[RAID0] 1x raid0 en 1x sata

Pagina: 1
Acties:

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-10-2025
Hallo,

Zojuist 2 nieuwe schijven gehaald (500 GB samsnung spinpoint). Ik heb een p5b deluxe mobo.

Nu wil ik die 2 nieuwe schijven als raid0 hebben.

Ik had er al 2 schijven in, met Vista erop. Die wil ik gewoon zo laten (geen raid) en de 2 nieuwe erbij met raid0.

Er zitten 6 SATA poorten op het mobo. De 2 oude schijven heb ik op 1 & 2 en de 2 nieuwe op 5 & 6.

In de BIOS heb ik de conigure SATA as op RAID gezet. Daarna opnieuw opstarten met CTRL-I en vervolgens de 2 nieuwe schijven in een array gezet voor raid0. So far so good.

Als ik nu de computer opstart, zie ik heel even de loading balk van Vista waarna de computer direct opnieuw opstart :S

Heeft iemand een dergelijke config? En hoe dat geconfigureerd?

p.s. hoe moeten de jumpers op de 2 raid schijven staan?

[ Voor 3% gewijzigd door DJH op 20-02-2008 17:11 ]

• DJH
Is het zo dat je bij een bestaande IDE windows installatie op geen enkele manier een raid0 array met 2 nieuwe schijven kan toevoegen, zonder windows opnieuw te installeren??

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Als je de schijf met vista erop in de bios van de Sata-controller niet hebt gewijzigd en dus alleen maar 2 harde schijven hebt toegevoegd in een array met Raid 0.

Dan zou het volgende misschien nog kunnen helpen.

Zet de bootvolgorde van de disks juist.
Start eens op in veilige modus (druk F8)
Gebruik de CD van Vista om je opstartsector te herstellen.

• DJH
Oke dat zal ik eens proberen.. Al heb ik het idee dat Vista nu niet weet hoe te handelen met RAID omdat bij de installatie die driver niet is geïnstalleerd (via F6).

Op de asus site staan wel drivers (Intel(R) Matrix Storage Manager Driver v6.2.0.1009 for Windows Vista. ) van 17 MB. Ik vraag me af waar dit dan voor is. Als je Vista zonder RAID hebt geïnstalleerd en je installeerd vervolgens deze drivers, werkt RAID dan wel?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
DJH schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:17:
Oke dat zal ik eens proberen.. Al heb ik het idee dat Vista nu niet weet hoe te handelen met RAID omdat bij de installatie die driver niet is geïnstalleerd (via F6).

Op de asus site staan wel drivers (Intel(R) Matrix Storage Manager Driver v6.2.0.1009 for Windows Vista. ) van 17 MB. Ik vraag me af waar dit dan voor is. Als je Vista zonder RAID hebt geïnstalleerd en je installeerd vervolgens deze drivers, werkt RAID dan wel?
Waarschijnlijk heeft Vista nu geen RAID drivers. Wat je zou kunnen doen is in je BIOS de controller weer zetten zoals hij was, daarna in Vista de RAID drivers installeren (forceren, eventueel googlen hoe dit moet). Daarna in het bios weer op RAID zetten en kijken of Vista dan nog wel opstart. Als dat het geval is kan je daarna je 2 nieuwe schijven in Raid0 aanspreken/formatteren en gebruiken.

https://discord.com/invite/tweakers