Troubleshooting: Waar te beginnen in dit scenario?

Pagina: 1
Acties:
  • 458 views

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Hey,

Ik heb vanochtend mijn PC aangezet, werkte nog prima, en heb wat geprogrammeerd, en wat slides uitgeprint: Ik heb geen wijzigingen aan het systeem gemaakt.
Na het printen van het tweede setje slides kreeg ik spontaan een blauw scherm (geen error codes oid, alleen een melding dat de windows subsystem een failure had), en herstarte mn computer.
Echter nu elke keer als hij probeert te starten krijg ik het keuzemenu hoe ik wil starten, en zodra ik windows normaal probeer te starten zie ik 2 seconden het laad-schermpje waarna hij reboot.

Ik weet honderd procent zeker dat er sinds vanochtend niets nieuws is geinstalleerd op de computer, en driver problemen lijken mij daarom uitgesloten.
Op de kamer waar de computer staat heb ik wel een extra kacheltje neergezet omdat het er vrij koud was, maar die kachel heeft hier de vorige twee avonden ook gestaan.
Verder heb ik in het stekkerblok bij de PC een oplader van mn mobiel gestoken.
Daarnaast is er niets veranderd aan de situatie van de PC, en toch start hij niet op :S.
De kachel heb ik inmiddels al uitgezet, mobiele telefoon-oplader ergens anders ingestoken, en de PC laten afkoelen, maar ook dat helpt niet.

Ik vermoed dat er iets stuk is in de PC, maar weet niet goed waar ik moet beginnen.

Heeft iemand misschien een idee waar ik, gezien de omstandigheden, het beste even naar kan kijken?
De kast heb ik uiteraard al open gehad, en even gekeken hoe heet alles is, maar naar mijn idee is er niets extreem heet, en ik zie niets dat er eventueel doorgebrand uitziet :S

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:26

d_star

Maharadja of the Year :-/

Start windows veilige modus wel op?

Heb je ook al geprobeerd om de windows CD erin te steken om te kijken of je je installatie nog kan repareren?

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Verwijderd

De pc reboot omdat je een bluescreen krijgt, kies in het keuze menu wat je krijgt voor windows normaal opstarten, druk dan metteen op F8 en kies voor "Automatisch opnieuw opstarten uitschakelen".

Nu krijg je als het goed is je bluescreen te zien...

• TheBlasphemer
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 15:34:
De pc reboot omdat je een bluescreen krijgt, kies in het keuze menu wat je krijgt voor windows normaal opstarten, druk dan metteen op F8 en kies voor "Automatisch opnieuw opstarten uitschakelen".

Nu krijg je als het goed is je bluescreen te zien...
Die blue-screen kreeg ik alleen die eerste keer. De reboots nu zijn spontaan, zonder blauw scherm (normaal zie ik hem dan wel snel voorbij komen, maar dat gebeurt nu ook niet).

Ik ga trouwens zometeen even veilige modus doen :/

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:49

Greyfox

MSX rulez

Kan het zijn dat windows update iets geinstalleerd heeft?

MSX 2 rulez more

• TheBlasphemer
Windows update heb ik op handmatig staan, dus volgens mij niet.
Overigens heb ik 2 dagen geleden nog alles geupdate :/

Verder kom ik ook niet in safe-mode, na het laden van crcdisk.sys knalt de PC uit (zonder verdere melding, hij laad crcdisk.sys, staat een tijdje te pruttelen, en dan *boem* reset).

Na uitvoerig alle SATA kabels te hebben gechecked kwam ik erachter dat de voeding van mn primaire HDD niet goed zat (beetje scheef). Deze heb ik goed recht gedrukt, maar nog steeds dezelfde problemen.

USB-Toetsenbord waar recent ice-tea overheen is gegaan heb ik ook afgekoppeld uit angst dat het daar aan ligt, maar ook met een normaal oud IBM PS/2 toetsenbord doet hij niets :(.

Ik vermoed dat de HDD kuren heeft, maar deze is slechts een aantal maanden oud, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk :S

Iemand anders nog ideeen?

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 11:20
windows cd erin knallen en repair uitvoeren?

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Met tooltjes:

- HDD controleren

evt. memory controleren

• giMoz
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:10

giMoz

iets met meester...

vista en de nieuwe update?

Of niet natuurlijk...

• TheBlasphemer
Het is inderdaad een Vista (Ultimate) systeem, maar niet de problemen hoe het in de newspost beschreven staat :/
Ik mocht willen dat ik uberhaupt al bij dat scherm zou komen ;)

EDIT:
Overigens, weet iemand een HDD controleer tooltje dat ik op een andere PC op een bootable CDtje kan branden ?

[ Voor 12% gewijzigd door TheBlasphemer op 20-02-2008 16:04 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Veel tips en testen, die je kunt gaan uitvoeren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TheBlasphemer
Woei! leuk! morgen tentamen en dan dit :(

Anyway, ik dacht geen Vista DVD te hebben, maar gelukkig had mn pa ook een setje liggen :)
De DVD is genuine (dus geen kopietje), dus de kans dat daar iets fout mee is is minimaal (hij is ook gebruikt om de PC van mn pa te installeren).

Ik dacht even scandisk doen, evt. een repair install, maar helaas. Zelfs booten van de CD (zonder enige HDD aangesloten) geeft foutmeldingen:
STOP C0000221 Unknown HardError
\SystemRoot\System32\ntdll.dll

Voordeel: geen HDD failure, dus (waarschijnlijk) geen data-loss
Nadeel: nu moet ik CPU, Mem, Mobo gaan checken :(

EDIT:
Foutmelding nagekeken, en de foutmelding schijnt aan te geven dat het bestand corrupt is.
Aangezien het een genuine Vista DVD is zonder krassen, en slechts 1 keer gebruikt is, lijkt me de kans dat hij daadwerkelijk corrupt is minimaal (ik zal zo ff ergens anders proberen).
Kan ik hieruit concluderen dat het hoogstwaarschijnlijk dan een geheugenprobleem is? immers de files worden ingeladen en gechecked int geheugen...

[ Voor 26% gewijzigd door TheBlasphemer op 20-02-2008 16:32 ]

• TheBlasphemer
Ok, had twee reepjes (dual channel) in mn PC zitten.
Reepje B eruit gehaald, en hij bootte.
conclusie: of reepje B is stuk, of het is iets met dual channel (e.g. combinatie van reepjes of eventueel moederbord)
Reepje A eruit en reepje B in primaire slot: BIOS ROM Checksum errors en heel veel piepjes
Conclusie: ik mag even nieuw RAM gaan kopen (en kijken of ik nog garantie heb :P)

In ieder geval iedereen bedankt voor de pointers :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:30

Thandor

SilverStreak

CSL Beleid
Aldus het CSL Beleid is het niet de bedoeling om PC probleemtopics in CSL te plaatsen :o. Als je dat beleid gelezen had - en daarmee ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter - dan had je dit probleem prima zelf op kunnen lossen :).

Ietwat beter lezen de volgende keer dus ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.