Toon posts:

defect externe usb dh, Maxtor PS3200 500MB door verkeerde vo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

De externe maxtor usb hd was aangeloten op de verkeerde voeding, zodat er een spaning van 19V (de laptopvoeding) inplaats van de 12V geleverd werd :-( .

Deze hd werkt daardoor niet meer, ook het ledje wat eerst nog wel even branden doet het niet.

Is er nog iets te redden? Is nu alleen de discontroler defect of ook de hd's zelf?
-+

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:04

lier

MikroTik nerd

Kan je de HD eruit halen ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk het wel, er zijn twee kruiskopschroefjes zichtbaar.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:04

lier

MikroTik nerd

Lijkt me een goeie eerste stap om de te kijken of je nog bij je data kan komen. Dus...HD eruit schroeven en even in je pc aansluiten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Na een aantal uren, nadat de hd is aangesloten is op de juiste voeding begint de led op de hd te flikkeren.Vreemd! Ik laat dit een nacht zo en kijk morgen even of mijn pc of laptop de h.d. "ziet". Mocht dit niet zo zijn dat open ik deze externe usb h.d.. Verlies ik dan het recht op garantie?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die garantie ben je toch al kwijt door er 19V ipv 12V op te zetten. Als je mazzel hebt is de HDD nog goed en zijn alleen de onderdelen van de behuizing kapot.

Als de HDD ook kapot is zou je daarvan de printplaat kunnen omwisselen door een nieuwe van exact de zelfde schijf.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:24

BCC

Laatst een WD in handen gehad die hetzelfde had, die was volledig dood. Ik denk dat gezien de prijs van die externe HDs er geen componenten op zitten die tegen overvoltage beveiligen. HD los halen en hopen op het beste..

[ Voor 9% gewijzigd door BCC op 20-02-2008 19:15 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de hd eruit gehaald en op mijn ide kabel aangesloten. Ik heb alle master slave /cable select instelingen geprobeerd. Helaas, de pc wil zelfs niet starten met deze (extra) hd.
Als ik printplaat los maak die direct onder de hd zit moet ik dan soldeerverbindingen weghalen?

Het is niet goed zichtbaar of deze plaat alleen met 3 inbusschroefjes en een connector aan de hd vastzit.

Verwijderd

Wat je kunt proberen is hem "hotpluggen". Ik heb dat gedaan met een samsung die ook gaar was, waardoor de computer niet meer wilde starten met dat ding eraan. Eerst gewoon starten met de voeding op de harddisk (als hij dan al niet opspint ben je genaait). Dan nadat windows gestart is de IDE er zo recht mogelijk induwen (geen idee of het uitmaakt maar voor de veiligheid).

Dit is geheel op eigen risico, het heeft hier maar een paar keer gewerkt, genoeg voor mij om de data terug te krijgen. Je loopt kans je IDE kanaal te vermoorden.

Als hij niet opspint kun je proberen eenzelfde hdd te vinden en de print te vervangen, als het goed is kun je de motor van de print losmaken door het stekkertje los te maken van de print of motor (verschilt per schijf). Als je pech hebt is het gesoldeerd, maar meestal niet. Voor de rest heb ik nog nooit een hdd print gezien de soldeerverbindingen had naar de behuizing. Succes!
BCC schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:13:
Laatst een WD in handen gehad die hetzelfde had, die was volledig dood. Ik denk dat gezien de prijs van die externe HDs er geen componenten op zitten die tegen overvoltage beveiligen. HD los halen en hopen op het beste..
Laatst een MyBook Essential onder ogen gehad die 18V te voorduren had gekregen, op de interne print zat een diode die bescherming bood tegen overspanning (wel of niet met opzet laat ik in het midden :P ). Heb dat ding vervangen en hij werkte weer als een zonnetje.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2008 01:52 ]

Pagina: 1