(XP) COM poort traag op nieuwe pc?

Pagina: 1
Acties:

• BBenedictus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-02 11:39
Jongelui!

Ik zit met een vreemd en vervelend probleem.

Het lange verhaal
Op mijn werk maken wij nog volop gebruik van COM poorten voor hardware die wij er omheen ontwikkelen.

Zo hebben wij een programma die een RFID antenne uitstuurd. Vroeger ging dat op oudere pc'tjes super. Per tag die hier langs ging werd dat gemiddeld 15 keer gelezen, om een getal te geven.

Tegenwoordig zijn meerendeel van die pc's oud geworden, buiten garantie en gaat natuurlijk stuk na paar jaar non stop draaien. Leuk en aardig allemaal, dus natuurlijk nieuwe pc's bestellen.

Nu hebben we elk jaar een nieuw type besteld. Op het moment zijn we op nummer 5. PC's een tot en met drie lazen de tags gemiddeld 15 keer.

Deze waren allemaal Pentium4 met minstens 2.0Ghz en 512 tot 1024MB RAM

Nu PC 4 (2x 1.86Ghz) en PC 5(2x 2.33Ghz) , beide Core2Duo's, lezen gemiddeld 3 tags per keer. In de eerste instantie gaf ik de Dual Cores de schuld. Maar PC 5 kan een core dicht gegooit worden in de BIOS. En dat lostte het probleem niet op.

Het lijkt alsof de COMpoort heel veel vertraging oploopt.

Het korte verhaal
Kan het zijn dat bij nieuwere chipsets de COMpoorten niet meer zo lekker worden uitgestuurd?
Of moet ik het probleem ergens anders zoeken? Zijn hier meer ervaringen mee?

Zijn er manier dat dit soort dingen kan testen?

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 23:56
hm, het klinkt me niet bekend, maa rik denk dat je de onboard seriele poort bedoeld?

Hoe staan je poortinstellen (buffers, baudrate etc)?

Tevens kun je voor zo'n 20 euro een goede pci kaart kopen met seriele poorten, of een usb<->serieel apparaatje proberen.

• BBenedictus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-02 11:39
Om nog het topic af te sluiten (was ik vergeten 8)7 )

Het probleem was uiteindelijk de processor. Deze was niet sterk genoeg om de applicaties te draaien. Uiteindelijk opgelost door onnodige windows services uit te schakelen, zoals thema's, geluid etc.