Coax Digitale Kabel?

Pagina: 1
Acties:

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-02 11:02
Ik heb denk ik zo'n beetje alle posts hier op het forum gelezen over optische en coaxiale digitale kabels. Ik wilde dus mijn z-5500 aansluiten op s/pdif en ik zag een coax port.

Nou vroeg ik me dus af, wat is er nou speciaal aan een coaxiale digitale kabel, want de uitgang lijkt verdacht veel, of is, op een tulp stekkertje. Dus ik gooi er gewoon zo'n gare gele composiet kabel aan en het werkt 8)7

Zijn het dezelfde soort kabels? Mis ik nu kwaliteit ofzo?

Facts don't care about your feelings

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
YoshiBignose schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:14:
Ik heb denk ik zo'n beetje alle posts hier op het forum gelezen over optische en coaxiale digitale kabels. Ik wilde dus mijn z-5500 aansluiten op s/pdif en ik zag een coax port.

Nou vroeg ik me dus af, wat is er nou speciaal aan een coaxiale digitale kabel, want de uitgang lijkt verdacht veel, of is, op een tulp stekkertje. Dus ik gooi er gewoon zo'n gare gele composiet kabel aan en het werkt 8)7

Zijn het dezelfde soort kabels? Mis ik nu kwaliteit ofzo?
Nee hoor. Gewoon een snoertje werkt ook :)
Voor je bron afsluiting is het wel raadzaam om een 75ohm coax te gebruiken.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-02 11:35

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zolang de kabel genoeg is afgeschermd, gaat het gewoon werken...

Het is niets meer dan een digitaal signaal over een stukje koperdraad...

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 20-02-2008 22:24 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• YoshiBignose
maar zo'n composiet kabel is toch geen coax? en waarom zou je zo'n duur optische toslink aanschaffen dan als zo'n simpel stekkertje ook werkt? 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.hollandsebeamerverhuur.nl/images/composiet.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door YoshiBignose op 20-02-2008 22:29 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:48

Sick Nick

Drop the top!

coaxiaal is wat anders dan optisch he ;) Beide is digitaal alleen werkt coaxiaal met stroompjes (aan/uit voor de 1/0 bitjes) en optisch met licht (lampje aan/uit voor 1/0). Je hebt op je set ook aansluitingen voor beide :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Composiet hoort ook 75 Ohm coax te zijn :) Voor dit soort korte afstanden werkt eigenlijk alles wel prima, incl de meest goedkope dropveters.

Waarom optisch? De belangrijkste reden is eigenlijk galvanische scheiding.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• YoshiBignose
dat klopt, maar optisch is (leek mij) nieuwer en beter.. maar in principe is het hetzelfde digitale signaal.

maar goed, weer wat geleerd. :9

edit: en als iemand dit nog leest een klein vraagje: ik heb zo'n 3.5mm plug naar 2 tulp stekkertjes. als ik daar die coax kabel in doe, werkt het niet. in de zwarte en rode allebei geprobeerd...

[ Voor 54% gewijzigd door YoshiBignose op 20-02-2008 22:42 ]

• Nik
  • Laatst online: 09-02 21:40

Nik

Ik vergelijk het altijd maar met een HDD in je pc. Die is ook 'digitaal'. Zou je betere data krijgen met dikke vervulde kabels? Niemand geeft daar iets om, en moet je eens kijken wat een dunne kabels dat zijn (zo naast een voeding, andere kabels enzo).

spoiler:
zo ja, dan ga ik snel een zaakje opzetten die dat soort meuk verkoopt

Neemt natuurlijk niet weg dat sommige kabels ook daarwerklijk beter zijn, zeker bij analoog. Geweldig verschil tussen een 15 meter lange coax (tv signaal) kabel van een degelijk merk (lees: goed afgeschermd en dergelijke) of een dropveter (met gratisch ruisch en storing).
YoshiBignose schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:39:
edit: en als iemand dit nog leest een klein vraagje: ik heb zo'n 3.5mm plug naar 2 tulp stekkertjes. als ik daar die coax kabel in doe, werkt het niet. in de zwarte en rode allebei geprobeerd...
Dat komt denk ik omdat de + en de - dan anders zitten op een dergelijke kabel. Of de 3,5mm jack aansluiting stuurt geen digitaal uit / in.

[ Voor 28% gewijzigd door Nik op 20-02-2008 22:44 ]

Verwijderd

YoshiBignose schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:39:
Als je geluidskaart een digitale 3.5 mm uitgang heeft, is 't vrijwel altijd optisch. Je kunt dit zien aan 't kleine beetje rood licht dat uit die poort komt.
Wat je dan nodig hebt is een 3.5mm jack naar toslink adaptertje, en een toslink kabel. En dan dus optisch aansluiten op je speakerset.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:06

Twazerty

AVCHDCoder developer

volgens mij haalt de TS alles door elkaar en heeft geen idee wat de verschillen zijn. Ik zou zeggen zoek eens wat op dan weet je wat wel en niet mogelijk is. Zoiets als digitale kabels bestaan niet.

Digitaal en Analoge singnalen kun je niet bij elkaar gooien. Dus geluid over een coaxiale kabel kun je niet gebruiken icm 3,5 mm naar 2x Analoog (L-R)

[ Voor 28% gewijzigd door Twazerty op 20-02-2008 23:35 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• YoshiBignose
Ik heb zo'n flexijack uitgang op mijn geluidskaart (creative x-fi) daarom kan er geen coax of optisch in, maar moet het via een 3.5mm converter. Ik meende te lezen dat je via 3.5mm naar 2xRCA dan kan aansluiten op coax van z-5500...

Ik weet wat optisch is, ik gebruik de dvd speler al via de optische uitgang met een toslink kabel.

en nou ik toch bezig ben: Zijn de kabels van COMPONENT video (die 3 stuks) ook gewoon dezelfde?

[ Voor 30% gewijzigd door YoshiBignose op 21-02-2008 09:30 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

YoshiBignose schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:28:
maar zo'n composiet kabel is toch geen coax? en waarom zou je zo'n duur optische toslink aanschaffen dan als zo'n simpel stekkertje ook werkt? 8)7
Waarom een dure toslink, als er ook goedkope toslinks te koop zijn, meer dan een paar euro moet je niet uitgeven aan die dingen, behalve als je extreem veel waarde aan vormgeving en stekkerduurzaamheid hecht ;)
YoshiBignose schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 09:14:
en nou ik toch bezig ben: Zijn de kabels van COMPONENT video (die 3 stuks) ook gewoon dezelfde?
Jep, ook weer zelfde verhaal: betere afscherming gaat helpen, zeker over langere afstanden.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-02-2008 18:35 ]

Pagina: 1