Toon posts:

Waterpomp kortsluiting, rook uit voeding. Hoe nu verder?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals sommige misschien al gelezen hebben heb ik van het weekend mijn 8800GTS uit laten branden.

Op marktplaats heb ik in de buurt een goedkoop 6600LE kaartje kunnen bemachtigen
dus ik dacht gisterenavond laat ik die er eens inzetten, dan kan ik verder met mn eindexamen-opdracht.

Dus kaartje erin, water in het reservoir en ik start de computer op. Meteen valt me op dat hij anders doet, maar ik zag nog niets. Tot er opeens flinke flitsen uit mijn voeding kwamen, meteen stroom eraf en kijken wat er aan de hand was.

Na een tijdje had ik het gevonden, de stekker naar mijn waterpomp zat helemaal versmolten, waarschijnlijk sluiting in de waterpomp. Meteen gecheckt of er dan water in de waterpomp zat maar dat was zeker niet het geval?!

Nu ben ik dus van plan om vanavond de voeding uit de computer de gaan halen en na te gaan meten, maar wat moet ik allemaal nameten? Moet ik bijvoorbeeld ook alle spanningen van de 24-pins moederbord aansluiting nameten?

Is een voeding trouwens niet afgezekerd?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:45

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Flitsen uit een voeding zijn doorgaans een slecht teken, normaliter had een zekering in je voeding dat moeten voorkomen.

Wat je in elk geval kan doen is de groene draad meten tegenover de paarse draad. daar zou 5V op moeten staan ( standby spanning die altijd op het moederbord staat ).
Wanneer je die twee kortstondig doorverbind zou de voeding moeten gaan draaien. Dit beetje afhankelijk of de voeding wil draaien zonder enige belasting.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik vergeten ben de vermelden:

Mijn voeding is modulair. Toen de stekker er nog aanzat met de gesmolten verbinding reageerde de voeding niet toen ik op de power-knop duwde.

Echter toen ik de kabel uit de voeding trok reageerde hij wel, maar omdat ik het erg risicovol vond om hem langer aan te laten staan zonder koeling heb ik hem uitgezet.

Ik zal die 2 vanavond eens nameten, maar aangezien de power en rest button gaan branden neem ik aan dat dat wel in orde is?!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:35

The Zep Man

🏴‍☠️

* The Zep Man slaat dit topic op in zijn favorieten om later aan te tonen waarom het niet slim is om waterkoeling te gebruiken op een kritiek systeem. :)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Verwijderd

Topicstarter
The Zep Man schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 08:25:
* The Zep Man slaat dit topic op in zijn favorieten om later aan te tonen waarom het niet slim is om waterkoeling te gebruiken op een kritiek systeem. :)
Beetje rare opmerking dit vriend...

Als je nu zegt:

"..om later aan te tonen waarom het niet slim is om een budget waterkoelingpomp te gebruiken op een willekeurig systeem"

kan ik niets anders doen dan je gelijk geven...

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 08:51:
[...]

Beetje rare opmerking dit vriend...

Als je nu zegt:

"..om later aan te tonen waarom het niet slim is om een budget waterkoelingpomp te gebruiken op een willekeurig systeem"

kan ik niets anders doen dan je gelijk geven...
De discussie is niet of goedkope of dure watersetjes dit veroorzaken. Feit is dat met lucht/passieve koeling, hoe slecht of goed het ook is qua temperatuur, elektrische onderdelen niet zo snel kapot gaan dan door waterschade. Natuurlijk kan een onderdeel overhitten, maar veel van de onderdelen in een PC zijn wel beveiligd tegen oververhitting (denk aan de CPU) maar niet tegen waterschade.

Hierom is het verstandiger om voor een kritiek systeem (waarop je, bijvoorbeeld, je huiswerk maakt), waarvoor je geen directe vervanging hebt, geen waterkoeling te nemen.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
offtopic:
Magsimum. wat doe je met je gebraden 8800?, DM me anders even

Overigens moet ik me wel bij The Zep Man aansluiten. Waterkoeling in een kritiek systeem is niet echt het makkelijkste wat er is. Heb je gekozen voor de waterkoeling omdat het stiller is, of omdat je een OC'er bent?

[ Voor 61% gewijzigd door Tomfish op 20-02-2008 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja, je kunt het met die mening eens zijn als je in de luxe positie verkeerd dat je twee redelijke computers hebt...

Ik daarintegen heb een eigen (koop)huis en een vriendin, dus ik dank god al op blote knieën dat ik 1 systeem heb dat up-to-date is...

Verder heb ik waterkoeling omdat ik OC...

Tevens kan ik jullie melden dat mijn voeding niet is overleden, ik zit nu weer op mijn "goede" PC, zei het niet met de standaard koeler van de Q6600 maar.... de multiple TEC koeling is in de maak!!!

Wat mij betreft kan dit topic dicht, waterpomp is kaduuk en voeding doet het nog...

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:37:
Tja, je kunt het met die mening eens zijn als je in de luxe positie verkeerd dat je twee redelijke computers hebt...
Och, een niet-zo-redelijke computer ben ik ook blij mee in noodgevallen, hoor.
Ik daarintegen heb een eigen (koop)huis en een vriendin, dus ik dank god al op blote knieën dat ik 1 systeem heb dat up-to-date is...

Verder heb ik waterkoeling omdat ik OC...
Je kan wel een excuus verzinnen, maar dat is niet nodig. Jij baalt ervan als jouw PC het niet meer doet omdat je onstabielere aanpassingen eraan maakt, niet ik. :)

Pagina: 1