Wat je kunt proberen is hem "hotpluggen". Ik heb dat gedaan met een samsung die ook gaar was, waardoor de computer niet meer wilde starten met dat ding eraan. Eerst gewoon starten met de voeding op de harddisk (als hij dan al niet opspint ben je genaait). Dan nadat windows gestart is de IDE er zo recht mogelijk induwen (geen idee of het uitmaakt maar voor de veiligheid).
Dit is geheel op eigen risico, het heeft hier maar een paar keer gewerkt, genoeg voor mij om de data terug te krijgen. Je loopt kans je IDE kanaal te vermoorden.
Als hij niet opspint kun je proberen eenzelfde hdd te vinden en de print te vervangen, als het goed is kun je de motor van de print losmaken door het stekkertje los te maken van de print of motor (verschilt per schijf). Als je pech hebt is het gesoldeerd, maar meestal niet. Voor de rest heb ik nog nooit een hdd print gezien de soldeerverbindingen had naar de behuizing. Succes!
BCC schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:13:
Laatst een WD in handen gehad die hetzelfde had, die was volledig dood. Ik denk dat gezien de prijs van die externe HDs er geen componenten op zitten die tegen overvoltage beveiligen. HD los halen en hopen op het beste..
Laatst een MyBook Essential onder ogen gehad die 18V te voorduren had gekregen, op de interne print zat een diode die bescherming bood tegen overspanning (wel of niet met opzet laat ik in het midden

). Heb dat ding vervangen en hij werkte weer als een zonnetje.
[
Voor 24% gewijzigd door
Verwijderd op 23-02-2008 01:52
]