Toon posts:

HD nieuwe laptop ratelt/tikt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Heb dinsdag een nieuwe laptop gekocht (Acer Travelmate 5520-6A1G16Mi) er zit vista op. Hij werk naar behoren alleen als ik het ledje zie knipperen van de HD maakt hij een soort tikkend geluid.

Het geluid komt alleen als de HD word ''aangesproken'' maar ook als ik gewoon op het bureaublad sta en niks doe, dan maakt hij ook gewoon af en toe tikjes.

Enig idee of dit nou zo hoort of dat het gewoon een brakke HD is.

Ik heb al een HD test gedaan maar alleen de quickscan en dat bleek gewoon goed te zijn.

Alvast bedankt voor de reacties.

groeten Arjan.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Dat komt door Vista. Wil je de tikjes uitschakelen, zul je file indexing en/of superfetch uit moeten zetten.

Verder is het normaal dat een HDD geluid maakt als hij iets aan het opzoeken is. Ik neem aan dat ie niet meer herrie produceert dan normaal, anders zou er iets mis kunnen zijn met de HDD.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zal vanavond even proberen superfetch uit te zetten. Hij maakt niet echt een overdreven lawaai maar hij is constant met de HD bezig ook als hij IDLE in vista staat.

Even een beetje offtopic. Eigenlijk wil ik XP erop hebben maar ik lees dat er niet eens XP drivers zijn voor de ethernetkaart. Heeft iemand enig idee hoe dat op te lossen is?

groeten Arjan.

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 16:45

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Dat heb ik ook met mijn Asus laptop en Vista. Heb de indexing van Vista al uitgezet waardoor het getik wel minder aanwezig is. Verdwenen is het helaas niet. Ik denk dat het een soort van beveiling is van de schijf waarbij de lees/schrijf arm in een veilige positie zet.

Het is anders dan het beruchte 'kling'-geluid wat aangeeft dat je HD aanhet doodgaan is.

/dev/null

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb de indexering, superfetch en de automatische schijfedfragmentatie uitgezet en nog steeds maakt hij dat geluid. Het is best irritant als ik in een stille kamer op de laptop werk dan hoor je constant een tik.

Verwijderd

Hallo,

Ik heb dezelfde laptop, en heb geen last van tikjes in de schijf.

Waar ik me wel aan stoor, is dat de fan erg lawaaiig is.
Om de 20 a 30 seconden slaat hij snoeihard aan, en dat is iets waar ik niet goed tegenkan.

Is hier een oplossing voor bijvoorbeeld in de vorm van een coolingpad ?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mmm, beetje vreemd om hiermee een dergelijk topic omhoog te schieten. Het hoort niet eens in dit subforum thuis. :D

Maar om je een beetje proberen te helpen, draaidt de fan zowel op netspanning als op de Accu zovaak? Wanneer blijkt dat de fan dit gedrag alleen op de netspanning vertoond, dan raad ik aan om eens in het BIOS te kijken of er ook een optie is om de fan altijd in te schakelen wanneer deze op de netspanning is aangesloten. (een optie als: Fan On: While on AC power) Dit zorgt er voor dat de fan constant draaidt, maar op een lager toerental, aangezien de fan niet ingeschakeld hoeft te worden op het moment dat de processor eigenlijk al vrij warm is geworden. (de fan moet dan veel harder draaien om de processor weer op de juiste temperatuur terug te brengen)

Dit fenomeen ondervinden wij hier ook met HP laptop's met name de NC6400 en NC6910P serie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Den Deze
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-03-2022
Geen ervaring met een laptop, maar op mijn pc draait nu ook een weekje Vista en heb die 'tik' geluiden ook :)
Precies alsof de hd lichtjes op de achtergrond vanalles aan het doen is :)

Verwijderd

Den Deze schreef op woensdag 02 april 2008 @ 12:49:
Geen ervaring met een laptop, maar op mijn pc draait nu ook een weekje Vista en heb die 'tik' geluiden ook :)
Precies alsof de hd lichtjes op de achtergrond vanalles aan het doen is :)
Ja, ik zal het Bios eens gaan bekijken; had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht.
Aangezien de Acer met Vista Premium kwam, was ik al veel tijd kwijt alles weer een beetje
naar mijn hand te zetten qua instellingen, waardoor ik verder geen tijd meer had om het
bios eens nader te bekijken.
Ik hoop dat het Bios het ondersteunt, en dat ik niet met een laptop opgescheept zit die branding-geluiden maakt.
Bedankt voor je tip!
Pagina: 1