Toon posts:

iPod high-res video (640x480) nuttig...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben met HandBrake alvast bezig wat dvd's om te zetten voor de iPod classic 80 Gb die ik binnenkort ga kopen. Nu kan ik kiezen tussen iPod High-Rez and Low-Rez. High lijkt beter met z'n 640x480 en 1500 kbps, maar... de iPod kan toch niet hoger dan 320x240 (da's dan met 700 kbps). Heeft het enig nut om High te kiezen als ik toch alleen maar filmpjes op de iPod zelf ga bekijken? Ik neem aan dat die hogere resolutie alléén maar bedoeld is voor als je 'm aansluit op een extern scherm...? Of zie je op het iPod scherm zelf ook echt wel verschil?

Het zou zonde zijn als ik alles op High res doe (wat natuurlijk meer ruimte kost) terwijl het niet nodig is.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:58
Je geeft je zelf eigenlijk al antwoord op je vraag. Het heeft geen enkel nut, het wordt niet mooier op het scherm van je iPod o.i.d. De hogere resolutie heeft echt alleen zin als je de iPod aansluit op een extern scherm :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Topicstarter
Okay, duidelijk. ;) Nou ja, ik weet dat ze voor FSX textures van 1 meter per pixel originelen van een paar centimeter per pixel gebruiken omdat op een of andere manier de details dan toch beter worden. Dus ik dacht dat dit misschien dan ook hiervoor zou gelden: dat het dan tóch op een of andere magische wijze een fractie scherper zou worden. ;) Maar niet dus. Nou, da's mooi, want het scheelt meteen de helft qua opslagruimte! :) Kunnen er twee keer zoveel films op als ik dacht! :P En het rippen gaat ook nog eens een STUK sneller. (Over snel gesproken: m'n zoon doet er op zijn pc iets van twee à drie uur over om een film te rippen (high res: ik zal 'm even zeggen dat dat niet nodig is ;) ): op de Mac op m'n werk doet HandBrake er ongeveer een dik kwartier over (low res)...!)

Heeft het dan nog wel nut om de kbps op 1500 te zetten i.p.v. 700...? Of is dit een hele domme vraag? Ik weet namelijk niet precies waarop die kbps betrekking heeft...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 10:22 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Een beetje zoeken kan natuurlijk geen kwaad, een van de eerste hits van zoeken naar kbps met google verwijst naar Wikipedia: Data rate units.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Eh... ja, ik weet wat kbps betekent (ik had me misschien wat duidelijker moeten uitdrukken ;) ), maar ik vroeg me af op het nog uitmaakt om een 'low rez' iPod filmpje alsnog op 1500 kbps te maken. En daar geeft die link geen info over. ;) Meer is beter, maar is dat in dit geval zo? Ik dacht ook dat 640x480 beter zou zijn, wat dus niet het geval is (voor kijken op de iPod zelf).

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik denk wel dat dit zal helpen. Aangezien er dan meer bandbreedte mogelijk is, dus er is minder compressie nodig. Zelfde beetje als de bit rate van een MP3'tje. De vraag is natuurlijk of het ook de moeite waard is. Heb je liever zo veel mogelijk films, of iets minder films maar wel optimale kwaliteit?
Overigens is dit wat ik denk :P Je kan de films ook op je mac zelf bekijken, dus ik zou zeggen: zoek het verschil!

Verwijderd

Ik zou niet te fanatiek alles al om zetten hoor. Ik heb ook zoon Ipod, en die video's zijn best leuk, maar een film kijken (Vind ik dan) werkt wel maar kijkt gewoon niet echt prettig, je mist alle details en komt niet echt in een film of serie zo.
Ik had er paar films op gezet, enigste wat ik er een paar keer op gekeken heb is eigenlijk een simson aflevering. Daarna alleen nog maar weer als muziek speler gebruikt.
Dus mijn tip. Kijk eerst of het je wel bevalt die filmpjes, voor je te veel moeite doet :)

Verwijderd

Let wel dat 1500kbps = 1500kbps, dus of je nou high-res of lo-res 1500kbps doet, zal het uiteindelijke bestand niet kleiner worden (bij gelijke lengte van de film, uiteraard).

Uiteraard is er op lo-res bij 1500kbps meer bandbreedte voor detail dan op 700kbps, zodat er minder detail verloren gaat (de compressie zal wat minder lossy zijn). Maar ik vraag me af of dat de dubbele ruimte die een filmpje inneemt wel waard is, op zo'n lage resolutie.

En zoals al gezegd werd: uiteraard kan ik niet voor jou spreken, maar een hele film op zo'n klein schermpje staren verveelt snel. Ik beleef meer lol aan tv-series en cartoons, die zijn wat korter en kijk ik toch wat vaker, omdat ze iets meer "bite-size" zijn dan een film van 2,5 uur.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik er allereerst op wil zetten is een lading Beatles-dvd's. Ik ben Beatle-fan en heb aardig wat dvd's die niet al te best zijn van kwaliteit maar toch wel leuk om te zien (amateuropnames, oude tv-fragmente: de gebruikelijke bootleg-dvd's). Ook heb ik aarig wat clips van hen op dvd, ook meestal in bootlegkwaliteit. Dat zijn dvd's die ik eigenlijk niet snel bekijk omdat de kwaliteit niet super is en er ook veel rommel tussenzit. Maar het lijkt me ideaal spul om zo nu en dan eens op de iPod te bekijken, als ik ergens moet wachten of op vakantie of weet ik veel. Doordat alles lekker klein is, valt de slechte kwaliteit ook minder op. Eigenlijk wordt het dus meer een soort van muziekclip iPod dan een speelfilm iPod. ;) Anthology ga ik er ook op zetten: leuk om gewoon zo nu en dan een stukje te bekijken uit een bepaalde periode. Ik zie mezelf inderdaad niet echt snel The Lord of the rings erop kijken... ;) Alhoewel, als ik op vakantie ben en toevallig die dvd niet bij me heb... :P

P.S. Dit alles naast natuurlijk de complete collectie cd's (officieel en bootleg, dus aardig wat bij elkaar! ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 22:02:
Wat ik er allereerst op wil zetten is een lading Beatles-dvd's. Ik ben Beatle-fan en heb aardig wat dvd's die niet al te best zijn van kwaliteit maar toch wel leuk om te zien (amateuropnames, oude tv-fragmente: de gebruikelijke bootleg-dvd's). Ook heb ik aarig wat clips van hen op dvd, ook meestal in bootlegkwaliteit. Dat zijn dvd's die ik eigenlijk niet snel bekijk omdat de kwaliteit niet super is en er ook veel rommel tussenzit. Maar het lijkt me ideaal spul om zo nu en dan eens op de iPod te bekijken, als ik ergens moet wachten of op vakantie of weet ik veel. Doordat alles lekker klein is, valt de slechte kwaliteit ook minder op. Eigenlijk wordt het dus meer een soort van muziekclip iPod dan een speelfilm iPod. ;) Anthology ga ik er ook op zetten: leuk om gewoon zo nu en dan een stukje te bekijken uit een bepaalde periode. Ik zie mezelf inderdaad niet echt snel The Lord of the rings erop kijken... ;) Alhoewel, als ik op vakantie ben en toevallig die dvd niet bij me heb... :P

P.S. Dit alles naast natuurlijk de complete collectie cd's (officieel en bootleg, dus aardig wat bij elkaar! ;) )
O, dat klinkt wel heel leuk ja :) Muziek DVD's, hoef je niet ook NON-Stop op at scherm te kijken. Kan je als je de trein uit stapt gewoon doorluisteren, wand het is geen noodzaak te kijken :D
Klikt erg stoer in iedergeval.
Pagina: 1