Verwijderd

Topicstarter
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/69718

Ik ga iig proberen foto's te maken als de wolken wegblijven.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

tja tis hier strak bewolkt :(

Gabriël AM5

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Foto's hiervan maken is nog best tricky omdat de aarde zo snel ronddraait. Ik heb het vorige maansverduistering gedaan en het resultaat is wel grappig, leuk om een keer gedaan te hebben. Je kunt ook gewoon gaan kijken, want het is wel een mooi (apart) gezicht. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

dat is me wel wat te laat (te vroeg) om te gaan kijken :).. als ik s morgens niet om half 10 op school zou moeten zitten had het best leuk geweest.

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:48
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:27:
dat is me wel wat te laat (te vroeg) om te gaan kijken :).. als ik s morgens niet om half 10 op school zou moeten zitten had het best leuk geweest.
Tsja... same here, komt nog eens bij dat hij aan de verkeerde kant van het huis staat :P Zo kan ik niet vanaf het balkon met een statief werken.

Maar ach.... komt vast wel weer een keertje voor ^^

Flickr!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

laatst ook wat maan shots genomen, met een statief uit het raam half op het dak :)

Picje ervan:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~haasb042/maan-got.jpg

1/6 sec F/22 en iso 100 :P

Gabriël AM5

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
jammer dattie niet helemaal scherp is. Toch altijd fascinerend, de maan.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Verwijderd

Topicstarter
Kwartjuh schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:02:
jammer dattie niet helemaal scherp is. Toch altijd fascinerend, de maan.
Wist je dat de maan oscilleert?
Wikipedia: Libration

En dat hij vanwege de elliptische baan eens per maand een stuk groter is dan een halve maand eerder?
Wikipedia: Image:Lunar perigee apogee.png

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 19:38 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Waarom schiet je em op die instellingen vraag ik me dan af? f/22 is nergens voor nodig lijkt me? Focus ligt op oneindig, dus je DOF is altijd wel groot genoeg? Pak dan wat meer licht met f/8 en ISO 200 ofzo, dan kan je je sluitertijd terug naar 1/100 of iets dergelijks zodat ie wel scherp is.

Een 'normale' maan is ook niet zo'n kunst, die is licht genoeg. De verduisterde oranje maan van komende nacht is wel een uitdaging, aangezien die zodanig donker is dat je met je sluitertijden al snel zover omhoog moet dat de beweging van maan t.o.v. aarde voor bewegingsonscherpte zorgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 20-02-2008 19:45 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:43
Vannacht wel even opstaan, en misschien nog wakker genoeg om een foto te schieten. Maar gewoon even kijken denk ik! :)
Ben benieuwd.. hoelaat beste tijd? 4 uur?

• AugmentoR
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-01 10:58
Vergeet niet dat de maan net als de zon ongeveer z'n breedte verschuift per minuut.

Op je verkleinde foto verschuift de maan dus zo'n 400 pixels per minuut, da's 6,66 pixels per seconde. Met de belichtingstijd van 1/6 heb je dus een verschuiving van iets meer dan 1 pixel, dus wazig.

Hij was natuurlijk verkleind, als je de maan scherp wilt hebben op op 3000 pixels breed, dan heb je zelfs een sluitertijd nodig van < 1/50 omdat de maan dan 50 pixels per seconde verschuift.

Succes vanavond! (vooral met het weer :P )

[ Voor 7% gewijzigd door AugmentoR op 28-02-2008 01:06 ]

Canon 400D, Sigma 17-70 2.8-4.5, Canon 50 1.8

Verwijderd

Beste tijd was 4.26 dan is het helemaal verduisterd. Ben benieuwd naar de foto's. Ik zelf zal het denk ik niet redden.

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:00

Arjan A

Cenosillicafoob

Orion84 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:43:
Waarom schiet je em op die instellingen vraag ik me dan af? f/22 is nergens voor nodig lijkt me? Focus ligt op oneindig, dus je DOF is altijd wel groot genoeg? Pak dan wat meer licht met f/8 en ISO 200 ofzo, dan kan je je sluitertijd terug naar 1/100 of iets dergelijks zodat ie wel scherp is.

Een 'normale' maan is ook niet zo'n kunst, die is licht genoeg. De verduisterde oranje maan van komende nacht is wel een uitdaging, aangezien die zodanig donker is dat je met je sluitertijden al snel zover omhoog moet dat de beweging van maan t.o.v. aarde voor bewegingsonscherpte zorgt.
1/10e kan ook nog wel, kijkmaar naar dit plaatje (zojuist ff gemaakt)
Afbeeldingslocatie: http://www.flickoramio.com/img/3453/1b7bf423c6233491c9a04aef644c98a5/1/IMG_9696%20Maan.jpg
Flickoramio

Mijn telelens is niet echt je van het, dus ik moet sowieso flink afknijpen (in dit geval tot f/13, maar f/8 wil ook nog wel) om aan scherpte te winnen. 1/10e op 100 ISO kan dan nog net :).
Ik was vandaag niet meer in de gelegenheid om een T-adapter + ring voor op de telescoop te halen, anders had ik helemaal grote foto's kunnen maken *). Vannacht wellicht toch nog eventjes kijken..

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Het is koud, torchwood is op tv, ik heb een OR vergaderdag morgen en het is al knap nevelig. Oh, had ik al gezegd dat het koud is? Ik kijk wel in het verzameltopic wat er vast wel komt, weet ik wat ik gemist heb.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Het zal wel niet veel anders zijn als bij de vorige maansverduistering.
Toen was het helder (hier dan toch), en was het tenminste op een schappelijk tijdstip.
Bovendien was het toen wat warmer.
Oh ja, had Wijnands al gezegd dat het koud is? ;)

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 22:01

Dennahz

Life feels like hell should.

Begin van de avond geschoten:

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpjeplaatje.nl/images/ycr40896.jpg

1/125 diafragma 2.8.

Best netjes toch? Voor een Panasonic Lumix DMC-FZ3. De maan had echt deze kleur overigens. :)

Twitter

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hier gaat plaatjes schieten niet lukken, nogal mistig :/
En heb geen big-ass lens...

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 20-02-2008 22:01 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vind het volgende plaatje echt 1 van de mooiste. Is gemaakt tijdens de vorige verduistering. (Helaas niet door mij :P)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DRgFXYCDZM6f8F6XnmV8yS8e/thumb.jpg

Natuurlijk clickable. Geen idee hoe je zulke foto's kan maken maar knap vind ik het wel.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 20-02-2008 22:08 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Polarisatiefiltertje?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier is het mistig genoeg dat de maan goed te zien is, maar dat de mist roet in het eten gooit...

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
Wat een ellende geen maan te vinden op dit moment..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:00

Arjan A

Cenosillicafoob

PilatuS schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:07:
Vind het volgende plaatje echt 1 van de mooiste. Is gemaakt tijdens de vorige verduistering. (Helaas niet door mij :P)

[afbeelding]

Natuurlijk clickable. Geen idee hoe je zulke foto's kan maken maar knap vind ik het wel.
Dit is een mooi voorbeeld van piggyback.
Je neemt een telescoop met volgmotor, daarop monteer je je camera met big-ass lens, en dan laat je vervolgens de sluiter lekker lang open staan.
Omdat je camera nu meeloopt met de draaiing van de sterren, blijven die sterren op dezelfde plek op de foto, ipv dat ze strepen worden. De maan beweegt weliswaar met een *iets* andere snelheid, maar voor bovenstaande foto zal dat te verwaarlozen zijn geweest.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik wilde net zeggen, die foto heb ik vorig jaar gepost :P.

Robin in "[tip] Maansverduistering 3 maart"

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Orion84 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:43:

Om het oranje lantaarnpaal licht wat op een paar meter van m'n raam zit niet te vangen, vandaar de f/22.

Dat de foto verre van perfect is weet ik wel, maja om 1 uur snachts ben ik nou niet echt op m'n best :o
AugmentoR schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:10:
Sapphire, vergeet niet dat de maan net als de zon ongeveer z'n breedte verschuift per minuut.

Op je verkleinde foto verschuift de maan dus zo'n 400 pixels per minuut, da's 6,66 pixels per seconde. Met de belichtingstijd van 1/6 heb je dus een verschuiving van iets meer dan 1 pixel, dus wazig.

Hij was natuurlijk verkleind, als je de maan scherp wilt hebben op op 3000 pixels breed, dan heb je zelfs een sluitertijd nodig van < 1/50 omdat de maan dan 50 pixels per seconde verschuift.

Succes vanavond! (vooral met het weer :P )
Sapphire gaat nu lekekr z'n bedje in omdat hij morgen een hoop werk meot doen voor school omdat hij volgende week op vakantie gaat ;)

[ Voor 30% gewijzigd door sapphire op 20-02-2008 23:08 ]

Gabriël AM5

Verwijderd

Probeer eens F11 ISO xxx sluitertijd 1/xxx (ISO-waarde)

Moet goed zijn voor maanshots :)

Verwijderd

Topicstarter
Jammer, volledig bewolkt hier.
Volgende kans is ergens in augustus.
Pagina: 1