[DIY] Sub: Adire DPL-12 & PR-15

Pagina: 1
Acties:

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Na een tijdje een hoop te hebben gelezen leek het me wel eens leuk om zelf maar iets te gaan bouwen.

Even gekeken op div. V&A en daar stond de DPL-12 en PR-15 die mij wel aanspraken. Kistontwerp vlug op inet gevonden dus deze sub & pr overgenomen. Kistontwerp ietsies aangepast en maar meteen hout gehaald.

Buitenmaten zijn 455x455x455 van 25mm MDF. De bedoeling was 1 bracing paneel van 25mm. Maar toen het hout binnen was oogde 25mm tot minder dik dan ik had gedacht. Kreeg van de verkoper de tip om wat meer te bracen. Dus ik een 2x2 matrix bracing even op papier gezet van 12mm MDF. Hiermee verklein ik dus iets de inhoud van de kist t.ov. de vorige bracing.

Toen ging ik even kijken wat de binnenmaten van de kist waren en dus de buitenmaten van de bracing en die zijn dus 405x405x405. Even vlug na gaan rekenen en dit is dus bijna 10L minder dan het referentie ontwerp. Hierbij heb ik dus nog niet eens de nieuwe bracing meegerekend. Ergens dus een foutje ingeslopen.

In het referentieontwerp dit ook al de nodige Polyfill (BAF?) om het volume te vergroten dus het probleem daarmee oplossen zit er ook niet meer in.
Ik wil deze subwoofer zo goed mogelijk bouwen dus als ik nu opnieuw hout moet laten zagen vind ik dat geen probleem! Maar kan iemand me dit even vertellen? Of is het misschien nog op te lossen?

Buiten deze vraag maak ik hier maar meteen mijn WIP topic van.

Als amp ga ik de Hypex DS 4.0 gebruiken (moet ik nog bestellen) en de afwerking wordt een tikkeltje apart. Namelijk in dezelfde stijl als het modulaire meubel van USM Haller. Dit zal de meeste waarschijnlijk niks zeggen maar dit is een grote naam in de Design wereld.
Ik ben zelf in het bezit van dit meubel:

Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/4579phpKSZLBA.JPG
waar mijn TV op komt te staan.
De subwoofer wordt dus ook hoogglans wit met eenzelfde buizen/kogel-frame er omheen. Voor de mensen die twijfelen over de houdbaarheid van een dergelijke 'design-subwoofer' het meubelontwerp bestaat al meer dan 40j. Bovendien is het altijd maar een kist he ;)

Ik zal dit topic zo up-to-date mogelijk houden met foto’s.
Tips en aanvullingen zijn meer dan welkom !