Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik weet niet zeker of dit het juiste forum is voor deze vraag, mijn excusses dus als ik fout zit.

Wat wil ik?

Ik wordt bij het uitrollen van een netwerk helemaal gestoord van het handmatig installeren van de werkstations. XP installeren, service packs, updates, office er op, etc. Dat moet dus handiger kunnen.

Mijn idee

Ik wil eigenlijk 1 PC bouwen waar ik x computers op aan kan sluiten. Tegen die computers wil ik dan zeggen "Ik wil dat jullie XP Professional OS krijgen met office er op geinstalleerd". Een tijdje later moet dit dan klaar zijn.

Hoe wil ik dat doen

Die PC's zijn kaal, dus geen OS. De data van die server moet via het netwerk komen. Ik wil dan ook een USB netwerkkaart er in steken (voorbeeld: http://pc-link.biz/pc/pclan01.jpg). Op die manier weet ik welke netwerkkaart het is, dus geen gezeur dat er een onbekende netwerkkaart is waar ik verbinding mee zou moeten maken.

Het opstarten doen we dan met een diskette, want dat snapt bijna elke PC. Voor PC's die geen diskettestation meer hebben gebruiken we dan ook meteen maar een USB diskettestation.

Ik wil nu van mijn floppy opstarten en met NET USE een schijf mounten naar de server (die heeft een fixed IP, de bootdisk geeft mij ook een fixed IP op hetzelfde segment).

Op de gemounte schijf staat GDISK (van Northon Ghost), die ga ik gebruiken om de harddisk ruimte automatisch via het opstartscript in 2-en te splitsen (C: en D:, C voor het OS en de applicaties, D voor de data).

Verder hebben we GHOST zelf, deze plaatst na keuze een eenmalig aangemaakt Windows XP image met laatste service pack, updates en office versie op de C: schijf. Op dit image heb ik meteen de meest gangbare SATA controller drivers geplaatst voor nieuwe PC's die dat zo graag nodig hebben om te kunne booten zonder bluescreen.

Na het plaatsen van het image start de pc (hopelijk) op. Een voorgeinstalleerd tooltje op dit image maakt bij opstarten weer verbinding met de server en installeert alle updates die klaar staan in de "UPDATE" folder (dus nieuwe updates die uitkomen en niet meer in het image zaten). Daarna opent deze de folder "DRIVERS" op de server waar dan nog een hele lijst met netwerk, video en audio drivers staan mochten die nog missen, zijn die nog te installeren. Het ding is nu dan dus geinstalleerd (heel simpel gezegd dan, maar dit gaat in de praktijk vast wat lastiger zijn).

Mijn vragen / problemen

1. De licentiesleutels zijn een beetje bagger. Ik wil niet elk image met dezelfde windows / office key uitvoeren. Door SysPrep te starten als het image af is ben ik in elk geval de windows key, zal die opnieuw ingegeven moeten worden en moet het station opnieuw aanmelden bij MS, maar hoe zorg ik er voor dat de office key opnieuw moet worden opgegeven?

2. Kent iemand bepaalde software die dit wellicht al veel beter doet?

3. Zien we onoverkomelijke problemen of verbeteringen aan het idee?

4. Kent iemand goed werkende (liefst gratis) software die een USB netwerkadapter onder DOS kan herkennen en gebruiken?

Bedankt voor de hulp, tips en info!

Verwijderd

1. De licentiesleutels zijn een beetje bagger. Ik wil niet elk image met dezelfde windows / office key uitvoeren. Door SysPrep te starten als het image af is ben ik in elk geval de windows key, zal die opnieuw ingegeven moeten worden en moet het station opnieuw aanmelden bij MS, maar hoe zorg ik er voor dat de office key opnieuw moet worden opgegeven?
Gebruik volume licences.
2. Kent iemand bepaalde software die dit wellicht al veel beter doet?
Gebruik RIS als je clients PXE kunnen booten.
3. Zien we onoverkomelijke problemen of verbeteringen aan het idee?
Ja. Met floppy's werken? Wat is dat voor amateuristisch gedoe uit 1993?
4. Kent iemand goed werkende (liefst gratis) software die een USB netwerkadapter onder DOS kan herkennen en gebruiken?
Dat moet je helemaal niet willen.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-02 08:54

wowi

Waarom geen ris server maken en een admin install van office maken, wsus voor de updates?

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:09
Wat dacht je van Altiris in combinatie met PXE boot ?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Simpele vraag, wat is het budget?

Want als ik het zo lees, mag het niets kosten. Maar scheelt het jou wel een hoop tijd.
Overleg dit eens met directie en steek daarna gewoon wat tijd in een behoorlijke opzet.
Als je begint over floppy's dan krijg ik weer nachtmerries over dozen floppy's waarvan ik 90% kon weggooien omdat ze stuk waren en elke keer maar weer een nieuwe floppy proberen...

Je hebt het zelf al over dat sommige wel floppydrives hebben, andere niet, dus geen 100% identieke hardware, dan zou ik ghost al vergeten.

Simpel gezegd, duurste ( en makkelijkste imho ) oplossing is citrix met thin clients. Goedkoopste is waar je nu naar zoekt.
Zoek een gulden middenweg, iets wat mij altijd wel beviel was een nlite cd, wat na install automatisch een batch scriptje draaide vanaf server wat een aantal automated installers runde ( office, erp-pakket, etc.etc. ) in combinatie met een wsus-server.

Nlite cd moest opnieuw gemaakt worden per servicepack / nieuwe batch pc's met exotische drivers. Het batch bestand stond op een server, en was dus ook aan te passen als er een nieuwe versie van office / app x uitkwam. Automatische updates aan, gericht op de wsus server.

Als er dan een nieuwe batch pc's binnenkwam gewoon even de cd erin, werkte het niet dan was het even zoeken naar nieuwe drivers. En het af installeren / finaliseren van de office install deed de gebruiker zelf.
Met deze setup ooit eens een keer in 1 dag 1 stagaire 80 pc's laten klaarmaken. Het fysiek installeren koste de stagair meer tijd dan windows installeren.
En ja, dan is een medewerker een half uur bezig met een nieuwe pc in te richten met de laatste windows updates / office installaties etc maar in mijn ervaring is de medewerker anders bezig met de highscore patience proberen te verbreken / bureaublad naar zijn smaak in te richten etc.

1x een discussie over gehad met directie die dit een half uur verspilde tijd per medewerker vond, toen uitgelegd dat mij dezelfde handelingen laten doen ongeveer 10x zoveel tijd kost, omdat ik nog telefoon beantwoord, ander werk tussendoor doe etc. Terwijl een medewerker geduldig wacht tot hij weer op volgende kan drukken.
Ik heb wel iets beters te doen dan 2 minuten te wachten todat office klaar is met het voorbereiden van de installatie bestanden, een medewerker niet. Als ik een balkje zie beginnen te lopen dan loop ik weg bij die pc en kijk na een kwartier nog eens of dit al klaar is, een medewerker ziet dat het na 30 sec klaar is en drukt op volgende, ik na 15 min.

Ps. Laatste situatie bij mijn toenmalige werkgever was citrix + thin clients. Toen was het gewoon 5 usb-sticks ( 1 per thin client type / wel of geen desktop / opstartende app ) en binnen een minuut was er weer een thin client klaar. Toen was het ook meer dat de thinclients uit de doos werden gehaald, geprepareerd en bovenop een setje toetsenbord / muis / adapter gelegd. Dan een setje afleveren op de werkplek en toetsenbord en muis / scherm konden de mensen zelf uitpakken en aansluiten.
Effectieve tijd dat ik er mee bezig was 5 minuten ( sommige verpakkingen zijn gewoon rottig open te krijgen ). Effectieve tijd dat een medewerker bezig was 10 min ( ja, het groene stekkertje hoort in het groene gaatje en het roze stekkertje hoort in het roze gaatje en ja, het stroomdraadje hoort in de enige plek waarin hij past )

Moraal van het verhaal, vergeet floppy's. Jouw tijd is gewoon geld. Als jij een werkstation binnen 1 uur kan afleveren ipv binnen een dag dan heeft de directie hier waarschijnlijk wel geld voor over. Overleg dus eerst eens over de mogelijkheden ipv allerlei moeilijke oplossingen te verzinnen die vast mooi werken maar onderhoudsgevoelig zijn en het probleem niet echt oplossen.

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 21:18

tim427

Turbulence!

Ik kan je 1 ding aan raden: Zoek eens op WDS.... Laat die usb-to-ethernet uit je hoofd!

dat wordt echt ellende.....

Laat gewoon de clients opstarten vanaf het netwerk (lees:WDS-Server). Door middel van: PXE-Boot (boot from lan)..

Met WDS heb je doodleuk images gemaakt waar ALLES al in zit: WinXP+SP2+Updates+Nero+AntiVirus+Office2003+Etc......... Die rol je uit.....

Zit alleen 1 maar aan! De netwerk kaart moet ondersteund worden om te kunnen booten van LAN. En de hardware mag bij alle pc's niet te sterk verschillen.... Dus geen pentium 2 en een quad-core samen.....

Hoe maak je die image: Op de meest gemiddelde PC alles instaleren en hier die WDS (.WIM) image van maken ;)

Link: XP voor WDS

PS: Image maken is nog het meeste werk ;)

[ Voor 7% gewijzigd door tim427 op 20-02-2008 13:34 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:34

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > WC

Tijd voor een nieuwe sig..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Topic pingpong :P

WOS > WSS :D

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als al je pc's gelijkt zijn, dan zou het ook een mogelijk zijn om een image te maken van 1 volledig geinstalleerde pc. En deze te verspreiden over de pc's met Norton Ghost.

Edit: Maak anders een unattended installatie met alle drivers van de pc's en software of dergelijke

[ Voor 23% gewijzigd door Aapie op 20-02-2008 20:33 ]

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 00:44
idd, ik krijg veel verschillende werkstations/laptops onder handen;

Ik heb met nLite een kant en klare cd gemaakt (alleen op spatie drukken om van cd te booten en partitioneren), die alles automagisch doet. Postinstall wordt automatisch het gros van de software geinstalleerd, daarna hebben we een nas met alle software + diverse installatiescripts voor elke configuratie, makkelijker kan bijna niet...

Door gebruik te maken van driverpacks hoef je bij 90% van de pc's geen drivers te installeren na installatie (afhankelijk van het type pc natuurlijk)...

[ Voor 16% gewijzigd door LiquidSmoke op 20-02-2008 20:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Het gaat om het uitrollen van werkstations bij verschillende klanten. De hardware kan dus behoorlijk verschillen, vandaar ook mijn eerste idee om een altijd ondersteunde USB netwerkkaart te gebruiken in combinatie met eventueel een USB diskettestation om te booten.

WDS klinkt erg veelbelovend, ik zal mij daar als eerste eens in verdiepen, samen met windows PE.

Verwijderd

Als het gaat om meerdere klanten waarvan je toch zeker van weet dat je de installaties in de toekomst ook moet doen, dan zou ik simpelweg meerdere images maken, voor elke klant 1. Is even wat werk, maar uiteindelijk levert het je een behoorlijke tijdwinst op.

Wat wij vroeger deden bij 1 klant was gewoon de hard disk clonen (ghost of zoiets) met een oude pc en daarna syspreppen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom heb je dan meerdere images nodig? Volgens mij moet windows "basic" op vrijwel elke PC wel kunnen booten. Dit zou toch met 1 generiek image kunnen. Als dat vervolgens is opgestart dan kan deze zelf de PC specifieke drivers daarna installeren (van de installer server).

Ik hoop met WDS nu iets te kunnen bouwen dat op de PXE client een Windows PE schil start. Daarmee kan je dan kiezen wat voor een image op de PC moet komen (XP Pro, Home, Vista, met of zonder office, etc). Van al deze OS-en hebben we dan 1 image.

Als het image geinstalleerd is zal deze in de startup folder zelf een tooltje starten om de specifieke drivers en laatste servicepacks / updates te installeren. Ik wis de office key uit het register zodat deze opnieuw wordt gevraagd bij het starten en draai ook het tooltje dat de SID rest / opnieuw om een windows key vraagt.

Volgens mij moet het wel gaan lukken.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2008 @ 12:25:
Maar waarom heb je dan meerdere images nodig? Volgens mij moet windows "basic" op vrijwel elke PC wel kunnen booten. Dit zou toch met 1 generiek image kunnen.
Vista: ja.
2000/2003/XP: Nee.

Ga eens wat inlezen over HAL selectie tijdens installatie op Technet/MSDN, dan snap je gelijk waarom ze voor Vista voor juist die image-based setup hebben gekozen.
Als dat vervolgens is opgestart dan kan deze zelf de PC specifieke drivers daarna installeren (van de installer server).
Maar hoe doe je dat dan als je een storage controller op de PC hebt die niet standaard in je image zit?
De install komt dan nooit op je HDD.
Ik hoop met WDS nu iets te kunnen bouwen dat op de PXE client een Windows PE schil start. Daarmee kan je dan kiezen wat voor een image op de PC moet komen (XP Pro, Home, Vista, met of zonder office, etc). Van al deze OS-en hebben we dan 1 image.
Dat is hoe WDS werkt.
Hoef je verder niks voor uit te zoeken.
Alleen de ImageX WIM images moet je zelf maken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
@alt-92, ik hoopte het probleem grotendeels op te kunnen lossen met iets als dit: http://alter.org.ua/en/soft/win/uni_ata/

Dus een universele (S)ATA driver. Als hij daarmee nu wel gewoon "up" kan komen, dan kan hij daarna wel alle drivers "netjes" installeren van de server. De meest generieke drivers plaats ik alvast in het image (driverpacks van bijvoorbeeld http://driverpacks.net/DriverPacks/).

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Dan heb je nog steeds de kans dat je met een andere processor zit, andere HAL is nodig, en je OS zal niet opstarten.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2008 @ 14:14:
Dus een universele (S)ATA driver. Als hij daarmee nu wel gewoon "up" kan komen, dan kan hij daarna wel alle drivers "netjes" installeren van de server. De meest generieke drivers plaats ik alvast in het image (driverpacks van bijvoorbeeld http://driverpacks.net/DriverPacks/).
Als je toch al drivers in je image gaat injecten, neem dan gelijk de juiste :)

• Counter-Strike
  • Niet online

Counter-Strike

Maar ik speel het niet!

Dit is het einde van deze mededeling. De mogelijkheid tot reageren is aanwezig!

Verwijderd

Topicstarter
@alt-92, Elke klant kan andere PC's hebben. Ik heb dus geen idee wat de juiste zullen zijn. Het basis startup image moet dan ook zo universeel mogelijk zijn (om in elk geval op te kunnen starten).

@Counter-Strike, Tnx voor de link. Volgens mij wordt het met Vista straks een stuk makkelijker. Ik verwacht alleen de komende paar jaar dat bedrijven nog het liefste XP Professional willen uitrollen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2008 @ 17:20:
@alt-92, Elke klant kan andere PC's hebben. Ik heb dus geen idee wat de juiste zullen zijn. Het basis startup image moet dan ook zo universeel mogelijk zijn (om in elk geval op te kunnen starten).
Ook dat kan je doen zonder dat je naar de omweg van een 3rdparty wazige 'universal' SATA controllerdriver hoeft te grijpen.
Gewoon de juiste drivers (meervoud: je kan onder XP genoeg drivers preloaden voor textmode setup of anderszins) meegeven.
Die driverpacks doen precies dat namelijk - geen universele sata driver nodig.

Verwijderd

Waarom zoek je niet het topic op GoT op voor Unattended installatie van Windows?
Zo kun je met diverse simpele programma's een cd, naja DVD maken waar je vooraf kunt selecteren ik wil deze programma's hebben geinstalleerd en vervolgens klik je op setup en je wacht een x aantal minuten en je pc is klaar.
Pagina: 1