[excel] Rijen sorteren op datum

Pagina: 1
Acties:

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 11:37
Ik heb een excel bestand gemaakt om mijn inkomsten en uitgaven bij te houden. Nu heb ik voor elke maand een tabblad met daarop de uitgaven etc. Van een uitgave worden een aantal gegevens ingevoerd in een eigen rij (waaronder ook de datum). Kan ik excel nu deze lijst met uitgaven laten sorteren op datum (oplopend). Zodat niet alleen de kolom met de datum maar ook de bijbehorende rij verplaatst wordt in het overzicht.
[edit] ik gebruik excel 2007 als dat nog van belang is
Als ik met de hand de rijen en kolommen selecteer en ik wil sorteren krijg ik de volgende melding: "this action requires merged cells to be identically sized"
De kolommen zijn van gelijke grootte met het blote oog. De verschillende kolommen hebben wel verschillende groottes. Kan dit het probleem zijn en hoe stel ik in dat hij de gemergde cellen automatisch even groot maakt waardoor ik dus kan sorteren

[ Voor 37% gewijzigd door Ernie op 21-02-2008 09:17 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dat werkt bij mij gewoon, hoor?

Ik heb twee kolommen naast elkaar, een met getallen en een met datums, als ik een datum selecteer en op 'Sorteren van oud naar nieuw' klik, wordt de kolom met getallen keurig meegesorteerd.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

• Ernie
Excuses ik ben nog niet helemaal wakker.

Ik krijg dus de volgende melding: this action requires merged cells to be identically sized.
De kolommen zijn van gelijke grootte met het blote oog. De verschillende kolommen hebben wel verschillende groottes. Kan dit het probleem zijn en hoe stel ik in dat hij de gemergde cellen automatisch even groot maakt?

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
Blijkbaar maak je gebruik van samengevoegde cellen, en raakt excell in de war bij het sorteren.
Ik zou je aanraden om in de gegevens derhalve geen gebruik te maken van samengevoegde cellen. In je kop maakt het geen moer uit.

Houdoe

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:15
Je kan alle cellen "unmergen":
Selecteer alles (ctrl-A). Gaan naar opmaak-celeigenschappen-uitlijning (2e tabblad). Het vinkje bij merged cells/cellen samenvoegen zal grijs zijn. Uitzetten. Klaar.
Let wel op allerhande onverwachte gevolgen voor je lay-out.

• Ernie
Het lag inderdaad aan de gemergde cellen. Het was even geklooi met de lay out maar het is nu gelukt.
Ik heb alles geunmerged en toen gesorteerd. Dit heeft het blijkbaar opgelost. Helaas is de lay-out wel wat verknald.

Anoniem: 113297

je kan wel celinhoud over meerdere cellen laten lopen zonder te mergen via opmaak->celeigenschappen->uitlijning->tekstuitlijning horizontaal->centreren over selectie
effectief mergen is sterk afgeraden, omdat dit in de weg zit van allerlei functionaliteit, zoals bv. het sorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:15
Anoniem: 113297 schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 17:07:
je kan wel celinhoud over meerdere cellen laten lopen zonder te mergen via opmaak->celeigenschappen->uitlijning->tekstuitlijning horizontaal->centreren over selectie
effectief mergen is sterk afgeraden, omdat dit in de weg zit van allerlei functionaliteit, zoals bv. het sorteren.
Hé: zo leer ik weer eens wat :P
Pagina: 1