Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WORD 2002] Brieven opmaken

Pagina: 1
Acties:

• shorty
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Ik zit met een apart probleempje qua het opmaken van een x aantal duizend brieven. Ik heb een export gekregen vanuit een programma waarbij het alleen mogelijk was deze export in plain text te krijgen. Het bestand ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[10 witregels]
[1 straatnaam regel]
[1 witregel]
[1 postcoderegel]
[1 plaatsregel]
[5 witregels]
[stuk tekst, variabel aantal regels]
[10 witregels]
[1 straatnaam regel]
[1 witregel]
[1 postcoderegel]
[1 plaatsregel]
[5 witregels]
[stuk tekst, variabel aantal regels]
[10 witregels]
[1 straatnaam regel]
[................................]

Het gehele bestand staat zo vol, zeg met 10.000 adressen. Allemaal met hetzelfde vaste aantal witregels er tussen. Alleen het stuk tekst is variabel van lengte.

Nu moet ik in principe het adres en het stuk tekst eruit filteren en vervolgens in een nieuw document krijgen in de juiste opmaak (adres moet op bepaalde hoogte staan i.v.m. venster in enveloppe). Maar ook maar 1 enkel adres per pagina (brief). Heeft iemand enig idee hoe dit goed aan te pakken? Misschien door middel van macro's? Of misschien doormiddel van VBA?

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
ZIjn er harde enters gebruikt in het variabele stuk tekst?

Anders zou je volgende truc uit kunnen halen:

- vervang 10 witregels (^p^p^p^p^p^p^p^p^p^p) door een pagina einde (^m)
- vervang elke enter-paginaeinde (^p^m) door pagina einde (doe dit tot 0 vervangingen)
- vervang elke paginaeinde-enter (^m^p) door pagina einde (doe dit tot 0 vervangingen)
--> elk adres staat nu op een aparte pagina
- vervang 5 witregels door een enkele

Mara je moet een slimme macro maken om het stuk tekst eruit te knippen, dit kan je doen door gebruik te maken van die 5 en 10 witgeregels.

[ Voor 13% gewijzigd door Witte op 21-02-2008 10:06 ]

Houdoe

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

FWIW: \[PHP/VBA/??] Splitten plain txt file naar Word bestand bevat nog wat tips die ongeveer hetzelfde aangeven als Witte hierboven. Je gaat er wel van uit dat er in de teksten zelf niet een boel witregels zijn. Als dat wel zo is moet je of handmatig gaan debuggen (doe een run en kijk op welke regel het fout gaat) of slimmere patroonherkenning in gaan bouwen. Maar debuggen lijkt me sneller dan ingewikkelder gaan doen.

En dat moet inderdaad kunnen werken. Zorg trouwens dat je het de volgende keer netjes gescheiden krijgt, als losse files of bijv. XML ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)