Speciale coaxkabel voor kabelinternet?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Baltar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik las in een artikel dat er voor kabel internet 'een speciale (coax) kabel' nodig is.

Bedoelen ze hier nu mee dat het een specifieke soort coax kabel moet zijn?
Of bedoelen ze een speciale kabel: coax in zijn algemeen?

Ik heb namelijk al een (gewone) coaxkabel aangelegd en ik zou er goed van balen indien deze niet geschikt zou zijn voor kabelinternet.

Verwijderd

Uuuhhh....je moet een UTP kabel aanleggen van je modem naar je comp, geen coax...

• Baltar
Ja, maar dat (kabel)modem dat jij bedoeld moet toch gevoed worden via een coaxkabel??

Of zit ik er nu helemaal naast?

Verwijderd

Op vrijdag 16 februari 2001 14:28 schreef Baltar het volgende:
Ja, maar dat (kabel)modem dat jij bedoeld moet toch gevoed worden via een coaxkabel??

Of zit ik er nu helemaal naast?
Nee, dat klopt, maar dat modem wordt geplaatst waar je coax het huis binnen komt. Waarschijnlijk in je meterkast of in je woonkamer. Jij hoeft geen coax aan te leggen, alleen een UTP kabel van je centrale coax doos naar je comp.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb mijn modem gewoon bij mijn computer staan hoor. Voor Internetten kun je het beste wel zo dik mogelijke Coaxkabel pakken (want we weten allemaal hoe storingsgevoelig kabelinternet is :)).

Verwijderd

Op vrijdag 16 februari 2001 14:40 schreef Bigs het volgende:
Ik heb mijn modem gewoon bij mijn computer staan hoor. Voor Internetten kun je het beste wel zo dik mogelijke Coaxkabel pakken (want we weten allemaal hoe storingsgevoelig kabelinternet is :)).
Dan zal het wel per ISP afhankelijk zijn. Sonera kwakt dat modem dus in je meterkast.

• Baltar
Mudman:

Bedankt voor je reacties overigens. Hier volgt de uitleg van Essent@home inzake de installatie. Bij punt 2 staat toch duidelijk dat ze een 'speciale (coax) kabel' leggen naar je computer. Kan het zijn dat dit verschilt van provider tot provider?

Installatie uitleg Essent (zie website)

1. Er wordt op de plaats waar de hoofdaansluiting voor uw kabeltelevisie zit, een nieuwe verdeelbox geplaatst met daarop twee aansluitingen. Een is voor uw bestaande TV en radio aansluiting, de andere is voor het kabelmodem.

2. Er wordt een speciale (coax)kabel gelegd naar de plek waar uw computer staat en op het kabelmodem aangesloten.

3. Vervolgens wordt in de computer een netwerkkaart geïnstalleerd en de speciale Essent@Home software. De software bestaat ondermeer uit een aangepaste browser op basis van Internet Explorer of Netscape Navigator.

4. Het hele systeem wordt uitvoerig getest.
U krijgt tenslotte een demonstratie en uitleg over het gebruik van deze software. Het systeem wordt compleet werkend opgeleverd, u kunt dus direct aan de slag.

• CrusaderNoR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 12:53
Op vrijdag 16 februari 2001 14:40 schreef Bigs het volgende:
Coax is gevoeliger voor storingen dan UTP

Verwijderd

Het veschilt dus inderdaad per ISP...

Neem dan een zo dik mogelijke coax kabel zoals Bigs al zei...het gaat erom, dat er zo min mogelijk storing optreed.

Een dikkere kabel met een beter isolatiemantel is echt de investering waard.
Een "koperen velletje" als isolatie is beter dan zo'n "metalen netje"....

Verwijderd

Bij mij is een kabel gebruikt die iets dikker is dan een normale coaxkabel en het ding is voorzien van een verzilverde kerndraad.

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 19:25

Mark_640

In my memory

Op vrijdag 16 februari 2001 18:26 schreef Coen het volgende:
Bij mij is een kabel gebruikt die iets dikker is dan een normale coaxkabel en het ding is voorzien van een verzilverde kerndraad.
Het is niet verzilverd hoor.... Anders zou ik nou aardig rijk zijn.... :)

Die iets dikkere kabel heet coax 12... 12 staat voor 't aantal dBmV verlies op 100 meter van die kabel in het middenfrequent gebied... Eigenlijk is dit soort kabel gewoon standaard.... de kabelmaatschappij gebruikt deze (iets aangepast voor het in de grond leggen) voor woonaansluitingen, of een dikkere kabel genaamd coax 6... Waar die 6 voor staat kun je wel raden....

Eigenlijk is zo'n beetje de meeste kabel die je kunt kopen bij een doe-het-zelf zaak rommmel... Ze zijn meestal niet goed afgeschermd... Dun vlechtwerk als buitenmantel e.d. ....

Die coax 12 heeft en een koperen 'huls', en nog een dik vlechtwerk.... Op die manier wordt de kabel veel minder gevoelig voor storingen.... Als iedereen goed afgeschermde kabels zou gebruiken, zouden de kabelboeren op heel wat minder klachten hoeven te rijden....

Verwijderd

Bij mij zeiden ze (chello) dat het modem ook beneden moest staan, omdat er een kabel van plm. 30 meter getrokken zou moeten worden naar de zolder...en dat kon niet volgens die monteur, want UTP zou heel gevoelig zijn voor breuken en kinken in de kabel...dus ze hebben nu een gat geboord door de zoldervloer, en gewoon een coax recht omhoog vanaf de TV-aansluiting in de woonkamer...is een stuk vrij dikke (7-8mm) coaxkabel van ongeveer 10 meter, en het kabelmodem staat gewoon op de computer...

Verwijderd

Op vrijdag 16 februari 2001 14:47 schreef CrusaderNoRemorse het volgende:

[..]

Coax is gevoeliger voor storingen dan UTP
Montage coax kabel kan gebruikt worden om de modem zo dicht mogenlijk bij de computer te zetten, zo kun je een super korte utp/stp kabel gebruiken naar je pc STP werk het best.

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 13:01
Op vrijdag 16 februari 2001 19:46 schreef Ropt het volgende:

[..]

Montage coax kabel kan gebruikt worden om de modem zo dicht mogenlijk bij de computer te zetten, zo kun je een super korte utp/stp kabel gebruiken naar je pc STP werk het best.
:?
Denk t toch niet,als je bv boven zit en je gebruikt coax naar boven heb je meer verlies ivm x Db demping van de kabel en daar heb je met utp nog beter ftp/stp geen of minder last van.Radio amateurs proberen hun afstand van tranceiver en antenne ook zo kort mogenlijk te houden zover dat mogenlijk is want anders hebben ze verlies van zendvermogen.Als dat niet mogenlijk is proberen ze het dan op te lossen met de betere coax.

Soms weet ik het ook niet meer.........

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Bij @home zeggen ze altijd dat de coaxkabel zo kort mogelijk moet zijn omdat er anders teveel dataverlies optreed. Daarom moet de modem zo dicht mogelijk bij de aansluiting gezet worden...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:35

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op vrijdag 16 februari 2001 20:26 schreef Moartn het volgende:
Bij @home zeggen ze altijd dat de coaxkabel zo kort mogelijk moet zijn omdat er anders teveel dataverlies optreed. Daarom moet de modem zo dicht mogelijk bij de aansluiting gezet worden...
Das dus kul (ja van @home dan :)). Ik zit hier met @home en mijn modem staat naast me.. met daaraan vast bijna 14 meter coax.. Werkt als een trein.

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Op vrijdag 16 februari 2001 20:30 schreef IceStorm het volgende:
Das dus kul (ja van @home dan :)). Ik zit hier met @home en mijn modem staat naast me.. met daaraan vast bijna 14 meter coax.. Werkt als een trein.
Ik lees net dat het maximum 18 meter is... Beetje wazig... Als je 18 meter en 1 centimeter hebt werkt het niet meer? :)

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:35

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op vrijdag 16 februari 2001 20:33 schreef Moartn het volgende:

[..]

Ik lees net dat het maximum 18 meter is... Beetje wazig... Als je 18 meter en 1 centimeter hebt werkt het niet meer? :)
Uhm het heeft ons ook VEEL moeite gekost om de monteur gewoon van de coax gebruik te laten maken..

"Dat gaat niet werken"
'DOE NOU MAAR'
"Ok maar als het niet werkt is het mijn schuld niet"
'Just do it ;)'

En het werkte perfect.

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Op vrijdag 16 februari 2001 20:39 schreef IceStorm het volgende:
Uhm het heeft ons ook VEEL moeite gekost om de monteur gewoon van de coax gebruik te laten maken..

"Dat gaat niet werken"
'DOE NOU MAAR'
"Ok maar als het niet werkt is het mijn schuld niet"
'Just do it ;)'

En het werkte perfect.
LOL :D
Typisch @home... :)

Verwijderd

Op vrijdag 16 februari 2001 20:30 schreef IceStorm het volgende:

[..]

Je moet gewoon van alles proberen, het gaat erom dat je een goede verbinding hebt en de een heeft het met een lange coax en de ander met een lange UTP.
Voorkom collisions en gebruik kwaliteit kabel dan komt het vanzelf goed
Pagina: 1