• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 15:15
Ik ben inmiddels de hele avond bezig met het tekenen van een glas, althans een poging daartoe.

Mijn aanpak was/is als volgt:

1. Ik importeer een jpg van het glas dat ik wil namaken
2. Ik teken de contouren van het glas redelijk netjes over met de 'freehand' tool, uiteindelijk maak ik dit strak en netjes met de arc tool en de line tool.
3. Dit 2D plaatje snijd ik verticaal door midden, je krijgt dan deze figuur:

Afbeeldingslocatie: http://www.buitendedoos.nl/Voorbeeldglas.jpg

4. Ik teken een cirkel (horizontaal) boven deze tekening, zodanig dat het midden van de cirkel correspondeert met de hoek rechtsbovenin van de figuur en het uiteinde van de cirkel correspondeert met de hoek linksbovenin van de figuur.
5. Met de 'follow me' tool ga ik met de geselecteerde figuur langs de randen van de cirkel: zodanig krijg je de vorm van een glas.

Bij stap 5 gaat het hopeloos mis. Zoals je misschien al hebt opgemerkt vormt de figuur geen individueel element dat je kunt selecteren (anders was er wel zo'n blauw of wit opvulelement ontstaan, dat is zoals je kunt zien op de figuur niet gebeurd). Dit betekent dat ik het NIET als geheel kan selecteren.

De ervaring van vanavond leert dat dit komt door het gebruik van de Arc tool. De glooiende belijning aan de linkerzijde heb ik hiermee gemaakt. De glooiende belijning bestaat uit drie met de arc tool gecreerde lijnen die ik aan elkaar heb getekend. Desalniettemin lijkt het programma hier niet aan te willen en ziet het de lijnen alsof ze nog altijd los van elkaar staan.

Een oplossingsrichting is om de drie met de arc tool gecreerde lijnen afzonderlijk 'dicht te maken' door in de figuur allerlei verbindende lijnen te maken, dan krijg je zoiets als dit:

Het is een hopeloos slecht voorbeeld (even snel gemaakt) maar je ziet dat ik e.e.a. heb dichtgemaakt door bepaalde punten te verbinden. Het is me vanavond gelukt alles op deze manier dicht te krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://www.buitendedoos.nl/Voorbeeldglas2.jpg

Welnu toen dat was gelukt, wilde ik dus met de folow me tool de zaak rond doortekenen zodat het een glas zou worden. Helaas, de folow me tool kan maar 1 vlak tegelijk selecteren. Alle vlakken moeten afzonderlijk rond worden getrokken. Dit heeft geleid tot een grote wirwar massa en liep hopeloos uit de hand. Bovendien is het niet mooi clean en moet het glas uiteindelijk ook open zijn aan de bovenkant.

Wat moet ik anders doen om een glas te tekenen?

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
kan je deze vragen niet beter los in het 3D topic vragen?

Ik doe zelf niet veel met sketch-up, maar als ik een simpele glasvorm maak, krijg ik toch op 't eind echt wel een mooi wit vlak erin?

edit: hier mijn snelle resultaat? Afbeeldingslocatie: http://i187.photobucket.com/albums/x41/donlink0007/sketch_up_glass.jpg

edit2: Dit is wel helemaal met bogen gemaakt, geen freehand. Kon die knop ff niet vinden.
daarna gewoon hele face gepakt, en rondgedraaid.

[ Voor 50% gewijzigd door link0007 op 20-02-2008 21:43 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Verwijderd

Begin eens met een normaal wit vlak, texture daar je wijnglas op, en trek dan het glas over.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a2psQTophDX1MQ4mGO5uUShU/full.jpg
Dan alleen de buitenrandjes weg gummen en klaar.

Edit, natuurlijk moet er ook uit gedronken worden op eoa manier, dus ook de binnenzijde even mee tekenen.
En zoals Link0007 al zei, het is makkelijker om de bogen tool te gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 21:51 ]

• Tommy The Cat
Kheb even de OP aangepast ik was niet geheel volledig: na het gebruik van de freehand in stap 2, heb ik de buitencontouren van het glas idd met de bogentool (ik neem aan dat jullie de arc tool bedoelen) netjes afgemaakt.
link0007 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:35:
Ik doe zelf niet veel met sketch-up, maar als ik een simpele glasvorm maak, krijg ik toch op 't eind echt wel een mooi wit vlak erin?

edit: hier mijn snelle resultaat? [afbeelding]

edit2: Dit is wel helemaal met bogen gemaakt, geen freehand. Kon die knop ff niet vinden.
daarna gewoon hele face gepakt, en rondgedraaid.
Als ik het goed zie is het belangrijke verschil tussen jouw buitenste contouren en die van mij dat jij met de arc tool (bogentool) 1 lijn hebt gemaakt, terwijl ik er 3 heb moeten maken om de vorm zoals in de eerste figuur te kunnen krijgen. Juist dat aspect lijkt roet in het eten te gooien wbt het mooi dichtmaken met dat witte/blauwe vlak zodat je het geheel kan selecteren en rondtrekken.

Ik zal dus die vorm anders dan met de arc tool moeten maken (maar hoe?), of ik pas de arc tool niet correct toe (hoewel ik wel netjes het einde van de ene lijn verbind met het begin van de andere), of het programma laat gewoon een steekje vallen...
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:48:
Begin eens met een normaal wit vlak, texture daar je wijnglas op, en trek dan het glas over.
[afbeelding]
Dan alleen de buitenrandjes weg gummen en klaar.

En zoals Link0007 al zei, het is makkelijker om de bogen tool te gebruiken.
Overtrekken van het glas geeft geen smooth resultaat, wat bedoel je precies met buitenrandjes weggummen?
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:48:
Edit, natuurlijk moet er ook uit gedronken worden op eoa manier, dus ook de binnenzijde even mee tekenen.
Ja. Ik heb zonet van jullie geleerd dat ik ipv een half doorgesneden tweedimensionaal vooraanzicht beter de buitenste contouren in dezelfde vorm er naast kan kopieren, zodat het rondtrekken het glas openhoudt en het glas een bepaalde dikte geeft. Ok mooi dat is al een stap verder :)

[ Voor 13% gewijzigd door Tommy The Cat op 20-02-2008 22:15 ]

Verwijderd

Met de buitenrandjes weg gummen bedoel ik de rode lijntjes, zodat je alleen het stuk overhoud dat je met de follow me tool in een glas veranderd.
En de ronde kant van mijn glas bestaat uit 3 lijnen gemaakt met de arc tool.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Roko3XB3ZrK2uqcCXQ5pGhc2/thumb.jpg
En het eindresultaat word dit.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tuq738SCMO6Ab3tqzmG3ayIf/thumb.jpg

En na een potje renderen komt er dit uit..
En ik vind hem mooi gelukt, vooral omdat het mijn eerste glas is, hadden alleen wat meer polygonen in de ronde vormen gemogen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/crWJOhDyiczGAxQwb9qwpqNe/thumb.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 22:34 ]

• Tommy The Cat
Ok dan is het in ieder geval duidelijk dat het gebruik van meerdere 'ARC tool-lijntjes' van sketchup wel degelijk kan leiden tot een groot selecteerbaar vlak.

De reden dat dit bij mij vooralsnog niet is gebeurd is mij echter nog steeds onduidelijk. Ik zal nog eens verder aankloten/proberen.

Edit:
Mijn hemel hoe heb je dat prachtige glaseffect gekregen joh. Die materials en colors die je kunt toevoegen vind ik helemaal niks!

Edit2:
Om het probleem nog even goed te kanaliseren:

Afbeeldingslocatie: http://www.buitendedoos.nl/Arcprobs.jpg

Ziet u dat mijn mooie vormpjes rechts met de arc tool geen selecteerbaar oppervlak wordt, itt tot het rechthoek... grrrr

[ Voor 40% gewijzigd door Tommy The Cat op 20-02-2008 22:43 ]

Verwijderd

De kleur van het glas komt door het render programma.
Maar als je de vorm die je wilt hebben nu eens op een groot rechthoek teken, en daarna gewoon de rechthoek weg gumt?
En dat vrij tekenen in loze ruimte niet echt succesvol is heb ik ook ervaring mee.
Dan dacht ik met de line tool een simpel figuurtje te tekenen, maar in werkelijkheid zat ik in de diepte te tekenen, dus zodra ik de camera bewoog krijg ik rare figuren te zien.

• Tommy The Cat
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:51:
Maar als je de vorm die je wilt hebben nu eens op een groot rechthoek teken, en daarna gewoon de rechthoek weg gumt?
Jij bent mijn held voor vanavond :). Het is gelukt, zoals jij het nu zegt (en volgens mij heb je het eerder geadviseerd maar had ik het gewoon niet begrepen). Wat een opluchting, vet vet vet!

Als ik zo vrij mag zijn even snel nog wat off topics: Ik kan dat renderen in het programma niet vinden, evenmin is er een glass-material.. Welke knoppen moet ik dan hebben?

Verwijderd

Met SketchUp zelf kun je niet renderen, althans met de gratis versie niet.
Ik gebruik Kerkythea,
download

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Hier is een kleine verzameling sketchup tutorials, de 12e link gaat over de folow me tool. Hier word ook uitgelegd hoe je een beker/glas kan maken.

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

Pagina: 1