als hij alleen in het systeem zit,
Yep! Maar alleen in dit systeem, in een andere kast (met ander mobo etc) geeft de drive geen moeilijkheden.

Maar, belangrijker nieuws: je suggestie om de IDE controller even te verwijderen uit Windows' Device Management, heeft de boel gefixt! Eigenlijk te simpel voor woorden. :D

Weet nu nog steeds niet wat er eigenlijk exact mis was, maar ja.

Bedankt voor alle input! _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 18:08:
[...]

Heb even de setup van de drivers gedraaid, maar aangezien de Jmicron in de BIOS uit staat, is er geen verschil te merken.

[...]

Yep! Maar alleen in dit systeem, in een andere kast (met ander mobo etc) geeft de drive geen moeilijkheden.

Maar, belangrijker nieuws: je suggestie om de IDE controller even te verwijderen uit Windows' Device Management, heeft de boel gefixt! Eigenlijk te simpel voor woorden. :D

Weet nu nog steeds niet wat er eigenlijk exact mis was, maar ja.

Bedankt voor alle input! _/-\o_
Ik ben er ook nooit echt achter gekomen, het probleem was trouwens verholpen toen ik de drivers van zowel de Jmicron als de Intel controller geslipstreamed had in de Windows XP installatie. Dus ik gok dat het probleem toch ergens in de drivers ligt. Wanneer ik een install doe zonder de Jmicron drivers krijg ik iedere keer hetzelfde gezeik :P.

Graag gedaan :P .
Pagina: 1