[LINUX] Proftpd, XAMPP en SuSe Linux 10.3 geen LIST

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 13:39
Ben vandaag eens begonnen met de installatie van een webserver hier thuis en dat gaat aardig goed. Ik maak gebruik van SuSe Linux 10.3 samen met het totaal pakket XAMPP for Linux. Om mijn web pagina's makkelijk over en weer te sturen wil ik gebruik maken van de FTP server die meegeleverd is (ProFTPD) en heb deze dus ook mee geïnstalleerd. Mijn client kan ook connectie maken met de server (user name en wachtwoord worden geaccepteerd) en er wordt door mijn client ook netjes gevraagd om een LIST, deze krijg ik echter niet! De config is gewoon standaard die bij XAMPP zit en de client maakt gebruik van FileZilla. Bij gebruik van het commando ./proftpd -nd6 krijg ik ook gewoon netjes te zien dat er om een LIST gevraagd wordt maar voor de rest gebeurt er niks mee.

Ik heb al lopen zoeken op de site van ProFTPD en van XAMPP maar heb daarop niks kunnen vinden, ook google kon mijn geen uitkomst bieden. Hier op GOT kon ik ook niks vinden over het probleem in kwestie. Kan iemand mij hier mischien verder mee helpen?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoe verbindt je naar die FTP-server? Zijn het allemaal gewoon interne IP's? Zonder enige firewall en/of router ertussen?

Of verbind je toevallig naar een extern IP-adres wat achter NAT en/of een firewall zit?

't Lijkt er namelijk op dat de dataverbinding niet tot stand komt. De commando-verbinding blijkbaar wel, da's poort 21. Maar de dataverbinding kan op twee manieren tot stand komen en dan ligt het er aan of er client- of serverside een firewall/NAT-apparaat roet in t eten gooit.

[ Voor 40% gewijzigd door Osiris op 20-02-2008 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Osiris schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:05:
Hoe verbindt je naar die FTP-server? Zijn het allemaal gewoon interne IP's? Zonder enige firewall en/of router ertussen?

Of verbind je toevallig naar een extern IP-adres wat achter NAT en/of een firewall zit?

't Lijkt er namelijk op dat de dataverbinding niet tot stand komt. De commando-verbinding blijkbaar wel, da's poort 21. Maar de dataverbinding kan op twee manieren tot stand komen en dan ligt het er aan of er client- of serverside een firewall/NAT-apparaat roet in t eten gooit.
Het verbind allemaal via een lokaal netwerk dus niet via internet. Ik heb echter alleen port 21 doorgevoerd. Even opzoeken wat de andere poorten zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Soepstengel schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:08:
[...]

Het verbind allemaal via een lokaal netwerk dus niet via internet. Ik heb echter alleen port 21 doorgevoerd. Even opzoeken wat de andere poorten zijn 8)7
Als je alles via t lokale netwerk doet, dan hoef je in principe toch geen poorten open te zetten? Tenzij je in een eventuele firewall bedoelt natuurlijk.

Check ook deze handige site: Active FTP vs. Passive FTP, a Definitive Explanation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Osiris schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:09:
[...]

Als je alles via t lokale netwerk doet, dan hoef je in principe toch geen poorten open te zetten? Tenzij je in een eventuele firewall bedoelt natuurlijk.

Check ook deze handige site: Active FTP vs. Passive FTP, a Definitive Explanation.
Ja ik zat er net op te kijken, eerste resultaat op google. De firewall op de server dient wel opengezet te worden voor port 20 en 21, deze staan nu open en ik heb nog steeds hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Zet hem anders even compleet uit. Kun je de firewall in z'n geheel buitensluiten.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Soepstengel schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:20:
[...]

Ja ik zat er net op te kijken, eerste resultaat op google. De firewall op de server dient wel opengezet te worden voor port 20 en 21, deze staan nu open en ik heb nog steeds hetzelfde probleem.
Poort 20 inkomend op die server? ;) Want juist poort 20 uitgaand naar de client moet dan open staan. En uiteraard ook op de client. En dan moet het FTP-programma ook nog eens op "Active mode" staan. ;)

IMO kun je beter gewoon Passive FTP gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Dat is vreemd. Net de firewall uitgezet en nu doet ie het wel. Eens even uitzoeken waar die nu op vast loopt dus want port 20 en 21 staan open (beide kanten op). Bedankt in ieder geval voor de hulp!

Blijkbaar lag het toch niet aan de firewall. Voordat ik de firewall uitgezet had heb ik de complete server opnieuw opgestart en blijkbaar heeft dat ervoor gezorgd dat het opeens werkt :S

Owke even verder kijken dan m'n neus lang is. Heb net de firewall weer aangezet en toen deed hij het maar blijkbaar had Filezilla de list gewoon gecached dus leek het of het werkte. Niet dus. Ik zit mijn firewall log nu te tailen en zie dat er connection attempt is van mijn computer naar port 2083 maar ook een stel andere poorten. Moet ik nu al deze poorten open zetten in de firewall?

[ Voor 65% gewijzigd door Soepstengel op 20-02-2008 22:13 ]

• Soepstengel
*bump

• Osiris
  • Niet online
Je moet in je firewall de door je server te gebruiken passive poorten instellen en die poorten ook opengooien in je server/firewall.

En kicken binnen 24 uur is niet gewenst ;)
Pagina: 1