Welke tweedehands Apple kopen om MacOS uit te proberen?

Pagina: 1
Acties:

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik ben Vista gebruiker, maar wil graag Mac OS gaan proberen. Helaas gaat dat niet (echt) op mijn Dell, dus ik dacht, laat ik een Apple aanschaffen om te kijken of ik "klaar" ben voor de grote overstap. :)

Met name doordat ik door mijn bescheiden budget geen miskoop in de Apple store kan veroorloven ben ik genoodzaakt het bij Marktplaats te houden.

Nu lijkt het runnen van Tiger mij wel echt een minimum, maar liever Leopard natuurlijk. Nu kunnen alle mini's Leopard aan (zijn minimaal 1,25GHz), maar is er nog een goedkopere optie?

Ik heb alle randapparatuur in huis. Dus "het bolletje" incl. scherm is wellicht een beetje onnodig.

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:13

Maverick2001

Never look back

Mac Mini is misschien een goed optie! Die kan je via marktplaats wel voor een redelijke prijs kopen. Je zegt dat de rand apparatuur wel hebt maar anders is een tweedehands iMac natuurlijk ook erg leuk.

Was vroeger ook een windows gebruiker en wil nu nooit meer anders.. tsja smaken verschillen echter het werkt heerlijk, zeker als je meer apple producten gaat aanschaffen dan merk je dat de integratie geweldig is.

Pura Vida

Verwijderd

Jij bent Jericho liefhebber....of niet?

in principe maakt het niet veel uit wat je precies koopt (mini/cube/imac). Mini is denk ik de goedkoopste optie. Waar je wel op moet letten is dat je Mac genoeg geheugen bevat om Tiger/Leopard te draaien.

Kijk ook wel ff of er niet met je aankoop is gesleuteld...

Verwijderd

Ik weet niet wat voor testperiode je in gedachten had, maar wellicht is het ook een idee om voor korte tijd een Mac Mini te huren. Je hebt dan sowieso een goedwerkend systeem, kunt alle functies uitproberen en bent 80 euro kwijt voor twee weken.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:08

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 23:31:
Ik weet niet wat voor testperiode je in gedachten had, maar wellicht is het ook een idee om voor korte tijd een Mac Mini te huren. Je hebt dan sowieso een goedwerkend systeem, kunt alle functies uitproberen en bent 80 euro kwijt voor twee weken.
Als ik eens snel op marktplaats.nl zoek zie ik voor een 3-400 € al verschillende mac mini's aangeboden.
Voor die prijs lijkt het mij interessanter om er eentje te kopen, en mocht het niet bevallen terug door te verkopen
Als je huurt ben je sowieso je huurbedrag kwijt, als je er tweedehands eentje koopt zit het er dik in dat je die -indien nodig- voor ongeveer dezelfde prijs terug kwijt kan. :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• basvdijk1647
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-01 10:20

basvdijk1647

aka Osiris

Wellicht kun je naast marktplaats wat vinden op http://tweedehandsmac.nl/

succes!

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / arduino-lessen.nl / blender-lessen.nl

• jatmoos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 23:31:
helaas komt er bijna 90 euro transport bij, zelf ophalen kan ook, maar heen 185 kilometer en terug 185 kilometer (naar Meppel) is best ver weg. Afhankelijk dus waar je woont is dit interessant of niet

Als ik de Mac Mini 2.0Ghz 1Gb 120Gb Superdrive (topmodel) een week wil huren ben ik in totaal dus bijna 200 euro kwijt.......

Dit is in verhouding tot wat ze in de winkel kosten toch niet echt interessant, ik zou dan idd toch voor een tweedehands mac mini gaan van rond de 300 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door jatmoos op 20-02-2008 17:43 ]

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Het voordeel is dat je hier zelf mee komt :) . Over 't algemeen zullen het namelijk alleen de mensen zijn die door vrienden of kennissen gepushed worden om 'ook een Mac' te gaan gebruiken, die hier niet enthousiast over zijn. Zodra je zelf al het besluit hebt genomen om iets anders dan Windows te willen gaan gebruiken sta je er tenminste voor open. Wat hierna volgt is alleen nog maar veel goeds 8-) .

Een mini is zeer geschikt. Zoals al werd aangegeven kun je een mini altijd nog doorverkopen als je deze wil vervangen door een andere Mac, of er toch niets aan vindt. Je kan er altijd nog wel een aardige prijs voor krijgen, zodat je er uiteindelijk niet veel aan verliest. Maar verder is het een prima machinetje om OS X op te verkennen en je kan het altijd nog gebruiken als mediacenter oid.

Maar het goedkoopste is om gewoon 5 uur per dag in een Apple store te gaan zitten :+ .

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:24
macmini heb ik ook gedaan ik zou gaan voor de intelversie.

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 14:31

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Het is niet legaal om Mac OS X op een andere computer dan een Apple computer te draaien. Discussie hierover of links naar guides hoe je dat voor elkaar krijgt, zijn daarom ook niet toegestaan. Zie ook Policy Apple Talk (update 2 oktober 2007).

[ Voor 82% gewijzigd door Daedalus op 20-02-2008 19:24 ]

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik heb het gebrobeerd, en geloof me, dat wil je echt niet.
Het draait in VMWARE alsof er een g3 processor inzit, en dat gaat heel sloom, hoeveel ram je ook hebt!
Je kunt het proberen, maar ik raad het je niet aan, het levert alleen maar irritatie naar het OS op ;)

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Knopsje schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:52:
Ik heb het gebrobeerd, en geloof me, dat wil je echt niet.
Het draait in VMWARE alsof er een g3 processor inzit, en dat gaat heel sloom, hoeveel ram je ook hebt!
Je kunt het proberen, maar ik raad het je niet aan, het levert alleen maar irritatie naar het OS op ;)
Same here, virutal machine een eigen dedicated partitie geven is overigens gelijk een wereld van verschil, dan is het best te doen. Maargoed, als je zover gaat dan kan je net zo goed aan OSx86 native beginnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Terror op 20-02-2008 18:59 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Bedenk wel dat leopard allen op een nieuwe mac zit..

En voor €600 heb je al een mini met 1gb geheugen.....

laat maar op marktplaats heb je idd voor 275 al een mini met alles er op en aan.

p.s. Persoonlijk vind ik leopard een stuk sneller werken dan tiger(op dezelfde intel hardware) Alleen nog niet alles werkt lekker onder leopard(x implementatie is nog niet super al heb ik dit niet gecontroleerd na de laatste update van van de week)

• cornelixnootje1
Hmmm... ja dat VMWARE was nogal lastig had ik begrepen, ook slechte functionering netwerk/usb/sound.

Het lijkt erop dat goedkoper dan een Mac Mini niet gaat lukken. Ik wacht nog even af tot er eentje voor een mooie prijs in (de buurt van) Groningen staat, want de goedkope modellen op Marktplaats zijn 300km rijden. :)

• Whieee
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

cornelixnootje1 schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:33:
Hmmm... ja dat VMWARE was nogal lastig had ik begrepen, ook slechte functionering netwerk/usb/sound.

Het lijkt erop dat goedkoper dan een Mac Mini niet gaat lukken. Ik wacht nog even af tot er eentje voor een mooie prijs in (de buurt van) Groningen staat, want de goedkope modellen op Marktplaats zijn 300km rijden. :)
De grote vraag is: wat zou je (initieel) met je Mac willen doen, en ben je bereik om in een later stadium verder te investeren in een Mac? Je kan ook voor een 'relatief oude' PowerMac G4 gaan, die voor veel zaken vaak nog uitstekend werkt, mits er genoeg RAM in zit. Een vriend van me heeft een jaar of 2 terug een 450MHz PowerMac G4 gekocht (PMG4 Gigabit Ethernet) en met 1,5GB RAM wil Tiger behoorlijk soepel. Toen ik een jaar geleden zonder Mac zat omdat mijn MacBook zware problemen had en replacement parts nog even op zich lieten wachten (ik had hetzelfde rev-A issue als 'iedereen'), heb ik 2 weken met die PowerMac gewerkt en dat was best te doen :)

Deze advertentie op TweedehandsMac is wellicht de moeite waard, zelfs als de bijgeleverde monitor niet functioneert (250 euro zonder het scherm is een acceptabele prijs) ;)

Je kan dan eventueel zelf nog eenvoudig de harddisks vervangen.

Let wel: deze machine kan officieel geen Leopard aan.

Launching containers into space

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er zijn ook off-line winkels (bijvoorbeeld MM) die je een periode van 14 dagen aanbieden waarbinnen je je aankoop kunt retourneren tegen teruggave van het aankoopbedrag. Koop een Mini en bepaal vervolgens na 13 dagen of je hem wilt houden of niet.

• cornelixnootje1
Whieee schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:43:
[...]

De grote vraag is: wat zou je (initieel) met je Mac willen doen, en ben je bereik om in een later stadium verder te investeren in een Mac? Je kan ook voor een 'relatief oude' PowerMac G4 gaan, die voor veel zaken vaak nog uitstekend werkt, mits er genoeg RAM in zit. Een vriend van me heeft een jaar of 2 terug een 450MHz PowerMac G4 gekocht (PMG4 Gigabit Ethernet) en met 1,5GB RAM wil Tiger behoorlijk soepel. Toen ik een jaar geleden zonder Mac zat omdat mijn MacBook zware problemen had en replacement parts nog even op zich lieten wachten (ik had hetzelfde rev-A issue als 'iedereen'), heb ik 2 weken met die PowerMac gewerkt en dat was best te doen :)

Deze advertentie op TweedehandsMac is wellicht de moeite waard, zelfs als de bijgeleverde monitor niet functioneert (250 euro zonder het scherm is een acceptabele prijs) ;)

Je kan dan eventueel zelf nog eenvoudig de harddisks vervangen.

Let wel: deze machine kan officieel geen Leopard aan.
Dat klinkt op zich wel als een goede ja. Echter, 733MHz klinkt mij als PC gebruiker wel heel erg Windows 98, om het maar even te zeggen. :+

Volgens de Apple site moet Leopard minimaal PowerPC G4-processor (minimaal 867 MHz) hebben.

Zou Leopard het wel doen op de 733MHz maar dan wat langzaam? Of gaat het uperhaupt niet lukken Leopard erop te zetten?

• pascalw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-11-2025
In principe zal je met 733MHz niet door de Leopard installer komen, maar er bestaan wel kleine hackjes om dit te omzeilen. Je moet er overigens wel rekening mee houden dat een PPC processor een flink stuk 'krachtiger' is dan een intel, dus 733MHz is nog lang niet zo slecht als het klinkt.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Niek1616,

Koop niet die oude goedkope G4 rommel. Kom je nooit meer kwijt want iedereen wil intel en Leopard kun je vrijwel op je buik schrijven.

Doe gewoon een goedkope 2e hands intel mini met minimaal 1 GB. Desnoods duw je er nog voor 60 euro 2 GB in (of wat doet die geheugenprijs tegenwoordig?) en dan kun je tenminste gewoon 'normaal' werken.

Een 733 mhz G4 is gewoon langzame shit en zonde van je geld. Nu gaan hordes mac-fanboysgebruikers mogelijk keihard protesteren en roepen hoe 'snel' dat nog wel niet is en dat je mhz niet moet vergelijken met pc's blablabla, maar gewoon negeren is mijn advies (het blijft anno 2008 ultra trage meuk). Mijn iBook G4 800mhz was al een relatief traag hok dat ik 'm nieuw kocht in 2004 ofzo.

Gewoon beetje bieden op 2ehands mac / marktplaats, moet je toch wel voor max 300 euro een mini kunnen krijgen. Die kom je ook wel weer kwijt als het niet bevalt of als je wat 'beters' wil.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 21-02-2008 21:26 ]

Pagina: 1