Dell en wet "Kopen of afstand"

Pagina: 1
Acties:

• lzandman
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoi,

Als ik een laptop bestel bij Dell en ik pas de standaardconfiguratie iets aan (bijv. drie i.p.v. twee GB geheugen), vervalt dan mijn recht om binnen zeven werkdagen de laptop terug te sturen? Technisch gesproken heb je dan nl. een speciaal voor jou gemaakte bestelling gedaan, toch? En dan geldt de die wet niet.

What's the speed of Dark?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

dit is meer iets voor SG dan voor CSL, vandaar dat ik hem daarheen verplaats

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 21:11
lzandman schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 09:19:
Hoi,

Als ik een laptop bestel bij Dell en ik pas de standaardconfiguratie iets aan (bijv. drie i.p.v. twee GB geheugen), vervalt dan mijn recht om binnen zeven werkdagen de laptop terug te sturen? Technisch gesproken heb je dan nl. een speciaal voor jou gemaakte bestelling gedaan, toch? En dan geldt de die wet niet.
Dan geldt die wet ook gewoon. Het gaat erom dat spullen die speciaal voor jouw gemaakt zijn (zoals een maatpak of schoenen) onverkoopbaar zijn als je ze terugstuurt. Dat geldt niet voor het uitbreiden van geheugen, dus de wet koop op afstand geldt dan nog steeds. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-01 08:56
Het maakt trouwens niet zoveel uit of die wet in dit geval geldt of niet.
In de algemene voorwaarden bij Dell staat namelijk gewoon:
# Niet-Consumenten mogen Producten binnen 7 dagen na aflevering afwijzen wegens non-conformiteit of zichtbare afwijkingen met het overeengekomene. Daarna worden de Producten geacht te zijn aanvaard.
# Bedenktijd: Consumenten mogen de koop van Producten en/of Diensten eenzijdig zonder opgave van redenen binnen 7 Werkdagen na ontvangst van een Product ontbinden. Dell mag een schriftelijke bevestiging vragen. Voor Producten die tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de Consument, voor verkoop ongeschikt zijn geworden of anders zijn gebruikt, is ontbinding niet mogelijk. De Consument is verantwoordelijk voor het retourneren van het Product en voor de daaraan verbonden kosten. De Prijs en eventuele andere door de Consumenten betaalde bedragen zullen binnen 30 dagen na de ontbinding aan de Consument worden terugbetaald. De kosten voor het terugzenden van een Product worden op het terug te betalen bedrag in mindering gebracht. De details met betrekking tot de ontbinding gedurende de bedenktijd zijn beschreven in de Return Policy, de terugbetaling in de Refund Policy.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Adion schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 09:59:
Het maakt trouwens niet zoveel uit of die wet in dit geval geldt of niet.
In de algemene voorwaarden bij Dell staat namelijk gewoon:

[...]
Tuurlijk maakt dat uit. De algemene voorwaarden van Dell staat niet boven de Nederlandse wet.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Gunner schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:00:
[...]

Tuurlijk maakt dat uit. De algemene voorwaarden van Dell staat niet boven de Nederlandse wet.
maar in dit geval werken de AV in het voordeel van de klant ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:37
Aangezien Dell een Pricewatch account heeft gaat dit topic naar het PW forum (zie SG Handleiding ).

Deze discussie is in Stuffis Generalis overigens al vaak gevoerd. Zoek eens op reacties van bijvoorbeeld StevenK (advocaat). Moraal van zijn verhaal: dit soort productsamenstellingen vallen niet onder 'op maat gemaakt'.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 12:54
Of juist niet :) Hadden ze hier niets over gezegd, *DAN* had TS 30 dagen de tijd gehad :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

paQ schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:02:
[...]

maar in dit geval werken de AV in het voordeel van de klant ;)
Voor Producten die tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de Consument, voor verkoop ongeschikt zijn geworden of anders zijn gebruikt, is ontbinding niet mogelijk.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
In dell waardebonnen? (coupons) verbaasde ik me er al over dat Dell in z'n algemene voorwaarden de Wet Consumentenkoop negeert:

Wet Consumentenkoop: als je de laptop als consument hebt gekocht natuurlijk (voor bedrijven geldt dit niet)!, mag je de laptop binnen 7 dagen gewoon retour zenden (en hierbij maakt een geheugenuitbreiding niet uit (geheugen via Dell is trouwens erg duur!), en betaal je alleen de transportkosten terug. Omdat Dell ik meen uit Ierland verzendt, zal dat wat duurder zijn, maar vast niet meer dan 25 euro (want uiteraard verstuur je hem niet met Dell's eigen superdure (lees: winstgevende) transportsysteem)! En Dell heeft daarna 30 dagen de tijd om je volledige aankoopbedrag terug te storten.

Van Dell's Voorwaarden :
Afbeeldingslocatie: http://www.milieuwetenschap.nl/tmp/dell.png
Hoe kan het dat een groot bedrijf als Dell er mee wegkomt de Wet Consumentenkoop te negeren?

Reactie op Adios:
Het lijkt er op dat Dell er in z'n voorwaarden van uit gaat dat je de laptop door Dells eigen transportsysteem (90 euro per zending, waarvan ik schat 25 euro voor UPS en de rest voor Dell!) laat ophalen, en hiermee negeert Dell dus de wetgeving.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 20-02-2008 10:14 ]

• lzandman
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 10:02:
Deze discussie is in Stuffis Generalis overigens al vaak gevoerd. Zoek eens op reacties van bijvoorbeeld StevenK (advocaat). Moraal van zijn verhaal: dit soort productsamenstellingen vallen niet onder 'op maat gemaakt'.
Bedankt voor de reacties! Ik had al gezocht op het forum, maar kon geen relevante topics vinden. Dus toen heb ik dit topic maar geopend.

Ik stelde deze vraag, omdat ik in de voorwaarden van Dell toch echt lees:
Voor Producten die tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de Consument, voor verkoop ongeschikt zijn geworden of anders zijn gebruikt, is ontbinding niet mogelijk.
Als je iets aanpast aan de standaardconfiguratie, dan zou je zeggen dat bovenstaande voorwaarde van toepassing is. Dat lijkt dus tegen te spreken dat je iets dan in mag ruilen.

Verder vraag ik mij af of het retourzenden veel gaat kosten. Iemand zegt hierboven dat het maximaal 25 euro is, maar ik zal dat nog eens kunnen nakijken bij UPS of DHL.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:37
Dat overzichtje is sowieso al strijdig met de wet: bij een beroep op ontbinding volgens de wet koop op afstand moeten ook de transportkosten vergoed worden. Retourkosten zijn voor rekening van de klant, maar in Dell's geval zijn daar inderdaad enkele kritische vragen te stellen gezien de gedwongen winkelnering.

• StevenK
  • Laatst online: 06:55
Dell heeft al eerder stevige mot gehad met de HCC omdat Dell nogal de neiging heeft consumentenrechten te negeren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:16
laat maar, ik word te oud voor dit soort zinloze discussies ;)

[ Voor 84% gewijzigd door stylezzz op 20-02-2008 11:49 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 20:15

PcDealer

HP ftw \o/

Mijn broertje had een bestelling geplaatst, maar had alleen keuze uit vooruitbetalen of Visa. Men mag een consument niet meer dan 50% aanbetaling vragen, dus weer een punt waarop ze nog steeds tekortschieten.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

PcDealer schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 10:19:
Mij broertje had een bestelling geplaatst, maar had alleen keuze uit vooruitbetalen of Visa. Men mag een consument niet meer dan 50% aanbetaling vragen, dus weer een punt waarop ze nog steeds tekortschieten.
Noem eens een andere webwinkel die dat wel doet dan? Aanbetalen doe je vaak alleen voor specifieke bestellingen (en die vallen automatisch al niet meer onder de wet koop op afstand ;) )

• StevenK
Erkens schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 11:02:
[...]

Noem eens een andere webwinkel die dat wel doet dan? Aanbetalen doe je vaak alleen voor specifieke bestellingen (en die vallen automatisch al niet meer onder de wet koop op afstand ;) )
Dat mochten ze willen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ehm, als ik ergens een specifieke bestelling op maat doe dan heb je toch niet die 7 werkdagen bedenktijd? Of heb ik het weer verkeerd begrepen?

[ Voor 0% gewijzigd door Erkens op 21-02-2008 11:49 . Reden: typo 'maar'=>'maat' ]

• StevenK
Erkens schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 11:34:
[...]

ehm, als ik ergens een specifieke bestelling op maar doe dan heb je toch niet die 7 werkdagen bedenktijd? Of heb ik het weer verkeerd begrepen?
Zeker wel. Pas bij zaken die specifiek geproduceerd worden, zoals kleding op maat, is er geen herroepingsrecht.

• Jaap-Jan
Erkens schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 11:34:
[...]

ehm, als ik ergens een specifieke bestelling op maat doe dan heb je toch niet die 7 werkdagen bedenktijd? Of heb ik het weer verkeerd begrepen?
Even voor de duidelijkheid, voor deze zaken geldt de wet koop op afstand niet:
4.
De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;

b. van zaken die:
1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4°. snel kunnen bederven of verouderen;

c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;

d. van kranten en tijdschriften.
En dat 'duidelijk persoonlijk' betekent vrij vertaald dat het goed niet aan iemand anders te verkopen is.

Als bijvoorbeeld iemand een dure plasma- tv besteld, die ook door de winkelier besteld moet worden, geldt dit niet, ook al voert de winkelier aan dat het product onverkoopbaar is, omdat niemand anders hem wil kopen. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Erkens schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 11:02:
[...]

Noem eens een andere webwinkel die dat wel doet dan?
Dat je er weinig kan vinden, is geen excuus om het niet aan te kaarten.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

PcDealer schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 14:38:
[...]

Dat je er weinig kan vinden, is geen excuus om het niet aan te kaarten.
Overigens, als je vooruitbetaald dan is dat geen aanbetaling, maar gewoon normaal betalen voor het product. Als je iets in de winkel koopt krijg je ook niet eerst het product mee naar huis om pas op een later tijdstip te betalen ;)
Jaap-Jan schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 14:32:
Als bijvoorbeeld iemand een dure plasma- tv besteld, die ook door de winkelier besteld moet worden, geldt dit niet, ook al voert de winkelier aan dat het product onverkoopbaar is, omdat niemand anders hem wil kopen. :)
zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
ik heb bij Dell een laptop samengesteld, wat dus onder dit punt kan vallen.

• lzandman
  • Niet online
Erkens schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 15:10:
ik heb bij Dell een laptop samengesteld, wat dus onder dit punt kan vallen.
Ja, dat is nu dus precies de vraag waardoor ik dit topic opende... Het antwoord hierboven gegeven is dus dat dit geval WEL onder de Wet Kopen op Afstand valt. Dus je mag 'm terugsturen binnen 7 dagen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

lzandman schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 01:19:
[...]

Ja, dat is nu dus precies de vraag waardoor ik dit topic opende... Het antwoord hierboven gegeven is dus dat dit geval WEL onder de Wet Kopen op Afstand valt. Dus je mag 'm terugsturen binnen 7 dagen.
Maar volgens die quote uit het wetboek van Jaap-Jan valt het er niet onder...

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:15

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Kleding op maat waarbij het product specifiek wordt aangepast voor de koper valt niet meer te verkopen omdat deze uitsluitend de persoon past waarvoor het kledingstuk is gemaakt. Een computer samenstellen uit diverse standaard componenten valt niet onder een specifieke bestelling op maat, aangezien dit product weer te verkopen valt.
Wanneer je Dell zou opdragen de computer dusdanig aan te passen dat Dell deze computer niet zou kunnen verkopen betreft het wel een specifieke bestelling op maat. Bijvoorbeeld in het geval wanneer je Dell opdracht zou geven de computerkast van een window en een fel paars kleurtje te voorzien. In dat geval wordt de bestelling een specifiek voor jouw op maat gemaakte computer.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

@erkens:Nee, je leest of begrijpt hiet niet goed.
Het produkt is niet te persoonlijk, een laptop is zo weer te verkopen. Tenzij het een handgemaakte ne vergulde is ;)

• Jaap-Jan
KillerAce_NL schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 08:37:
@erkens:Nee, je leest of begrijpt hiet niet goed.
Het produkt is niet te persoonlijk, een laptop is zo weer te verkopen. Tenzij het een handgemaakte ne vergulde is ;)
Volgens mij bedoeld Erkens deze uitzondering:
1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
hoe die moet uitgelegd worden, moet ik nog even kijken. Daar gaat het dus over 'specificaties van de koper' en volgens mij moet ik dat uitleggen als: specifiek gemaakt voor de koper. Dus niet dat het product is gemaakt naar aanleiding van eisen die de koper heeft gesteld. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Jaap-Jan op 22-02-2008 08:50 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Erkens schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 15:10:
[...]

Overigens, als je vooruitbetaald dan is dat geen aanbetaling, maar gewoon normaal betalen voor het product.
Vooruitbetalen is een 100% aanbetaling. Het product is nog niet in je bezit.
Ik kan overigens op dit moment de betreffende passage in het Burgerlijk Wetboek, Boek 7 niet vinden.
Als je iets in de winkel koopt krijg je ook niet eerst het product mee naar huis om pas op een later tijdstip te betalen ;)
[...]
In geval van een winkel is de koop reeds gesloten voordat je betaald en is het in je bezit als je hebt betaald.

[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 22-02-2008 10:18 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Jaap-Jan schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 08:42:
[...]
Volgens mij bedoeld Erkens deze uitzondering:
[...]
hoe die moet uitgelegd worden, moet ik nog even kijken. Daar gaat het dus over 'specificaties van de koper' en volgens mij moet ik dat uitleggen als: specifiek gemaakt voor de koper. Dus niet dat het product is gemaakt naar aanleiding van eisen die de koper heeft gesteld. :)
duidelijk, hoewel je het natuurlijk kan betwisten of het samenstellen van een laptop ook specifiek gemaakt kan zijn, maar goed de onderdelen opzich hebben ze toch standaard in het magazijn liggen.
PcDealer schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 10:08:
[...]
Vooruitbetalen is een 100% aanbetaling. Het product is nog niet in je bezit.

[...]

In geval van een winkel is de koop reeds gesloten voordat je betaald en is het in je bezit als je hebt betaald.
Ehm, als je online iets koopt heb je gewoon een koopovereenkomst, in principe is het product dan al van jou (ook al levert de shop het niet altijd direct uit voorraad). En imo is dat dus geen aanbetaling, maar gewoon een betaling.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Erkens schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 10:19:

[...]

Ehm, als je online iets koopt heb je gewoon een koopovereenkomst, in principe is het product dan al van jou (ook al levert de shop het niet altijd direct uit voorraad). En imo is dat dus geen aanbetaling, maar gewoon een betaling.
Om me ervan te vergewissen dat we over hetzelfde punt hebben, stel ik het volgende:
- verkoper mag niet meer dan 50% aanbetaling vragen
- koper is vrij om op eigen initiatief tot volledige betaling over te gaan

Art. 7:26 BW ->
Artikel 26
1. De koper is verplicht de prijs te betalen.
2. De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.
[...]
Bron: Burgerlijk Wetboek Boek 7

Pagina: 1