Mid-range geluidskaart gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 00:36
Ik ben op zoek naar een geluidskaart waarmee ik wat mooier geluid kan halen. Ik heb zelf al veel gezocht, bij webshops gezocht naar geluidskaarten, reviews gelezen (onder andere deze: http://www.hardware.info/...es_geluidskaarten_getest/) en naar ervaringen gezocht. Uit tests blijkt de X-Fi XtremeGamer een enorm goede geluidskaart te zijn voor mijn budget, de OEM versie is al voor 69 euro te krijgen. Dit is dan ook de kaart die ik van plan was te kopen.

Echter is er een probleempje. Ik lees op GoT altijd dat veel mensen klagen over de drivers van de Creative kaarten en dat mensen zeggen dat er véél betere kaarten te krijgen zijn (mensen zijn vaak negatief over de X-Fi dingen) en dat de stereo kwaliteit van die X-Fi kaartjes slecht is. Aangezien ik geen audio expert ben kan ik er zelf niet echt een oordeel over vellen, daarom zoek ik mijn hulp hier.

Wat de X-Fi mij biedt:
- EAX5.0 HD (onboard geluid is gelimiteerd tot EAX2.0 vanwege licenties)
- 24-bit Crystalizer
- X-Fi CMSS-3D
- 128 voices (onboard geluid is volgens mij vrijwel altijd gelimiteerd tot 64 voices)

De geluidskaart wil ik gaan gebruiken in combinatie met mijn Logitech X-230 speakerset, en ter vervanging van het AC'97 geluid op m'n A8N-SLI SE en de Terratec Aureon 5.1 Fun geluidskaart die er nu in hangt.

De geluidskaart zal gebruikt worden om mee te gamen, om muziek mee te luisteren (rock, metal, etc.) en om soms films mee te kijken. Het maximale budget is maximaal 100 euro, maar liefst niet hoger dan 80 euro.

Ondanks veel gezocht te hebben kon ik niet echt een goede vervanger vinden, de X-Fi XtremeGamer lijkt mij een absolute winnaar gezien de benchmarks, ervaringen, Rightmark Audio Analyser resultaten, etc. Toch ben ik er niet zeker van door alle negatieve ervaringen die gepost worden.

Dus kort maar krachtig mijn vraag samengevat: is er voor mijn budget een betere geluidskaart te krijgen?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik hoop dat er geen problemen meer zijn tussen de Nforce4 chipset en Creative geluidskaarten, want de audigy kaarten hadden incompatibiliteit problemen met de nforce 4 chipset.

Heb een A8N sli en die geeft dus problemen met mijn audigy kaart.

En de creative geluids kaarten rommelen wat aan het bron geluid en resample alles eerst voordat het word door gestuurd. (Nou ja heel kort door de bocht gezegd)

Kijk een naar de M-audio chips, die hebben wel geen EAX (Geeft toch bijna geen meer waarde), maar die kaarten geven de bron digitaal door zonder eraan te rommelen.

En dacht dat de asus kaart ook een goede is, kan je ook nog even wat reviews van lezen. (hij is ook behandeld in HWI TV en ze hebben er ook een review van dacht ik)

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Hmm, ik sluit me wat dat betreft aan bij de TS. Zoek ook een keer een vervanger voor m'n sounblaster live 5.1, heb hetzelfde budget als de TS en een beetje dezelfde eisen. Het enige verschil is dat ik als eis heb dat de kaart onder Linux met Alsa werkt. Ik ga dit topic zeker volgen.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Avalaxy
Ik heb naar de Asus gekeken, maar ik vind (op Alternate.nl en Azerty.nl) alleen de Xonar D2(X) serie die 150+ euro kost, ver boven m'n budget dus.

Wat ik ook nog heb gevonden is de Auzentech X-Plosion 7.1 DTS. Auzentech heeft volgens mij wel een goede reputatie op geluidskaartengebied en heeft laatst een kaart met X-Fi chip geïntroduceert die echter nog veel te duur is.

Ik ga nu iig even reviews lezen over die Auzentech, misschien kunnen mensen wat meer opties aandragen en hun ervaringen posten?

Met de driverproblemen doelt men waarschijnlijk op het ontbreken van de DirectSound3D HAL in Windows Vista, waardoor het geluid door ALchemy omgezet moet worden naar OpenAL?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Xonar D2 is iets meer dan je budget (133 euro), maar met een geluidskaart doe je echt jaren. Ik heb nog steeds een Audigy2 EX platinuim en die was erg duur toen, maar die gaat al jaren mee en er is geen reden om hem te vervangen, nieuwe technieken van geluidskaarten gaan heel traag en vaak helemaal niet interessant genoeg om er een nieuwe voor aan te schaften.

Maar het is natuurlijk jou aankoop, maar ik zou wel iets meer betalen als ik dan een beter kaart heb voor de komende 5 jaar als het niet meer is. :) (Dit geld natuurlijk ook voor ander kaarten)

De M-audio kaarten zijn gewild bij audio liefhebbers, en die kost +-90 euro voor de 7.1 versie dacht ik, maar je wilt perse EAX 5.0? Want dan vallen er al wat kaarten af namelijk

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 20-02-2008 19:15 ]

• Avalaxy
Ik vind 150 euro echt teveel voor een geluidskaart :P

Heb wat reviews gelezen over de Auzentech X-Plosion 7.1, maar ik vind het ontbreken van EAX3/4/5 een groot gemis. Ik weet niet hoe dit zich in de toekomst gaat ontwikkelen... Creative focust zich op EAX terwijl andere makers zich meer focussen op andere dingen... EAX5.0 vind ik in ieder geval wel erg cool, en 128 voices is ook iets wat ik absoluut wil.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja dan zit je volgens mijn vast aan Creative als je hogere versie van EAX wilt. Volgens mijn doen andere fabrikanten niet aan EAX3.0 of hoger, net wat je zegt zal wel om de licentie kosten gaan.

• Avalaxy
Dat is inderdaad jammer. De enige die een licentie heeft voor hogere EAX ondersteuning dan 2.0 is Auzentech, maar die ondersteuning is niet terug te vinden op de X-Plosion 7.1.

Denk dat ik dan toch maar de XtremeGamer OEM koop, iemand nog wat ervaringen om te delen met betrekking tot het stereo geluid en de drivers? :)

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 16:43

Rub3s

+3 , omdat het kan

ik heb zelf de x-plosion en die werkt prima :) ik heb alleen niet echt vergelijkingsmateriaal, men vorige was de onboard cmi8371 chip ofzo en die was natuurlijk veel slechter. volgens gaat het bij het verschil tussen de x-fi kaarten de de chips van cmedia een beetje om of je veel geeft om geluid in games of niet. het geluid in games is namelijk met x-fi stukken beter, maar met het afspelen van muziek of films is de x-plosion en andere geluidskaarten met een cmedia chip weer beter (door o.a. dts en minder vervormd geluid).

maar ik denk wel denk wel dat straks je speakers een soort 'bottleneck' gaan vormen. mijn vorige setje was een x-530 (ongeveer zelfde kwaliteit) en ben overgestapt op de z4 en dat scheelde heel wat...... (heel wat meer dan het overstappen van geluidskaart)

• Avalaxy
X-230 is inderdaad gewoon de 2.1 versie van de X-530, architectuur is grotendeels hetzelfde volgens mij. En inderdaad, het zijn geen fantastische speakers dus ook om die reden al wil ik geen high-end geluidskaart.

Hoe zit het met die 24-bit crystalizer? Ik speel erg veel muziek af als ik zit te computeren, maakt die crystalizer het geluid echt een beetje luisterbaar, of doet het meer slecht dan goed?

Ik geef btw meer om games dan films, dus ik denk dat ik die EAX5.0 en CMSS-3D support liever niet zou missen...

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:11
Bwa, heb X-Fi gehad maar die crystalizer is gewoon wat marketing. Het komt mij over als een gemiddeld X-bass/hyper-bass/supersound/whatever knopje op een draagbaar radio'tje van 25 euro...

• PieterAelse
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-01 08:06
Wat is er eigenlijk mis met de Creative Xtreme Audio Pci-E?
Die is een redelijk stuk goedkoper, en wat ik zo snel even zie zijn de enige verschillen dat hij EAX4.0 ipv 5.0 heeft, is dat zo erg?
Verder is hij Pci-express ipv normale pci, en heeft hij digitale in/uitgangen.

Pieter is ook aan het kijken voor een nieuwe geluidskaart

• Avalaxy
Waarom zou ik dat doen? Hij is duurder dan de PCI versie, heeft geen EAX5 support volgens mij, kan volgens mij maar 64 voices aan... De Extreme Audio en Extreme Music missen een aantal dingen die de XtremeGamer wel heeft... En in dit geval is de XtremeGamer even duur als die Xtreme Audio...

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 16:43

Rub3s

+3 , omdat het kan

ik heb er niet zoveel verstand van hoor, maar ik weet geen situatie waar 64 voices tegelijk gebruikt worden (128 stemmen tegelijk hoor je als een ruis?)

• Avalaxy
Battlefield 2 bijvoorbeeld gebruikt meer dan 128 voices. Als je geluidskaart gelimiteerd is tot 64 voices vallen er geluiden weg. Als je dan een nieuwe kaart erin stopt zoals de XtremeGamer, dan hoor je ineens veel meer geluiden, waaronder individuele auto-onderdelen die geluid maken.
Pagina: 1