Toon posts:

[Hosting] Hosting server & Control Panels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het opzetten van een hosting server park wat straks websites moet gaan hosten voor klanten. Op het internet ben ik een aantal open source projecten tegengekomen m.b.t. hosting panels. Zo zijn DirectAdmin, IPSConfig, CPanel, Plesk enz. naar voren gekomen.

De OS waar ik straks de websites wil gaan hosten is Linux. Ik ben op zoek naar een server-softwarepakket wat als een soort hosting-panel-manager-daemon optreedt. Ik wil commando's naar deze serversoftware kunnen sturen om te zeggen dat die dan bijvoorbeeld een gebruiker moet aanmaken en een website ervoor moet opzetten. Het instellen van ftp, mail etc. moet via deze server ook kunnen. Ik vraag me af of er op de markt zoiets is (opensource of commercieel)?

Het belangrijkste is dus het hosting gedeelte. Het regelen van vhost, ftp accounts, mail accounts, instellen van DNS records etc. Dus het technische gedeelte. De business gedeelte zoals welke user welke domainnamen heeft en hoe deze gekoppelt zijn kan ik wel zelf in een eigen centrale database bepalen die precies verwijst naar de juiste server waar een bepaalde website is gehost.

Ik wil dus een API kunnen gebruiken om bijvoorbeeld vanuit PHP de server te kunnen managen. Ook zou ik dan in PHP een gebruikersgedeelte kunnen maken zodat gebruikers hun eigen domainnamen en websites kunnen beheren. Dat is dan een koppeling tussen het business gedeelte en het technische gedeelte. Het moet dus flexiebel zijn. Liefts wil ik deze API via PHP kunnen aanroepen omdat ik het inloggedeelte aan de centrale site wil kopellen en instellen.

Weet iemand van jullie een softwarepakket dat aan deze voorwaarden voldoet? Ik loop al enige tijd te zoeken, maar kom alleen panelen tegen die al een web-gedeelte hebben en niet aan mijn verwachtingen voldoen qua totaal pakket.

Alvast bedankt,

Sead

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04:58

Kettrick

Rantmeister!

De hoster waar ik nu veel mee doe maakt gebruik van HSP Complete, dat werkt allemaal uit de kunst.
Hoe het aan de achterkant werkt weet ik niet precies, maar voor klanten is het iig.perfect wat mij betreft.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te denken of het de mooite waard is om een eigen back-end DAEMON te ontwikkelen die op alle servers draait en via een eigen berichtenuitwisselingsprotocol te beheren is. Zegmaar, via deze DAEMON zou ik dan alles kunnen inrichten op een server voor een nieuwe of bestaande accounts: VHost, FTP accounts, Mail accounts, Quota, Limieten en natuurlijk statussen en gegevens van de server ermee kunnen opvragen. Wanneer dan een user in de front-end inlogt hoeft hij niet te weten op welke servers zijn website gehost is en hoe deze ingericht is. De front-end gebruikt de back-end DAEMON voor interactie met de instellingen van een bepaalde website en domain.

Zoiets zou ideaal zijn om centraal te beheren en te managen, vooral wanneer je meerdere servers hebt die gebruikt worden voor het hosten van websites. Zo hoef je maar op elke server dezelfde DAEMON software te draaien en is elke server ophetzelfde manier toegankelijk en beheerbaar.

Misschien bestaat al iets op de markt in deze zin. Kent iemand een goeie daemon server software voor deze toepassing? Ik wil dit ook gaan vergelijken met de verbonden kosten wanneer ik zoiets zou moeten kopen of moeten ontwikkelen. Een team hiervoor staat al paraat :P

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04:58

Kettrick

Rantmeister!

Als je kijkt hoeveel mogelijkheden plesk en hspcomplete bieden, ook op gebied van meerdere servers denk ik dat je gek bent als je het zelf gaat bouwen :). Dit geintje is inmiddels zo vaak uitgehaald, waarom zou je het zelf willen doen ?

Hoewel ik niet precies weet wat hspcomplete kost gok ik dat het goedkoper is dan zelf bouwen :)