vastlopers bij pc met mobo GA-MA69VM-S2

Pagina: 1
Acties:

• eliasvanhoek
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik heb sinds een tijdje een nieuwe computer. Maar het geval is nu zo dat hij nogal geregeld vastloopt. In de zin van toch wel meerdere keren per dag.

Het systeem bestaat uit de volgende onderdelen:

AMD Athlon 64 X2 4400+
Gigabyte GA-MA69VM-S2
Koeler Boxed
Kingston PC5300 CL5 DDR2 1GB x 2 (2GB)
MSI RX2600XT (passief gekoeld)
in een 380W Antec NSK4480B behuizing

Nu loopt de pc geregeld vast. Hij blijft dan hangen, eerst reageert de muis niet meer waarna het moederbord nog een piepje produceerd en dan houdt hij er mee op. Hij doet dit niet specefiek in een bepaald programma.

Ik had eerst vista er opstaan en dacht dat die niet goed was geinstaleerd; aangezien de installatie ook al niet vlekeloos liep. Nu heb ik XP er maar hij blijft af en toe vastlopen.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd:
Videokaart eruit en de videokaart van het moederbord gebruikt. maar na een uurtje klapte het systeem er wel weer uit; hij starte dit maal wel uit zich zelf weer op.

temperatuur van cpu is rond de 33 graden.

Bios heb ik al geupdate

en memtest vond het ook allemaal prima in orde.

De 380W voeding lijkt me ook afdoende te zijn voor het systeem.

Maar het lijkt mij dat het moederbord niet helemaal in orde is. Mede ook door het piepje wat het geeft zodra het vastloopt. Heb even gekeken in het boekje van het moederbord maar daar staat niets in over piepjes tijdens vastlopen. Er staat uberhaupt niets in over vastlopen. :P

Heeft iemand nog een idee wat ik nog maar kan gaan proberen? Of waar door het zou kunnen komen?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Als memtest geen fouten geeft wilt nog niet zeggen dat het geheugen ook goed is. Je moet altijd gaan testen of je geheugen wel compatibel is en soms glipt er dus welles wat door memtest heen wat toch niet 100% samen werkt. Dit doe je door verschillende reepjes uit te proberen, meestal kan je het wel lenen bij een pc boer. Of je mag het ruilen of terug brengen tot je de juist heb gevonden, want dit komt helaas al jaar en dag voor en dat weten de winkels ook wel en werken daarom meestal wel mee met dit soort zaken. Of je laat het de winkel testen voor klein bedrag.

Maar kan ook iets anders zijn, dit is maar een mogelijkheid van wat er aan de hand kan zijn, maar met testen kan je dit soort zaken meestal wel redelijk snel achterhalen of uitsluiten en naar iets anders gaan zoeken.

Maar memtest is dus geen zekerheid dat je geheugen niet de fout ingaat, en of het ligt aan de combinatie of brak geheugen maakt niks uit.

Edit-

Over welke memtest hebben we het? En voor hoelang heb je memtest laten draaien?

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 20-02-2008 15:07 ]

Verwijderd

Probeer eens een verse installatie op een nieuwe / andere harddisk

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:25
Grafische chip die oververhit raakt?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• eliasvanhoek
ik heb memtest86 gebruikt en deze heb ik dacht ik een z'n uurtje laten draaien.

De combinatie van dit type geheugen en moederbord heb ik uit de best buy guide gehaald van november. Als het geheugen dus niet helemaal lekker werkt icm het moederbord neem ik aan dat hier wel iets over te vinden moet zijn. Aangezien ik volgens mij niet de enige ben die deze combinatie er in heb zitten.

Maar ik zal windows vista ook nog eens installeren op andere harde schijf.

De grafische kaart is standaard rond de 30 graden en als ik hem beetje stress dan loopt dit op tot een graad of 45 maar daar bij blijft hij het prima doen.

Verwijderd

DVD spelertje?

Heb ik ook een keer gehad, alles nieuw incl. dvd spelertje en pc blijft op de stomste momenten hangen.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

eliasvanhoek schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 15:17:
ik heb memtest86 gebruikt en deze heb ik dacht ik een z'n uurtje laten draaien.

De combinatie van dit type geheugen en moederbord heb ik uit de best buy guide gehaald van november. Als het geheugen dus niet helemaal lekker werkt icm het moederbord neem ik aan dat hier wel iets over te vinden moet zijn. Aangezien ik volgens mij niet de enige ben die deze combinatie er in heb zitten.
.
1 uurtje is echt te weinig laat hem een een nachtje draaien, want hij kan best de eerste paar loops zonder problemen afleggen en dan naar een tijdje toch de fout ingaan.
Best buy guide word niks getest, word gewoon bij elkaar gezocht door iemand en er word niks getest. Je kan eens in het topic gaan vragen of mensen het ook echt gekocht hebben in deze combinatie. En let op je heb bijna altijd verschillende rev. per serie, dus al heb je het zelfde reepje kan je nog een ander pcb of/en chipjes hebben dan iemand anders met het zelfde reepje.

Kijk bijvoorbeeld Corsair PC2-5400C4PRO kent wel 14 Rev. , en deze worden allemaal verkocht als PC2-5400C4PRO. :) En ze hebben in de loop van tijd wel 8 verschillende chips gehad van verschillende fabrikanten.

PC2-5400C4PRO Rev 1.1
PC2-5400C4PRO Rev 2.3
PC2-5400C4PRO Rev 2.4 & 2.5 & 2.6
PC2-5400C4PRO Rev 2.7
PC2-5400C4PRO Rev 3.1 & 3.2
PC2-5400C4PRO Rev 4.1 & 4.2
PC2-5400C4PRO Rev 5.1 & 5.2
PC2-5400C4PRO Rev 6.1 & 6.2

• eliasvanhoek
1 uurtje is echt te weinig laat hem een een nachtje draaien, want hij kan best de eerste paar loops zonder problemen afleggen en dan naar een tijdje toch de fout ingaan.
Heb hem nu meer dan 12 uur achtereen laten lopen en nog geen fouten.

Ik had er ook nog een externe hardeschijf aan hangen via usb. Deze heb ik er nu afgehaald en tot heden is hij nog niet vastgelopen. Maar dat zegt nog niet heelveel.. gezien de tijd.
maar misschien is het wat.

Anders zal ik de dvd speler is ontkoppelen.

• eliasvanhoek
heb de externe hardeschijf ontkoppelt en na een nacht het geheugen te hebben gecontroleerd is hij niet meer vasstgelopen..
nu ik ben er blij mee. dank u allen voor het mee denken.
Pagina: 1