Toon posts:

Foto heeft rode vlekjes: hoe digitaal verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Over anderhalve week zijn mijn ouders 25jaar getrouwd en wil ik graag een (grote) poster op het raam hangen. Mijn ouders hebben al die jaren al een trouwfoto in de kamer hangen, dus wilde ik deze gewoon vergroot kopieeren: geen probleem zou je denken.
Afbeeldingslocatie: http://www.meesterdennis.nl/bruiloftheel.jpg

Nu was ik de foto van dichtbij aan het bekijken en viel het mij er op dat er allemaal oranje/rode vlekjes te zien zijn die niet echt mooi uitvallen als ik de foto zou vergroten.
Afbeeldingslocatie: http://www.meesterdennis.nl/vlekjes.JPG

Vervolgens meegegeven aan een familielid die de foto voor mij heeft ingescant op TIF formaat

Nu ben ik al een beetje aan de slag gegaan in MsPaint maar het ziet er werkelijk niet uit (en dus al helemaal niet op groter formaat).

De vlekjes zitten in ieder geval 'vast' op de foto dus daar kan niks aan gedaan worden. Is er een manier om deze vlekjes digitaal te laten 'verdwijnen' zodat de foto 'nieuw' lijkt?

• SymenGT
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-01 23:10
Met Photoshop haal je die oneffenheden zo weg.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:48
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:35:
[...]
Nu ben ik al een beetje aan de slag gegaan in MsPaint [...]
Sorry, maar dat kan je toch echt niet menen!? :D

Ik ben ook geen foto-bewerkings-goeroe, maar gebruik dan toch op zijn minst een programma waar je iets meer mee kan dan Paint?
TheGimp of zo, is helemaal gratis, moest dat het probleem zijn.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Of Paint.NET bijvoorbeeld ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:42:
[...]

Sorry, maar dat kan je toch echt niet menen!? :D

Ik ben ook geen foto-bewerkings-goeroe, maar gebruik dan toch op zijn minst een programma waar je iets meer mee kan dan Paint?
TheGimp of zo, is helemaal gratis, moest dat het probleem zijn.
Wat zal ik zeggen: ik doe eigenlijk nooit aan fotobewerken O+

Heb zojuist CS2 geinstalleerd, maar de blur toel die maakt het vaag ipv weghalen

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:48
Heb er ook niet zo'n ervaring mee, maar de clone-tool zal wel beter zijn hiervoor denk ik?

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Rode ogen tool hiervoor gebruiken?

Edit:
Kan je niet een of ander effect erop loslaten? bijvoorbeeld aquarel ofzo. Dan krijgt het een kunstzinnig effect en stoor je je waarschijnlij ook niet aan de oneffenheden, en dit lijkt al gauw heel wat. (staat onder filters, experimenteer er maar eens mee.

[ Voor 79% gewijzigd door Mar2zz op 20-02-2008 11:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu een healing tool gebruikt in CS2 waarbij ik gewoon met een rondje op de rode vlekjes kan staan

VOOR:
Afbeeldingslocatie: http://www.meesterdennis.nl/orgineel.bmp
NA:
Afbeeldingslocatie: http://www.meesterdennis.nl/stukje2.bmp

Ziet er in ieder geval beter uit dan orgineel, maar ga nog effe verder kijken

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 11:12 ]

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-01 15:04
zo lijkt het net alsof je vader een huidziekte heeft :/ misschien is het makkelijker om te kijken of je het rood eruit kunt filteren in een bepaalde area (zn jasje bijvoorbeeld) en vervangen met eenzelfde structuur (die je eerder hebt gemaakt, bijvoorbeeld 1x1 cm van de structuur van zijn jasje - een soort stamp zeg maar)

al ben ik er ook geen held in

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
TheNymf schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:16:
zo lijkt het net alsof je vader een huidziekte heeft :/ misschien is het makkelijker om te kijken of je het rood eruit kunt filteren in een bepaalde area (zn jasje bijvoorbeeld) en vervangen met eenzelfde structuur (die je eerder hebt gemaakt, bijvoorbeeld 1x1 cm van de structuur van zijn jasje - een soort stamp zeg maar)

al ben ik er ook geen held in
dat komt op kopieren/plakken neer dat ik in MSPaint heb gedaan en wat niet werkt (jasje gaat nog wel, maar gezicht etc niet)
@Mar2zz, ik wil eigenlijk de foto niet veranderen aangezien dit de orginele foto is en ik deze niet wil veranderen O+

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Probeer anders eens via black en white ofzo. De foto van kleur ontdoen en daarna met de clonetool opnieuw inkleuren ofzo.

Het plaatje dat je laat zien, is dat het upsized plaatje? Zo ja, zitten de vlekjes ook op het normal-size plaatje?

En veranderingen kun je heel makkelijk weer ongedaan maken als je voor elke verandering een nieuwe layer aanmaakt. Layer weghalen en daar is de original state weer. (of ga werken vanuit een copie ofzo.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Is echt compleet niet moeilijk dit.
Gewoon een beetje prutsen met de volgende tools, kind kan de was doen.

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/qmxdtj.jpg

Als het je niet lukt wil ik het anders wel voor je doen, dan zie je er niks meer van.

[ Voor 22% gewijzigd door Wootism op 20-02-2008 11:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wootism schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 11:34:
Is echt compleet niet moeilijk dit.
Gewoon een beetje prutsen met de volgende tools, kind kan de was doen.

[afbeelding]

Als het je niet lukt wil ik het anders wel voor je doen, dan zie je er niks meer van.
Mja, ik besteed er liever zelf een uur aan dan dat jij een half uur bezig bent :) Vriendelijk aangeboden, maar vind het beetje flauw om een ander al het werk te laten doen O+

Die red eye tool werkt niet: dan krijg je donkere zwarte vlekken
Die patch tool werkt wel bij het jasje als ik gewon kleine stukken neem, maar niet bij het gezicht aangezien daar teveel kleurverschil zit zelfde als met die healing brush tool

Die spot healing brush werkt dus het beste, ik snap alleen niet goed hoe die werkt: moet ik kleine stipjes plaatsen of is het trekken van een streepje het beste?

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Stipjes plaatsen werkt voor mij altijd het beste.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

De Spot healing brush tool selecteren.
Zonder de muis los te laten in een keer een vlek maken die ongeveer 2x zo groot is als het rode vlekje.
Dit zorgt ervoor dat hij de pixels op een groter oppervlak laat overlappen waardoor je een smoother effect krijgt.

zoiets.

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/347irvc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/97piyq.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Wootism op 20-02-2008 12:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat ziet er stukker netter uit dan mijn spot healing probeersel :P

Ik ga daar dan maar vanavond mee aan de slag, zal een tijdrovend klusje worden vrees ik :X

Wootism: ik heb je maar even op MSN toegevoegd O+ , t lukt me niet echt zo netjes

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 18:19 ]

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
is het niet makkelijker om eerst een beetje blur er overheen te gooien om dat irritante moire effect kwijt te raken? als je dan gaat clonen heb je een stuk minder te maken met de struktuur.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Is het geen idee om stiekem bij je ouders naar de negatieven te zoeken (als ze die hebben)? Of heeft de fotograaf die niet gegeven waar ze toentertijd hun foto's hebben laten maken?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Verwijderd

Topicstarter
MaximusTG schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:03:
Is het geen idee om stiekem bij je ouders naar de negatieven te zoeken (als ze die hebben)? Of heeft de fotograaf die niet gegeven waar ze toentertijd hun foto's hebben laten maken?
Ik heb werkelijk geen idee waar die kunnen zijn, ik weet dat er op de vliering tientallen 'trays' met dia's staan maar daar kan ik niet ongemerkt bij komen + ik heb niet de aparatuur om dat over te zetten naar de pc (kan ik fotowinkel vast wel maar dan wordt het een erg dure grap om een 'poster' op het raam te plakken voor 5 dagen)

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 12:10:
Wootism: ik heb je maar even op MSN toegevoegd O+ , t lukt me niet echt zo netjes
Heb ik een openbaar mailadres dan? :?
Ik denk dat je de verkeerde hebt, niks gezien @ msn.

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
Hoe dan ook zou ik Wootism's aanbod nemen dat hij het even fixt voor je.
Dat vind ik al erg aardig en als je een expert bent op editen, dan is het zo gepiept en kan jij vragen om uitleg hoe etc. En zelf oefenen wanneer je minder stressed bent wegens de deadline.

:)

Verwijderd

Topicstarter
Wootism schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 10:32:
[...]

Heb ik een openbaar mailadres dan? :?
Ik denk dat je de verkeerde hebt, niks gezien @ msn.
Ik zag een gmail adres op je account maar kan je geen PM sturen... O+
Ik wilde je vragen of jij dit voor mij kunt doen, het lukt mij niet netjes en t ziet er erg raar uit :P
Solstice schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 11:17:
Hoe dan ook zou ik Wootism's aanbod nemen dat hij het even fixt voor je.
Dat vind ik al erg aardig en als je een expert bent op editen, dan is het zo gepiept en kan jij vragen om uitleg hoe etc. En zelf oefenen wanneer je minder stressed bent wegens de deadline.

:)
Ik vind het zelf nogal flauw om het een ander te laten doen zonder het zelf geprobeerd te hebben :$

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Kan me overigens voorstellen dat je ouders geen negatieven hebben, aangezien het een foto uit een bruiloftsreportage lijkt, en je daar over het algemeen geen negatieven bij krijgt, tenzij je dik betaald...

Verwijderd

Topicstarter
TheRookie schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 11:21:
Kan me overigens voorstellen dat je ouders geen negatieven hebben, aangezien het een foto uit een bruiloftsreportage lijkt, en je daar over het algemeen geen negatieven bij krijgt, tenzij je dik betaald...
Ik weet het niet precies, ik vind het sowieso raar dat er zomaar rode vlekjes op een foto kunnen verschijnen.
Foto zit al 25jaar in een lijst dus met glas ervoor
Moet wel toegeven dat die natuurlijk wel onderhevig is aan de zon (en er hangen vitrage's voor het raam dus misschien daardoor kleine vlekjes?)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-01 20:15
Niet helemaal waarvoor je deze post gemaakt hebt, maar desondanks misschien leuk: Middels de online "Rasterbator" kun je een foto uploaden, waarbij je kunt aangeven over hoeveel A4-tjes de foto verspreid moet worden, een PDF hiervan downloaden, printen, klaar. Voor voorbeelden zie hier

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

<oeps>

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 11:31 ]

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:46

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

0siris schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 11:26:
Niet helemaal waarvoor je deze post gemaakt hebt, maar desondanks misschien leuk: Middels de online "Rasterbator" kun je een foto uploaden, waarbij je kunt aangeven over hoeveel A4-tjes de foto verspreid moet worden, een PDF hiervan downloaden, printen, klaar. Voor voorbeelden zie hier
Eey dat is vet. Ziet er goed uit. Moet je hier ook nog veel aan meten om het passend te krijgen of past het precies? Vanavond mijn printer eens misbruiken.

Keep it calm...en lek mig de zuk

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 13:02
Adobe Lightroom heeft hier ook een mooie tool voor, je selecteerd een vlekje en dan zoekt hij zelf uit hoe die verwijdert moet worden.

30 dagen trial: http://www.adobe.com/go/trylightroom

Uit mijn hoofd onder "Develop", onderin in het rijtje met tools, iets met spot. (zit op school)

[ Voor 5% gewijzigd door deCube op 21-02-2008 11:38 ]

Work hard & be brave.

Verwijderd

Topicstarter
0siris schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 11:26:
Dat is ook wel een leuk alternatief :o

deCube: is dat ook voor heel veel kleine vlekjes?

ps. Wootism: als je aanbod nog staat dan graag _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 17:45 ]

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 13:02
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 16:36:
[...]

Dat is ook wel een leuk alternatief :o

deCube: is dat ook voor heel veel kleine vlekjes?

ps. Wootism: als je aanbod nog staat dan graag _/-\o_
Je moet ze zelf aanwijzen, maar daarna doet hij het automatisch.

Ben ondertussen weer thuis (mocht ook weleens :+ ), met sneltoets N kun je de tool aandoen. Met [ en ] kun je de cursor groter en kleiner maken.

Work hard & be brave.

Verwijderd

Topicstarter
deCube schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 00:26:
[...]

Je moet ze zelf aanwijzen, maar daarna doet hij het automatisch.

Ben ondertussen weer thuis (mocht ook weleens :+ ), met sneltoets N kun je de tool aandoen. Met [ en ] kun je de cursor groter en kleiner maken.
Ik zit momenteel niet op een computer waar ik dingen op kan installeren. Hoe werkt dit bij de kleine vlekjes in gezicht en al?

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem inmiddels gekregen van een medetweaker! Ziet er geweldig uit, hij heeft het in photoshop gedaan (hij heeft wel ervaring :P)

Zal hier morgen nog een klein stukje doen ter vergelijking met orgineel :)

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Vraag hem meteen even de bril van je vader 3x zo klein te maken! :+ Grapje, ik moet toch wel lachen om die jaren '80 mode (valt me nog mee dat het geen dik donkerbruin montuur is). ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Aham brahmasmi op 26-02-2008 18:16 ]

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 21:58:
Heb hem inmiddels gekregen van een medetweaker! Ziet er geweldig uit, hij heeft het in photoshop gedaan (hij heeft wel ervaring :P)

Zal hier morgen nog een klein stukje doen ter vergelijking met orgineel :)
Ik zie dat je mij niet meer nodig hebt ;( ;)
Heb het tevens enorm druk in tegenstelling tot vorige week.....

Verwijderd

Topicstarter
Aham brahmasmi schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 18:15:
Vraag hem meteen even de bril van je vader 3x zo klein te maken! :+ Grapje, ik moet toch wel lachen om die jaren '80 mode (valt me nog mee dat het geen dik donkerbruin montuur is). ;)
Hahaha tja uilenbrillen he ;) Ach beter een grote bril dan weinig kunnen zien
Wootism schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 09:40:
[...]

Ik zie dat je mij niet meer nodig hebt ;( ;)
Heb het tevens enorm druk in tegenstelling tot vorige week.....
Nee sorry, je hebt DM uitstaan dus ik kon je niet berichtje sturen.. En toen gaf een andere tweaker zijn msn door. Hij heeft het uitendelijk goed gedaan in Photoshop, toch maar van de zomervakantie mij hieraan gaan verdiepen voor de toekomst :) Toch nog hartelijk bedankt voor je aanbod, als ik niet zo dwars was geweest en meteen je aanbod had geaccepteerd _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 09:45 ]

Pagina: 1