Spanning op de behuizing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-09-2023
Twee weken geleden heb ik deze PC geässembleerd en zo nu en dan voelde ik dat er spanning op de behuizing stond. Vooral wanneer de PC uitstond was dit het geval en op willekeurige tijden wanneer dat ie aanstond, dit merkte ik, omdat ik wel eens mijn voeten op de verwarming leg, dan even kijk of de ventilators nog draaien en dan kom ik met mijn hand tegen de kast..en ik voelde een lichte tinteling. Nou toen de elektricien toch een keer toevallig bij ons thuis was had ik het even gevraagd om de spanning te meten: 112V. Het gekke is dat de spanning telkens iets lager werd, naarmate we meer randapparatuur uit de stekkerdoos ( en PC) haalde. ( Ze krijgen immers stroom van dezelfde stekkerdoos, omdat er niet zoveel stopcontacten zijn op die plek). Door de stekkerdoos te pluggen in een geaard stopcontact, werd de spanning verlaagd tot 0,34V, dus geen tinteling, maar wat kan 112V veroorzaken, terwijl de voeding en pc niet eens aanstaan? :?
Bij voorbaat dank.. _/-\o_
(doet het er toe welke componenten er in de PC zitten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Zo te lezen heb je je voeding verbonden met je behuizing.....te lange schroeven gebruikt ofzo?
En ik vindt het vreemd dat je aardlek niet uitslaat als je de pc op een geaard stopcontact aansluit. Je hebt gewoon lekstromen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252656

Heb je de voeding ook echt uit staan dan? Dus fysiek het knopje omgezet? Anders blijft er gewoon 220 doorheengaan ook al staat de pc uit. De componenten in de pc hebben er niet veel mee te maken. Ik zou zeggen trek de stekker naar de voeding er eens uit en kijk of er dan nog spanning op je kast staat. Is dit niet zo dan heb je de oorzaak dus gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-07 19:33
statische electriciteit of iets anders. Het kan vanalles zijn. Je hele pc is geaard (zou in ieder geval moeten). En zo lang je niet werkt in een geaard stopcontact, neemt alles wat ook geaard is in dezelfde stekkerdoos die spanningen lekker over en voegt er zijn eigen spanningen aan toe. Zo bouwt het op.

[ Voor 5% gewijzigd door R.E. op 20-02-2008 10:50 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
@Zcooler: Hij staat fysiek uit, dus knopje op 0
@Little: Ik heb de schroeven die bij de voeding meegeleverd waren gebruikt.
@R.E. : dus als ik er nog een beeldscherm op aan zou sluiten gaat het over de 112V heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey103
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05-2023
Heb je toevallig een TV-Kaart er in zitten?

Ik had dit ook,,oorzaak was toen de COAX Kabel van de CAI.
Hier staat wel een beetje prik op.

Oorzaak dat het op mijn kast stond was dat er iets in het stekkertje tegen de aarde zat.
een zo,n dun litze draadje van de coax geloof ik,dat was het.

Moet het nog niet kunnen maar ja,er zijn wel meer dingen zonder theoretisch te verklaren oorzaak.
Praktisch gebeuren dingen gewoon.

ROM: Android Revolution HD www.androidrevolution.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
@W. Bakker: Er zit geen TV-kaart in, het enige behalve de randapparatuur dat er aangesloten is op de PC, is de internetkabel..en daar ligt het niet aan, anders had de oude PC het ook moeten hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
blspjnl schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:52:
@Zcooler: Hij staat fysiek uit, dus knopje op 0
@Little: Ik heb de schroeven die bij de voeding meegeleverd waren gebruikt.
@R.E. : dus als ik er nog een beeldscherm op aan zou sluiten gaat het over de 112V heen?
Een (el-cheapo CRT) monitor zou voor extra spanning op je kast kunnen zorgen ja. Maar let op: spanning != stroom en al helemaal niet vermogen. Feit is wel dat hij zich kan ontladen via de aardlek en omdat de aarlek niet springt als je hem op een ge-aard stopcontact zet, zegt mij dat de stroom die loopt erg laag is. Een moderne aardlek springt bij stromen groter dan 30mA.
W.Bakker schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:52:
Heb je toevallig een TV-Kaart er in zitten?

Ik had dit ook,,oorzaak was toen de COAX Kabel van de CAI.
Hier staat wel een beetje prik op.

Oorzaak dat het op mijn kast stond was dat er iets in het stekkertje tegen de aarde zat.
een zo,n dun litze draadje van de coax geloof ik,dat was het.

Moet het nog niet kunnen maar ja,er zijn wel meer dingen zonder theoretisch te verklaren oorzaak.
Praktisch gebeuren dingen gewoon.
met een TRATEC 1000B als AOP heb je daar helemaal geen last meer van (als je hem goed aan sluit).

[ Voor 31% gewijzigd door R.E. op 20-02-2008 10:58 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je de kabel uit de voeding haalt, is de spanning op de kast dan ook weg? Mocht dit niet zo zijn dan kan je ervan uitgaan dat het veroorzaakt wordt door randapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
@R.E. : Het is een nieuwe HP monitor(TFT), er was ook al spanning toen de Dell TFT nog primair was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136640

Dit is gewoon normaal, ik heb meerdere pc's gehad en had altijd hetzelfde "probleem".. Het is gewoon lekspanning die via alle groundpunten bij elkaar komt in je kast.. De stroom kan overal vandaan komen,

- punten waar je mobo vast zit aan de backplate
- punten waar je insteek kaarten vast zitten aan het frame
- punten waar je voeding vast zit aan je case
- punten waar je drives vast zitten aan je case
- etc, etc, etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
@Zcooler: de spanning was al 100V toen we de randapparatuur uit de pc en stekkerdoos hadden gehaald, max op 112V toen alles er in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
@ragingbull: Zelfs als de voeding fysiek uit staat? ( Knop op 0), anders kan het echt alles zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Als het al lekstroom zou zijn, dan is ie kleiner dan 30mA, wat niet echt gevaarlijk is. Het kan vanalles zijn, bijvoorbeeld ook door de luchtstroom (= statische electriciteit), maar dan zou je moeten kijken naar de duur en sterkte van de spanning en stroom.

Ten opzichte van wat zijn die voltages eigenlijk gemeten? Volt is namelijk een potentiaal verschil tussen 2 punten. Je meet dus je kast en ....?

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

blspjnl schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:02:
@Zcooler: de spanning was al 100V toen we de randapparatuur uit de pc en stekkerdoos hadden gehaald, max op 112V toen alles er in zat.
Dus komt het overgrote deel van de voltage via de voeding van de pc in de kast en maar 12v van de randapparatuur. Dan kan het inderdaad van alles in de kast zijn dat contact maakt met de kast waardoor de spanning op de behuizing ontstaat.

Ook al staat het knopje van de voeding op 0. Dan wordt de 220v nog steeds naar de voeding "gestuurd". Het knopje zorgt er alleen voor dat de spanning niet wordt doorgespeeld naar de interne apparatuur. Het lijkt erdus op dat de voeding toch contact met de kast maakt op de ene of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
@R.E. De verwarmingsbuizen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
't Schijnt dat door 't netfilter in je voeding er een spanning van de helft van de ingangsspanning op de behuizing (wat normaliter geaard is) komt te staan oid.

Gewoon je PC aarden, heb je nergens meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
@Osiris: Dat aarden de oplossing was, daar was ik ook achter, maar..dus ik kan niets aan die 112V doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

blspjnl schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:04:
@ragingbull: Zelfs als de voeding fysiek uit staat? ( Knop op 0), anders kan het echt alles zijn ;)
Als mijn PSU uit staat (knop op 0 of stekker er uit) is er geen stroom op de kast. Zoidra ik de stekker er in doe of de knop op 1 zet en ik raak de kast + verwarmingsbuis aan voel ik ook stroom vloeien... (De knop op 0 weet ik ff niet zeker, in elk geval als de stekker er uit is...)

Zover ik weet hebben alle pc's dit. Mijn pc's zijn dan ook nooit geaard geweest, dit is ook niet nodig. Hier zijn enorme discusies geweest over op GoT.. Zelf mensen die beweren dat je dataverlies kan hebben als je de pc niet aard.. Het is onzin.

De enige echte rede dat een pc de mogelijkhijd heeft om geaard te worden is omdat de buitenkant van metaal is, als de pc niet geaard is, en er schiet een 230V draad los in je PSU die tegen de metale binnenkant van je PSU staat je kast onder 230V. Als ie dan geaard zou zijn schiet de aardlek er uit i.p.v. dat je zelf onder 230V staat bij aanraking van de metale kast.

Net als bij een wasmachine, een magnetron, een vaatwasser, een strijkijzer, een boormachine... Deze hebben allemaal metaal aan de buitenkant waardoor je dus kans zou kunnen lopen onder stroom te komen staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 136640 op 20-02-2008 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

En weer lees ik een heleboel onzin..............................................

De oorzaak is als volgt;
In iedere geschakelde voeding zit een filter met 2 condensatoren naar aarde, dus daarom meet je 220V gedeeld door 2 = 110 Volt. Dit is een verplichting voor iedere fabrikant conform apparaat klasse 1. Voor een juiste werking is het dus verplicht om dit toestel aan te sluiten op een randaarde wandcontactdoos!!!!! Doe je dit niet, dan krijg je de gedeelde netspanning op de behuizing te staan en zorgt degene die de metalen behuizing aanraakt voor de aarding............. met als gevolg de tinteling.

Er is maar 1 oplossing >>>> aarding via de wandcontactdoos of losse aarddraad.

Tevens kan je door het niet aarden allerlei wazige foutmeldingen krijgen in je syteem, geheugen slopen enz. enz.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125536

Het mag zo langzamerhand toch wel bekend zijn dat dit wordt veroorzaakt door het filter dat aan de ingang van de voeding (230V) zit. De 230V aansluiting heeft twee contacten waar de spanning op komt en één contact voor de randaarde. Tussen elk spanningsvoerendcontact en de randaarde zit een condensator.
Als je dus géén goede randaarde op de PC aansluit 'zweeft' de randaarde van de PC dus ergens halverwege de 230V. De 'nul' van de PC (en ook de kast) is verbonden met deze randaarde.
Oplossing: zorg dus dat je de PC aansluit op een stopcontact met een goede randaarde.

edit: hmm..... mosterd.....maaltijd......

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 125536 op 20-02-2008 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
@Ragingbull: maar bij mij staat er juist wel altijd spanning als de knop op 0 staat.
@keur, dus gwn aarden..gaat de energierekening dan niet teveel omhoog, of valt dit mee?

Ok dan is het probleem opgelost..aarden dus!
Bedankt voor de reacties,

[ Voor 17% gewijzigd door blspjnl op 20-02-2008 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Ik hoop voor jou dat je apparaten juist blijven functioneren, anders staat er een keer echt 230V op de behuizing en ben je niet meer in staat, door hartdefilibratie, het apparaat los te laten. Hierdoor verhuis je horizontaal in een grote kist..........................

Dit soort instellingen van mensen zorgt er voor dat wij als inspecteurs aan het werk blijven als het een keer echt fout gaat.................................triest maar waar.
Anoniem: 136640 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:16:
[...]

Als mijn PSU uit staat (knop op 0 of stekker er uit) is er geen stroom op de kast. Zoidra ik de stekker er in doe of de knop op 1 zet en ik raak de kast + verwarmingsbuis aan voel ik ook stroom vloeien...

Zover ik weet hebben alle pc's dit. Mijn pc's zijn dan ook nooit geaard geweest, dit is ook niet nodig. Hier zijn enorme discusies geweest over op GoT.. Zelf mensen die beweren dat je dataverlies kan hebben als je de pc niet aard.. Het is onzin.

De enige echte rede dat een pc de mogelijkhijd heeft om geaard te worden is omdat de buitenkant van metaal is, als de pc niet geaard is, en er schiet een 230V draad los in je PSU die tegen de metale binnenkant van je PSU staat je kast onder 230V. Als ie dan geaard zou zijn schiet de aardlek er uit i.p.v. dat je zelf onder 230V staat bij aanraking van de metale kast.

Net als bij een wasmachine, een magnetron, een vaatwasser, een strijkijzer, een boormachine... Deze hebben allemaal metaal aan de buitenkant waardoor je dus kans zou kunnen lopen onder stroom te komen staan.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:17
Zucht... voor de zoveelste keer: als je je PC niet aard staat hij onder "110V" (zonder belasting), dit is zal zovele keren aan bod geweest hier op GoT, keur0000 heeft helemaal gelijk. Bij Dell hebben ze de fout gemaakt om zelfs laptops met deels metalen behuizing uit te voeren met een niet geaarde stekker (XPS1330/1530), geloof me dat ze daar spijt van hebben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

knop aan/uit zit achter het netfilter

Energie rekening blijft 200% gelijk, echter is het jouw veiligheid die is gewaarborgt ;) .
blspjnl schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:21:
@Ragingbull: maar bij mij staat er juist wel altijd spanning als de knop op 0 staat.
@keur, dus gwn aarden..gaat de energierekening dan niet teveel omhoog, of valt dit mee?

Ok dan is het probleem opgelost..aarden dus!
Bedankt voor de reacties,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
uhm...waarom heeft juist mijn Dell PC nooit spanning op de behuizing gehad, terwijl die nooit geaard is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125536

blspjnl schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:24:
uhm...waarom heeft juist mijn Dell PC nooit spanning op de behuizing gehad, terwijl die nooit geaard is geweest?
Wellicht heb je de PC aangesloten op een audio-installatie die wèl geaard is? Dan ligt de PC dus via de audio-installatie aan aarde. Of via de coaxkabel van de TV-kaart? Of een ander apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Misschien omdat het zo'n plastieke behuizing heeft? Alle Dells die ik tot nu toe in m'n handen heb gehad, hebben dat in ieder geval. Let wel: er zit een metalen structuur onder, ik denk ivm het gewenste kooi van Farrady effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@blspjnl: als je verder geen geaarde objecten in de buurt hebt (dikke isolerende vloerbedekking/schoenzolen) merk je er soms weinig van. Pak je echter pc en aarde (cv/antennemassa etc.) vast, dan ga je dit wel merken...:P Zelf heb ik servers achter een actieve ups hangen: deze hebben een gescheiden netspanning, daardoor zal je in dat geval helemaal geen last hebben van dit verschijnsel. Mocht je nou echt geen aarde kunnen aanleggen dan kun je ook een scheidingstrafo gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

keur0000 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:22:
Ik hoop voor jou dat je apparaten juist blijven functioneren, anders staat er een keer echt 230V op de behuizing en ben je niet meer in staat, door hartdefilibratie, het apparaat los te laten. Hierdoor verhuis je horizontaal in een grote kist..........................

Dit soort instellingen van mensen zorgt er voor dat wij als inspecteurs aan het werk blijven als het een keer echt fout gaat.................................triest maar waar.

[...]
Tja, dingen kunnen nou eenmaal niet altijd zoals het officieel hoort. Bij ons thuis is er op mijn kamer geen geaard stopcontact.

Daarnaast de enige manier om de kast onder 230V te krijgen is als er een van de 230V draden tegen de binnenkant van de voeding komt. Mijn ervaring is dat deze draden echt goed vast zitten, zelf al zou ik mijn PSU dagelijks een keer laten vallen blijven ze nog gewoon vast zitten...

Aangezien ik niet zo dom en zo rijk ben dat ik mijn psu elke dag een keer zou laten vallen heb ik weinig te vrezen...

En finaly van 230V 'kun' je idd dood gaan... Als je zwak hart hebt of een pacemaker hebt ofzo.. niet dat ik 't risico ga lopen het een keer uit te proberen.. maar ik ben er echt niet bang voor dat 't mijn tijd is als ik een keer een tik krijg van de 230V...

een kenneis van me (electricien) heeft me ooit verteld dat 230volt niet dodelijk is als je op de juiste manier onder stroom komt te staan. Je spieren trekken namelijk samen als je onder stroom komt te staan. Dus als je met de bovenkant van je hand onder 230V komt te staan trek je al automatisch los van de stroombrond.

Ga je de draad vastpakken in je vuist is de kans idd aanwezig dat je hem vast blijft houden...

by the way, als 230 zo dodelijk is snap ik niet dat ze dan niet gewoon 230V gebruiken op een stroomstoel in de USA... Blijkbaar is het toch niet zo dodelijk en hebben ze maar gekozen voor 10.000V

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 136640 op 20-02-2008 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Oh jongens, hier is één persoon die er geen last van heeft. Laten we allemaal maar stoppen, immers: als iets toevallig één keer bij één persoon niet fout gaat dan kan per definitie nooit ergens foutgaan, ook als het al meerdere malen is beredeneerd en aangetoond. Ik ga de aarde bij mij thuis vast doorknippen, daar gebeurt immers toch niets mee!

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Technisch gezien is dat niet mogelijk, je moet echt nog eens proberen het metaal van je Dell aan te raken en het metaal van je verwarming.

Let er wel op de de lak op je verwarming geen stroom door laat... Raak dus de kopere buis aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
@ragingbull: De lak van de verwarming en de buis laten stroom door, anders had ik niet eens geweten dat de nieuwe PC onder spanning stond ;) De Dell heeft hier echt geen last van, daarom dacht ik dat de aarde niet per se nodig was in eerste instantie, maar nu weet ik beter..al ben ik redelijk gewend aan die tintelingen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

blspjnl schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 14:04:
@ragingbull: De lak van de verwarming en de buis laten stroom door, anders had ik niet eens geweten dat de nieuwe PC onder spanning stond ;) De Dell heeft hier echt geen last van, daarom dacht ik dat de aarde niet per se nodig was in eerste instantie, maar nu weet ik beter..al ben ik redelijk gewend aan die tintelingen 8)7
Mischien zit er verschil in de lak dan... Als ik mijn pc aan raak en de verwarming op een punt waar gewoon lak zit voel ik niets. Verschuif ik mijn vinger naar een plek waar een beschadiging in de lak zit voel ik wel stroom.

Dat even ter zijde of jou dell nou wel of geen lek spanning heeft. Mischien toch nog iets goed aan dell dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
lol, ik was van plan om hem ooit vanuit het zolderraam op de stoep te gooien, maar..ik denk dat ik nog ff wacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

blspjnl schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 14:13:
lol, ik was van plan om hem ooit vanuit het zolderraam op de stoep te gooien, maar..ik denk dat ik nog ff wacht ;)
Niet doen... Maak er een servertje van... Volgens mij zijn die dell beestje nog best zuinig ;)

Hé, weer iets goeds :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
Een servertje..staat hier ergens nog een handleiding..hoe je zon ding ervoor klaarmaakt? Anders heeft het geen zin om zoveel plezier mis te lopen })
Hij heeft uiteindelijk maar een 40GB hdd..512mb ram en een 2.4ghz celly..daar kan je toch niets mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@blspjnl: daar kan je bv. heel mooi een freeBSD servertje van maken hoor ;) Dikke schijf erin ff installen voila, bestands/web/print/vpn/firewallservertje..

Oja t is wel een beetje uitgebreide manual: http://www.freebsd.org/doc/nl_NL.ISO8859-1/books/handbook/

[ Voor 29% gewijzigd door base_ op 20-02-2008 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20617

keur0000 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:22:
[...]
Even miereneuken maar hier haal je toch twee dingen door elkaar. Het niet los kunnen laten van de stroombron komt doordat er een te hoge stroom loopt door je hand (de z.g.n. let-go current) niet door het al dan niet (ventriculair) fibrileren van het hart. (Als je een behoorlijke stroom door je lichaam krijgt dan bestaat er natuurlijk wel de kans dat je je hand niet meer loskrijgt en daardoor je hart in fibrilatie gaat).
Anoniem: 136640 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:41:
[...]
by the way, als 230 zo dodelijk is snap ik niet dat ze dan niet gewoon 230V gebruiken op een stroomstoel in de USA... Blijkbaar is het toch niet zo dodelijk en hebben ze maar gekozen voor 10.000V
Spanning is sowieso niet dodelijk; het is de stroom die gevaarlijk is. 230 Volt is over het algemeen niet hoog genoeg om in het menselijk lichaam een dodelijke stroom te laten lopen maar dat komt voornamelijk doordat de weerstand van de huid erg hoog is. Zodra deze wegvalt (door overmatig zweten, schaafwond, etc.) dan kan het bij spanningen vele malen lager dan 230V al goed mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:03
Anoniem: 136640 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:41:
[...]

Tja, dingen kunnen nou eenmaal niet altijd zoals het officieel hoort. Bij ons thuis is er op mijn kamer geen geaard stopcontact.

Daarnaast de enige manier om de kast onder 230V te krijgen is als er een van de 230V draden tegen de binnenkant van de voeding komt. Mijn ervaring is dat deze draden echt goed vast zitten, zelf al zou ik mijn PSU dagelijks een keer laten vallen blijven ze nog gewoon vast zitten...

Aangezien ik niet zo dom en zo rijk ben dat ik mijn psu elke dag een keer zou laten vallen heb ik weinig te vrezen...

En finaly van 230V 'kun' je idd dood gaan... Als je zwak hart hebt of een pacemaker hebt ofzo.. niet dat ik 't risico ga lopen het een keer uit te proberen.. maar ik ben er echt niet bang voor dat 't mijn tijd is als ik een keer een tik krijg van de 230V...

een kenneis van me (electricien) heeft me ooit verteld dat 230volt niet dodelijk is als je op de juiste manier onder stroom komt te staan. Je spieren trekken namelijk samen als je onder stroom komt te staan. Dus als je met de bovenkant van je hand onder 230V komt te staan trek je al automatisch los van de stroombrond.

Ga je de draad vastpakken in je vuist is de kans idd aanwezig dat je hem vast blijft houden...

toon volledige bericht
Niet lullig bedoelt, maar persoonlijk vindt ik het erg grappig dat je advies vraagt aan een elektricien of spanning wel of niet dodelijk kan zijn. Die beste man, is een deskundige in het aanleggen van installaties en niet in het menselijk lichaam.

Geloof me, 230V kan degelijk tot dood leiden, zelfs voor een gezonde persoon. Ons hart krijgt van de sinus gemiddeld 70 x 0,1 millivolt aan pulsje. Bedenk eens zelf hoe jouw hart het zal vinden als jij in eens 230V door hem heen jaagd. Indien je het niet weet, het hart krijgt een enorme klap te voorduren en de ritme wordt bij wijze gereset. Maar de vraag is, komt hij ook weer in een normale ritme weer terug? Naast het hart heeft het menselijk lichaam ook zenuwen, via de zenuwen worden prikkels geleid naar verschillende lichaamsdelen. Deze prikkels komen voornamelijk vanuit de hersen. Het leuke hiervan is dat de zenuwen geen één baans verkeer zijn. Nee, wat heen kan, kan ook via dezelfde weg terug. Zie je je hersenen al een klap krijgen van 230V? Komt de bovenstaande beschrijving niet een beetje bekend voor?

Niks voor niks word er op het spoedeisende hulp een defibrillator gebruikt bij mensen met een zeer onregelmatige hartritme. Voor de mensen die niet weten wat een defibrillator is:

Afbeeldingslocatie: http://www.asphalia.nl/CMS/images/upload/Heartsine%20Samaritan%20AED.JPG

Kijk op zich kan ons lichaam best veel hebben, ik heb in het verleden ook een klap van 10 000V gehad toen ik dacht dat ik even de televisie kon repareren en vergat het beeldbuis te ontladen. Gelukkig heb ik daardoor geen permanente schade aan over gehouden. (denk ik :+ )
Maar mijn hart ging na die schok wel als een gek te keer, misselijkheid met braak neigingen kwamen spontaan op, met daarbij dat ik een korte tijdsduur blanco qua gedachte was. Gevolg hiervan viel ik achter over in mijn stoel en kwam pas na een paar minuten bij, waarna ik pas besefte wat er was gebeurd.

Moraal van mijn verhaal, onderschat een standaard elektrische schokje niet.
Pagina: 1